Auto vaihtoon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
turbosaapas
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 21:24
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja turbosaapas »

Mielenkiintoisia nämä merkkien väliset taistot. Mutta oikeesti, seuraavaksi Nissani??? 350Z ehkä, varauksin. Noi perhemallit on tullut kokeiltua, viimeinen pisara oli kun pääsin n 60tkm niin ehotettiin jo huollossa että koko etupään ripustus pitäisi laittaa vaihtoon kun tuntui jo ajolle huonolta. Siitä kun siirryin enemmän ajettuun ysivitskaan niin huomas ettei siinä datsunissa ollu ikinä mitään (kunnollista) alustaa ollutkaan. Ja datsuni puri muuten öljyä litran tuhannella kilometrillä tossa vaiheessa... :P
Saabismista ei tule krapulaa
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: korjauskustannuksista

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

mike kirjoitti:Kirjotit Jouha10 taannoin että autoosi uusittiin polttoainepuolen letkuja, näkyykö kuiteista mitä kaikkea on vaihettu kun on noin paljon saatu rahaa palamaan?


"edit: 28.3.
Herttoniemen länsiauton kertomaa; suuttimien tiivisteet ilmeesesti loppu. Ilmaa polttoainejärjestelmään. Kustannusarvio; n.700-800€

Kewl

edit 16.4.
Kustansi sitten 1229,75
Vaihettiin sitten kaikennäkösii letkui polttoainejärjestelmään. "
Kuulostaa siltä että on taas annettu merkki"korjaamolle" "vapaat kädet" korjata autoa. Kyllä siellä laskua tulee. Laskuttaminen on merkkikorjaamon leipätyötä. Hetkessä vilisee sadat eurot silmissä jos ei ole lompsansa kanssa vähintään yhtä tarkkana kuin Rooman keskusrautatieasemalla seisoskellessa. Valitettavasti tänä päivänä on asiakkaan oma ongelma tuntea autonsa tekniikka niin hyvin pystyy moisen välttämään. Siinä pääset taas yhdestä tonnista eroon kun menet vaihdattamaan tihkuvan kannen tiivisteen omaan piikkiin vaikka vuodon syy olisikin ehkä virhevastuun tai 8v moottoritakuun piikkiin menevä. Terveessä moottorissahan kannen tiiviste EI vuoda ihan 150tkm:n jälkeenkään.
9000CS 2,3
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 19:16
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

Täytyy tässä kohtaa antaa tunnustus Tojotan merkkihuollolle. Meillä on prheen ykkösautot ollut viimeiset 10v ja 5 autoa eri Tojon malleja (enimmäkseen tuo Colera). Autoilla on aina ajettu kilometrit välillä 20tkm - 150 tkm. En nyt ainakaan muista että yksikään huolto olisi ollut yli 250 euron (tosin mitään normaalista poikkeavaa ei noilla kilometreillä ole joutunut tekemään, jarruremontit on ollut suurimmat). Saabit perheessä on ollut vanhempia (92-97) 9000:ia selkeästi kakkosauton statuksella ja niiden kanssa on vaan hyväksyttävä, että jostain kohtaa on aina rikki. Sen sijaan jos minulla olisi alle 4 v vanha (uusi) ja alle 150tkm ajettu Saab, niin aika nollatoleranssi ylimääräisille violle kyllä olisi.

t:EN
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

hajoamisista

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miten omasta, neljä vuotta vanhasta 9-3;stani VOI hajota turbo ja AC;n kompura. Kun apukuskin ovikin alkoi ruostumaan saumamassan alta, vaihdoin merkkiä. Ehkä joskus hommaan ensirakkauteni, ysikutosen. Siinä ei ole kumpaakaan mainitsemistani osista.
Viimeksi muokannut mwessman, Ma Syys 17, 2007 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä nykyään tuntuu olevan monen osan laatu vähän sitä ja tätä. Turbot paukkuu ennen aikojaan, ilmamassamittarit kestää muutaman kymppitonnin jne.

Ja tämä kyllä ihan tasaisesti kaikissa merkeissä. Samojen valmistajien (samanlaisia) osia kun ovat merkistä toiseen. Ilmeisesti alihankkijoiden kilpailuttaminen on saavuttanut yhden ääripään.

Omien kokemusten mukaan esim Bosch ei ole vuosikausiin ollut mikään laadun tae. Pikemminkin vain rahastuksen tae. Samaa inflaatiota näyttää kärsineen myös Garret. Luulisi moisilla kokemuksilla onnistuvan varmojenkin vehkeiden tekeminen, mutta taitaa olla rahasta kiinni.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Näistä autojen paremmuuksista voisi kinata loputtomiin. Itse en ole koskaan kuvitellutkaan, että käytetyllä autolla ajo olisi jotenkin huoletonta, eikä Saabit varmasti ole niitä huolettomimpia autoja. Jostain syystä sen vaan pitää olla Saab! Joku Toyota tai Mazda on varmasti tasalaatuisempi, mutta kolariturvallisuus on huonompi, eikä niissä ole "sitä jotain". Jokainen ajakoon millä haluaa, minä jatkan toistaiseksi Saabeilla - eikä viimeisen 18 vuoden aikana ole kohtuuttoman kalliita korjauksia ollut yhtä älyttömän hintaista ohjausyksikköä lukuunottamatta. Varaosa hinnoittelussa olisi kyllä toivomisen varaa!
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kyllä varmaan voi sanoa että korjamo ja varaosabisnes ovat tulevaisuuden todellisia rahasampoja. Autot on p**kempia kuin koskaan eikä mitään parannusta laatuun ole edes näköpiirissä. Päinvastoin, sehän palvelee bisnestä mitä huonompaa se laatu on.
Hinnoittelussa on samat sairaat piirteet kuin muissakin missä on joko monopoli tai muuten vaan liian määräävä markkina-asema. Yksityislääkärillä on jo varmasta verrattaen halvempaa käydä kuin merkkikorjaamossa. Ei taida apteekkienkaan katteet olla enää mitään näihin verrattuna.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Koska autojen valmistus on nykyään muuttunut kannattamattomaksi toiminnaksi, on tuotto tehtävä jälkimarkkinoilla. Muualla paitsi Suomessa 10v auto ei kelpaa kuin paaliin (tai myytäväksi Suomeen). Niinpä autonvalmistajienkin on turha tehdä liian kestäviä autoja...

Lisäksi autot on nykyään oltava täynnä uusinta hienoa tekniikkaa, joka lisää vikojen määrää. Kehitys on niin nopeaa, että testaajina toimivat loppukäyttäjät. Kun vehje lopulta saadaan jotenkin toimimaan, se on jo vanhentunut ja korvataan uudella ja noidankehä alkaa alusta... Nythän esim. 9-5:sta alkaa olla lastentaudit korjattu, mutta automallihan on niin vanhentunut, ettei sitä enää osta kukaan...

Eski
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Ennen sanottiin ettei hyvää saa halvalla, tänä päivänä ei saa enää millään hinnalla. Kyllä se valitettavasti nykyisin menee niin kuin Saappi Kuski ja Eski tuossa edellä totesivat.

Työkaveri osti puolitoista vuotta sitten tuliterän auton. Ekat 15.000 km menivät hyvin, mutta sen jälkeen on palanut rahaa jos mihin ei-takuun-piiriin kuuluviin vikoihin ja korjauksiin. Kaverilla alkaa olla kuppi täysi auton kanssa. En kerro, minkä merkkisestä kulkineesta on kyse, mutta se ei ole Saab.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti: Nythän esim. 9-5:sta alkaa olla lastentaudit korjattu, mutta automallihan on niin vanhentunut, ettei sitä enää osta kukaan...
Eski
Sehän ei onneksi haittaa muita kuin niitä joille on tärkeätä saada "yleinen hyväksyntä" autohankinnalleen, eli niille jotka ajattelevat että uusi malli on parempi kuin vanha ja että se auto on paras mitä myydään eniten.
Itse olen vasta internetistä oppinut että saab 9-5 on "vanhentunut malli". En ymmärrä mitä vanhentunutta siinä on kun ei autot mun mielestä ole kehittyneet ainakaan 15 vuoteen, ainakaan parempaan suuntaan. :roll:
Lähivuodet näyttävät mitä lastentauteja "uudesta" 9-5:stä oikeasti on korjattu. Onko siitä oikeasti korjattu mitään muuta kuin tuo huohotusongelma?

Autojen markkinointikin on muuttunut kaiken kaikkiaan. Ei autoja myydä enää myyntilauseilla "se.varma.kotimainen" tai "nissan, kestää ja säästää".
Paljon varmemmin kaupat syntyy kun mainokseen laitetaan että "autoteatteri dvd soitin kaupan päälle".
Turvallisuuskaan ei enää (ainakaan Saabin myyntilukujen perusteella) näytä olevan kovin "seksikästä".
9000CS 2,3
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Markkinointi keskittyy vain mielikuviin, kuten esimerkiksi 9-3 mainoksissa aalto-vaaseja.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

jouha10 kirjoitti:Nyt riitti Saabin kanssa kikkailu. 10 kk, 27tkm ja kolme tonnia menny rahaa vain jainoastaan korjauksiin. Kyllä oisin luullu että -03 9-5 kestää hiukka enämpi kun 165 000 kilsaa. Mutta ottakoo joku muu ruaskan reisilleen, minä vaihan. :twisted:
Ei kai nyt kaikki 9-5:t ole tuollaisia, ei yksi yksilö koko laumaa pilaa!
Kylläkai nyt valta-osa saabeista (9-5) kestää siinä kuin muutkin merkit. Tässä foorumissa vain ei yleensä kirjoitella saabeista, joissa ei ole vikoja. Jos kirjoiteltais "viattomista", taitais foorumi jumittua nykyistä useammin!

Mutta kyllä vielä tyytyväisempiäkin auton omistajia on - ainakin ruattis!
Tässä tilasto, jos nyt joku ei ole vielä nähnyt:
http://www.tuulilasi.fi/isokuva.html?ku ... x%25202006
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: hajoamisista

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mwessman kirjoitti:Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miten omasta, neljä vuotta vanhasta 9-3;stani VOI hajota turbo ja AC;n kompura. Kun apukuskin ovikin alkoi ruostumaan saumamassan alta, vaihdoin merkkiä. Ehkä joskus hommaan ensirakkauteni, ysikutosen. Siinä ei ole kumpaakaan mainitsemistani osista.

Kysyitkö olisiko se oven ruoste voinut mennä samalla tapaan korjauksee kuin mersuilla ja fordeilla?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
saab.95
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 06:58

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja saab.95 »

jouha10 kirjoitti:Nyt riitti Saabin kanssa kikkailu. 10 kk, 27tkm ja kolme tonnia menny rahaa vain jainoastaan korjauksiin. Kyllä oisin luullu että -03 9-5 kestää hiukka enämpi kun 165 000 kilsaa. Mutta ottakoo joku muu ruaskan reisilleen, minä vaihan. :twisted:
Kiertoon meni täälläkin, 3 vuotta ja rahaa palanut normihuoltojen lisäksi aivan liikaa. Mittarissa reilu 100 000 km.
Ei ole Saabin laatu enää kohdallaan, tässä vähän historiaa;

Vedet pihalle, joku muovinen haaroitin mutta ei hirveesti lohduta perheen kanssa pakkasessa, keskellä ei mitään.
Takaiskareista mehut pellolle
Termostaatti ja anturi
Vakaajantangot
Kannentiiviste vuosi öljyä!
Taka-akselin puslat revenneet
Virtalukon pohja lopetti toiminnan
Huohottimen letkut murtuneet
jne
Lisäksi kaiken maailman alustan kolinoita ja sisustan nitinöitä.
Sokerina pohjalla naurettava hyvityshinta, ei todellakaan mistään kotoisin.

Autohan on hyvä ajaa, kulkee ja tilaa on riittävästi, se vaan ei riitä kompensoimaan menetettyä rahamäärää, myös jatkuva huoli siitä että mikä paikka seuraavaksi retkahtaa, ei jaksanut enää, ei ole pakko.

Kiitokset hyvälle foorumille, elämä jatkuu eräällä toisella foorumilla :lol:
ex 9-5 Aero 2002
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Minulla oli entinen auto NG satku. Tyytyväinen en ollut ostokseeni, kuin ekat pari päivää.
-kakkos sylinteri lämpöleikkas kiinni
-bensapumppu särky
-venttiilinvarren kumit vaihdettiin öljyn syönnin takia
pari suurinta ja kalleinta mainitakseni (yhteensä yli 2000€) ja alle 2 vuotta.
Lopuksi sain hyvitystä kaikki 900€, kun loppu laina oli vähennetty. Ostaessa maksoin himpun alle 10t€

Vaihdoinko merkkiä EN! Hommasin uudemman ja peremmin pidetyn yksilön. Edellinen omistaja oli jo korjannut kaikki tyyppiviat. Kaikki merkinnät löytyvät huoltokirjasta. (SUURI KIITOS EDELLISELLE OMISTAJALLE)
Itse olen vaihdattanut jo ilmastoinnin kompuran. Tästäkin on jo arvo pudonnut, mutta vaikuttaako se tyytyväisyyteeni ratin takana EI!
Ehkä olen vain tyhmä, mutta mikään edellämainittu ei estä olemasta tyytyväinen valisemallani tiellä. Seuraavakin on Saab...
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Vastaa Viestiin