Kumpiko parempi ja luotettavampi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ruso
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 27, 2007 07:33

Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Ruso »

Moi kaikille saabisteille. Olen tällä hetkellä jaapanilaisen riisikupin omistaja mutta ehkäpä ihan lähipäivinä hienon 9-5 sabin omistaja. Otsikon kysymykseni koskeekin kahta kiikarissani olevaa 9-5 saabia. Käväisin eilen ajamassa vm-99 2.3 t automaatti, jolla oli ajettu 195 tkm ja ihastuin siihen ikihyviksi (rakkautta ensisilmäyksellä :D ). Auto oli kaikin puolin hyvässä kunnossa, kaikki laitteet tuntuiivat toimivan hyvin, laatikko vaihtoi hyvin ja mistään ei kuulunut ylimääräistä kilinää. Autosta löytyy täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, huollettu n.20000 km välein ja ollut yhdellä omistajalla. Ainoat miinukset löytyivä korista jossa oli muutamia kiven iskemiä konepellissä ja naarmuja katolla, jotka olivat tulleet kattokaiteesta sekä info näytössä puuttui muutamia "viivoja". Hinta tälle autolle olisi n.10700 E alennettuna, autoliikkeestä. Toinen vaihtoehto olisi vm-00 2.0 t manuaali, ajettu 189 tkm ja jossa samat varusteet ja huoltokirja löytyy (huollettu länsi-autolla) mutta hintaa olisi 9900E alennettuna. Autoa en ole luonnossa nähnyt mutta auton myyjä sanoo, että hyvässä kunnossa. Ajattelinkin teiltä kokeneilta saabisteilta kysyä, että kumpiko auto olisi ns. turvallisempi ja luotettavampi ostos. Kumpiko on kalliimpi ylläpitää ja onko jompikumpi vikaherkempi. Automaatti vaihtoehdossa pelottaa hivenen laatikon kestävyys ja mahdolliset korjauskustannukset jos se hajoaa (minkälaisia vikoja yleensä ilmenee ja ovatko törkeän kalliita?). Ajettavuudeltaan se oli paras auto mitä olen ajanut tähän ikään mennessä :D :D ! Mihinkä kannattaisi kiinnittää ostaessa huomiota ja viimeiseksi lieköhän vakuutusmaksut ovat mitä hintaluokkaa, onko duunarilla varaa pitää näin hienoa autoa. Vastauksista jo etukäteen kiittäen!!!

Jatkuu..
Minkähänlaista remonttia mahtaisi olla 2,3 t automaatissa ensimmäisenä edessä kun tuo 200 tkm on jo melkein mittarissa. Esim jakopäänhihna ym... ja lieköhän arvokastakin puuhaa. Mitenkäs tuo saabi pitää arvonsa, jos rahapulassa joutuu myymään eteenpäin?
Viimeksi muokannut Ruso, Ke Marras 28, 2007 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja tami »

Ruso kirjoitti:Automaatti vaihtoehdossa pelottaa hivenen laatikon kestävyys ja mahdolliset korjauskustannukset jos se hajoaa (minkälaisia vikoja yleensä ilmenee ja ovatko törkeän kalliita?). Mihinkä kannattaisi kiinnittää ostaessa huomiota ja viimeiseksi lieköhän vakuutusmaksut ovat mitä hintaluokkaa
Automaatti on näissä paljon kestävämpi verrattuna manuaaliaskiin. Paljon synkrovikoja manuaaleissa, jotka kalliita korjata.
Foorumin vasemmasta ylälaidasta löytyy "Etsi" -toiminto jolla tyyppivioista löytyy hyvin juttua. Molemmat noista alkavat olemaan jo sen ikäisiä ettei 8-vuoden "moottoritakuu" ole enää voimassa.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kristallipallo kertoo näin: 2.3t automaatissa saattaa olla jakopääremontti edessä, jos ei ole jo tehty (jos on tehty 100K nurkilla, voi olla jo uudestaan edessä kohta). 2.0t manuaalissa vaihdelootaremontti todenäköisempi. Molemmat remontit maksaa tuhansia euroja merkkihuollossa. Jakopäärempan tekee osaava mies itse kotipihassa, vaihdelaatikoita harvempi korjaa kotona.

Kannattaa silti vaihtaa japsikottero Saabiin, mutta nuo jutut kannattaa tutkia tarkkaan tai pyytää Saab-asiantuntija avuksi...

Eski
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Vakuutusmaksut ei kamalia ole. Muistaakseni mulla on vm -00 9-5:ssa vähä alle 170€ vuodessa.
Ja kuten sanottu, on tuo automaatti kuulemma kestävämpi :D Bensaa se tosin vie enempi, mutta onhan se sitte mukavampi ajellakin. Ainakin tuntuu kulutus eroa olevan, kun verrannut omaa automaattia, ja vanhempien manuaali vaihteista 9-5:sta.

Eikös -00 ole jo uudemmat takajarrut?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Sen lisäksi, että automaatti lienee kestävämpi niin ah sitä ajamisen autuutta kun ei kättä tarvitse vaivata. Ja hermot säästyy jonoissa ja mäkilähdöt sujuu ongelmitta ja.... :D
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Petter »

Automaatti vai manuaali... tässähän pääästään pikkuhiljaa asiaan.
Minusta ehdottomasti manuaali. Perustelut:
- saa valita itse vaihteen
- ei hukkaa tehoa
- säästää bensaa
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Makuasia, jos ajaa paljon kaupungissa automaatti, jos enemmän taajaman ulkopuolella manuaali, kulutuksessa on aikamoinen ero juuri kaupungissa manuaalin eduksi, näkee jo normikulutuksista, ja päästöissä tietysti myös eroa aika lailla ajatellen käyttöveroa parin vuoden päästä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

joukolainen kirjoitti:...päästöissä tietysti myös eroa aika lailla ajatellen käyttöveroa parin vuoden päästä.
'99 ja '00 käyttöönotetuissa autoissa käyttömaksun pitäisi mennä auton kokonaismassan mukaan, ei CO2-päästöjen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja tnt »

Ääni manuaalille 8)

Taloudellisempi ja eikös nämä moottoriongelmat ole enemmän kasaantuneet
automaattivaiteisille kuin manuaaleille.
9-3Aero-01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jakopään ja tasapainoakselien ketjut venähtävät nopeammin automaateissa, mutta huohotus/öljylieteongelmaa esiintyy vaihteistosta riippumatta...

Eski
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Eski kirjoitti:Jakopään ja tasapainoakselien ketjut venähtävät nopeammin automaateissa, mutta huohotus/öljylieteongelmaa esiintyy vaihteistosta riippumatta...

Eski
??
Mitens tuo ketju erottaa automaatin manuaalista?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eski kirjoitti:Jakopään ja tasapainoakselien ketjut venähtävät nopeammin automaateissa, mutta huohotus/öljylieteongelmaa esiintyy vaihteistosta riippumatta...

Eski
Nyt täytyy sanoa ettei ole mitään kovia todisteita vetää esiin, mutta ainakin oman ymmärryksen mukaan noitten pitäisi mennä juuri toisinpäin..? :?

Manuaalivaihteisissa kun käytetään kierroksia vaihtelevammin.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Eski kirjoitti:Jakopään ja tasapainoakselien ketjut venähtävät nopeammin automaateissa, mutta huohotus/öljylieteongelmaa esiintyy vaihteistosta riippumatta...

Eski
Osaatko kertoa mistä tuo mahtaisi johtua?
Eräs entinen Länsiauton myyjä kertoi, ettei jakoketjuongelmia hänen aikanaan tullut kuin 2,3 litraisissa. Laatikoista ei maininnut mitään. Mahtaako moottorin koolla sitten olla merkitystä tässä asiassa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Useissa Saab-huolloissa on myönnetty, että jakopääremontteja tehdään selvästi eniten 2.3-litraisiin automaatteihin. Ainakin osittain selitys saattaa löytyä huohotin/öljylieteongelmasta, etenkin jos ajetaan paljon lyhyttä matkaa. Pappatyylinen ajelu automaatilla pitää koneen kierrokset tosi matalalla, alle 2000rpm, jolloin öljyn lämmöt jäävät alhaisiksi ja öljylietettä kertyy entistä enemmän... Mönjä tukkii voitelukanavat ja ensimmäisenä siitä kärsii koneen yläkerta. Urheilullinen ajotyyli automaatilla puolestaan kierrättää konetta enemmän kuin moni manuaalikuski ikinä ja ehkä naurettavan ohut tasapainoketju on hieman alimitoitettu (tasapainohilut pyörivät 2x koneen nopeudella vastakkaiseen suuntaan, eli noin 12000rpm parhaimmillaan). Huohotinongelmaa esiintyy kuitenkin myös 2.0-litraisissa manuaaleissakin, ajotyylistä riippumatta.

Eski
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Eski kirjoitti:Useissa Saab-huolloissa on myönnetty, että jakopääremontteja tehdään selvästi eniten 2.3-litraisiin automaatteihin. Ainakin osittain selitys saattaa löytyä huohotin/öljylieteongelmasta, etenkin jos ajetaan paljon lyhyttä matkaa...

Eski
Onko kampikammion tuuletus ns. huohotinongelma eri asia kuin öljyn sakkautuminen ajettaessa lyhyitä matkoja vajaalla lämmöllä?

Jos huohotus on kunnossa, voiko sakkautumista em. syystä tapahtua kuitenkin?

Vai kulkevatko nämä ongelmat käsi kädessä?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Vastaa Viestiin