Hienoista ujellusta ajossa etupäästä?
Hienoista ujellusta ajossa etupäästä?
Missäs voisi olla vika kun 9-5 on alkanut ajossa pitämään sellaista vaimeahkoa, mutta tarkkakorvaisen hyvin kuultavaa ujellusta ajossa? Ääni alkaa kuulumaan selvästi 50-60 vauhdissa ja voimistuu sitten mentäessä kovempaa. Mielestäni ääni tulee enemmän oikealta puolelta, mutta eipä noista äänistä autossa aina varmaksi pysty sanomaan mistä päin ne tulee. Voisiko pyörän laakeri olla menossa? Ääni hieman vaimenee ihan kevysti jarrua painettaessa, joten voisiko vika olla sittenkin jarruissa? Jarrut ovat ainakin alkaneet hieman täristämään jarrutuksissa viime aikoina.
Niin ja auto on 130 tkm ajettu 9-5 2.2TiD Wagon automaattivaihteisena.
Paikallaan ollessa ääntä ei kuulu, ainoastaan auton liikkuessa.
Niin ja auto on 130 tkm ajettu 9-5 2.2TiD Wagon automaattivaihteisena.
Paikallaan ollessa ääntä ei kuulu, ainoastaan auton liikkuessa.
Mitenkäs "helpot" nuo jarrupalat on vaihtaa ensikertalaiselle? Onko jotain erityisiä huomion arvoisia asioita?Pirttta kirjoitti:Alkuperäiset n. 75 e, eikä tarvitse kunnella turhia vinkumisia ja vaihdella moneen kertaan. Helpot vaihtaa.
Kovasti houkuttaisi vaihtaa itse kun ottaa nuo merkkiliikkeiden satasta hipovat tuntiveloitukset sen verran reippaasti pannuun. En vain ole autojen kanssa juurikaan puuhastellut, mutta peukalo on kyllä ihan oikeassa paikassa ei keskellä kämmentä
Jarrusatulat ovat kahdella pultilla kiinni, pultit ovat kuusiokolokantaisia, hylsä kannattaa hankkia ensin, oli semmoienen jota ei ollut ainakaan minun sarjassa, sattui löytymään naapurilta. (olisiko ollut 7 mm?). Alkuperäisissä tulee ohjekin mukana, mitä pitää tehdä, eli jarrusylinteri sisään ja samalla kannattaa puhdistaa myös jarrusatulan liukupinnat. Uudet palat tilalle ja pultit huolellisesti kiinni. Huom. Pulttien päällä on muoviset holkit ja niiden päässä tulppa, joka lähtee irti.
Mitenkäs "helpot" nuo jarrupalat on vaihtaa ensikertalaiselle? Onko jotain erityisiä huomion arvoisia asioita?
Kovasti houkuttaisi vaihtaa itse kun ottaa nuo merkkiliikkeiden satasta hipovat tuntiveloitukset sen verran reippaasti pannuun. En vain ole autojen kanssa juurikaan puuhastellut, mutta peukalo on kyllä ihan oikeassa paikassa ei keskellä kämmentä [/quote]
Mitenkäs "helpot" nuo jarrupalat on vaihtaa ensikertalaiselle? Onko jotain erityisiä huomion arvoisia asioita?
Kovasti houkuttaisi vaihtaa itse kun ottaa nuo merkkiliikkeiden satasta hipovat tuntiveloitukset sen verran reippaasti pannuun. En vain ole autojen kanssa juurikaan puuhastellut, mutta peukalo on kyllä ihan oikeassa paikassa ei keskellä kämmentä [/quote]
Jarrusatulat ovat kahdella pultilla kiinni, pultit ovat kuusiokolokantaisia, hylsä kannattaa hankkia ensin, oli semmoienen jota ei ollut ainakaan minun sarjassa, sattui löytymään naapurilta. (olisiko ollut 7 mm?). Alkuperäisissä tulee ohjekin mukana, mitä pitää tehdä, eli jarrusylinteri sisään ja samalla kannattaa puhdistaa myös jarrusatulan liukupinnat. Uudet palat tilalle ja pultit huolellisesti kiinni. Huom. Pulttien päällä on muoviset holkit ja niiden päässä tulppa, joka lähtee irti.
Mitenkäs "helpot" nuo jarrupalat on vaihtaa ensikertalaiselle? Onko jotain erityisiä huomion arvoisia asioita?
Kovasti houkuttaisi vaihtaa itse kun ottaa nuo merkkiliikkeiden satasta hipovat tuntiveloitukset sen verran reippaasti pannuun. En vain ole autojen kanssa juurikaan puuhastellut, mutta peukalo on kyllä ihan oikeassa paikassa ei keskellä kämmentä [/quote]
Mitenkäs "helpot" nuo jarrupalat on vaihtaa ensikertalaiselle? Onko jotain erityisiä huomion arvoisia asioita?
Kovasti houkuttaisi vaihtaa itse kun ottaa nuo merkkiliikkeiden satasta hipovat tuntiveloitukset sen verran reippaasti pannuun. En vain ole autojen kanssa juurikaan puuhastellut, mutta peukalo on kyllä ihan oikeassa paikassa ei keskellä kämmentä [/quote]
Hienoinen ujellus voi kyllä mahdollisesti tulla vaihdelaatikostakin?
Minulla oli tonnarissa vastaavalta kuulostava ääni. Se kuului selvästi kun alamäessä kevensi kaasua 5-vaihteen ollessa päällä. Kun pani vedon päälle painamalla kaasua ääni hävisi. Ääni ei muuttunut 200 000 km aikana joten se oli kai ominaisuus.
9-5:ssa en ole vielä vaihteiston ääntelyä havainnut, muita natinoita kylläkin, varsinkin taka-akselin suunnalta. Ohjauspyörän nivelen naksunta kyllä hävisi voitelulla, kiitos tältä palstalta saatujen neuvojen.
Voi olla että em. on kaukaa haettu, mutta kaikkia autosta tulevia ääniä on kyllä useimmiten aika hankala paikallistaa.
Minulla oli tonnarissa vastaavalta kuulostava ääni. Se kuului selvästi kun alamäessä kevensi kaasua 5-vaihteen ollessa päällä. Kun pani vedon päälle painamalla kaasua ääni hävisi. Ääni ei muuttunut 200 000 km aikana joten se oli kai ominaisuus.
9-5:ssa en ole vielä vaihteiston ääntelyä havainnut, muita natinoita kylläkin, varsinkin taka-akselin suunnalta. Ohjauspyörän nivelen naksunta kyllä hävisi voitelulla, kiitos tältä palstalta saatujen neuvojen.
Voi olla että em. on kaukaa haettu, mutta kaikkia autosta tulevia ääniä on kyllä useimmiten aika hankala paikallistaa.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
En usko, että tuo ääni tulee vaihdelaatikosta koska sillä ei ole merkitystä onko veto päällä vai ei. Olen jopa kokeillut heittää vaihteen vapaalle ja ääni kuuluu edelleen.S9-5W kirjoitti:Hienoinen ujellus voi kyllä mahdollisesti tulla vaihdelaatikostakin?
Minulla oli tonnarissa vastaavalta kuulostava ääni. Se kuului selvästi kun alamäessä kevensi kaasua 5-vaihteen ollessa päällä. Kun pani vedon päälle painamalla kaasua ääni hävisi. Ääni ei muuttunut 200 000 km aikana joten se oli kai ominaisuus.
Tämä on harmillisen totta, itselläni kuului räminää kojelaudan oikeasta reunasta, mutta todellinen rämisiä olikin taustapeili keskellä autoa.S9-5W kirjoitti:....mutta kaikkia autosta tulevia ääniä on kyllä useimmiten aika hankala paikallistaa.
Kiitos vinkeistä, kävin eilen hakemassa uudet palat Turun Autohallista Raisiosta KLUBI-ALENNUKSEN kera 82,90 euron hintaan ja tänään olisi tarkoitus saada nuo paikalleen.Pirttta kirjoitti:Jarrusatulat ovat kahdella pultilla kiinni, pultit ovat kuusiokolokantaisia, hylsä kannattaa hankkia ensin, oli semmoienen jota ei ollut ainakaan minun sarjassa, sattui löytymään naapurilta. (olisiko ollut 7 mm?). Alkuperäisissä tulee ohjekin mukana, mitä pitää tehdä, eli jarrusylinteri sisään ja samalla kannattaa puhdistaa myös jarrusatulan liukupinnat. Uudet palat tilalle ja pultit huolellisesti kiinni. Huom. Pulttien päällä on muoviset holkit ja niiden päässä tulppa, joka lähtee irti.
Saas nährä kui äijän käy!
Nyt on Saabissa uudet jarrupalat paikallaan ja täytyy sanoa ettei kyllä ollut mitenkään paha homma, alta tunti meni töitä tehdessä.jamppa74 kirjoitti:Kiitos vinkeistä, kävin eilen hakemassa uudet palat Turun Autohallista Raisiosta KLUBI-ALENNUKSEN kera 82,90 euron hintaan ja tänään olisi tarkoitus saada nuo paikalleen.Pirttta kirjoitti:Jarrusatulat ovat kahdella pultilla kiinni, pultit ovat kuusiokolokantaisia, hylsä kannattaa hankkia ensin, oli semmoienen jota ei ollut ainakaan minun sarjassa, sattui löytymään naapurilta. (olisiko ollut 7 mm?). Alkuperäisissä tulee ohjekin mukana, mitä pitää tehdä, eli jarrusylinteri sisään ja samalla kannattaa puhdistaa myös jarrusatulan liukupinnat. Uudet palat tilalle ja pultit huolellisesti kiinni. Huom. Pulttien päällä on muoviset holkit ja niiden päässä tulppa, joka lähtee irti.
Saas nährä kui äijän käy!
Kiitoksia vaan kaikille neuvoista taas on mukava ajella kun on auto kunnossa, eikä tarvinnut tukea merkkihuoltoja tällä kertaa.
Re:
Vaihdoin juuri omaan autoon palat eteen; aikaa meni äärimmäistä varovaisuutta noudattaen pari tuntia ja tuostakin vielä suuri osa työkalujen etsiskelyyn (talo remontin alla) ja pyörännapojen puhdistukseen jne.
Eilen jo aloittelin, mutta jouduin laittamaan renkaan takaisin koska ei löytynyt tuota mainittua 7-millistä kuusiokoloavainta. Eipä löytynyt kaupastakaan pieneen hylsysatsiin sopivaa päätä, joten piti uhrata yksi L-muotoinen avain.
Jos vähänkään pysyy työkalut käsissä niin ei ole suuri vaiva tehdä itse. Samalla huomasin taas kerran, että vanteen pultit oli ammuttu rengasliikkeessä aivan järkyttävän piukalle.
Jaska
Eilen jo aloittelin, mutta jouduin laittamaan renkaan takaisin koska ei löytynyt tuota mainittua 7-millistä kuusiokoloavainta. Eipä löytynyt kaupastakaan pieneen hylsysatsiin sopivaa päätä, joten piti uhrata yksi L-muotoinen avain.
Jos vähänkään pysyy työkalut käsissä niin ei ole suuri vaiva tehdä itse. Samalla huomasin taas kerran, että vanteen pultit oli ammuttu rengasliikkeessä aivan järkyttävän piukalle.
Jaska
Re:
Päivitetäänpäs vähän tietoja, löytyi tuohon ujellukseen muukin syy kuin jarrupalat loppujen lopuksi, oikean etupyörän laakeri paskana ja koko napa menee vaihtoonjamppa74 kirjoitti: ...taas on mukava ajella kun on auto kunnossa...