Kuskin jalkoja kylmää

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9-5T kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
Pitääpä kysäistä tuota rattihommelia tuolta Saabin varaosamyynnistä, että onko niillä tohon joku tiivistejuttu myytävänä.
Yritin kyllä kysyä
Et tarkoita ratista säteilevää kylmyyttä?
Eiköhän mene takuuna asennettuna.
Että menisi ihan takuuna? Aika yllättävää, jos autolla on pian 10vuotta ikää, että saisi vielä takuun piikkiin. No, pitää jokatapauksessa kysellä tuota osaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
whitewagon
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 16:55
Paikkakunta: suolahti

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja whitewagon »

Mertmi kirjoitti:

Että menisi ihan takuuna? Aika yllättävää, jos autolla on pian 10vuotta ikää, että saisi vielä takuun piikkiin. No, pitää jokatapauksessa kysellä tuota osaa...
kerro sitten meille muillekkin kuin kävi.

tosin eihän tuo tiiviste rattia yhtään lämpöisemmäksi pakkasaamuna saa.

eikös niitä lämmitettäviä ratteja ole jo ties missä kindereissä vaan ei saabissa, kummaa.
9-5 wagon -02 #3085
whitewagon
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 16:55
Paikkakunta: suolahti

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja whitewagon »

9-5T kirjoitti:
whitewagon kirjoitti: tosin eihän tuo tiiviste rattia yhtään lämpöisemmäksi pakkasaamuna saa.
Tiivisteen ei ole tarkoituskaan lämmittää rattia vaan poistaa airbagin alta tulevan kylmän virtauksen.
Lämmitettäviä ratin kehiä on mutta lämmitetäänkö jossain keskiötä?
no niinhan minä tuohon just kirjoitin.
en tiedä keskiöistä eikä vois vähempää kiinnostaakkaan.
9-5 wagon -02 #3085
whitewagon
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 16:55
Paikkakunta: suolahti

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja whitewagon »

whitewagon kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:

Että menisi ihan takuuna? Aika yllättävää, jos autolla on pian 10vuotta ikää, että saisi vielä takuun piikkiin. No, pitää jokatapauksessa kysellä tuota osaa...
kerro sitten meille muillekkin kuin kävi.
9-5 wagon -02 #3085
95PAPPA
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 15:20

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja 95PAPPA »

Hei,

Mulla tekee saman, eli kun ajaa n. 80 km/h ja yli, niin alkaa tulla kylmää kuskin jaloille. Siihen asti tule lämmintä. Ja siis nimenomaan kun kokeilee suuttimesta tulevan ilman lämpötilaa.
En kyllä ole testannut mitä pelkääjän puolella tapahtuu kun on tullut ajeltua nyt enemmän yksikseen työreissuja.
Kuitenkin, auto on ollut mulla 4 vuotta ja mielestäni tämä on eka talvi (tai syksy) kun näin tapahtuu.
Ja sitten se pointti: mulla on manuaalinen lämppäri! Ei siis automaatti-ilmastointia. Ja just testasin: lämpövipstaakit oli koko ajan kaakossa niin lämmintä tulee hyvin joka paikkaan, mutta kun nostaa maantienopeuteen niin jaloille alkaa puskea viileää.

Mulla tulee mieleen vaan jotain ohipuhallusta, että viima puhaltaa kylmää ilmaa jostain sekaan, onko mahdollista?

Tai veden vähyys, mutta en keksi miten se liittyisi nopeuteen, ja paisuntasäiliössä on oikea määrä...

Ja miksi sitä kylmää tulisi vain jaloille?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miten lie moottorinlämmöt, laskeeko moottorinlämpöviisarikin samalla?

Mitä meikäläisen alunperäisiin ongelmiin tulee, niin olen kompensoinut tuota viileyttä säätämällä alkumatkaksi tuon automaatti-ilmastoinnin lämpötilan 24 asteeseen, kunnes alkaa tulla olla tarpeeksi lämminta ja sitten pudotan sitä joko 23 tai 22 asteeseen.

Käsien kylmämiseen on muuten aivan selvä syy se airbagijuttu ratissa. Ratissa olevasta töötin ja ratin välisesta rakosesta suorastaan tuulee kylmää ilmaa ekat 70km, kun autolla lähtee ajamaan. Sitten oikeastaan siitä eteenpäin ratti onkin jo niin lämmin, että hansikkaita ei enää tarvitse. Mietinkin, että voisiko siihen rakoon tunkaista jotakin, vai tulisiko tosiaan kysäistä sitä korjaussarjaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
95PAPPA
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 15:20

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja 95PAPPA »

No ei laske, viisari on järkähtämättömästi vaaterissa koko ajan.

Eilen kun tulin töistä kotiin 35 km:n matkan niin säädöt oli koko ajan täysillä eikä vielä lämmennyt liikaa (puhallin kakkosella). Auto oli kyllä kylmä lähtiessä mutta eihän täällä ole kuin 0°C vasta.

Mutta nyt sain aikaiseksi tällaisen päättelyketjun:
1.jospa vesipumppu on väsynyt eikä pukkaa enää niin suurta tilavuusvirtaa kuin uutena
2. jalkatilaan tuleva ilma tulee lämppärikennon alaosasta
3. kennon alaosaan vesi tulee jo niin jäähtyneenä että lämpö ei enää riitä ilman lämmittämiseen

Testaan teoriaa huomenna:
-lämpömäärähän vedessä pysyy samana joten jos pienennän säätöjä enkä yritä ottaa kuuminta mahdollista ilmaa, niin jaloillekin pitäisi riittää lämpöä
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Kyllä vehkeissä on jotain häikkää, jos 9-5 paleltaa. Tälläisilla pikku pakkasilla itsellä riittää 20 astetta asetukseksi ja tahtoo jaloilla olla kuuma. Mitä on itse päässyt kokeilemaan yli 30 asteen pakkasilla, niin ei kestä kauan kun tarkenee tosi hyvin. Lämmönjakautuma ehdottomasti paras tähänastisista saabeista (99 900 9000) ja varsinkin yhteen fordiin verrattuna. Muissakin saabeissa lämpö riitti mutta tuo automaatti jakaa lämmön hyvin, ei palele jalat eikä kädet. Lämmönjaossa täytyy olla häikkää jos jalat palelee vai onko kenno osittain tukossa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

joukolainen kirjoitti:Kyllä vehkeissä on jotain häikkää, jos 9-5 paleltaa. Tälläisilla pikku pakkasilla itsellä riittää 20 astetta asetukseksi ja tahtoo jaloilla olla kuuma. Mitä on itse päässyt kokeilemaan yli 30 asteen pakkasilla, niin ei kestä kauan kun tarkenee tosi hyvin. Lämmönjakautuma ehdottomasti paras tähänastisista saabeista (99 900 9000) ja varsinkin yhteen fordiin verrattuna. Muissakin saabeissa lämpö riitti mutta tuo automaatti jakaa lämmön hyvin, ei palele jalat eikä kädet. Lämmönjaossa täytyy olla häikkää jos jalat palelee vai onko kenno osittain tukossa.
Joo. Kyl mie oon samaa ajatellut, että jossain on vikaa. Ei vaan oo tuota rahanroskaa yhtään ylimääräistä, että voisin viedä auton saamaan valohoitoa tonne merkkikorjaamoon. Jos vikaa ei pysty korjaamaan itse, niin sitten pitää vaan kärsiä. (Tällähetkellä vain sellainen vika saisi minut viemään auton korjaamoon, että auto ei liiku, enkä keksi miksi se ei liiku.) Vikakoodejahan tuo laitteiston oma testaus ei anna. Lämmintä kyllä tulee yläsuuttimista niin reippaasti, että naama punottaa, mutta jalkatilaan sitä ei tuppaa riittämään. Toi lämpösäädön punominen ylöspäin näyttää jeesivän jalkatilan ongelmaa toistaiseksi, mutta ratin takia joutuu ajamaan edelleenkin sormikkaat kädessä tolkuttoman pitkään. Joensuu Kuopio välillä ehkä noin puolivälissä voi jo ottaa sormikkaat pois. 99:ssä taasen sama vaihe on noin 10km ajon jälkeen... Vaikea on repiä tosta edes huumoria, että 20vuotta vanhemmassa autossa ei käsiä kylmä ajaessa yhtä paljon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko sinulla Mertmi muoviratti 9-5:ssäsi? En itse ainakaan havainnut -98 9-5:n nahkaratin olevan ollenkaan kylmä, vaikkei siihen ollut laitettukaan niitä lisämuoveja.
Eiköhän tuo huono puhallusteho jaloille mahda johtua jostain ilmansuuntausläpästä, eikös se sijaitse siellä kojelaudan alla lähellä rintapeltiä, tai niin ainakin muistaisin. Kojelauta oli tosin silloin irti kun niitä läppiä tutkin.
95PAPPA
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 15:20

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja 95PAPPA »

Juu, ei.

Ja unohdin teoriastani että mitäs se liittyy nopeuden kasvuun...

Tänään kun ajelin 80-90 km/h ja tungin kättä sinne ilman alkulähteille jalkatilaan niin sieltä tule sekä kuumaa että kylmää ilmaa samaan aikaan, vierekkäin! Voiko olla joku reikä ulkoa tai ilma päästä lämppärikennon ohi vai mitä ihmettä?

Kertokaas joku joka on purkanut, vai onko siitä joku kuva olemassa mistä selviäisi rakenne?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Onko sinulla Mertmi muoviratti 9-5:ssäsi? En itse ainakaan havainnut -98 9-5:n nahkaratin olevan ollenkaan kylmä, vaikkei siihen ollut laitettukaan niitä lisämuoveja.
Eiköhän tuo huono puhallusteho jaloille mahda johtua jostain ilmansuuntausläpästä, eikös se sijaitse siellä kojelaudan alla lähellä rintapeltiä, tai niin ainakin muistaisin. Kojelauta oli tosin silloin irti kun niitä läppiä tutkin.
Nahkaratti ja käteen se on kylmä kun kivi.

Joo, siis sehän siinä jalkatilan hommelissa on kummallista, että kun kädellä kokeilee sieltä putken suulta, niin kyllä se ilma on lämmintä. Sit kun vie käden kauemmas, niin se jalkatilan lämpötila on kokonaisuudessaan siltikin kylmä. Eli, jos voisin säätää manuaalisesti sitä, (niinkuin 99:ssä voi säätää), niin antaisin jalkatilaan tulla enemmän ilmaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lähen tossa kohtapuolin taas köröttelemään Kuopioon. Auto on laitettu liekaan ja hanttimiehen jalkatilassa pöhisee 1,3kW sisätilalämppäri. Saas nähdä missäkohtaa matkaa riittää kopissa lämpöä, että voi riisua käsineet kädestä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Tossa matkan aikana säveltelin vähän acc:n kanssa. Kokeilin manuaalisesti säädellä puhaltimen nopeuksia ja testailin tietysti ilman hanskoja ajamista. Tälläkertaa jo 30km ajon jälkeen pystyi pitämään räpylöitä ratissa, ilman kohmettumista. Havaitsinkin erään kiintoisan seikan. Kun pakko-ohjasin puhaltimen nopeutta pienemmälle (kaksi pykälää tai yksi pykälä) niin sain lämpötilan tuntumaan mukavammalta. Hyvä tasainen lämpötila löytyi, kun puhallus oli kakkosnopeudella ja lämpötila 21 astetta (tosin matkaakin oli taitettu jo noin 60km).

Alan päästä lopultakin asian ytimeen, miksi se kyyti tuntuu liian viileältä. Lämpötila ei taida olla se ongelma, vaan vetoisuuden tunne. Puhaltimen nopeutta pudottamalla koin mukavuuden parantuvan selkeästi. Pitänee vielä tehdä muutaman kokeen täällä Kuopion päässä. On nähkääs niin, ettei ole tänäiltana ja huomenissa kotiapäin lähtiessä käytössä mitään lohkolämmitysmahdollisuuksia tms. Kokeilen piruuttani ton acc:n toimintaa "näpit irti metodilla". Panen lähtöarvoksi 20 astetta ja ajan kotia. Katotaan kestääkö hermot vai pitääkö ruveta säätelemään nappeja.

Vielä, kun on saatavilla tietoa/kokemuksia muiden ajokeista, niin kertokaapa, asettaako acc teidän ajokeissanne puhaltimen nopeuden aina kakkoselle vai jääkö se kolmoselle pöhisemään pidemmälläkin matkalla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuskin jalkoja kylmää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, kotimatkalla Kuopio - Joensuu eilen kokeilin ton acc:n kanssa eloa. Asetin lämpötilan 21 asteeseen molemmille puolille. Käytännössä noin 30km ajon jälkeenkin vielä puhallin pöhisi nelosnopeudella ja kun otin hanskat pois kädestä, niin ratti tuntui vielä viileältä, mutta ajo onnistui ilman hanskoja. Sitten kuitenkin kyllästyin kuuntelemaan tota puhaltimen pöhinää ja vedontuntu oli ärsyttävä. Pudotin manuaalisti nopeutta kakkoseen. Vedontuntu väheni huomattavasti. Kokeilin välillä laittaa acc:n takaisin automaatille ja se tarjosi heti nelos nopeutta. Pudotin manuaalisti nopeuden kolmoselle. Ajelin ehkä noin 100km kohdille asti näin ja laitoin taas automaatille. ACC päättikin pitää puhalluksen kolmosella ja kun nopeusrajoitus vaihtui 80-100km/h niin ACC pudotti kakkoselle.

Tällä reissulla en siis punonut lämpöasetusta ylemmäksi, kuten yleensä on tullut tehtyä. Matkustamon lämpötila etenkin jalkatilassa tuntui nousevan tuntuvasti mukavammaksi, kun pakotin puhaltimen hitaammalle nopeudelle, mitä ACC alkuun tarjosi. Tulenkin väkisin päätelmään, että puhallin pyörii liian kovaa meikäläisen makuun. Ehkä täysi lasti kyydissä, eli 4-5henkilöä tarvitsisikin puhalluksen nelosnopeudella, jotta ikkunat eivät huurustu, mutta yksin ajaessa se tuntuu lähinnä epämukavalta ja vetoiselta.

Niin, ja ulkolämpötila oli -5...-6.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin