Nelipyörä suuntaus
Nelipyörä suuntaus
Onko aurauskulmissa eroa aero wagonissa ja tavan 9-5 wagonissa?kävin nelipyörä suuntauksessa koska takarenkaat alkoi kulua sisäsyrjältä niin että piti kääntää ulkosyrjälle. No, oli auraukset ym. arvoissa mutta kotona 20km myöhemmin renkat lämpisivät sisäsyrjältä. nivelet ja muut nippelit taka-akselilla 40000km ajettu.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Nelipyörä suuntaus
Riippuuko tosiaan aurauskulma vannekoosta, jos pyörän halkaisija pidetään samana?Mimmi kirjoitti:Takapyörien auraus riippuu vannekoosta ja camberkulma alustan korkeudesta.
Offsetilla saattaisi olla merkitystä?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Nelipyörä suuntaus
renkaat on 205/55/17 ja vanteet aeron omat -00 malliset kolmipuolat ja vakio aeron alusta.Elikkä onko arvot samat katsottaessa kirjoista ku normi saab 9-5 ja aerossa?
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Nelipyörä suuntaus
Tämän minäkin uskon, muuttuuhan aurauskulma alustan ja tienpinnan välin muuttuessa. Pitäähän joihinkin autoihin lisätä painoa ko. kulmien tarkastuksen ajaksi.Mimmi kirjoitti:Ei.jari kirjoitti:Elikkä onko arvot samat katsottaessa kirjoista ku normi saab 9-5 ja aerossa?
Mutta en vielä tiedä, miten vanteen mitat vaikuttavat kulmiin, jos pyörän korkeus (D) ja offset pysyvät samoina - vai pitääkö rengaspaineet ottaa mukaan teoriaan?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Nelipyörä suuntaus
Tota noin, eiköhän ne aurauskulmat pysy jotakuinkin samana riippumatta vanteen koosta taikka offsetista..
Eihän se vanteen kiinnityspinnan (siis pyörännavan) astekulma auton pituusakselin suhteen muutu mihinkään, oli millaiset pyörät alla tahansa..
-Tero-
Eihän se vanteen kiinnityspinnan (siis pyörännavan) astekulma auton pituusakselin suhteen muutu mihinkään, oli millaiset pyörät alla tahansa..
-Tero-
V90 CC D4 AWD
Re: Nelipyörä suuntaus
Näin minäkin asian ymmärtäisin. Eikös ohjausgeometrian ajatus ole pitää kulma hyvin lähelle samana myös joustoissa?
Eihän ne kulmat oikeastaan voi muuttua vannekoon muuttuessa jos kaikki pyörät on samankokoisia...
Eihän ne kulmat oikeastaan voi muuttua vannekoon muuttuessa jos kaikki pyörät on samankokoisia...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: Nelipyörä suuntaus
Tämän halusinkin tietää. Kiitos.Mimmi kirjoitti:Ei.jari kirjoitti:Elikkä onko arvot samat katsottaessa kirjoista ku normi saab 9-5 ja aerossa?
Re: Nelipyörä suuntaus
Kertoisitko lisää? En ymmärrä.Mimmi kirjoitti:Takapyörien auraus riippuu vannekoosta
Audi A4 2.0TFSIq
Re: Nelipyörä suuntaus
Eli et tiedä oikeaa vastausta. En minäkään ja siksi haluaisin asiaan selvyyttä. Mitään ohjetta en ole nähnyt?9-5T kirjoitti:Voisitteko ottaa suoraan yhteyttä Saabille(+4652085000) ja pyytää heitä tekemään uudet ohjeet koska vanhat ei mielestänne ole oikeita.JouniH kirjoitti:Kertoisitko lisää? En ymmärrä.Mimmi kirjoitti:Takapyörien auraus riippuu vannekoosta
Audi A4 2.0TFSIq
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Nelipyörä suuntaus
Tämä alkoi nyt kiinnostamaan.......
Re: Nelipyörä suuntaus
Itse olen nähnyt ja seurannut kyseistä toimenpidettä vaasan euromaster:silla jossa koneeseen piti syöttää vannekoko ja mitata lokasuojan reunasta "maahan" etäisyys ja sitten näillä tiedoilla homma eteni.
Ko.4-pyörä suunt.lait.löytyi eri arvot 15" ja 16" sekä 17" tuuman vanteille.
Ko.4-pyörä suunt.lait.löytyi eri arvot 15" ja 16" sekä 17" tuuman vanteille.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Nelipyörä suuntaus
Jos ei nyt puhuta Saabin ohjeista, niin kertokaa nyt joku, miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan?9-5/2,3LPT kirjoitti:Riippuuko tosiaan aurauskulma vannekoosta,Mimmi kirjoitti:Takapyörien auraus riippuu vannekoosta.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Nelipyörä suuntaus
Niinpä. Tuota yritän kysyä. Kaikki vain hokee, että ohjeet on olemassa, mutta kukaan ei oikeasti tiedä mitä niissä tehdään.9-5/2,3LPT kirjoitti:kertokaa nyt joku, miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan?
Audi A4 2.0TFSIq
Re: Nelipyörä suuntaus
Jos tiedät mitä ohjeissa tehdään, miksi et kerro? Ilmeisesti pitää tehdä toinen topic minkä aiheena on "miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan?" koska jatko kysymykseen ei voi vastata tässä topicissa.
Kaikki osaa tehdä sen mitä ohjeessa lukee, mutta MIKSI tehdä niin on toinen kysymys?
Esim. Saabin ohjeessa lukee "hyppää kaivoon". Joku hyppää sinne toinen miettii ensin miksi sinne pitäisi hypätä ja hyppää sitten. (Tämä oli vain esimerkki! ei herneitä!)
Kaikki tietää, eriasia ymmärtääkö.
Kysyn nyt vielä kerran. En tarvi vastausta, että ohje on tai saabi käskee tehdä niin. Eli jatko kysymys oli Miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan?
Kaikki osaa tehdä sen mitä ohjeessa lukee, mutta MIKSI tehdä niin on toinen kysymys?
Esim. Saabin ohjeessa lukee "hyppää kaivoon". Joku hyppää sinne toinen miettii ensin miksi sinne pitäisi hypätä ja hyppää sitten. (Tämä oli vain esimerkki! ei herneitä!)
Kaikki tietää, eriasia ymmärtääkö.
Kysyn nyt vielä kerran. En tarvi vastausta, että ohje on tai saabi käskee tehdä niin. Eli jatko kysymys oli Miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan?
Audi A4 2.0TFSIq
Re: Nelipyörä suuntaus
Asia alkoi kiinnostaan ja pistin toiselle foorumille kans kysymyksen.
Ei ollut mitään perusteluja.
*Mietiskelyä* aurauskulmat näkyy kuvassa ylhäältä päin. Nyt jos vanteen halkaisija muuttuu niin ei se taida vaikuttaa aurauskulmaan.*Mietiskelyä*
No, nyt tulee jatko kysymyksiä. Miksi saab ohjeessa on aurauskulmille eri arvot eri kokosille vanteille?
Pitää kohta soittaa ja kysyä..
Vastaus oli: ei muutuKysymys kuuluu Miksi ja miten vannekoko vaikuttaa aurauskulmaan? Vai vaikuttaako ollenkaan?
Esim. Ajelen normaalisti 17" vanteilla ja sitten vaihdan 19" vanteisiin. Muuttuuko aurauskulma? Jollain faktaa...
Ei ollut mitään perusteluja.
*Mietiskelyä* aurauskulmat näkyy kuvassa ylhäältä päin. Nyt jos vanteen halkaisija muuttuu niin ei se taida vaikuttaa aurauskulmaan.*Mietiskelyä*
No, nyt tulee jatko kysymyksiä. Miksi saab ohjeessa on aurauskulmille eri arvot eri kokosille vanteille?
Pitää kohta soittaa ja kysyä..
Audi A4 2.0TFSIq