Moi!
Onko tietoa sopivuudesta Motonetin myymään:
9-5 Lambda-anturi jos 4 johdolla ja kierteellä. . . . . . . 28-3422 49.90
EPC:n mukaan OG-93 ja 9-5:sessa on samat anturit. (Etu 4570909 ja Taka 4570917) Eli mitähän tuo Motonetin anturi edustaa?
Lamda / happi anturi
Lamda / happi anturi
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Moikka,
En tiedä sopivuudesta, enkä siitä minkä valmistajan lambda-antureita Saab käyttää. Itse kuitenkin kiertäisin kaikki tarvikelambdat suhteellisen kaukaa. Näihin moottorinohjausjärjelmiin hankkisin kyllä ihan alkuperäisosat. Kerronpa erään tarinan omasta kokemuksesta:
Ostin aikoinaan edellisen autoni Alfa 156:n ruiskunohjausjärjestelmään (Bosch Motronic) tarvikelambdan. Ihmettelin sitä, että vaihdon jälkeen auto nyki kylmäkäynnistyksen jälkeisessä ajossa parin minuutin ajan. Aloin pohtia asiaa ja miettiä ratkaisua ongelmaan tutkimalla lambdan lämmityselementtiin liittyviä asioita. Näyttihän hyvin ilmeiseltä se, että nimenomaan lambdan lämmitys ei toiminut. Kysymys kuului,että miksi?
Käytyäni keskusteluja eräiden henkilöiden kanssa ja saatuani sittemmin vinkin ryhdyin toimenpiteisiin. Mittasin lambdan lämmitysjohtojen välisen resistanssin (noin 3 ohm) ja eculta liittimeen tulevan jännitteen 12V. Nyt oli tiedossa resistanssi ja jännite. Sitten etsin käsiini Saabin WIS:ä vastaavan Alfan Workshopmanualin, josta kaivoin lambdan testaamiseen liittyviä speksejä. Kävi ilmi, että Ecu vaati lambdan, jonka lämmityselementin vastus johtoineen menee haarukkaan 8.5-9.5 ohmia. Seuraavaksi mittasin lambdalle menevän jännitteen, kun anturin liitin oli kiinni auton järjestelmässä. Kas, ei jännitteen jännitettä, absolutely 0V. Siis mitä ihmettä ? Johtopäätös: ecu mittaa lämmityselementin vastuksen. Jos se ei mahdu annettuun haarukkaan, katkaisee ecu lämmitysvirran luullen elementin olevan oikosulussa. Siispä hankin tilalle aidon boschin ja sen jälkeen ei sitä nykimistä autossa enää ilmennyt. Diagnoosiohjelman mukaankin lambda antoi signaaleja jo noin 10-20s kuluttua käynnistyksestä. Samanlaisen taistelun kävin tarvikkeena hankitun ilmamassamittarin kanssa. Ongelmat poistuivat vasta hankittuani tilalle aidon osan.
Luulin siis säästäväni, mutta kuinkas kävikään. Only Bosch is Bosch compatible. Edit: Näin siis minulla. En todellakaan sano, etteikö tarvikelambda toimisi. Pienestä se on kiinni toisinaan![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
En tiedä sopivuudesta, enkä siitä minkä valmistajan lambda-antureita Saab käyttää. Itse kuitenkin kiertäisin kaikki tarvikelambdat suhteellisen kaukaa. Näihin moottorinohjausjärjelmiin hankkisin kyllä ihan alkuperäisosat. Kerronpa erään tarinan omasta kokemuksesta:
Ostin aikoinaan edellisen autoni Alfa 156:n ruiskunohjausjärjestelmään (Bosch Motronic) tarvikelambdan. Ihmettelin sitä, että vaihdon jälkeen auto nyki kylmäkäynnistyksen jälkeisessä ajossa parin minuutin ajan. Aloin pohtia asiaa ja miettiä ratkaisua ongelmaan tutkimalla lambdan lämmityselementtiin liittyviä asioita. Näyttihän hyvin ilmeiseltä se, että nimenomaan lambdan lämmitys ei toiminut. Kysymys kuului,että miksi?
Käytyäni keskusteluja eräiden henkilöiden kanssa ja saatuani sittemmin vinkin ryhdyin toimenpiteisiin. Mittasin lambdan lämmitysjohtojen välisen resistanssin (noin 3 ohm) ja eculta liittimeen tulevan jännitteen 12V. Nyt oli tiedossa resistanssi ja jännite. Sitten etsin käsiini Saabin WIS:ä vastaavan Alfan Workshopmanualin, josta kaivoin lambdan testaamiseen liittyviä speksejä. Kävi ilmi, että Ecu vaati lambdan, jonka lämmityselementin vastus johtoineen menee haarukkaan 8.5-9.5 ohmia. Seuraavaksi mittasin lambdalle menevän jännitteen, kun anturin liitin oli kiinni auton järjestelmässä. Kas, ei jännitteen jännitettä, absolutely 0V. Siis mitä ihmettä ? Johtopäätös: ecu mittaa lämmityselementin vastuksen. Jos se ei mahdu annettuun haarukkaan, katkaisee ecu lämmitysvirran luullen elementin olevan oikosulussa. Siispä hankin tilalle aidon boschin ja sen jälkeen ei sitä nykimistä autossa enää ilmennyt. Diagnoosiohjelman mukaankin lambda antoi signaaleja jo noin 10-20s kuluttua käynnistyksestä. Samanlaisen taistelun kävin tarvikkeena hankitun ilmamassamittarin kanssa. Ongelmat poistuivat vasta hankittuani tilalle aidon osan.
Luulin siis säästäväni, mutta kuinkas kävikään. Only Bosch is Bosch compatible. Edit: Näin siis minulla. En todellakaan sano, etteikö tarvikelambda toimisi. Pienestä se on kiinni toisinaan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
En minä sitä Boschilaista anturia dealerilta ostanut, vaan hankin sen tuosta firmasta VPV-motorracing. Katso sivustolta kohta "tarvikkeet". Osanumero ei Alfaan täysin täsmännyt, mutta kaveri langan toisesta päästä vakuutti anturin olevan täysin sama. Johdon pituudessa oli eroa, mutta se riitti mainiosti tuolloin. Hintaa osalle ja muistaakseni 70euroa postikuluineen eli reippaasti yli 100 euroa vähemmän kuin Delta-autosta.
Minun mielestä kannattaa kysyä ainakin kysyä asiaan tuosta firmasta, josko siellä olisi Saabiin sopivaa anturia. Hinta ei välttämättä ole kovinkaan paljoa enemmän kuin tarvikkeella.
Edit: typoja
Minun mielestä kannattaa kysyä ainakin kysyä asiaan tuosta firmasta, josko siellä olisi Saabiin sopivaa anturia. Hinta ei välttämättä ole kovinkaan paljoa enemmän kuin tarvikkeella.
Edit: typoja
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Moikka,
Oletko katsonut Boschin luetteloa. Löysin sieltä Boschin osanumerot vastaaville saabin osanumeroille. Tuo tieto helpottaa, jos haet Boschin anturia jostakin muualta kuin Saabilta esimerkiksi suoraan Boschin liikkeistä tai muista varaosaliikkeistä. Näissä hinnat ovat yleensä halvemmat kuin dealerilla. Varaosanumerot ovat kai näin:
* Saab Lambda 45 70 909 (etu) = Bosch 0 258 006 174 (säätöanturi)
* Saab Lambda 45 70 917 (taka)= Bosch 0 258 006 175 (määritysanturi)
Oletko katsonut Boschin luetteloa. Löysin sieltä Boschin osanumerot vastaaville saabin osanumeroille. Tuo tieto helpottaa, jos haet Boschin anturia jostakin muualta kuin Saabilta esimerkiksi suoraan Boschin liikkeistä tai muista varaosaliikkeistä. Näissä hinnat ovat yleensä halvemmat kuin dealerilla. Varaosanumerot ovat kai näin:
* Saab Lambda 45 70 909 (etu) = Bosch 0 258 006 174 (säätöanturi)
* Saab Lambda 45 70 917 (taka)= Bosch 0 258 006 175 (määritysanturi)
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08