Tärinä?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Ostin keväällä 9-3 ja autossa oli paikallaan vaurioituneet (uudet) renkaat. Ne hakkasivat todella rajusti. ennen auton ostoa varmistin ettei vika autossa vaan todellakin renkaissa ajamalla talvirenkailla. tärinä ei ainakaan tuntunut niillä. Päätin vaihtaa viallisen rengassarjan uusiin. Tyhmyyksissäni ostin halvemman merkkiset renkaat. Uudet renkaat täristivät. Takaisin liikkeeseen. Uudestaan painotus ja asennon vaihtoja kumeille vanteissa. Vanteet testattiin ilman kumeja ja todettiin 0g heitoille. silmällä katsoen olivat myös suorat. Kumit päällä heitot olivat 0g kahdella erikoneella.
uudestaan testaamaan ja tärinä edelleen oli olemassa, nyt hieman erilaisena. (eri nopeus, eri tunto pientä eroa aiempaan). Taas soitto liikkeeseen. Tällä kertaa omistaja halusi testiajoa. Tärinä esiintyy moottoritie nopeuksissa ja ei kuulemma ole heidän ongelma jos ylinopeuksissa. Hänen mukaansa renkaat eivät koskaan täysin pyöreitä jne. olivat muka vaihtaneet jo yhden parin ja olleet tärinättömät seuraavassa autossa. Käski etsiä vikaa autosta tai itsestäni.. Nyt tälläkertaa tärinä kuitenkin oli enemmänkin ratissa.
Annoin tovin olla ja huomasin, että paineen nosto vähentää selvästi tärinää. Miksi? Nyt käytin autoa merkkiliikkeessä huollossa ja samalla pyysin painottamaan renkaat. Tärinä hävisi ratista ja väheni muutenkin, mutta joissain nopeuksissa tuntee selvästi runkon tärisevän niin että rattiin asti ottaa. erityisesti 115-125km/h alueella. Ilmeisesti vika renkaissa tai kumeissa koska paikkojen vaihto luultavasti vaikuttanut. minusta olivat vain vaihtaneet paikkoja liikkeessä, koska painot olivat samat. Nostin taas paineita ja parani hieman, mutta ei tämä normaalia ole. Alkaa keinot (ja rahat) loppua etsiä korjausta. En oikein usko aurauskulmien vaikutukseen, tai pulttien löysäilyyn. renkaat 3 tasapainotettu, 2 eri firmassa ja vanteet katsottu suoraksi, kuten myös kumeineen ei näy heittoa. 0g paino eroa. Voisikohan kumeissa olla jotain vikaa rakenteessa? Järki lähtee.. Olen tullut tulokseen että toinen tai molemmat tällähetkellä takana olevista renkaista on viallinen.
Joku viikonloppu kun ehtii. kokeilla vaihtaa rengas kerrallaan taakse ja tutkia tärisevä renkas/vanne tarkkaan. ja jumalauta jos se vika on kumissa.. silloin vanne puristaa päätä.
uudestaan testaamaan ja tärinä edelleen oli olemassa, nyt hieman erilaisena. (eri nopeus, eri tunto pientä eroa aiempaan). Taas soitto liikkeeseen. Tällä kertaa omistaja halusi testiajoa. Tärinä esiintyy moottoritie nopeuksissa ja ei kuulemma ole heidän ongelma jos ylinopeuksissa. Hänen mukaansa renkaat eivät koskaan täysin pyöreitä jne. olivat muka vaihtaneet jo yhden parin ja olleet tärinättömät seuraavassa autossa. Käski etsiä vikaa autosta tai itsestäni.. Nyt tälläkertaa tärinä kuitenkin oli enemmänkin ratissa.
Annoin tovin olla ja huomasin, että paineen nosto vähentää selvästi tärinää. Miksi? Nyt käytin autoa merkkiliikkeessä huollossa ja samalla pyysin painottamaan renkaat. Tärinä hävisi ratista ja väheni muutenkin, mutta joissain nopeuksissa tuntee selvästi runkon tärisevän niin että rattiin asti ottaa. erityisesti 115-125km/h alueella. Ilmeisesti vika renkaissa tai kumeissa koska paikkojen vaihto luultavasti vaikuttanut. minusta olivat vain vaihtaneet paikkoja liikkeessä, koska painot olivat samat. Nostin taas paineita ja parani hieman, mutta ei tämä normaalia ole. Alkaa keinot (ja rahat) loppua etsiä korjausta. En oikein usko aurauskulmien vaikutukseen, tai pulttien löysäilyyn. renkaat 3 tasapainotettu, 2 eri firmassa ja vanteet katsottu suoraksi, kuten myös kumeineen ei näy heittoa. 0g paino eroa. Voisikohan kumeissa olla jotain vikaa rakenteessa? Järki lähtee.. Olen tullut tulokseen että toinen tai molemmat tällähetkellä takana olevista renkaista on viallinen.
Joku viikonloppu kun ehtii. kokeilla vaihtaa rengas kerrallaan taakse ja tutkia tärisevä renkas/vanne tarkkaan. ja jumalauta jos se vika on kumissa.. silloin vanne puristaa päätä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Ei mitenkään mahdotonta, että ne uudet levyt olis kierot.Mulla on tosin uudet jarrulevyt ja palatkin. Outoa on se että nyt vika on taas poistunut.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Olen huomannut, että 9-5:set ovat käytettyinä äärimmäisen herkkiä tärisemään just tuolla 110-130 km/h nopeuksissa. Edellinen -98 teki sitä kolmella eri rengassatsilla. Takapään poikittaistukivarsien helojen (4kpl) vaihdolla ei ollut vaikutusta asiaan. Nyt alla 115tkm ajetussa on vähän samaa ominaisuutta, tosin vasta juuri ja juuri aistittavana. Taka-akselistosta se luullakseni ainakin osittain tulee, koska mielestäni perän kuormauskin vaikuttaa siihen pahentavasti. Olishan tuo mukava saada kerrankin tärisemätön saappi 

-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Voisikohan iskunvaimentimien kuluneisuudella olla vaikutusta asiaan?Trooper_75 kirjoitti:Olen huomannut, että 9-5:set ovat käytettyinä äärimmäisen herkkiä tärisemään just tuolla 110-130 km/h nopeuksissa. Edellinen -98 teki sitä kolmella eri rengassatsilla. Takapään poikittaistukivarsien helojen (4kpl) vaihdolla ei ollut vaikutusta asiaan. Nyt alla 115tkm ajetussa on vähän samaa ominaisuutta, tosin vasta juuri ja juuri aistittavana. Taka-akselistosta se luullakseni ainakin osittain tulee, koska mielestäni perän kuormauskin vaikuttaa siihen pahentavasti. Olishan tuo mukava saada kerrankin tärisemätön saappi
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Auto kävi just katsastuksessa ja iskarien pitäisi olla hyvässä kunnossa joka nurkassa (71-84%) ja tuntuvat myös olevan ok. Sen sijaan toisen takapyörän poikittaistukivarren opel-puslassa tai puslissa oli hivenen verran väljää. Perä myös narahtaa isommissa heitoissa, liekö nuo puslat sitten pitäis laittaa vaihtoon... Tuo värinä kun tässä yksilössä on todella pientä toistaiseksi.pilkkitikka kirjoitti:
Voisikohan iskunvaimentimien kuluneisuudella olla vaikutusta asiaan?
Kannattaa otta huomioon ilmiö, joka tapahtui itselleni juuri äskettäin, kun vaihdoin eteen levyt ja palat. Tämän jälkeen auto alkoi täristää hurjasti 100-140
välisellä nopeudella, myös hieman hitaammissakin nopeuksissa.
Käytin kulmiensäädössä mutta ei auttanut.
Irrotin levyt uudestaan ja putsasin sen laakeripesän ulkopinnan, siis mitä vasten jarrulevy tulee kiinni, TODELLA perusteellisesti kaikki murenat ja kröpelöt huomioiden teräsharjalla, ruuvarilla rapsuttaen ja hiekkapaperia vielä päälle. Sitten hieman kiristin itse laakeria keskiöruuvista niin HOPS, kaikki tärinät tipotiessään.
Tuo siis auttoi, ainakin omassa tapauksessani.

Käytin kulmiensäädössä mutta ei auttanut.
Irrotin levyt uudestaan ja putsasin sen laakeripesän ulkopinnan, siis mitä vasten jarrulevy tulee kiinni, TODELLA perusteellisesti kaikki murenat ja kröpelöt huomioiden teräsharjalla, ruuvarilla rapsuttaen ja hiekkapaperia vielä päälle. Sitten hieman kiristin itse laakeria keskiöruuvista niin HOPS, kaikki tärinät tipotiessään.
Tuo siis auttoi, ainakin omassa tapauksessani.
9-5 Wagon 2.0t aut -00
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
Tuossa 9-3 puolen keskustelussa ainakin oma tärinä ratkesi renkaiden kunnollisella tasapainotuksella kunnon vehkeillä. renkaat voivat kuluessaa alkaa tekemään myös tärinää, vaikkea aiemmin moista olisikaan aiemmin ollut. Ratkaisu omaani oli Rullakone, jolla selvisi varmasti vian olevan renkaissa. sellaisessa kannattaa käyttään ihan ensin. ei tarvi vaihdella kalliita osia. ennen rullakonetta oli käytetty metroauto airportilla tasapainotuksessa ja 2krt liikkeessä mistä ostin renkaat. Että voise vika olla kuitenki renkaissa. 10g heitto jo saa yli 100km/h vauhdissa tärinät.
Tuossa 9-3 puolen keskustelussa ainakin oma tärinä ratkesi renkaiden kunnollisella tasapainotuksella kunnon vehkeillä. renkaat voivat kuluessaa alkaa tekemään myös tärinää, vaikkea aiemmin moista olisikaan aiemmin ollut. Ratkaisu omaani oli Rullakone, jolla selvisi varmasti vian olevan renkaissa. sellaisessa kannattaa käyttään ihan ensin. ei tarvi vaihdella kalliita osia. ennen rullakonetta oli käytetty metroauto airportilla tasapainotuksessa ja 2krt liikkeessä mistä ostin renkaat. Että voise vika olla kuitenki renkaissa. 10g heitto jo saa yli 100km/h vauhdissa tärinät.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Luultavasti. Tyhmän säästö väärässä paikassa, näinhän sanotaan. Tosin edelliset Continentalit olivat myös runkovikaiset 3mm pysty heitolla, etteipä sillä. Todennäköisyys saada se jämä on varmaankin suurempi kingkongeilla, ja taas liikkeen valinnalla voi vaikuttaa takuun sujuvuuteen ja työn laatuun että varmuuteen. Mutta ratkaisu tärinään oli itselläni renkaissa ja ne on halvimmat selvittää varmasti eka.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Terve!
Ehdin jo kehua, kuinka jarrulevyjen vaihto, renkaiden suuntaus ja tasapainotus poistivat kaikki tärinät, joita autossani tuli esiin > 120 km/h nopeudessa. Mutta ei, 1000 km myöhemmin alkoi tärinää taas ilmetä ja juuri noilla moottoritienopeuksilla. No, renkaat tasapainotettiin ja tarkastettiin vielä kerran ja oikein ajan kanssa. Ilmeni, että peräti kolme rengasta oli epätasapainoisia. Asia korjattiin ja nyt auto kulkee taas sileästi. Liekö ollut niin, että uusien Continentaalien asettuminen aluvanteille on vienyt oman aikansa. Tämä viimeisin tasapainotus muuten tehtiin samaisessa liikkeessä, jossa renkaat keväällä asennettiin.
Myös ruotsalaisella foorumilla pähkäillään Saab 9-5:n tärinäongelmia. Ratkaisun löytäminen voi ilmeisesti joskus olla kovan työn takana. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 43b1019df5
Ehdin jo kehua, kuinka jarrulevyjen vaihto, renkaiden suuntaus ja tasapainotus poistivat kaikki tärinät, joita autossani tuli esiin > 120 km/h nopeudessa. Mutta ei, 1000 km myöhemmin alkoi tärinää taas ilmetä ja juuri noilla moottoritienopeuksilla. No, renkaat tasapainotettiin ja tarkastettiin vielä kerran ja oikein ajan kanssa. Ilmeni, että peräti kolme rengasta oli epätasapainoisia. Asia korjattiin ja nyt auto kulkee taas sileästi. Liekö ollut niin, että uusien Continentaalien asettuminen aluvanteille on vienyt oman aikansa. Tämä viimeisin tasapainotus muuten tehtiin samaisessa liikkeessä, jossa renkaat keväällä asennettiin.
Myös ruotsalaisella foorumilla pähkäillään Saab 9-5:n tärinäongelmia. Ratkaisun löytäminen voi ilmeisesti joskus olla kovan työn takana. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 43b1019df5
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Mun auto kävi huollossa ja siihen vaihdettiin taakse oikealle puolelle poik. tukivarren puslat (2kpl) ja pitkittäistukivarren pusla sekä vas. puolelle toinen poik. tukivarren puslista (vaikka pyysin vaihtamaan molemmat samalla kerralla). Kuitenkin tärinä 110-120 km/h lähti pois.
Epäilen vahvasti, että syynä oli nimen omaan pitkittäistukivarren pusla, koska ed. 9-5:ssa kaikkien poik. tukivarren puslien uusinta ei vaikuttanut juuri samanlaiseen värinään. Nyt autossa on kuitenkin äärimmäisen pientä väristystä n. 80 km/h ja narahtelee vas. puolelta edelleen. Luulen, että sinne kannattaisi uusia myös sen puolen pitkittäistukivarren pusla... Harmi, kun menivät jo tekemään nelipyöräsuuntauksen, jonka seurauksena ratti sitten 3-4 mm vinossa
Onkohan 9-5:n ratin oikaisu muuten helppo tehdä tarkasti? Ko. firmassa sanoivat, että hammastus on niin harva, ettei noin pientä säätöä kannata tehdä...
Epäilen vahvasti, että syynä oli nimen omaan pitkittäistukivarren pusla, koska ed. 9-5:ssa kaikkien poik. tukivarren puslien uusinta ei vaikuttanut juuri samanlaiseen värinään. Nyt autossa on kuitenkin äärimmäisen pientä väristystä n. 80 km/h ja narahtelee vas. puolelta edelleen. Luulen, että sinne kannattaisi uusia myös sen puolen pitkittäistukivarren pusla... Harmi, kun menivät jo tekemään nelipyöräsuuntauksen, jonka seurauksena ratti sitten 3-4 mm vinossa

Tosi kun vesi mitä 9-5T vastasi. Raidetangoista säätämällä saa ratin juuri millilleen suoraan, ja itse operaatio on erittäin helppo, mitään osia ei tarvitse irrottaa, muutama mutteri vaan löysälle ja vähän vääntöä raidetangosta. Se on siinä. Toki myös auraus on katsottava että se on oikein. Ihmetyttää saamasi vastaus, se on joko asiakkaan aliarvioimista tai sitten suoranaista tietämättömyyttä. On tosi epämukavaa ajaa suoraa tienpätkää jos ratti ei ole suorassa.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14