Auto vaihtoon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: hajoamisista

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mwessman kirjoitti:Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miten omasta, neljä vuotta vanhasta 9-3;stani VOI hajota turbo ja AC;n kompura. Kun apukuskin ovikin alkoi ruostumaan saumamassan alta, vaihdoin merkkiä. Ehkä joskus hommaan ensirakkauteni, ysikutosen. Siinä ei ole kumpaakaan mainitsemistani osista.

Kysyitkö olisiko se oven ruoste voinut mennä samalla tapaan korjauksee kuin mersuilla ja fordeilla?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
saab.95
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 06:58

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja saab.95 »

jouha10 kirjoitti:Nyt riitti Saabin kanssa kikkailu. 10 kk, 27tkm ja kolme tonnia menny rahaa vain jainoastaan korjauksiin. Kyllä oisin luullu että -03 9-5 kestää hiukka enämpi kun 165 000 kilsaa. Mutta ottakoo joku muu ruaskan reisilleen, minä vaihan. :twisted:
Kiertoon meni täälläkin, 3 vuotta ja rahaa palanut normihuoltojen lisäksi aivan liikaa. Mittarissa reilu 100 000 km.
Ei ole Saabin laatu enää kohdallaan, tässä vähän historiaa;

Vedet pihalle, joku muovinen haaroitin mutta ei hirveesti lohduta perheen kanssa pakkasessa, keskellä ei mitään.
Takaiskareista mehut pellolle
Termostaatti ja anturi
Vakaajantangot
Kannentiiviste vuosi öljyä!
Taka-akselin puslat revenneet
Virtalukon pohja lopetti toiminnan
Huohottimen letkut murtuneet
jne
Lisäksi kaiken maailman alustan kolinoita ja sisustan nitinöitä.
Sokerina pohjalla naurettava hyvityshinta, ei todellakaan mistään kotoisin.

Autohan on hyvä ajaa, kulkee ja tilaa on riittävästi, se vaan ei riitä kompensoimaan menetettyä rahamäärää, myös jatkuva huoli siitä että mikä paikka seuraavaksi retkahtaa, ei jaksanut enää, ei ole pakko.

Kiitokset hyvälle foorumille, elämä jatkuu eräällä toisella foorumilla :lol:
ex 9-5 Aero 2002
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Minulla oli entinen auto NG satku. Tyytyväinen en ollut ostokseeni, kuin ekat pari päivää.
-kakkos sylinteri lämpöleikkas kiinni
-bensapumppu särky
-venttiilinvarren kumit vaihdettiin öljyn syönnin takia
pari suurinta ja kalleinta mainitakseni (yhteensä yli 2000€) ja alle 2 vuotta.
Lopuksi sain hyvitystä kaikki 900€, kun loppu laina oli vähennetty. Ostaessa maksoin himpun alle 10t€

Vaihdoinko merkkiä EN! Hommasin uudemman ja peremmin pidetyn yksilön. Edellinen omistaja oli jo korjannut kaikki tyyppiviat. Kaikki merkinnät löytyvät huoltokirjasta. (SUURI KIITOS EDELLISELLE OMISTAJALLE)
Itse olen vaihdattanut jo ilmastoinnin kompuran. Tästäkin on jo arvo pudonnut, mutta vaikuttaako se tyytyväisyyteeni ratin takana EI!
Ehkä olen vain tyhmä, mutta mikään edellämainittu ei estä olemasta tyytyväinen valisemallani tiellä. Seuraavakin on Saab...
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Pojat ostaa ihan liian tuoreita ja vähän ajettuja, Saabilla pitää olla reippaasti yli 200 000 mitarissa, niin sit siinä on yleensä jo korjattu tyyppiviat ja lastentaudit. 8O
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Saabisti-76 kirjoitti:Pojat ostaa ihan liian tuoreita ja vähän ajettuja, Saabilla pitää olla reippaasti yli 200 000 mitarissa, niin sit siinä on yleensä jo korjattu tyyppiviat ja lastentaudit. 8O
Äänestän samaa.. Lisäksi täytyy osata nähdä muutenkin sitä mittarilukemaa pitemmälle, tai oikeastaan sen yli kokonaan. Nimittäin millaisessa käytössä ja millaisella käyttäjällä auto on ollut. Jos meinaa löytää hyvän käytetyn auton siis.. :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voisko se olla tuo sitten? Meilläkin 201tkm ajettuna tuli toi 9-5 taloon. Normaalit jutut tolle piti tehdä, mitä nyt voi muissakin vehkeissä olla. Iskarit vaihtoon, valopesuria piti korjata ja muutama tiiviste on pitänyt vaihtaa. Toivottavasti mennään samoilla linjoilla, että pahimmat viat olisi takanapäin. Kohta tulee vuodenpäivät olleeksi ja vaimon kanssa ollaan hirmu tyytyväisinä huristeltu bauttiarallaa 25tkm. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lazze
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Joulu 16, 2006 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja lazze »

jotenkin pitää ottaa kantaa tähän keskusteluun itselläni 9-5 on ajettu 278 tkm
ainoat viat on ollu ( onneksi ) bensa pummpu ja nyt alku kesästä kytki levystä irtosi jousta pitävä latikka eli kytkin meni uusiin puihin. mutta pää piirteittäin olen ollut
tyytyväinen ostokseeni JA TULEN PYSYMÄÄN MERKISSÄ...
mutta tämmöistä on moottoriurheilu ja tasan ei mene nallekarkit....
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eipä täälläkään kummempia vikoja, ostohetkellä mittarissa 152tkm, nyt 199tkm ja 2.5 vuotta yhteistä taivalta.

Ilmamassamittari, reilu 200e, ois voinu kestää kauemminkin :evil:
Bypass, ~30e.
Takaiskarit, Monroe Reflex 160e pari
Koiranluut, 50e pari
Taka-akselin pallonivel, 26e/kpl, vaihdettu 1 väljä.

Siinä pakolliset vaihdetut osat tähän päivään saakka. DIY-hommaa.
Lisäksi kuluvat osat, joiden uusimisella ei ois ollut vielä kiirettä:

Jarrupalat eteen, Ferodo DS2000 75e sarja.
Uusin huohotinpäivitys + lisäosat, 90e.

DIY-hommaa nämätkin.

Lisäksi 170tkm huolto tuli ostettua, 220e. Sai uudet nesteet jarruihin ja syyläriin ainakin :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja mike »

Muutamaa mystistä sähkövikaa lukuunottamatta olen kyllä itekkin tyytyväinen tuohon kulkineeseen.

Minusta se ei ole auton vika jos jarru-osia uusitaan, vaan ne ovat normaalia kuluvia osia joihin vaikuttaa ajotyyli huomattavasti. Taka-akseliston etupusla saisi toki kestää pitemmän siivun kuin 100 tkm, mutta ei niitä nyt ihan joka katsastukseen tarvi uusia (ainakaan keskivertoauton kilometreillä). Omassani on nyt etummaiset puslat olleet 120 tkm ja ainakaan vielä ei katsastuksessa tullut huomautusta.

Sitä kun on tottunut ostamaan aina reilusti käytettyjä autoja niin pitää varautua vesipumppu, laturi, puhaltajan moottori, puslat, jarruosat tyylisiin "remppoihin". Silloin kun näitä pystyy ite tekemään niin kustannuksetkin pysyy kurissa ja välillä on ihan mukava näperrellä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti: Kilometrit ei noita puslia hajoita.
Minkä sanoisit oleven ko. puslien keskimääräinen vaihtoväli (ajassa), tuli nyt sitten kilometriä tai ei?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Kilometrit ei noita puslia hajoita.
Minkä sanoisit oleven ko. puslien keskimääräinen vaihtoväli (ajassa), tuli nyt sitten kilometriä tai ei?
Ei taida olla selvää kaavaa olemassakaan
Olisikohan niin, että puslissa olisi kestävyyshajontaa (laatu), riippuen toimituserästä ja toimittajasta, Trollhättanin hyllyyn? Tarkoitan alkuperäistä kokoonpanoa.
Mun auto on M2001, mutta kesällä kats.mies sanoi ko. puslien olevan kunnossa, kun sitä vielä erikseen kehoitin testaamaan!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Karzan »

Vaihtoon meni Saab vihdoin täälläkin. Ihme homma, että autosta sai vaihdossa saman hyvityksen kuin mitä pyysin nettiautossa. Joko jengillä ei ole varaa ostella autoja yksitysieltä, tai sitten vm 2000 aero on kirosana ostajille.

Noh, alle tuli Seat Altea 2.0 tdi dsg. Jos kyyti huononi, niin ainakin polttoainekustannukset putosivat rajusti. Entisen 6700 euron sijaan enää 3000 euroa vuodessa. Dieselverokin kuittautuu 2 kuukaudessa..

Olis muuten yks ylimääräinen 225/17/45 kesäkumi Aerosta jäljellä. Pintaa löytynee yhdeksi kesäksi. Kellään tarvetta, vai paiskaanko mäkeen?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Auto vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kun ihmettelee tuota auton myynnin vaikeutta ja hintojen tippumista niin kannattaa ottaa huomioon minkälaista muutosvaihetta tuo markkinatilanne on elänyt jo pitkään ja miten täynnä autoja markkinat on kun niitä raahataan laivatolkulla saksasta jo ties kuinka monetta vuotta.
Ei se ole ollut viime aikoina helppoa autoliikkeilläkään myydä niitä ja sama homma monen muunkin merkin kanssa.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin