S-nappi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Automaattilaatikollahan on oma ohjainyksikkö (boksi), kuten Trionic-boksi. Eikö tuota softaa pysty puukottamaan/modaamaan ihan samalla tavalla kuin moottorinohjaussoftaakin. Virisoftathan muuttavat moottorinohjausohjelmiston alkuperäisiä asetuksia (usein tosin rautamuutosten kera), mutta voisi kuvitella, että vaihdelaatikon käytöstä ja ominaisuuksia voidaan muuttaa/säätää samalla tavalla.

Oman auton laatikkoboksin kylkeä kerran satuin tutkimaan ja Aisin siinä lukee. Onko kukaan selvittänyt, tekeekö kukaan tai mikään firma modauksia laatikkosoftaan?

Ellei tee, niin tuossapa olisi markkinarakoa. Päivitetyn tehon ja väännön (lue virisofta) kanssa olisi varmaan tarpeen muuttaa/päivittää myös automaattilaatikon ominaisuuksia, parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Petter »

Manuaalivaihteiston hyvä puoli on, että saa vapaasti valita haluamansa vaihteen.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
jajoju
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 12:46

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja jajoju »

Menee kyllä moottorin ominaisuudet hukkaan, jos laatikko vaihtaa liian herkästi kolmosella ja jopa kakkoselle ohituksessa. Manuaalilla pääsee ohittamaan viitosvaihteella hyvin. Nelosella pääsee jo lyhyempäänkin väliin.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Speedou »

9-5T kirjoitti:Pienelle vaihtohan se ei toivotto ominaisuus onkin, teho riittäisi asialliseen kiihdytykseen isommallakin vaihteella jos vain voisi painaa kaasua.
Luitkohan tekstiäni ajatuksen kera? Kokeile uudestaan.
STCF #3
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Haetaankohan sillä vaan kestävyyttä laatikkoon?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Speedou »

9-5T kirjoitti:
Speedou kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Pienelle vaihtohan se ei toivotto ominaisuus onkin, teho riittäisi asialliseen kiihdytykseen isommallakin vaihteella jos vain voisi painaa kaasua.
Luitkohan tekstiäni ajatuksen kera? Kokeile uudestaan.
Luin mutta laatikko vaihtaa siltin pienelle turhan helposti.
Okei, jooh, voisihan se sitkeämminkin tosiaan pitää. Mutta onneksi tarjotaan manuaaleja ;)
STCF #3
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Haetaankohan sillä vaan kestävyyttä laatikkoon?
Luulen moottorin kestävyyden ainakin kärsivän.
Luultavasti totta joo.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Ysivee kirjoitti:Ps. Appiukon vanhassa mesessä asia oli hoidettu niin, että kaasun sai survaista huoletta pisteeseen X asti, ja kone piti saman vaihteen päällä. Kun pisteestä X painoi kaasua vielä enemmän (ko.pisteessä tuntui ihan selvä "pykälä"), sen jälkeen laatikko haki alemman vaihteen. No joo, ko. mese nyt ei lähtenyt rivakasti vaikka olisi painanut polkimen asfalttiin asti, mutta noin periaatteessa...
Näinhän se ennen meni, kun käytettiin vaiheittain toimivaa kaksikurkkuista kaasutinta. Kun pisteen x jälkeen painoi lisää kaasua aukes toisenkin kurkun läppä, joka tuntui selvänä "pykälänä" - moottori sai lisää potkua ja automaatti vaihtoi pienemmälle...?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

tami kirjoitti: Itsellä on tuo köyhä karvalakkimanuaali, mutta sen verran tuo S-nappi -systeemin toiminta automaattiversioissa kiinnostaa että pysyykö se "sport" asento
Sinua onnellinen manuaalikuski ei todellakaan kiinnosta S-nappi, eikä muukaan Saabin automaatti. Katso lisää 9-3SS/SC foorumista. Olen samaa mieltä 9-5T:n kanssa, laatikon ohjelma on susi alaväännön ja kickdownin osalta!
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja tami »

Ristom kirjoitti:
tami kirjoitti: Itsellä on tuo köyhä karvalakkimanuaali, mutta sen verran tuo S-nappi -systeemin toiminta automaattiversioissa kiinnostaa että pysyykö se "sport" asento
Sinua onnellinen manuaalikuski ei todellakaan kiinnosta S-nappi, eikä muukaan Saabin automaatti.
Oolrait.... :D
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
dumbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 17:07
Paikkakunta: lohja

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja dumbo »

manuaali "rulaa" 282hv ja 415nw vääntöä,ihan jees :P
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: S-nappi

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Eihän noilla tehoilla pääse ees rekoista ohi ;)
STCF #3
Vastaa Viestiin