9-5 vs tonnari

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Petter »

Onkohan ratti suorassa? Minulla jäi joskus ratti vinoon pyörien suuntauksen jälkeen, ja siitä tuli tuollainen tunne. Minun auto ainakin kulkee suoraan.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kyllähän tuo 9-5 kulkee suoraan kun pitää ratista kiinni, mutta jos suoran päässä päästät ratista irti ja luotat siihen , että suoraan menee, niin löydät kyllä itsesi oikeanpuoleisesta ojasta ennen suoran puoliväliä....useamman testiauton perusteella voisin sanoa tuota 9-5:n ominaisuudeksi.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Pikkupoikana kun ajeltiin polkupyörällä sarvista kiinni pitämättä, niin joillakin pyörillä se oli helppoa, kun taas jotkut eivät menneet suoraan sitten millään. Tämä johtui siitä, että kun etuhaarukan pystykallistuma (caster-kulma) oli tarpeeksi suuri niin suoraan kulki, mutta myös kurvit tahtoi mennä suoriksi...!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja mike »

Ite kyllä kaipaan eniten tonnarista niitä huomattavasti parempia tiloja ja varsinkin parempaa takapenkkiä.
Tuulilasin pesurin ja pyyhkijöiden osalta on kyllä tapahtunut huomattava ja toivottu parannus, mutta taas vastaavasti valojen pesureilla ei teekkään mitään.
Ajettavuudelta ja ajo-ominaisuuksilta tuo 9-5 tuntuu paremmalta kuin -89 turbotonnari.
Kaikkine puutteineenkin 9-5 on kuitenkin ominaisuuksiltaan selvästi parempi auto kuin 9000.
Niin ja puoltaa se vähän oikealle tuo minunkin auto vaikka pitäisi olla säädöissä. Lienee säädöt tarkotettu enemmän vaaterissa oleville teille, eikä näille suomen reilusti kalteville pinnoille.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Arcer »

tayspaine tbo tonnarilla tuli ajeltua 200tkm ja 9-5:lla nyt 100tkm. Useampia molemmista koeajettuna. Autot on selvasti eriaikakauden vehkeita. Tonnarissa hyvaa tilat ja suuntavakaus. 9-5 kulkee suoraan kun edes kevyesti pitaa ratista kiinni ja eikos se yleensa ole ajaessa tapana:). 9-5 muuten paremmat ajo-ominaisuudet. 9-5:ssa paikoitellen ehka pikkasen nakyy GM:n mukanaan tuomat saastot enemman kuin tonnarissa. Tonnari vaikutti pirteammalta, mutta kello on vahan erimielta. Ja 9-5:sta rauhottaa pitkat valitykset. Keskimaarin tonnari jaa kirkkaasti kakkoseksi ja selvasti.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Arcer kirjoitti: Tonnari vaikutti pirteammalta, mutta kello on vahan erimielta. Ja 9-5:sta rauhottaa pitkat valitykset.
Nämä vaan on just toisinpäin kun vertaa Aero-tonnaria Aero-femmaan.. :)
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Speedou »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Pikkupoikana kun ajeltiin polkupyörällä sarvista kiinni pitämättä, niin joillakin pyörillä se oli helppoa, kun taas jotkut eivät menneet suoraan sitten millään. Tämä johtui siitä, että kun etuhaarukan pystykallistuma (caster-kulma) oli tarpeeksi suuri niin suoraan kulki, mutta myös kurvit tahtoi mennä suoriksi...!
Mielenkiintoista sinänsä, kun ratapeleissä Casteria lisätään kääntyvyyden parantamiseksi. Tosin kaikessa on rajansa.
STCF #3
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Musti kirjoitti:Myös vanteiden offsetti vaikuttaa suuntavakauteen.
Tuota minäkin oon ajatellut, jotta on kumma jos ei vaikuta. Suuntaus on tehty kesäpyörillä et49 ja talvipyörissä on et35. Pianhan tuo tulee testattua, kun vaihdetaan talvitassuihin.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kiitos vastauksista. Mitä vielä ihmettelen ääneen on se kuinka paljon tässä biilissä on "vielä" Saabia ja jo "Opelia" ja onko sillä jotain merkitystä. Griffinin alusta?
-
Se mun vanha Griffin meni Metro-Auton kautta jonnekin kierrätykseen. Ne maailman kauneimmat mokka/nahka/pähkinänpuujuuri -sisustukset jäi siis ihan ehjiksi.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Vastaa Viestiin