Kokemuksia automaateista nakunakuissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
s2Bdo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 22:00

Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja s2Bdo »

Jahas se on uusi vuosi kohta tulossa ja ehkäpä uusi viitonenkin. Se on merkin vaihto jälleen edessä ja joskus kokemuksia 9-5:sta saaneena ainoana vaihtoehtona on Saab, bensa tai nokivasara.

Onko tuosta automaatista kokemuksia dieseleiden (3.0TiD tai 2.2TiD) perässä?
Kuinka ovat toimineet ja onko jotakin tyypillisiä vikoja odotettavissa?

9-5T varmaan osaa myös kertoa, onko totta se että Ukin toimipiste olisi lopetettu?

On näköjään sivuston ulkoasua muutettu sen verran että tähän hätään en löytänyt entistä hakutoimintoa.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

s2Bdo kirjoitti: Onko tuosta automaatista kokemuksia dieseleiden (3.0TiD tai 2.2TiD) perässä?
Kuinka ovat toimineet ja onko jotakin tyypillisiä vikoja odotettavissa?
2.2 Tid Vector Wagon Automaatista on nyt kokemusta 1½ v ajalta. Hyvä auto on ajaa ja laatikon kanssa ei ole ollut ongelmia. Vaihdan öljyt 45 tkm välein, vaikka ohje on yli 100 tkm. Saisi kait siinä koneessa olla enepikin potkua, mutta käytännössä ei asialla ole väliä. Hyvin tuolla on ehtinyt ja ohi päässyt tarvittaessa.
s2Bdo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 22:00

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja s2Bdo »

9-3 kirjoitti:2.2 Tid Vector Wagon Automaatista on nyt kokemusta 1½ v ajalta.
Paljonko autossa on nyt kilometrejä takana?

Tuosta 3.0TiD:n automaatin puutteesta oli joku etiäinen kun sellaista joskus haeskelinkin mutta en löytänyt.
Ootko Mimmi ollu tyytyväinen omaan "pikkudieseliisi"?
Harmi juttu se Ukin loppuminen. Liekö se seurausta Autohallin omistajanvaihdoksesta? Ukissa oli todella hyvä palvelu ja mukava henkilökunta.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kerro joku nyt samalla miksi 3.0 on pikkudiesel, ja mikä diesel 2.2 sitten on? (ja miksi) :)
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Itse olen suunnilleen vuoden ajolla ollut tyytyväinen allekirjoituksen yhdistelmään 2.2TiD ja automaatti. Tietenkin manuaalilla pääsisi vielä pienempään kulutukseen, varsinkin kun seassa on aika paljon kaupunkiajoa. Mutta vastaavasti kaupungissa on kyllä mukava liikkua, kun ei tarvitse keppiä vatkata koko ajan. Toistaiseksi ei ole ilmennyt mitään nimenomaan dieseliin tai automaattiin liittyviä ongelmia, vaikka ei kyllä vielä muutakaan normaalista poikkeavaa. Öljynvaihdot ja tavalliset huollothan ikään kuin kuuluvat asiaan. Potkua tietenkin saisi olla hieman enemmän, bensaturbojen jälkeen tuntui varsinkin aluksi hieman nuhaiselta, mutta onhan tuolla Suomen liikenteessä ehtinyt oikein hyvin.

Minä ainakin suosittelen tähänastisten kokemusten pohjalta automaattia nakun kanssa. Automaatti puolustaa paikkaansa siksikin, että käyttökelpoinen kierrosalue on pienempi kuin bensakoneessa.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:Pikkudiesel se on siksi, koska siinä on vakiona aivan liian vähän tehoa (130kW/360Nm), onneksi siinä on edes jotensakin inhimillinen käyntiääni (V6). 2,2 on traktorinmoottori jo käyntiäänensä vuoksi. :lol:
Jaajaa.. :D
Mimmi kirjoitti:Hämmästyttävin asia on pikkudieselin polttoaineenkulutus, se kun on jopa pienempi kuin traktorinmoottorilla.
Vaikka traktorinmoottorinkin kyljessä olisi ehta manuaalilaatikko..??
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

s2Bdo kirjoitti:
9-3 kirjoitti:2.2 Tid Vector Wagon Automaatista on nyt kokemusta 1½ v ajalta.
Paljonko autossa on nyt kilometrejä takana?
Kilometrejä on n 135 tkm. Vuodessa tulee n. 55 tkm. Ei Saabikaan ongelmaton ole joskin moottorissa ja automaatissa ei ole ollut vikaa. Alustan kestävyys on mielestäni surkeaa nykyautoissa kuten myös Saabissa. Niveliä saa uusia aika ajoin. Saa nyt nähdä milloin seuraavaksi laitetaan kun nyt syksyllä laitettiin uudet iskarit, uretaanipuslat yms. Toistaiseksi kaikki on kunnossa.

Kulutus on 6 - 7 ltr/100 km ja se on minusta kohtuullinen koska matka taittuu yleensä niin ripeästi kun mahdollista. Väliaikaisesti kulutusmittarin saa näyttämään jopa 5,3 ltr/100 km mikäli ajaa kiltisti 80 km/h eikä kiihdyttele ja jarruttele. Kulutusmittaria en ole kalibroinut joten en tiedä miten totta se näyttää. Tosin sillä ei nyt ole paljoa mulle merkitystä.
s2Bdo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 22:00

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja s2Bdo »

Jaa jaa.

Mitäs ne pikkudieselin kulutuslukemat sitten ovat olleet?

Kävin koeajamassa yhtä 3.0TiDiä ja siinä oli metka toiminto. Kierrokset jäi vaihdon yhteydessä aina vähäksi aikaa ylös ennen kuin tipahtivat alas. Hiukan jäin kaipaamaan lisäpuhtia koneeseen mutta voihan olla että siinä oli joku vikakin. Ainakin siinä oli xenonien korkeudensäädössä joku vika kun vikavalo pollotti mittaristossa.

Näkyy olevan vieläkin myynnissä. Se oli -02 106tkm ja hintaa olis ollu 12000e.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

s2Bdo kirjoitti: Kävin koeajamassa yhtä 3.0TiDiä ja siinä oli metka toiminto. Kierrokset jäi vaihdon yhteydessä aina vähäksi aikaa ylös ennen kuin tipahtivat alas. Hiukan jäin kaipaamaan lisäpuhtia koneeseen mutta voihan olla että siinä oli joku vikakin. Ainakin siinä oli xenonien korkeudensäädössä joku vika kun vikavalo pollotti mittaristossa.
Näkyy olevan vieläkin myynnissä. Se oli -02 106tkm ja hintaa olis ollu 12000e.
Kierrosten kuuluu jäädä sekunniksi pariksi n. 1500rpm vaihdon yhteydessä.
Jos tuohon hintaan lähtee ok auto niin sinuna kävelisin jo seteliautomaatille...
s2Bdo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 22:00

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja s2Bdo »

9-3Tid kirjoitti:Jos tuohon hintaan lähtee ok auto niin sinuna kävelisin jo seteliautomaatille...
Enpä muistanut mainita että hinta oli tax free ja auto Saksassa... :roll:
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

http://personal.inet.fi/koti/spa/95.jpg

Tuossa kulutuslukemia manuska traktorille.
jh900
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 17:48
Paikkakunta: Hki

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja jh900 »

Minulla on myös 2.2Tid Wagon automaatilla ja täytyy sanoa, että olen ollut tyytyväinen laatikon toimintaan. Aiemmin automaatteja hieman karsastin mutta ilmeisesti turhaan, erittäin mukava on kytkinjalkaa lepuuttaa, kun sillä ajelee :) Eikä tarvitse olla muiden tukkeena liikenteessäkään, normaaliajossa automaattiloota vaihtaa ainakin yhtä nopeasti kuin keskivertokuljettaja.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

jh900 kirjoitti:Minulla on myös 2.2Tid Wagon automaatilla ja täytyy sanoa, että olen ollut tyytyväinen laatikon toimintaan. Aiemmin automaatteja hieman karsastin mutta ilmeisesti turhaan, erittäin mukava on kytkinjalkaa lepuuttaa, kun sillä ajelee :) Eikä tarvitse olla muiden tukkeena liikenteessäkään, normaaliajossa automaattiloota vaihtaa ainakin yhtä nopeasti kuin keskivertokuljettaja.
Mulla myös 2,2 Tid Wagon. Miten usein vaihdat lootaan öljyt? Itse olen vahdattanut 45 tkm välein ja aina öljynvaihdon jälkeen vaihteen vaihtaminen on sujunut pehmeämmin. Ennen öljynvaihtoa vaihteet vaihtuvat napakasti jos en ihan sanoisi terävästi. Ihmettelen kun laatikossa ei ole suodatinta ollenkaan. Laatikko toimisi todennäköisesti pidempäään pehmeästi jos siellä olisi kunnon suodatus. Näin ollen pitää sitten vaihtaa näitä öljyjä.
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Kokemuksia automaateista nakunakuissa

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Katselin kannoista ihan piruuttani bensakoneiseen samaa juttua kun tuntuu että P:ltä D:lle tai R:lle (tai toisin päin) vaihtaessa auto tärähtää turhan kovaa.

Siihen on näköjään ihan amerikan Saabin service bulletin olemassa, numeroltaan 248-2565 jossa käsketään Tech2:n avulla tiputtamaan tyhjäkäyntikierroksia 20rpm pykälissä kunnes loota "asettuu". Sick! :) Uskaltaiskohan tuota mennä jonnekin tech2:n ääreen kokeilemaan vai hyytyyköhän auto pakkaseen sen jälkeen.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Vastaa Viestiin