Nelipyörä suuntaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Kaivoin WIS esiin tuon taulukon missä on Pyöränkulmat.

Etupyörät
Kulma -->Auraus asteita (1/100): auraus, yhteensä 0,28astetta plus miinus 0,08astetta

Sitten tuossa taulukossa tulee tuo kohta missä on mitta (mm) ja eri vanne koot. Esim. 15" vanne, 2,0plus miinus 0,6

Minä en ainakaan osaa tulkita tuota taulukkoa. Aurauskulmia säädettäessä missä vaiheessa ja mihin kohtaan voi käyttää noita mittoja? Mulla ainaki menee kulmat ja millimetrit sekaisin. :)

Vielä liite tuosta kuuluisasta ohjeesta by saab
Aurauskulmien säätö edessä

4. Käännä raidetankoa myötäpäivään pienentämiseksi tai vastapäivään aurauskulman suurentamiseksi. Lue arvo ja vertaa kohtaa "pyöränkulmat"
Luulen, että olen selvittänyt asian ainaki itelle. Sehän riittää. Nyt kun tiedän niin en kerro muille. :lol:
Audi A4 2.0TFSIq
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:eli vanne koko ei muuta aurausta mutta Saab haluaa eri arvot.
No niin, tulihan se sieltä!
Elikkä kukaan ei ollut väärässä...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

9-5T kirjoitti:Tässä sinulle lisää mietittävää, miksi urheilualusta vaikuttaa Saabin antamiin ohjearvoihin.
Vaikuttaa koska auto madaltuu ja kulmat\camber muuttuu. Auraukselle ei ole omia arvoja vaikka auto on madallettu.

Minun pitäisi vaihtaa itelle etupäähän iskarin ylälaakeri ja taakse taas ne helat molemmin puolin joten joudun käyttämään autoa 4-pyörä suuntauksessa. Kyselen sitten, että miten suuntaaja käyttää tuota saabin taulukkoa.

OT
Kyselin säädettäviä puslia taakse ja parin hinnaksi tulee 231€. :roll: Aika kalliit.
OT
Audi A4 2.0TFSIq
SakariS
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 11:37

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja SakariS »

Jottei topicissa syntynyt lämpö vielä karkaisi minhinkään, heitän seuraavaa: erikokoisille vanteilla annettavat eri säätöarvot (mm) johtuvat vain mittaus- ja säätötavasta. Eri suuruisilla säätöarvoilla (mm) erikokoiset vanteet pyörineen saadaan säädettyä samaan optimaaliseen kulmaan, joka siis ei riipu vannekoosta...
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja jari »

Oliko jollain ihan numeroita jostain taulukosta missä on selkeät erot tavalliselle alustalle ,urheilu alustalle ja erikokoisille vanteille?otin nyt nuo vanteet mukaan tähän kun näyttää enenmpi aiheuttavan keskustelua kuin alusta.Tai sitten linkkivinkki vink vink jos jostain löytyisi arvoja säätöihin.Alkaa korpeamaan ku pienen ajon jälkeen melkein savu nousee takarenkaista.Kohta ei uskalla ajaa ku sadekelillä ja silloinkin hiljaa...
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

SakariS kirjoitti:Jottei topicissa syntynyt lämpö vielä karkaisi minhinkään, heitän seuraavaa: erikokoisille vanteilla annettavat eri säätöarvot (mm) johtuvat vain mittaus- ja säätötavasta. Eri suuruisilla säätöarvoilla (mm) erikokoiset vanteet pyörineen saadaan säädettyä samaan optimaaliseen kulmaan, joka siis ei riipu vannekoosta...
Noniin, nyt joku oikeasti ymmärtää mistä puhuu. Eikä vain tiedä että semmosia numeroita on ohjeessa niin niitä pitää käyttää vain siksi ku ne siellä on. :lol: :lol:

Tässä tämä kuuluisa ohje\taulukko jonka kaikki tietää.
Audi A4 2.0TFSIq
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

9-5T kirjoitti:
JouniH kirjoitti: Auraukselle ei ole omia arvoja vaikka auto on madallettu.
Ei vaan ne on annettu 10mm matalammalle urheilualustalle.
Onko?

Ei ole, taulukosta löytyy vain omat arvot camber, sport alusta (matala urheilualusta)
Audi A4 2.0TFSIq
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

No, pistä ihmeessä esille toinenki saab taulukko niin taas opitaan lisää.
Audi A4 2.0TFSIq
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Joo, faktaa vaan kehiin! Turha sitä tietoa pantata, jos sitä on. Opitaan me amatööritkin lisää, niin voidaan sitten tulevaisuudessa opastaa muita Saabien saloihin.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja jari »

JouniH kirjoitti:
SakariS kirjoitti:Jottei topicissa syntynyt lämpö vielä karkaisi minhinkään, heitän seuraavaa: erikokoisille vanteilla annettavat eri säätöarvot (mm) johtuvat vain mittaus- ja säätötavasta. Eri suuruisilla säätöarvoilla (mm) erikokoiset vanteet pyörineen saadaan säädettyä samaan optimaaliseen kulmaan, joka siis ei riipu vannekoosta...
Noniin, nyt joku oikeasti ymmärtää mistä puhuu. Eikä vain tiedä että semmosia numeroita on ohjeessa niin niitä pitää käyttää vain siksi ku ne siellä on. :lol: :lol:

Tässä tämä kuuluisa ohje\taulukko jonka kaikki tietää.
Onko nämä arvot oikeita? siis voiko tähän taulukkoon luottaa? Minä en ole nähnyt tätä aikaisemmin.Kiitos.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve!
Samat arvot löytyvät Haynesin-sinisestä. 17-tuumaisilla vanteilla varustettujen etupyörien säätökulma on muista poikkeava (säätöarvo sama), jos nyt mitään ymmärsin....Kenties matalaprofiiliset ja leveät renkaat toimivat edessä parhaiten ja kuluvat vähemmän, kun kulmaa hiukan justeerataan. Paras vain uskoa ohjekirjoja.
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja sefo »

Yleensä auton auraus milleinä mitataan vanteen reunasta ja siksi siis suurempi vanne=suurempi arvo. AurausKULMA näyttää olevan sama 0,21° vanteesta riippumatta mikä onkin järkeenkäypää.

t. S
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

jari kirjoitti:Onko nämä arvot oikeita? siis voiko tähän taulukkoon luottaa? Minä en ole nähnyt tätä aikaisemmin.Kiitos.
Taulukko on kopioitu suoraa saab WIS (workshop information system) ohjelmasta.
Audi A4 2.0TFSIq
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Taulukoita näyttää olevan useampaan lähtöön. Tässä yksi, jonka sain kun kävin nelipyöräsuuntauksessa. Aurausrauskulmat täsmäävät JouniH:n esittämän taulukon kanssa, mutta muut kulmat sitten ei!
Kuten raportista näkyy kaikkia kulmia ei ole saatu toleranssien sisään, josta huomautinkin, mutta renkaat kuluvat kyllä todella tasaisesti. Suuntavakaudesta en tiedä olisiko parempi, jos kaikki kulmat olisivat edes toleranssien sisällä.

http://i209.photobucket.com/albums/bb15 ... le0003.jpg
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nelipyörä suuntaus

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Mitä arvon herrat sanovat oheisesta pyöränsuuntausraportista?
Autona 9-5 2.0t Wagon/2007, Saabin urheilualusta, 20tkm ajetut 225/45/17 Conti2 pyörät, Saabin aluvanteet. Auto ei ole suuntavakaa, oli merkkiliikkeessä
nelipyöräsuuntauksessa, ei auttanut. Ovatko arvot ok?


http://i282.photobucket.com/albums/kk27 ... portti.jpg

Onko auton alusta (urheilualusta) sama kuin Aerossa?
Viimeksi muokannut 2.0t Wagon, To Huhti 24, 2008 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Vastaa Viestiin