9-5 turbo-ongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ysipetteri
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Marras 27, 2006 10:52
Paikkakunta: Espoo

9-5 turbo-ongelmia

Viesti Kirjoittaja ysipetteri »

Olen melko tuore palstan käyttäjä, mutta palsta "Miksi savuttaa kylmällä koneella startatessa ?" kuulostaa valitettavasti melko tutulta. Ajelen 9-5 2.0t Wagonilla vm-2001, ja pirssin mittarissa on tällä hetkellä 63 tkm. Rauhallisia kilometrejä, mutta vähäisestä kilometrimäärästä huolimatta 9-5:lle ominaisia murheita on piisannut.

Jakopääremontti tehtiin 30 tkm:n kohdalla (onneksi tehtaan piikkiin), 50 tkm:n kohdalla DI -kasetti vaihdettiin ja tehtiin
viimeinen huohotinpäivitys. Takaiskunvaimennin meni sitten 59 tkm:n kohdalla (no, kuluvia osia). Jokunen viikko sitten huomasin, että kylmäkäynnistettäessä tuprahtaa lyhyen hetken (n. 1- 2 s) sinista savua. Joten koko lähiö siis ei ole savun peitossa :) . Ongelma ei ilmene käynnistettäessä lämpimänä. Merkkiliikkeessä täällä Oulussa Aine Oy:llä tutkittiin asia ja ilmoitettiin, että turbossa "on vikaa ja se olisi vaihdon tarpeessa". Tehdas otti takuuvaihtoon negatiivisen kannan ja ilmoitti, että turboa ei voida vaihtaa moottoritakuun puitteissa (ilmeisesti poikkeuksiakin on ollut), koska se on ns. moottorin apulaite. Olin niinsanotusti äimänä, en voinut uskoa, että turbo voisi vielä 60 tkm:n kohdalla hajota. Palstaa luettuani olen huomannut, että niitä on hajonnut pääsääntöisesti noin 120 -150 tkm:n kohdalla. Öljyloukko pitäisi olla vaihdettu 50 tkm:n huollossa viimeisessä huohotinpäivityksessä. Venttiilinnostimien kumien kuntoa en tiedä.

Olisinkin neuvoa vailla. Mitä kannattaisi tehdä vai kannattaako tehdä mitään :?: Uuden turbon vaihto (samainen Garrett GT17) merkkiliikkeessä n. 1300 Euroa, antavat tosin uudelle turbolle kahden vuoden takuun. Turbon korjaaminen maksaa täällä Oulussa n. 500 Euroa (Turbo- ja Autosähkökorjaamo Pietarila), takuu työllä on yksi vuosi. Onko kenelläkään muuten kokemuksia turbon korjaamisesta ? Tarviketurbon asentaminen (esim. Mitsubishi) saa taasen aikaan tuon 8 v:n
moottoritakuun lakkaamisen. Joten onko hyviä vaihtoehtoja ?
9-5 2.0t Wagon -01
900 C 1988
99GL 5-s 1984
hawsaab
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 14:19
Paikkakunta: Oulu/Ii

Viesti Kirjoittaja hawsaab »

Ehkä siellä moottorissa on liikaa öljyä, Kunhan se vajoo mittatikussa mitattuna puoleen niin loppuu se savuttelu. Jos uusit sen turbon, niin olen halukas ostamaan sen vanhan turbon halvalla.
Saab 9k elämäni auto
9000 CDE 2,3i -94
9-5 SE 2,3t A -01
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Vaihda samalla mitsun (aeron) ahdin, sen pitäisi olla vahvempi.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Itse vaihdoin GT17:sen alkuvuodesta. Uuden samanlaisen laitoin tilalle. Tilasin sen Professional Motorssilta. Homma toimi moitteetta, uusi tuli matkahuoltoon parinpäivän päästä tilauksesta, jolloin vasta vanhan turbon irrotus ja uuden kiinnitys. Vanhan lähetys Professionalille, jolloin koko remontin hinnaksi tuli noin 700 euroa. Sis. turbon, pinnapultit, öljyt yms. Myöhemmin toki kustannuksia tuli hieman lisää kun vaihdoin vielä bypassin, ilmansuodattimen ja jäähdytysnesteet.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
koopää
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2005 09:58
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9-5 turbo-ongelmia

Viesti Kirjoittaja koopää »

"Tehdas otti takuuvaihtoon negatiivisen kannan ja ilmoitti, että turboa ei voida vaihtaa moottoritakuun puitteissa (ilmeisesti poikkeuksiakin on ollut), koska se on ns. moottorin apulaite."

Mielestäni kannattaisi vielä yrittää edes jonkinlaista korvausta. Itselläni turbo meni 90 000 kilsassa ja aluksi sanoivat, että ei missään tapauksessa korvata. Pienen kirjeenvaihdon jälkeen lopputulos oli, että myyjä pisti korjauksesta 1/3 ja maahantuoja 1/3 ja itelle jäi se loppu kolmasosa. Jos olisin korjauttanut myyjäliikkeessä, niin ei olisi tarvinnut maksaa tuota kolmannestakaan.
Vastaa Viestiin