Jos levy pääsee pyörimään, mutta ei tule ulos, niin ei edellisestä vinkistä ole apua. Täytyy vain hakata eri puolilta, kunnes ylimäärinen ruoste on irronnut. Varoitus: Tässä voi tuhota myös pyörän laakerin.... Korjaamolla tuo levy otettaisiin jollain hydraulisella ulosvetäjällä.
Kuumensin kaasuliekillä niin paljon kun uskalsin ja hakkasin lyijylekalla alapuolelta pari tuntia niin irtosi.
Nyt huomasin, että täristää n. 110-120 vauhdissa mitä ei ennen tehnyt. Pitää kai vielä avata ja tarkistaa, että levyt on varmasti kunnolla pohjassa eikä joku moska jättänyt niitä vähän vinoon tms.
Pelkään kyllä, että ottiko laakeri jo itseensä (en kyllä yhtään ihmettelisi tuon käsittelyn jälkeen). Viekää suosiolla liikkeeseen missä on kunnon välineet työhön.
Vaihdanko vielä joskus itse jarrulevyt autoon? En.
Ei muutakun lainaat jostakin mitta kellon ja kellotat ne levyt niin tiedät onko uudet levyt valmiiksi jo hieman kierot, heitoa sais olla jotain 0.1mm max
Aloin jo epäillä, että aurauskulma varmaan aukesi kun antoi levylle sisäpuolelta raivoisaa runtua lekalla. Ainakin ohjaus on tunnoton ja näyttäis harottavan jo silmämääräisestikin katsottuna...
Siinä kun hakkasin niin olin jo varma että irtoaa jotain muuta kuin levy. Oliskin ollu pelkkä hitsaussauma mikä olisi pitänyt saada auki, mutta tuo oli jotain ihan muuta
Huomenna menee kyllä johonkin kalliiseen liikkeeseen tarkastukseen.
Miten se mittari toimii?
Non omnia possumus omnes, mutta toisaalta o quid solutis est beatius curis?
Noin kuukausi sitten vaihdoin yhteen primeraan etu jarrulevyt ja kellotin niin heittoa oli + - 0.15 eli aika paljon, mutta ei täristä vielä tuolla heitolla yhtään. Sitä jarrulevyä voi kokeilla kääntää toiseen asentoon joskus se auttaa.
Jotenkin vaan uskon uusien levyjen olevan suoria, mutta asennuksissa jää helposti jotain pientä murenaa väliin. Korjaamoissakin saatetaan jonkun työn yhteydessä levy irroittaa, ja asennus on vain levyn heitto paikoilleen, välttämättä ei pahemmin puhdistella. "Oppirahat" maksettuani levyjen asennukset on onnistuneet.
Kävin säädättämässä ohjauskulmat ja juuri vasen etupyörä aurasi+ oikea taka. Myös oikea taka kamppeeri oli pielessä, joten jää huollon hommiksi myöhemmin. Mahtaako olla jokin pusla tms.
Täytyy kai vielä irrottaa levyt ja putsata huolellisesti.
Varakiristä Brembon jarrulevyt eteen/taakse, sekä EBC:n palat ja jarruneste 400 € viime vuonna. Ainoa "vika", että jarruttaa ehkä liiankin tehokkaasti (kitkakerroin n. 0,5). Hyvä puoli on, että konepesussakin, myös vanteet käytännössä puhdistuvat, eli jarrupöly ei pala vanteeseen kiinni.
Saabin omat ei ainakaan liian tehokkaasti jarruta. Yllättävän paljon piti lisätä elopainoa polkimen päällä svänskalaisen peltihevosen velositeetin rauhoittamiseksi .
Mitäs seuraavaksi... Pakoputki pitäis vaihtaa ja paikallistaa syy miksi paikallaan rattia kääntäessä kuuluu hevosen hirnuntaa konehuoneesta???
Samaten sellainen ärsyttävä resonaatio siinä 1000-1500 rpmn välillä. Tyhmää kun pitää koko ajan ajaa kaasu pohjassa, ettei tarvii kuunnella moottorin ääniä.
Irrotin vielä kerran koko vasemman etukulman jarruasetelman ja puhdistin oikein ajan kanssa kaikki kököt joka paikasta. Jarrulevy oli ilmeisesti jäänyt siis vinoon pinttyneen ja väliin jäävän ruosteen takia ja tietenkin koko rengas siinä mukana.
Lisäksi kiristin hieman laakeria keskiömutterista, kun tuntui pieni välys ylä-alasuunnassa.
Tärinät loppui, ohjaus muuttui jämäkämmäksi ja kulkee taas kuin unelma.
Hyvä oppitunti siis siitä, että huolellinen voi seuraavalla kerralla olla ettei tarvitse kaikkea tehdä kahteen kertaan