Takapäässä uretaanipuslat ovat myös hieman orkkiksia kalliimmatEski kirjoitti:Vaikkei uretaanipuslien kestosta ole tieteellisiä tutkimustuloksia, niin niiden eduksi on laskettava se, että ne ovat selvästi jäykemmät kuin alkuperäiset purkkakumit. PCS:llä ainakin etupään orggispuslat on kalliimpia kuin Powerflexit, takapään puslien hinnoista en ole varma.
Eski
Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Originaali on aina originaali ja useimmiten eduksi laskettakoon. Hintaero tässä tapauksessa kuitenkin menee toisin päin.9-5T kirjoitti: Pistäisin orkkis osat vaikka ne olisi 5 kertaa uretaanisia kalliimpia ja kun noista uretaanisita en ole vieläkään kuullut keltään kokemukseen perustuvaa kestävyys tietoa saatika sitten että olisivat huomattavasti kestävämpiä kuten kirjoitat.
EDIT: Kestävyys kokemus löytyy minusta vasta 300000km tai 3 vuoden jälkeen sillä aika tuntuu hajoittavan enemmän alkuperäisiä kuin kilometrit.
Mun autosta orkkispuslat oli aivan sökönä 190 tuhannen jälkeen, joten sitä 300 tonnin kokemusta niillä ei varmaankaan voi ajaa. Kattellaan jos joltain löytyisi parempaa tietoa noista uretaanisista. Tai täytyy palailla muutaman vuoden päästä asiaan kun on kokemusta takana... .
Mitä ajan mukanaan tuomaan kulutukseen taas tulee, niin mun ymmärryksen mukaan nimenomaan kumi on sellainen aine, jota aika syö tai haurastaa vaikkei sitä rasitettaisikaan.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Laitetaanpa tähän samaan ketjuun...
Olen tuollaista 9-5 2.3t 230tkm vm99 ehkäpä ostamassa mutta nyt on vähän alkanut hirvittämään mahdollinen vikalista kun foorumia lueskellut Jos autolla on tuon verran ajettu ja esim. mainostettua huohotinremppaa ei ole tehty niin onko tuo mahdollisesti nyt sitten piakkoin edessä? Mitä kannattaisi autosta ehdottomasti ennen ostoa tarkistaa? Turboa ei olisi kovin mukava joutua heti uusimaan mutta mistä tälläinen maallikko tuon kunnon osaisi sitten todeta?
Olen tuollaista 9-5 2.3t 230tkm vm99 ehkäpä ostamassa mutta nyt on vähän alkanut hirvittämään mahdollinen vikalista kun foorumia lueskellut Jos autolla on tuon verran ajettu ja esim. mainostettua huohotinremppaa ei ole tehty niin onko tuo mahdollisesti nyt sitten piakkoin edessä? Mitä kannattaisi autosta ehdottomasti ennen ostoa tarkistaa? Turboa ei olisi kovin mukava joutua heti uusimaan mutta mistä tälläinen maallikko tuon kunnon osaisi sitten todeta?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Onko käynyt mielessä että se voima menee jonnekkin muualle sitten, kuin että vaimentuisi siihen pehmeämpää normi puslaan? Ehkäpä siellä on ihan tarkoituksella kulutus osa jonka voi vaihtaa helposti. Tietysti jos halutaan jäykkyyttä ja ollaan muut keinot jo tehty niin sitten eri asia tai jos autoa muutettu ominaisuuksiltaan vakiosta. Kestävyys on tietty etu, mutta en pitäisi puslien vaihtoa niin isona ja kalliina toimenpiteenä.
Osta pois vaan . Tämä foorumihomma nyt on aina tämmöstä. Itseäkin hirvitti aina lueskella, mutta "harha" johtuu siitä, että tämä Saab foorumi on poikkeuksellisen aktiivisten harrastajien foorumi, missä puretaan asioita. Tästä johtuen tulee helposti mielikuva, että nämä on koko ajan rikki ja varsinaisia ongelmavyyhtejä. Itselleni yksi merkittävä kriteeri oli kuitenkin tämä foorumi, josta vinkkejä, tukea ja apua tarvittaessa löytää ilman, että heti ensimmäiseksi pitää olla vinguttamassa pankkikorttia jonkun rasvapajan tiskillä. Ei ole kovin monelle muulle automerkille tarjolla samanlaista palvelua tai käyttäjäkuntaa.cealdyn kirjoitti:Laitetaanpa tähän samaan ketjuun...
Olen tuollaista 9-5 2.3t 230tkm vm99 ehkäpä ostamassa mutta nyt on vähän alkanut hirvittämään mahdollinen vikalista kun foorumia lueskellut Jos autolla on tuon verran ajettu ja esim. mainostettua huohotinremppaa ei ole tehty niin onko tuo mahdollisesti nyt sitten piakkoin edessä? Mitä kannattaisi autosta ehdottomasti ennen ostoa tarkistaa? Turboa ei olisi kovin mukava joutua heti uusimaan mutta mistä tälläinen maallikko tuon kunnon osaisi sitten todeta?
Mutta erinäisiä ongelmia, isojakin, on palttiarallaa kaikilla automerkeillä eri malleissa. Ei Saappi tässä suhteessa poikkea joukosta ainakaan huonompana. Joskus jotain hajoaa, sh*t happens. Kaiken kaikkiaan keskimääräistä huomattavasti luotettavampia ja mukavempia autoja.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tuon verran ajettuun saattaa olla monet remontit ihan äskettäin tehty ja olla sikäli hyväkin ostos. Huohotinletkuista on helppo nähdä miten mönjässä kone on, esim. venakopasta lähtevä letku lähtee helposti irti, mutta kannattaa varoa katkaisemasta nippaa. Läppäkotelon päällä oleva muovikansi kannattaa irroittaa ja tarkistaa onko läppäkotelo öljyinen.cealdyn kirjoitti:Laitetaanpa tähän samaan ketjuun...
Olen tuollaista 9-5 2.3t 230tkm vm99 ehkäpä ostamassa mutta nyt on vähän alkanut hirvittämään mahdollinen vikalista kun foorumia lueskellut Jos autolla on tuon verran ajettu ja esim. mainostettua huohotinremppaa ei ole tehty niin onko tuo mahdollisesti nyt sitten piakkoin edessä? Mitä kannattaisi autosta ehdottomasti ennen ostoa tarkistaa? Turboa ei olisi kovin mukava joutua heti uusimaan mutta mistä tälläinen maallikko tuon kunnon osaisi sitten todeta?
Eski
Säädänpä itsekin hieman: viikko sitten vaihtui merkkihuollossa takaa 6 puslaa originaaleihin (paitsi tukivarren etupuslat, jotka laitettiin Vectra-B varaosana paikalleen, sama GM-varaosanumero Opelilla ja Saabilla, Opel oli halvempi ... ) Remonttiaikaa varatessa kyselin samalla, onko kokemuksia uretaanipuslista. Olihan sitä, laitettu muutamia paikalleen. Negatiivisena puolena kertoivat sen, että joidenkin 9-5:sten alla oli alkanut uretaanipuslat narisemaan.Eski kirjoitti:Ihan helppoa niiden takapuslien vaihtaminen ei ole, eikä myöskään halpaa varsinkaan niissä merkkihuolloissa joissa tekevät homman WIS:n ohjeiden mukaan ja irroittavat koko taka-akselin...
Eski
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Samaa jännitystä oli miullakin, kun tuota 9-5:sta kattelin, että mimmosenkahan sitä saa, kun on kaikenlaista huohotinjuttua täällä foorumilla.Tannisto kirjoitti:
Osta pois vaan . Tämä foorumihomma nyt on aina tämmöstä. Itseäkin hirvitti aina lueskella, mutta "harha" johtuu siitä, että tämä Saab foorumi on poikkeuksellisen aktiivisten harrastajien foorumi, missä puretaan asioita. Tästä johtuen tulee helposti mielikuva, että nämä on koko ajan rikki ja varsinaisia ongelmavyyhtejä. Itselleni yksi merkittävä kriteeri oli kuitenkin tämä foorumi, josta vinkkejä, tukea ja apua tarvittaessa löytää ilman, että heti ensimmäiseksi pitää olla vinguttamassa pankkikorttia jonkun rasvapajan tiskillä. Ei ole kovin monelle muulle automerkille tarjolla samanlaista palvelua tai käyttäjäkuntaa.
Mutta erinäisiä ongelmia, isojakin, on palttiarallaa kaikilla automerkeillä eri malleissa. Ei Saappi tässä suhteessa poikkea joukosta ainakaan huonompana. Joskus jotain hajoaa, sh*t happens. Kaiken kaikkiaan keskimääräistä huomattavasti luotettavampia ja mukavempia autoja.
Tuota meidän autoa valitessa kiinnitin huomiota siihen lähes täydellisesti leimattuun huoltokirjaan ja auton yleiseen kuntoon. Käytönjälkiähän ton ikäisissä alkaa jo näkyä ja kolhuja on naapuriautoista tullut meidänkin omistusaikana lisää.
Kannattaa ottaa sinne autokaupoille joku kaveri mukaan, ettei sokaistu vahan kiillosta. Koeajolla kannattaa käydä huonommallakin tiellä jossain soralla tai mukulakivellä ajamassa, niin kuulee alustan kunnon jne.
Kyllä tän auton valinnassa painoi vaakakupissa muunmuassa se, ettei varaosien saatavuus näytti yhtä hyvältä, kuin muihinkin saabeihin ja hintatasokin vielä kohtuullinen. Foorumin neuvot ja neuvonantajaraati on ollut jo monesti avuksi. Etenkin, kun meikäläinen tosiaan tekee itse kaiken, minkä voi (paitsi en vaihda öljyjä).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Morjens,
Hain kesälomani aikaan Jyväskylän Laakkoselta huohotinpäivityksen+kaikki tarvittavat nippelit ja letkut hintaan tasan 100€. En ole vielä asentanut, mutta odottelenkin ensin pari kuukautta sopivan viileitä kelejä ryhtyäkseni hommaan. En tiedä oliko kallis, halpa tai jotain siltä väliltä, mutta sainpa kerrankin hyvää palvelua varaosatiskiltä Jäi hyvä mieli !
Hain kesälomani aikaan Jyväskylän Laakkoselta huohotinpäivityksen+kaikki tarvittavat nippelit ja letkut hintaan tasan 100€. En ole vielä asentanut, mutta odottelenkin ensin pari kuukautta sopivan viileitä kelejä ryhtyäkseni hommaan. En tiedä oliko kallis, halpa tai jotain siltä väliltä, mutta sainpa kerrankin hyvää palvelua varaosatiskiltä Jäi hyvä mieli !
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08