S-nappi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

S-nappi

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Käytättekö sport-ohjelmaa kuinka usein ja missä tilanteissa?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Melkein jatkuvasti päällä..no oikeestaan aina..tilanne ku tilanne..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja JKen »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rt#p311787

Tietääkseni tuo juuri hyödyntää vääntöä ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Just ton väännön takia pidän sitä päällä jatkuvasti..
Muutenkin kaasu reakoi paljon nopeammin..
Sopii mulle..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Ainakin 02 vuotinen hyödyntää sitä vääntöä paremmin. Samalla kaasulla vaihtaa kyllä pienempää, mutta taasen pienellä kaasulla kiihtyy hyvin sport päällä käyttäen vääntöä.
STCF #3
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Rattivaihdeasento automaattilaatikoissa ei ilmeisesti tuo helpotusta väännön hyödyntämiseen?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Itsellä s-nappi koko ajan käytössä. Toisaalta taas käsivalintaa ei juuri tule käytettyä. Ei ole oikein tuo sentronic hanskassa 8O
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Täytyy myöntää, että joskus ihmetyttää autom.laatikossa se, että se niinkin herkästi valitsee pienemmän vaihteen. Siis kun auton pitäisi nimenomaan laajan väännön ansiosta pystyä pitämään samaa vaihdetta silmässä ja silti lähteä vähintään "kohtuullisen" hyvin ohituksiin. Mutta ei, lähes poikkeuksetta veivataan vaihde alas kun painaa kaasua yhtään enemmän... esim. kun ajelee vanhalla "tehopesä" 1.8 Golffilla (55kW) niin kyllä silläkin voi nelosella tai vitosella lähteä ihan hyvin kiihdyttämään jostain 60km/h eteenpäin. Sit Saabilla, jossa vaan about kolme kertaa enemmän tehoa ja vääntöä, niin samassa tilanteessa vääntö ei muka riitä joten eiköhän nakata pykälä tai kaks alemmas....? Ja kuten 9-5T jo sanoikin, manuaalilla kyllä samassa tilanteessa lähdetään aika iloisesti kiihtymään ilman vaihtoja alaspäin.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Ysivee kirjoitti:Täytyy myöntää, että joskus ihmetyttää autom.laatikossa se, että se niinkin herkästi valitsee pienemmän vaihteen. Siis kun auton pitäisi nimenomaan laajan väännön ansiosta pystyä pitämään samaa vaihdetta silmässä ja silti lähteä vähintään "kohtuullisen" hyvin ohituksiin. Mutta ei, lähes poikkeuksetta veivataan vaihde alas kun painaa kaasua yhtään enemmän...
Kun painat kaasua "yhtään enemmän", niin järjestelmä luulee/tietää, jotta sulla on tosi kiire, ja antaa kaikkensa. Jos painat kaasua "yhtään vähemmän", niin ei vaihtamista tapahdu!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:
Ysivee kirjoitti:Täytyy myöntää, että joskus ihmetyttää autom.laatikossa se, että se niinkin herkästi valitsee pienemmän vaihteen. Siis kun auton pitäisi nimenomaan laajan väännön ansiosta pystyä pitämään samaa vaihdetta silmässä ja silti lähteä vähintään "kohtuullisen" hyvin ohituksiin. Mutta ei, lähes poikkeuksetta veivataan vaihde alas kun painaa kaasua yhtään enemmän...
Kun painat kaasua "yhtään enemmän", niin järjestelmä luulee/tietää, jotta sulla on tosi kiire, ja antaa kaikkensa. Jos painat kaasua "yhtään vähemmän", niin ei vaihtamista tapahdu!
Tätähän tässä on kirjoiteltu kun sellainen kaasun painallus jolla autoo kiihtyisi saa aikaan vaihdon, olisikin noin että vasta "yhtään enemmän" painaminen aiheuttaa vaihtamisen.
Tätä tarkoitin, että kun painaa kaasua vähemmän kuin "yhtään enemmän", niin ei vaihtamista tapahdu!
No, taitaa nuo terminologiat "yhtään enemmäm" ja "yhtään vähemmän" olla vähintään vähän epämääräisiä!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Niin...joo... palatakseni alkuperäiseen kysymykseen eli milloin käytät... Rehellisesti sanottuna se on aika usein päällä ja eritoten kun on tarvetta liukkaampaan etenemiseen. Täällä voisin kutsua sitä myös "toyotakuskien koulutusmoodiksi" :wink:
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Niin, pitäisiköhän tuolle s-napille tarjota edes joskus jotain tehtävää, esim. ohitukseen lähdettäessä. Silloinhan niitä parjattuja kierroksia kyllä syntyisi, mutta kierroksethan ei laatikkoa rasita.
Mutta miten on bentsiinin kulutuksen laita jatkuvassa s-asenossa?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Itellä S-nappi aika usein päällä, aina ei muista laittaa. Ja ohituksen suoritan aina kaasu pohjassa periaatteella, silloin usein vaihtaa kakkoselle asti. Ei ehkä taloudellisin ja järkevin tyyli, mut mitäpä siitä.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja tami »

Saabisti-76 kirjoitti:Itellä S-nappi aika usein päällä, aina ei muista laittaa.
Itsellä on tuo köyhä karvalakkimanuaali, mutta sen verran tuo S-nappi -systeemin toiminta automaattiversioissa kiinnostaa että pysyykö se "sport" asento laatikossa päällä vaikka auton sammuttaa ja starttaa? Vai tarviiko sitä joka starttauksen yhteydessä laittaa takaisin päälle?
Samalla tavalla JOS vaikka haluaisi ajella ilman TCS:ää jatkuvasti. Sehän napsahtaa aina auton startatessa päälle vaikka olisi sammuttaessa ollut pois.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Sammuu ja muistaakseni P päällä ei sport kytkeydy.
Totta.

"yhtään enemmän" ja "yhtään vähemmän" on tietysti vaikeita määritellä, mutta minun lopetus (jos sitä nyt kukaan kaipaa..) asialle on, että käytettävissä olevaan vääntöön nähden laatikko vaihtaa liian herkästi vaihdetta alas. Öbaut 300Nm:n väännöllä pitäisi pystyä ohittamaan suht vilkkaasti ilman vaihteenvaihtoa. Tällaiseen ohitukseen riittää kaasun "puolittainen" käyttö ( ei pohjaan asti) ja laatikon pitäisi tajuta tämä asia paremmin, eli pidetään sama vaihde ja hyödynnetään sitä vääntöä. Jos ja kun haluaa mennä todella rivakasti ohi, silloinhan kaasu survaistaan pohjaan ja silloin myös vaihto alaspäin on vaadittu/haluttu toiminto.

Ps. Appiukon vanhassa mesessä asia oli hoidettu niin, että kaasun sai survaista huoletta pisteeseen X asti, ja kone piti saman vaihteen päällä. Kun pisteestä X painoi kaasua vielä enemmän (ko.pisteessä tuntui ihan selvä "pykälä"), sen jälkeen laatikko haki alemman vaihteen. No joo, ko. mese nyt ei lähtenyt rivakasti vaikka olisi painanut polkimen asfalttiin asti, mutta noin periaatteessa...
Vastaa Viestiin