Moottoritakuu ei voimassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
timoseilo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 07:32

Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja timoseilo »

Ostin Luxemburgista tuodun 9-5 farkku aeron, 12/2002 malli. Autossa on huoltokirja: muuten kunnossa, mutta pisin huoltoväli oli 28tkm, muut alle 20tkm. Merkkihuollossa ilmoittivat, ettei moottoritakuu enää pelaa, kuulemma 2tkm on maximi ylitys! Onko muilla tästä kokemuksia? Mietinkin tässä, että kannattaako sitten enää merkkihuollattaa. 110tkm huolto maksaisi kuulemma n. 700€.
Miten Saab hoiti sen huohotinongelman? Takaisinkutsulla vai normaalisti huotojen yhteydessä?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä tuossa ole mitään epäselvää takuun suhteen. Merkkihuollattaminen ei muutenkaan ole takuun edellytys, mutta öljynvaihdot pitää olla dokumentoitu todistettavasti (leima, kuitti tms.). Huohotinpäivityksestä ei ole mitään takaisinkutsua, se asennetaan vain tarvittaessa ja yleensä asiakkaan laskuun. Joissakin takuutapauksissa, esim. jakopääremontin yhteydessä on voinut saada päivityssetin takuuseen.

Eski
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä tehtiin n. kuukausi sitten 02 aeroon 90t huolto merkkiliikkeessä ja asennettiin huohotinpäivitys vaikka mitään oireita huohotinongelmista ei ole ollutkaan eikä kuluta öljyä. Syynä oli huoltomiehen kanta että takuu suhteen voi tulla ongelmia, mikäli päivitystä ei ole suoritettu. En ole kysynyt maahantuojan kantaa asiaan, mutta tein päätöksen auton parhaaksi ja itsellä kun on tuo takuu voimassa.
Joillakin ollut myös ongelmia huohottimen jäätymisen kanssa talvella ja tähän tuo uusin päivitys auttaa myös. Mukavavemmalla mielellä ainakin ensi talvena voi ajella hiihtolomareissulla lappiin jos ei täällä lakeuksilla tule kunnon talvea.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja tmo »

[quote="timoseilo"]Ostin Luxemburgista tuodun 9-5 farkku aeron, 12/2002 malli. Autossa on huoltokirja: muuten kunnossa, mutta pisin huoltoväli oli 28tkm, muut alle 20tkm. 110tkm huolto maksaisi kuulemma n. 700€.

Onnittelut ja hyviä kilometrejä!

20tkm:n keskimääräinen vaihtoväli tarkoittaa, että öljyt vaihdettu kerran vuodessa. En haluaisi pelotella, mutta Jos ajot ovat olleet lyhyitä, on öljyt vaihdettu liian harvoin ja riski mönjääntymiseen on kasvanut. Suosittelen vilkaisua venttiilikopan kannen alle ihan varmuuden vuoksi. Jos siellä on enemmälti pikeä, ovat jatkotoimenpiteet tarpeen. Jos on puhdasta, huohotinpäivitys kannatanee tehdä ihan vaan mielenrauhan vuoksi.

Jos vilkaiset itse, homman muistaakseni tarvitaan Torx T35 (DI yksikkö) ja T40 (venttilikoppa) avaimia ja noin 15Nm momenttia kokoamisvaiheessa. Ohjeita löytyy hakemalla palstalta tai http://www.saabnet.com:sta ja http://www.fixmysaab.com:sta.

Kuva pahasti pikeentyneestä yläpäästä (http://www.saabnet.com/tsn/members/gall ... how&id=634)
Jos pikeä on päässyt kertymään ylös, tulee se valumaan sieltä myös alas ja tukkimaan imusihdin, mistä seuraakin sitten kalliit vauriot.

P.S.

Jos satutte kuulemaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä sellaisen NJÄÄÄÄÄÄ tyyppisen äänen (edes lyhyen) apumiehen puolelta edestä, hakeutukaa heti hoitoon... Moottorin voi puhdistaa kohtuullisella vaivalla - alkuun mekaanisesti ja loppu sopivalla moottoripesulla (ensikertalaiselta meni noin kymmenen tuntia, mutta mulla ei ollekaan mitään automekaanikon pätevyyttä).

Pelkkä moottoripesu (stp/forte/* motor flush ei yksistään pure mönjään koska sitä voi olla moottorissa litrankin verran ja moinen määrä ei vähällä irtoa eikä varmasti mahdu öljynsuodattimeen).
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja arto »

Kertoisitko hieman miten ja mihin teit tuon mekaanisen puhdistuksen?

Mulla on -04 vuoden 2.0t 120tkm ja oireet ovat:

- tyhjäkäynti muuttunut papattavaksi
- öljyä nousee öljytikulta ulos korkista

korjaukseksi vaihdettu uusi öljyloukku, joka oli muuten eri valmistenumerolla kuin alkuperäinen -04. Mukana tuli myös letku loukun oikeanpuoleisen kammion vasemmasta ylänurkasta turbon imuputkelle, venttiili kopan kohdalle oli laitetty kuristin loukun suuntaan hengittäessä (ei siis on/off takaiskuvena). Huohotus letkut putsattu (ei löytynyt mitään vaaleaa kiisseliä). Venttiilikoppa oli sisältä puhdas, ei ole karstoittunut. Huohotin huolto ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin eikä huohotukseen korkista.

Turbo vuotaa jonkin verran öljyä coolerille. Toinen turbo rempassa, ei ole vielä päässyt kokeilemaan täysin ehjällä.

Voikohan turbon vuotaminen aiheuttaa tyhjäkäynnin papatusta ja huohotusta öljykorkilta? Onkohan muilla vastaavia oireita?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuulostaa kyllä vähän haljenneelta männältä, onko viriä? Kannattaa mitata puristukset.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aika erikoista ottaen huomioon, että auto on M2004, eli ei "moottoritakuun" alainen...

Eski
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja tmo »

arto kirjoitti:Kertoisitko hieman miten ja mihin teit tuon mekaanisen puhdistuksen?
Kohteena oli 9-5, 2.3T, vm 2001, öljyt vaihdettu takuuajan jälkeen itse noin 15tkm välein (eli maanneet moottorissa aikamääräisesti liian kauan).

Venttiilikopan kansi auki ja sopivalla puutikulla kaivoin piet pois jakoketjun ympäriltä sekä venttiilikopan kannesta. Tuntuivat irtoavan helpommin, kun ruiskuttelin naftaa päälle ja annoin hautua hetken.. Sitten öljypohja (ja sieltä öljysihti) irti ja puhdistukseen. Öljypohjan irrotus vaatii pakoputken etuosan irrotuksen. Sihti on selvästi liian tiheä - jos jossain tarvitaan suodatin, tulee sen olla järkevällä vaivalla vaihdettavissa IMO.

Tämän jälkeen auto uudelleen kasaan ja forte motor flush:n kanssa puoleksi tunniksi pesulle ja öljynvaihtoon. (öljypohjan paikoilleenlaiton kanssa usko meinasi loppua kesken).

Jälkitarkastuksena irrotin vielä uudestaa venttiilikopan ja katsoin mitä pesuaine oli saanut aikaiseksi. Pystysuoriin pintoihin hankaliin paikkoihin jäänyt piki oli jonkin verran sulanut, mutta edelleen paikoillaan ja vaakapinnat olivat puhtaita.

Nyt öljynpaine kehittyy hyvin ja merkkivalo sammuu välittömästi, eikä ekoilla pakkasillakaan mitään ääniä kuulunut. Jakopään ketju varmaankin pitää silti vaihdattaa pikapuoliin.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja arto »

Tosiaan mulla ei kyllä ole tuo venttiilikopan alunen karstainen ja huohotin järjestelmä on varmasti puhdas.

Puristukset täytyy mitata, ohivuotomittaus mahdollisuuskin on ja käytetään kun kaveri kerkiää.

Muuten moottori aivan hiljainen käynniltään.

Ei mitään viriä tallimme siniseen **bile*seen nähden. Perus Aeron ahdin ja nordicin softa vakioputkistolla paketilla ajettu väli 100tkm-120tkm.

Olivat vaan huollossa nihkeitä itse vaihdettuihin öljyihin, kaikki kuitit kyllä löytyy jne. Uutta öljyloukkua tilatessa sanoivat ettei tuohon -04 malliin ole mitään päivityksiä. Kummasti ruotsista tuli sitten loukku aivan erinumerolla ja mukana tosiaan päivitysputki huohotusvenalla. Ei helpottanut tuokaan heidän tietämättömyys suhtautumiseen mun moottoritakuuasioista puhumiseen....
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On vain melko surullisen yleisiä nuo haljenneet männät softaviritetyissä T7 koneissa. Softasta lienee törkitty nakutusherkkyyttä, jolloin esim. ilmavuodon tapauksessa kun pääsee laihalle T7 mäntä on hetkessä vainaa jos pääsee nakuttamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kyselin joskus noista mäntävaurioista ja eräs merkkihuollon huoltopäällikkö sanoi, että kaikki räjähtäneet koneet mitä heillä on korjattu ovat olleet erään tietyn viriputkan steg3:sia.

Eski
Viimeksi muokannut Eski, To Marras 08, 2007 06:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja arto »

Onko foorumilla kavereita joilla on tämmöisen uudemman T7 2.0 pikku teen mäntiä haljennut? Turboclubilaisia sivusta seuranneena ei tämä minun "viritys" pitäisi olla mitään tälle koneelle.

2.3 mäntä tapauksia kyllä muistan kuulleeni.

Kertokaa ihmeessä, jos näitä on tapahtunut. Tietäis vähän mitä on edessä. Tai arvatahan voi että tonnarin mäntien vaihto tilalle....
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

arto kirjoitti:Onko foorumilla kavereita joilla on tämmöisen uudemman T7 2.0 pikku teen mäntiä haljennut? Turboclubilaisia sivusta seuranneena ei tämä minun "viritys" pitäisi olla mitään tälle koneelle.

2.3 mäntä tapauksia kyllä muistan kuulleeni.

Kertokaa ihmeessä, jos näitä on tapahtunut. Tietäis vähän mitä on edessä. Tai arvatahan voi että tonnarin mäntien vaihto tilalle....
Enemmän taitaa olla mennyt näitä 2.3:ia, mutta moottorin koolla ei ole merkitystä, jos autoa on lastutettu. Ainkin tonnarien purkeissa on nakutuksia rukattu xxx valmistajien bokseissa.

Oletko käyttänyt öljyttävää vapaa virtaus suodatinta, koska liika öljy tuhoaa ilmamassa mittarin, joka taas yhdistettynä rukattuihin nakutuksen tunnistuksiin hajottaa mäntiä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja arto »

Eli auto on muuten vakio, mutta vaihdettu Aeron ahdin ja Nordicin softa. Ei muuta tuunausta "esim vapari suodatinta", orkkis kun riittää kumminkin paljon suurempiin tehoihin. Softa ihan perus stage kamaa ei mikään spesiaali pyynnöstä loppuunasti viilattu ohjelma

Tuo huohotus öljykorkista on sellaista supsutusta, vähän kuin pieni höyryveturi kun korkin avaa.

Asiaa rupesin ihmettelemään kun öljynvaihdossa huomasin että kone oli vuotanut öljyä. Aikaisemmin ollut koneen kyljet aivan kuivat. Vuotokohdaksi paljastui sitten öljykorkki.
leewi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Syys 16, 2004 22:59

Re: Moottoritakuu ei voimassa

Viesti Kirjoittaja leewi »

Itselläni kun moottori leipoi kiinni, niin pidin pääni ja tappelin viimeiseen asti ja kas kummaa takuu oli yllättäen voimassa kun soitin GM:n tj:lle. Itselläni oli ensimmäinen huolto leima hukassa. Ruotsissa huoltokirjat ovat digitaalisessa muodossa, joten kannattaa etsiä myös tuota digikirjaa.

Tee kuten minä, soita suoraan GM:n toimitusjohtajalle ja kerro asiasi selvästi ja määrätietoisesti ja pistä Jari töihin.

GM:n toimitusjohtaja Jari Huovinen puh. 0400-586545

Onnea taisteluun ja puskii :twisted: :evil: :mrgreen:
--------------------Aero 9-5--------------------
Vastaa Viestiin