Olen melko tuore palstan käyttäjä, mutta palsta "Miksi savuttaa kylmällä koneella startatessa ?" kuulostaa valitettavasti melko tutulta. Ajelen 9-5 2.0t Wagonilla vm-2001, ja pirssin mittarissa on tällä hetkellä 63 tkm. Rauhallisia kilometrejä, mutta vähäisestä kilometrimäärästä huolimatta 9-5:lle ominaisia murheita on piisannut.
Jakopääremontti tehtiin 30 tkm:n kohdalla (onneksi tehtaan piikkiin), 50 tkm:n kohdalla DI -kasetti vaihdettiin ja tehtiin
viimeinen huohotinpäivitys. Takaiskunvaimennin meni sitten 59 tkm:n kohdalla (no, kuluvia osia). Jokunen viikko sitten huomasin, että kylmäkäynnistettäessä tuprahtaa lyhyen hetken (n. 1- 2 s) sinista savua. Joten koko lähiö siis ei ole savun peitossa

. Ongelma ei ilmene käynnistettäessä lämpimänä. Merkkiliikkeessä täällä Oulussa Aine Oy:llä tutkittiin asia ja ilmoitettiin, että turbossa "on vikaa ja se olisi vaihdon tarpeessa". Tehdas otti takuuvaihtoon negatiivisen kannan ja ilmoitti, että turboa ei voida vaihtaa moottoritakuun puitteissa (ilmeisesti poikkeuksiakin on ollut), koska se on ns. moottorin apulaite. Olin niinsanotusti äimänä, en voinut uskoa, että turbo voisi vielä 60 tkm:n kohdalla hajota. Palstaa luettuani olen huomannut, että niitä on hajonnut pääsääntöisesti noin 120 -150 tkm:n kohdalla. Öljyloukko pitäisi olla vaihdettu 50 tkm:n huollossa viimeisessä huohotinpäivityksessä. Venttiilinnostimien kumien kuntoa en tiedä.
Olisinkin neuvoa vailla. Mitä kannattaisi tehdä vai kannattaako tehdä mitään

Uuden turbon vaihto (samainen Garrett GT17) merkkiliikkeessä n. 1300 Euroa, antavat tosin uudelle turbolle kahden vuoden takuun. Turbon korjaaminen maksaa täällä Oulussa n. 500 Euroa (Turbo- ja Autosähkökorjaamo Pietarila), takuu työllä on yksi vuosi. Onko kenelläkään muuten kokemuksia turbon korjaamisesta ? Tarviketurbon asentaminen (esim. Mitsubishi) saa taasen aikaan tuon 8 v:n
moottoritakuun lakkaamisen. Joten onko hyviä vaihtoehtoja ?