Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja miSa »

Isällä 9-5 wagon -03 Diesel, josta pitäisi kiertovesipumppu vaihtaa. Itse en ole konehuoneeseen kurkannut, mutta valitteli, että olisi ahtaassa paikassa. Mitä kautta tuo ja millä tavalla tuo on tarkoitettu vaihtaa? Onko kyseessä toimenpide, joka on parempi tehdä huollossa vai onnistuuko helposti henkilöltä, jolle peukalo ei ole kasvanut kämmenen keskelle? :wink:
Viimeksi muokannut miSa, Su Joulu 30, 2007 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja mike »

Ite vaihoin pumpun viime kesänä -03 malliseen 2.2 autoon. Pumppu on aika hankalassa paikassa ainakin yläkautta vaihdettaessa, mutta sain sen kyllä vaihdettua kohtuullisen helposti.

Vaihtotyössä on suureksi eduksi "klemmaripihdit" joilla saat avattua ne letkuliitokset helpoimmin. Pumpun kiinnitystelineen klipsujen kanssa oli vähän taistelua mutta onnistuu kyllä.

Niin ja piharemppaa kylmällä parkkiksella en suosittele.

Samalla kertaa vaihtuu sitten helposti jäähdytinnesteetkin jos ei ole vielä tullu vaihettua.

Pumpusta on todennäköisesti vain hiilet loppu eikä mitään muuta vikaa. Niin ja saailta sitä pumppua ei kannata ostaa. Ite ostin suoraan Boschilta hintaan 80 euroa.

Eberin sijainti
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... 7766-1.jpg

Pumppu
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... 7767-1.jpg
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja miSa »

Kiitokset informaatiosta. Unohtui mainita että moottori on 2.2 ja eberi sijaitsee 9-5T mainitseman mukaisesti tulipellissä.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja mike »

Sittenhän tuo lienee helpompi nakki jos on rintapellissä.

Mistähän se muuten johtuu että joissakin autoissa se on tuolla vaikeassa paikassa ja joissakin taas helposti rintapellissä? Ainakin automaattivaihteisissa nakuissa se on näyttäny olevan rintapellissä suorastaan tyrkyllä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
99dit99
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 13:12

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja 99dit99 »

mike kirjoitti:Ite vaihoin pumpun viime kesänä -03 malliseen 2.2 autoon. Pumppu on aika hankalassa paikassa ainakin yläkautta vaihdettaessa, mutta sain sen kyllä vaihdettua kohtuullisen helposti.

Vaihtotyössä on suureksi eduksi "klemmaripihdit" joilla saat avattua ne letkuliitokset helpoimmin. Pumpun kiinnitystelineen klipsujen kanssa oli vähän taistelua mutta onnistuu kyllä.

Niin ja piharemppaa kylmällä parkkiksella en suosittele.

Samalla kertaa vaihtuu sitten helposti jäähdytinnesteetkin jos ei ole vielä tullu vaihettua.

Pumpusta on todennäköisesti vain hiilet loppu eikä mitään muuta vikaa. Niin ja saailta sitä pumppua ei kannata ostaa. Ite ostin suoraan Boschilta hintaan 80 euroa.

Eberin sijainti
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... 7766-1.jpg

Pumppu
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... 7767-1.jpg
Juuri äsken pumpun irrottaneena voin kertoa ettei piharemppa ole paikka pumppua poistaa. Itsellä eberi rintapellissä ja pumppu siellä jarrutehostimen alla piilossa.
Mullakin oli hiilet loppu, mutta yrittäessäni niitä vaihtaa hajosi pumppu totaalisesti. Huono homma kunnei sitä pysty sieltä "vesipäästä" purkamaan ja toisesta päästä onnistuu purku, mutta kasaus ainakaan nakkisormilla ei millään.
Mistä Mike sen pumpun ostit? Tilasit jostain vai kävit hakemassa? Myöskin mikäli jonkulla on tietoa vastaavista pumpuista vihjeitä otetaan kiitollisuudella vastaan. Nyt pumpun virkaa tekee kupariputki, onneksi pakkaset ovat vielä pieniä.
tonnari muijalla ja mukuloilla
9-3 dit itsellä
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja mike »

Paikallisesta autosähköliikkeestä ostin missä on Boschin edustus. Pumpusta vaan suoraan se Boschin numero.

Hiilien kanssa kasaus voikin olla vähän haastavampi operaatio. Ite en oo vielä saanu hommattua hiiliä.

Merkkiliikkeesä ois tosiaan maksanu jotain 240 euroa.

Jaa sekö on sitten pumppu kuiten jarrutehostajan alla vaikka eberi oiskin rintapellissä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja miSa »

Käväisin juuri 9-3SS:ään vaihtamassa öljyt niin samalla sain informaatiota että kyseisessä 9-5 Wagon 2.2Tid A -03:ssa pumppu on tosiaan tehostimen alla vaikka eberi onkin helposti rintapellissä.

Laittakaahan jatkoselvitystä miten tuo kannattaa tehdä jos ja kun edistytte asiassa.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja mike »

Pääsisköhän tuonne sitten hyvin (tai ees paremmin) käsiksi pyöräkotelon kautta kun ottaa sisälokarin pois? Ei ainakaan ole ite eberi tiellä jos se kerran on rintapellissä. Renkaan ja lokarin irrotus on sen verran helppo homma että kannattaa jo kurkata.

Mutte kuten sanottu niin onnistuu kyllä yläkauttakin ja jos on sellaiset klemmaripihdit helpottamassa niin ei varmaan mene ikuisuuksia koko hommassa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja valtteri »

mike kirjoitti:Pääsisköhän tuonne sitten hyvin (tai ees paremmin) käsiksi pyöräkotelon kautta kun ottaa sisälokarin pois? Ei ainakaan ole ite eberi tiellä jos se kerran on rintapellissä. Renkaan ja lokarin irrotus on sen verran helppo homma että kannattaa jo kurkata.

Mutte kuten sanottu niin onnistuu kyllä yläkauttakin ja jos on sellaiset klemmaripihdit helpottamassa niin ei varmaan mene ikuisuuksia koko hommassa.
WIS:in mukaan vaihtotyö tehdään juuri vasemman pyöräkotelon kautta.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
99dit99
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 13:12

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja 99dit99 »

valtteri kirjoitti:
mike kirjoitti:Pääsisköhän tuonne sitten hyvin (tai ees paremmin) käsiksi pyöräkotelon kautta kun ottaa sisälokarin pois? Ei ainakaan ole ite eberi tiellä jos se kerran on rintapellissä. Renkaan ja lokarin irrotus on sen verran helppo homma että kannattaa jo kurkata.

Mutte kuten sanottu niin onnistuu kyllä yläkauttakin ja jos on sellaiset klemmaripihdit helpottamassa niin ei varmaan mene ikuisuuksia koko hommassa.
WIS:in mukaan vaihtotyö tehdään juuri vasemman pyöräkotelon kautta.
Aivan niin, paitsi että WIS:in mukaan pumppukin sijaitsee etukulmassa puskurin takana. Eli WIS tiedot ovat ilmeisesti bensamallien tietoja, diesel on erikseen.

Ei ole tarvetta pyöräkotelon aukaisemiseen yms, koska yläkautta etuviistosta "kuikuilemalla" ja tunnustelemalla ja hieman kannaketta alaspäin vääntämällä näkee lukkoprikat joilla pumppu roikkuu kiinnityksessään. Nämä prikat piiiitkillä kärkipihdeillä pois ja sähköliitos irti, niin pumpun saa tulemaan käsittelyetäisyydelle. Sivusta lähtevä vesiputki pois (muista puristaa putki lyttyyn, ettei nesteet karkaa) ja taas pumppu tulee lähemmäs kymmenkunta senttiä. Peräputki irti (puristus) ja vot pumppu on kinttaassa.
Takaisin laitto saattaa tuottaa niiden lukkoprikkojen asennuksen osalta hankaluuksia, mutta ainahan voi kiertää pumpun ja kannakkeen ympäri pari nippusidettä ja unohtaa prikat.

Ja muuten kiitos Mikelle vihjeestä. Hain uuden Boschin pumpun Malmilta hintaan 69,00 €. Täysin sama kuin orkkis, mutta aikas paljon halvempi....
Saabin varaosahinnoittelu.................................. huh,huh..
tonnari muijalla ja mukuloilla
9-3 dit itsellä
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttoainelämmittimen kiertovesipumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja mike »

99dit99 kirjoitti: Ja muuten kiitos Mikelle vihjeestä. Hain uuden Boschin pumpun Malmilta hintaan 69,00 €. Täysin sama kuin at.
orkkis, mutta aikas paljon halvempi....
Saabin varaosahinnoittelu.................................. huh,huh..
Aika hyvää katetta saab kyllä yrittää ottaa moisesta pumpusta kun tietää ettei Boschkaan taatusti myy sitä ihan pienellä katteella.
Ymmärtäis että osa maksaa enemmän jos se ois heti hyllyssä mutta kun ei ollu vaan ois parin päivän päästä tullu. Härskit on katteet mutta niillähän sitä autopuulaakeja nykyään pyöritetään.

Vieläkin ihmetyttää miksi toi eberin paikka vaihtelee noin monesti.

Onko toi 9-5T:n uuskeulasen bensaeberi tehtaalla asennettu? On muuten aika kalliin näkönen toi vasen etukulma jos sattuu vesiposti hyppäämään tielle!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin