Merkkihuolto vai...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Sepi K
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Elo 02, 2007 17:33
Paikkakunta: Oulu

Merkkihuolto vai...

Viesti Kirjoittaja Sepi K »

Saabissahan on olemassa esim 8v moottoritakuu ja olikohan sitten muitakin takuita.... Itselläni on 9-5 vm 2003.
Sellaista olen miettinyt, että jos käytän vuosihuollossa muualla kuin valtuutetussa merkkihuollossa, niin raukeaako tuo takuu? Miten se nykyään menee?
En viitsinyt suoraan soittaa saappihuoltoon, koska arvelen tietäväni jo heidän vastauksensa etukäteen. :wink:
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ei raukea. Jos huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan, takuu säilyy. Mahdollisissa riitatapauksissa näyttövastuu "väärin" tehdystä huollosta on käsittääkseni takuun antajalla.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mimmi kirjoitti:Merkkiorganisaation ulkopuolella huolletun auton näyttövastuu on käsittääkseni auton omistajalla.
Niin tai näin, helvetinmoiseen tappeluun on syytä varautua moottorin takuuasioissa, jos kaikki leimat eivät ole organisaation leimasimesta.

Jos ois vielä takuuta jäljellä, en ottais riskiä. Vaan eipä tarvi murehtia tuostakaan hommasta, omahuolto ooyy hoitaa ylläpidon, jahka viitsii :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
rintajan
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 13:18

Viesti Kirjoittaja rintajan »

Omaani tehtiin jakopääremontti keväällä takuuna ja viimeinen huoltoleima ei ollut merkkiliikkeen, lisäksi yksi huoltoväli oli mennyt pitkäksi. Ei ollut mitään ongelmaa, tehdas maksoi. Auto oli tällöin kaksi viikkoa vajaa 8 vuotta vanha. Ainoa ongelma oli ettei huoltoneuvoja tiennyt jakopääremontin kuuluvan takuun piikkiin. Printtasin täältä foorumilta vähän infoa niin uskoihan tuo sitten.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Sitäpaitsi ei se kuulemma mikään "moottoritakuu" ole. Minulle korostettiin painokkaasti että kyseessä on "jatkettu huolenpito-ohjelma" joka on ihan eri asia. :wink:
9000CS 2,3
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

... edellenkin sitä mieltä, että näyttövastuu on takuun myöntäjällä.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ja minä edelleenkin ihmettelen, että jos kerran huohotinsysteemi aiheuttaa ongelmia, miksei kaikkia autoja kutsuta osien vaihtoon - jos kerran nykyinen huohotinpäivitys auttaa??? Autot hajoaa, ja arvostus ja arvo laskee!
Bysse
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 18:09

Heh

Viesti Kirjoittaja Bysse »

Ei se uusi Huohotin päivitys auta, ainakaan mun ja parissa muussa 9-5;ssa.
Edelleenkin pukkaa öljyä väärästä letkusta ;)
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PaP »

Toukokuussa oli auton 150 000 huolto ajankohtainen. Kyselin Saabin asiakaspalvelusta ja paikallisesta merkkihuollosta mitä osia 150 000 huollosta olisi tehtävä, että 8-vuotisen huolenpito-ohjelma pysyisi voimassa.

Aluksi kummatkin olivat sitä mieltä, että käyttöohjekirjan mukaista huolto-ohjelmaa on seurattava täydellisesti ja huolloista olisi oltava viralliset kuitit ja dokumentit.

En ollut vastauksiin tyytyväinen. En nähnyt mitään yhteyttä esim. jarrunesteen vaihdolla ja valojen säädöllä moottorin huolenpito-ohjelmaan. Mielestäni huolenpito-ohjelmaan kuuluvia töitä ei ole B ja C huolloissa kuin moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihto sekä mahdollisesti jäähdytysnestemäärä/-seos, tarkastus/säätö.

Lopulta useiden yhteydenottojen jälkeen sain Saabin asiakaspalvelusta 3.5-07 seuraavanlaisen vastauksen.


Hei,

kiitos soitostanne koskien Saabianne.

Olemme olleet yhteydessä takuuosastoomme ja tiedustelleet 8-vuotisen huolenpitosopimuksen voimassaoloehtoja. Huoltokirjasta tulee löytyä vähintään merkkihuolto liikkeiden leimat öljynvaihdon ja suodattimien osalta. Mahdolliset muut tarkistukset voi asiakas halutessaan tehdä itse tai suorittaa muualla. Huolenpito ohjelma siis edellyttää moottoria koskevia huoltotoimenpiteitä suoritettavaksi merkkihuolto liikkeessä.


Ystävällisin terveisin,

GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu



Vaihdatin öljyt AutoÅströmillä (paikallinen merkkihuolto), josta tuli myös suodatin. Öljyt (Mobil 1 5W-40 HM Formula) vein itse. Työ ja suodatin maksoi 29 €. Huoltokirjan ylimääräinen öljynvaihto sivulle merkittiin: pvm, kilometrit, allekirjoitus, öljyn merkki/tyyppi, suodatin, työnumero ja liikkeen leima. Muut huolto-ohjelman työt tein itse.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellä tilanne on semmonen, että huoltokirjassa on kyllä kaikki tarvittavat leimat ja kilometrit on reippaasti annettujen öljynvaihtovälitoleranssien sisässä. Viimeiset 5 leimaa on kuitenkin ihan jostain muualta, kuin merkkihuollosta (20tkm huollot autohuolto P. Ukkola Haukiputaalla ja väliöljynvaihdot mistä milloinkin) ja silti Åströmillä täällä Oulussa vaihtovat jakopään yms. ihan mukisematta, eikä maahantuojalla/GM:llä ollut mitään mukisemista asian suhteen.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Vastaa Viestiin