Offset
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Offset
Löysin täältä:
http://faq.varas.to/
"Offset antaa hieman liikkumavaraa eli parin tai joissain tapauksissa muutaman millin poikkeama alkuperäisestä on hyväksyttävää esimerkiksi suuremman vanteen ja renkaan mahduttamiseksi mutta täysin pielessä oleva offset on varma resepti saada ajo-ominaisuudet kuralle, alustan nivelet kulumaan ennen aikojaan ja rengas tai vanne ottamaan kiinni auton alustarakenteisiin tai lokasuojiin."
Ja toisaalta:
http://www.nettivanne.fi/applicability. ... 05&page=93
"Saab 9-5:
Vuosimalli alkaen 9/1997
Koko 15-19
Jako 5x110
Kierre 12x1.5p
Et, minimi 38
Et, maksimi 49
Et, alkuperäinen 49
Keskireikä 65.1"
Kuinka pientä (pienintä) offsettia (Et) olette käyttäneet ja millaisia kokemuksia on tullut tuossa väitettyyn mahdolliseen nivelien ennenaikaiseen kulumiseen ja ajo-ominaisuuksiin, ennen kaikkea suuntavakauteen suhteessa alkuperäiseen Et49?
Itellä on talvivanteissa Et35 ja alkaa epäilyttää...
http://faq.varas.to/
"Offset antaa hieman liikkumavaraa eli parin tai joissain tapauksissa muutaman millin poikkeama alkuperäisestä on hyväksyttävää esimerkiksi suuremman vanteen ja renkaan mahduttamiseksi mutta täysin pielessä oleva offset on varma resepti saada ajo-ominaisuudet kuralle, alustan nivelet kulumaan ennen aikojaan ja rengas tai vanne ottamaan kiinni auton alustarakenteisiin tai lokasuojiin."
Ja toisaalta:
http://www.nettivanne.fi/applicability. ... 05&page=93
"Saab 9-5:
Vuosimalli alkaen 9/1997
Koko 15-19
Jako 5x110
Kierre 12x1.5p
Et, minimi 38
Et, maksimi 49
Et, alkuperäinen 49
Keskireikä 65.1"
Kuinka pientä (pienintä) offsettia (Et) olette käyttäneet ja millaisia kokemuksia on tullut tuossa väitettyyn mahdolliseen nivelien ennenaikaiseen kulumiseen ja ajo-ominaisuuksiin, ennen kaikkea suuntavakauteen suhteessa alkuperäiseen Et49?
Itellä on talvivanteissa Et35 ja alkaa epäilyttää...
Viimeksi muokannut 9-5/2,3LPT, Ke Loka 24, 2007 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Offset
Minulla talvella ET35 16" raapii joskus todella harvoin takakaariin, kesärenkaat samoilla vanteilla ei ottaneet missään olosuhteissa kiinni vaikka profiili oli sama. Kesällä nykyään ET40 18". En ole huomannut ajettavuudessa mitään ongelmia, eikä alustan osiakaan ole tarvinnut vaihtaa normaalia enemmän. Ajettavuus jos oli mielestäni kehnoimmillaan alkuperäisillä jousilla ja alkuperäisillä 15" peltivanteilla, huojui kun kameli...
Re: Offset
Kesäpyörinä Saabin omat 17*7" ET49, talvipyörinä jotku millemiglian 17*7" ET35. Renkaat 225/45R17 molemmissa ja kummallakaan en ole ongelmia huomannut, ei ota kiinni eikä vähennä ratin kääntyvyyttä. Ainoa mitä noilla millemiglioilla oon huomannut on että täristää, mutta kun renkaita laitettiin vanteille niin se vaihtajasetä sanoi siinä että niissä on lommoja... Eli melkein syyttäisin huonoja vanteita enkä tuota erilaista ET:tä.
On muuten sitten ekaa talvea meillä toi varkku, katotaan mitä se sanoo
On muuten sitten ekaa talvea meillä toi varkku, katotaan mitä se sanoo
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Re: Offset
Aeroon laitettiin aikanaan 8.5X18" ET35 ja renkaina 225/40. Raapi kaariin ja meni urissa. Vaihdettiin samat vanteet kokoon 8x18" ET40 ja raapiminen loppu sekä vetely väheni oleellisesti. Mutta pienemmässä rengas koossa ei välttis ole ongelmia.
STCF #3
Re: Offset
Kummallista. Mulla madallettu alusta (bilstein ja h&r), 8x18" renkaat 225/40/ et35 ja ei ole raapinu vaikka on kyydissä ollu porukkaa ja "täys" lasti. Voisiko eri rengas merkeillä olla minimaaliset erot kumeissa? Jos siinä aerossa oli löysät jouset ja iskarit lopussa?Speedou kirjoitti:Aeroon laitettiin aikanaan 8.5X18" ET35 ja renkaina 225/40. Raapi kaariin ja meni urissa. Vaihdettiin samat vanteet kokoon 8x18" ET40 ja raapiminen loppu sekä vetely väheni oleellisesti. Mutta pienemmässä rengas koossa ei välttis ole ongelmia.
Audi A4 2.0TFSIq
Re: Offset
Eri merkkisissä renkaissa on kyllä huomattaviakin eroja, olan leveys vaihtelee jonkin verran. Toisaalta samoilla merkinnöillä ja samoilla vanteilla varustetut erimerkkiset renkaatkin voivat olla eri levyiset.JouniH kirjoitti:Kummallista. Mulla madallettu alusta (bilstein ja h&r), 8x18" renkaat 225/40/ et35 ja ei ole raapinu vaikka on kyydissä ollu porukkaa ja "täys" lasti. Voisiko eri rengas merkeillä olla minimaaliset erot kumeissa? Jos siinä aerossa oli löysät jouset ja iskarit lopussa?
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Offset
Ja huomaa, että sulla vanne sen 0.5" kapeampi. Renkaissa on toki eroja. Meillä oli Michelin PS2.
STCF #3
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Offset
ET:n eron huomaa kyllä ainakin ulkonäössä. Auto on terhakkaamman näköinen pienemmällä ET:llä (35), kuntaas isommalla (49) auto näyttää peräti pihtikinttuiselta. Eron huomaa varsinkin keväälla kun vaihtaa kesäpyörät.
Tosiaan saman kokonumeron senkaissa on eroja esim.
(215/55-16 NRVi) ja 195/65-15 (Semperit ICE-GRIP2) ovat vanteilla samanlevyisiä 220mm!
Kulutuspinnan leveydessä Nokian on 10mm leveämpi!
Tosiaan saman kokonumeron senkaissa on eroja esim.
(215/55-16 NRVi) ja 195/65-15 (Semperit ICE-GRIP2) ovat vanteilla samanlevyisiä 220mm!
Kulutuspinnan leveydessä Nokian on 10mm leveämpi!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).