9-5 3.0 TID

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
elcondor
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 22:14

9-5 3.0 TID

Viesti Kirjoittaja elcondor »

Arvon Saabistit,

Olen hankkimassa diesel- autoa ja kiinnostuin valtavasti käytetystä ostsikonmukaisesta autosta. Haluaisin vättää sudenkuopat (vaikka kyseessä onkin tuontiauto) ja kysynkin muutamia vinkkejä riskien tunnistamiseksi.

- Onko jokin vuosimalli jonka jälkeen valmisettu kone on kestävä?
- Voiko vanhat koneet olla luotettavia jos niihein on tehty jotkin toimenpiteet, mitkä??
- Miten tunnistaa "hyvän yksilön"
- Voiko esim. Saab- huollossa tai Autotohtorilla todeta mahdolliset piilevät (kone)riskit??

Näihin kysymyksiin ja muita kommentteja haluaisin saada vastuksia. Kysymykset ja huoli perustuvat tässä foorumissa esitettyihin keskusteluihin Isuzun dieselin "sylinteripainomiseen"liittyviin ongelmiin.

Ja vielä, saa varoittaa tuontiautoissa olevista "puutteista (esim talvivalmiudet) tai riskeistä

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksistanne

t. tuleva Saabisti??
elcondor
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 22:14

Viesti Kirjoittaja elcondor »

Kiitos,

Onko siis todellakin niin että autolla voi ajaa 10 km tai 100000 ja sitten pannu poksahtaa??

No oltetetaan että kuitenkin ostan sellaisen ja tapahtuu se poks niin mitä kustantaa uusi kone/koneremontti + työt??

Ja kauanko Saabin takuu on voimassa ja onhan se voimassa myösSuomessa jos auto onkin alunperin myyty muualle Euroopaan.

Viitaten vielä aikaisempiin teksteihin Saksassa autobahnliikenteestä, jos siellä joutuu diiseli lujille kun kylmänä ruvetaan luukuttaa kolmattasataa ja tulikuuma kone sammutetaan niin onko mahdollista että jossain mussa maassa käytössä ollut auto, jossa on nopeusrajoitukset, (belgia,italia, ym.) voisi olla paremmat mahdollisuudet saada pitkäikäinen auto??

Kiitän edelleen kärsivällisyydestänne
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

elcondor kirjoitti: Onko siis todellakin niin että autolla voi ajaa 10 km tai 100000 ja sitten pannu poksahtaa??
Edes Saabisti ei ole kristallipalloon katsoja, eikä nämä ikiliikkujia ole. :D
Itse painiskelin vähän aikaa sitten samojen kysymysten kanssa. Rohkea rokan syö. Jos pelottaa, Fintakuu voi olla yksi vastaus. Itse päädyin suomi autoon ja olen ollut todella tyytyväinen hankintaan.

Täällä Savon suunnalla harvinaisen fiksu korjaamopäällikkö ei tiennyt yhtään sylinteriputken vajoamaa, kun asiaa selvittelin. Kaksi 01 mallia oli mennyt paskaksi. Toisessa oli synnynnäinen kansivika ja toisessa jätetty kiristimen vai oliko hihnapyörän pultit tehtaalla löysällä ja kone sitämyötä paskaks. Molemmat olivat taksi käytössä. Olivat lähes 6kk odottaneet osia tehtaalta...hieman ongelmia muuallakin??
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

:lol:
No korjataan kaksi alkupään tuotantosarjan mallia....
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Savo ei käsittääkseni ole koko Suomi vai kirjoitanko jollain näkymättömällä mustanaamio musteella, vai?
Jokatapauksessa täällä mennyt kaksi konetta paskaksi edellä mainituista syistä ja putkien vajoaminen ei niissä ollut syypää. Edit: pointtina, että muitakin vikoja näissä voi olla.
Se, että onko auto ostettu Suomesta tai jostain muualta ei liene mitään merkitystä moottoriongelmiin.
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Saab 95 TiD

Viesti Kirjoittaja jarmot »

M03:lla nyt 192 tkm lasissa. Yhdellä ongelmalla on selvitty: Moottorin vikailmoitusvalo paloi pariin otteeseen ja samalla vääntö hävisi. Vuosi sitten paikallinen merkkihuolto tutki asiaa eikä päässyt asiasta perille. Ongelmana oli se, että ko. huollossa ei ole ollut kokemuksia vastaavasta moottorista ennen minun autoani. No vika korjautui 50 tkm:ksi ihan itsestään. Tänä kesänä oireet uusiutuivat ja naapurikaupungin merkkihuollossa vaihdettiin imusarjan tunnistinanturi nokeutuneen tilalle ja ongelmat katosivat. Kustannus muistaakseni parin sadan luokkaa. Xenonit kestää 100 tkm niin kuin on luvattukin.

Takapäässä kuultavissa liikkellelähtiessä natinaa, iskarin puslatko lienee. Iskarit ovat orkkikset.

Kyyti ollut hyvää, jopa nautittavaa. Ei valittamista.

Ko. mallin vähäinen esiintyminen askarruttaa; varaosia ei ole ihan joka huollon hyllyssä ja huoltohenkilökunnan kokemukset paikoitellen todella vähäisiä.

Niin, ja ison huollon hinta on suolainen hihnoineen kaikkineen...
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
net 3.0tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:10

Viesti Kirjoittaja net 3.0tid »

[quote="Mimmi"]Ei
Vaihtomoottorilla saavutetaan jonkin aikaa turvallisia kilometrejä.
Huoltokirjasta ja (voimassaolevasta) kirjallisesta takuusta, jonka antaja on Saab.
Ei.

Moottoreita on tietääkseni 4 versiota, joista uusimmassa sylinteriputket lämpösovitettiin paikoilleen kun vanhemmissa versioissa ne taottiin paikoilleen.
Saksanmalleissa on erona parempi varustelu ja lämmityslaitteessa oleva 3-tieventtiili, joka puuttuu Suomimalleista. Kolmitieventtiili estää pelkääjän j alkatilan paahtumisen helteellä.[/quote Missä sijaitsee kyseinen 3-tieventtiili jota ei suomi versiossa ole, ku ite jouduin vaihtaman rintapellissä olevan ventiilin nestevuodon takia käsittääkseni se on myös 3-tieventtiili, vai olenko pahasti metsässä?[/url]
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Viesti Kirjoittaja V6TID »

"käsittääkseni se on myös 3-tieventtiili, vai olenko pahasti metsässä?"

Samasta osasta on kyse, 3-tie / bypass venttiili, estää kierron kennolle.
On jokaisessa 9-5.ssa olipa sitten suomi tai ei....
Timppa78
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Touko 20, 2007 09:59
Paikkakunta: Elimäki

Re: 9-5 3.0 TID

Viesti Kirjoittaja Timppa78 »

Kyseessä vahva ISUZUN dieselmoottori!
Saab 9000 -92/93 2.0 turbo
Vastaa Viestiin