Hienoista ujellusta ajossa etupäästä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Hienoista ujellusta ajossa etupäästä?

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Missäs voisi olla vika kun 9-5 on alkanut ajossa pitämään sellaista vaimeahkoa, mutta tarkkakorvaisen hyvin kuultavaa ujellusta ajossa? Ääni alkaa kuulumaan selvästi 50-60 vauhdissa ja voimistuu sitten mentäessä kovempaa. Mielestäni ääni tulee enemmän oikealta puolelta, mutta eipä noista äänistä autossa aina varmaksi pysty sanomaan mistä päin ne tulee. Voisiko pyörän laakeri olla menossa? Ääni hieman vaimenee ihan kevysti jarrua painettaessa, joten voisiko vika olla sittenkin jarruissa? Jarrut ovat ainakin alkaneet hieman täristämään jarrutuksissa viime aikoina.

Niin ja auto on 130 tkm ajettu 9-5 2.2TiD Wagon automaattivaihteisena.

Paikallaan ollessa ääntä ei kuulu, ainoastaan auton liikkuessa.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Mimmi kirjoitti:Olisikohan jarrupalat elämänsä ehtoopuolella?
Sitä olen itsekin ajatellut liittyen tuohon jarrujen täristämiseen, mutta voisiko kuluneet jarrupalat aiheuttaa tuollaista ujeltavaa ääntä?
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Jaahas täytenee sitten alkaa varailemaan aikaa jarrupalojen vaihtoon, missäs hintaluokassa nuo palat pyörivät ja kannattaako yleensä vaihtaa eteen ja taakse palat yhtä aikaa vai onko järkeä vaihtaa pelkästään eteen?
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

OK, eiköhän lähdetä liikkeelle etupalojen vaihdolla kun noita rahareikiä riittää muutenkin, mm. 5 kuukautinen pojan naskali.... :D

Olisko vielä heittää jotain hinta-arvausta noista paloista?
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Alkuperäiset n. 75 e, eikä tarvitse kunnella turhia vinkumisia ja vaihdella moneen kertaan. Helpot vaihtaa.

Olisko vielä heittää jotain hinta-arvausta noista paloista?[/quote]
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Pirttta kirjoitti:Alkuperäiset n. 75 e, eikä tarvitse kunnella turhia vinkumisia ja vaihdella moneen kertaan. Helpot vaihtaa.
Mitenkäs "helpot" nuo jarrupalat on vaihtaa ensikertalaiselle? Onko jotain erityisiä huomion arvoisia asioita?
Kovasti houkuttaisi vaihtaa itse kun ottaa nuo merkkiliikkeiden satasta hipovat tuntiveloitukset sen verran reippaasti pannuun. En vain ole autojen kanssa juurikaan puuhastellut, mutta peukalo on kyllä ihan oikeassa paikassa ei keskellä kämmentä ;)
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Jarrusatulat ovat kahdella pultilla kiinni, pultit ovat kuusiokolokantaisia, hylsä kannattaa hankkia ensin, oli semmoienen jota ei ollut ainakaan minun sarjassa, sattui löytymään naapurilta. (olisiko ollut 7 mm?). Alkuperäisissä tulee ohjekin mukana, mitä pitää tehdä, eli jarrusylinteri sisään ja samalla kannattaa puhdistaa myös jarrusatulan liukupinnat. Uudet palat tilalle ja pultit huolellisesti kiinni. Huom. Pulttien päällä on muoviset holkit ja niiden päässä tulppa, joka lähtee irti.


Mitenkäs "helpot" nuo jarrupalat on vaihtaa ensikertalaiselle? Onko jotain erityisiä huomion arvoisia asioita?
Kovasti houkuttaisi vaihtaa itse kun ottaa nuo merkkiliikkeiden satasta hipovat tuntiveloitukset sen verran reippaasti pannuun. En vain ole autojen kanssa juurikaan puuhastellut, mutta peukalo on kyllä ihan oikeassa paikassa ei keskellä kämmentä ;)[/quote]
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Jarrusatulat ovat kahdella pultilla kiinni, pultit ovat kuusiokolokantaisia, hylsä kannattaa hankkia ensin, oli semmoienen jota ei ollut ainakaan minun sarjassa, sattui löytymään naapurilta. (olisiko ollut 7 mm?). Alkuperäisissä tulee ohjekin mukana, mitä pitää tehdä, eli jarrusylinteri sisään ja samalla kannattaa puhdistaa myös jarrusatulan liukupinnat. Uudet palat tilalle ja pultit huolellisesti kiinni. Huom. Pulttien päällä on muoviset holkit ja niiden päässä tulppa, joka lähtee irti.


Mitenkäs "helpot" nuo jarrupalat on vaihtaa ensikertalaiselle? Onko jotain erityisiä huomion arvoisia asioita?
Kovasti houkuttaisi vaihtaa itse kun ottaa nuo merkkiliikkeiden satasta hipovat tuntiveloitukset sen verran reippaasti pannuun. En vain ole autojen kanssa juurikaan puuhastellut, mutta peukalo on kyllä ihan oikeassa paikassa ei keskellä kämmentä ;)[/quote]
S9-5W
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 16:27
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja S9-5W »

Hienoinen ujellus voi kyllä mahdollisesti tulla vaihdelaatikostakin?
Minulla oli tonnarissa vastaavalta kuulostava ääni. Se kuului selvästi kun alamäessä kevensi kaasua 5-vaihteen ollessa päällä. Kun pani vedon päälle painamalla kaasua ääni hävisi. Ääni ei muuttunut 200 000 km aikana joten se oli kai ominaisuus.
9-5:ssa en ole vielä vaihteiston ääntelyä havainnut, muita natinoita kylläkin, varsinkin taka-akselin suunnalta. Ohjauspyörän nivelen naksunta kyllä hävisi voitelulla, kiitos tältä palstalta saatujen neuvojen.
Voi olla että em. on kaukaa haettu, mutta kaikkia autosta tulevia ääniä on kyllä useimmiten aika hankala paikallistaa.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

S9-5W kirjoitti:Hienoinen ujellus voi kyllä mahdollisesti tulla vaihdelaatikostakin?
Minulla oli tonnarissa vastaavalta kuulostava ääni. Se kuului selvästi kun alamäessä kevensi kaasua 5-vaihteen ollessa päällä. Kun pani vedon päälle painamalla kaasua ääni hävisi. Ääni ei muuttunut 200 000 km aikana joten se oli kai ominaisuus.
En usko, että tuo ääni tulee vaihdelaatikosta koska sillä ei ole merkitystä onko veto päällä vai ei. Olen jopa kokeillut heittää vaihteen vapaalle ja ääni kuuluu edelleen.
S9-5W kirjoitti:....mutta kaikkia autosta tulevia ääniä on kyllä useimmiten aika hankala paikallistaa.
Tämä on harmillisen totta, itselläni kuului räminää kojelaudan oikeasta reunasta, mutta todellinen rämisiä olikin taustapeili keskellä autoa.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Pirttta kirjoitti:Jarrusatulat ovat kahdella pultilla kiinni, pultit ovat kuusiokolokantaisia, hylsä kannattaa hankkia ensin, oli semmoienen jota ei ollut ainakaan minun sarjassa, sattui löytymään naapurilta. (olisiko ollut 7 mm?). Alkuperäisissä tulee ohjekin mukana, mitä pitää tehdä, eli jarrusylinteri sisään ja samalla kannattaa puhdistaa myös jarrusatulan liukupinnat. Uudet palat tilalle ja pultit huolellisesti kiinni. Huom. Pulttien päällä on muoviset holkit ja niiden päässä tulppa, joka lähtee irti.
Kiitos vinkeistä, kävin eilen hakemassa uudet palat Turun Autohallista Raisiosta KLUBI-ALENNUKSEN kera 82,90 euron hintaan ja tänään olisi tarkoitus saada nuo paikalleen.

Saas nährä kui äijän käy!
jouha10
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 13:29
Paikkakunta: Porvoo

Ujellusta

Viesti Kirjoittaja jouha10 »

Lievää ujellusta oli mullakin ja annoin ulista sitten tovin aikaa liian pitkään. Tuloksena kiinni jymähtäny jarrulevy, kun pyörännapa vaihdettiin levinneiden laakereiden takia.
Seuraavaks Nissani
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

jamppa74 kirjoitti:
Pirttta kirjoitti:Jarrusatulat ovat kahdella pultilla kiinni, pultit ovat kuusiokolokantaisia, hylsä kannattaa hankkia ensin, oli semmoienen jota ei ollut ainakaan minun sarjassa, sattui löytymään naapurilta. (olisiko ollut 7 mm?). Alkuperäisissä tulee ohjekin mukana, mitä pitää tehdä, eli jarrusylinteri sisään ja samalla kannattaa puhdistaa myös jarrusatulan liukupinnat. Uudet palat tilalle ja pultit huolellisesti kiinni. Huom. Pulttien päällä on muoviset holkit ja niiden päässä tulppa, joka lähtee irti.
Kiitos vinkeistä, kävin eilen hakemassa uudet palat Turun Autohallista Raisiosta KLUBI-ALENNUKSEN kera 82,90 euron hintaan ja tänään olisi tarkoitus saada nuo paikalleen.

Saas nährä kui äijän käy!
Nyt on Saabissa uudet jarrupalat paikallaan ja täytyy sanoa ettei kyllä ollut mitenkään paha homma, alta tunti meni töitä tehdessä.

Kiitoksia vaan kaikille neuvoista taas on mukava ajella kun on auto kunnossa, eikä tarvinnut tukea merkkihuoltoja tällä kertaa.
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re:

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Vaihdoin juuri omaan autoon palat eteen; aikaa meni äärimmäistä varovaisuutta noudattaen pari tuntia ja tuostakin vielä suuri osa työkalujen etsiskelyyn (talo remontin alla) ja pyörännapojen puhdistukseen jne.

Eilen jo aloittelin, mutta jouduin laittamaan renkaan takaisin koska ei löytynyt tuota mainittua 7-millistä kuusiokoloavainta. Eipä löytynyt kaupastakaan pieneen hylsysatsiin sopivaa päätä, joten piti uhrata yksi L-muotoinen avain.

Jos vähänkään pysyy työkalut käsissä niin ei ole suuri vaiva tehdä itse. Samalla huomasin taas kerran, että vanteen pultit oli ammuttu rengasliikkeessä aivan järkyttävän piukalle.

Jaska
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Re:

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

jamppa74 kirjoitti: ...taas on mukava ajella kun on auto kunnossa...
Päivitetäänpäs vähän tietoja, löytyi tuohon ujellukseen muukin syy kuin jarrupalat loppujen lopuksi, oikean etupyörän laakeri paskana ja koko napa menee vaihtoon :cry:
Vastaa Viestiin