Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä ole 8)

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei sitä öljypohjaa varmaan turhan takia kannata lähteä aukomaan, siis jossei kyse ole kuin hihnan ulinasta. Eikös jo -02:ssa ole kuitenkin ainakin 2.tyypin modifioitu huohotusjärjestelmä?
-98:n kone oli niin öljylietesaastainen kuin olla ja voi, ja sekin oli vielä periaatteessa kunnossa, tosin laakerit oli aika loppu. Venttiilikoppa olisi paljon helpompi irrottaa ja sitä kautta näkisi onko koneessa öljylieteongelmaa vai ei. Kait riippuu tähtien asennosta mihin koneeseen se tulee ja mihin ei, kaiketi ei mitenkään järkyttävän yleinen ongelma kuitenkaan.
Pitkä hina tilalle ja kovaa ajoa ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
helmer.gustafsson
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja helmer.gustafsson »

Hei!
Käyttöohjekirjan mukaan Saab 95,vm.2002 käyttöhihnan ulkopuolinen pituus on 2612 mm, joten eiköhän kyseessä ole jo varsin pitkä hihna? Sumutin tänään CRC aerosolisumutetta, jota purkissa mainostetaan hyväksi ja hihnan eliikää lisääväksi?
En vielä osaa varmuudella sanoa häipyikö ulina kokonaan, mutta osittain mielestäni ainakin. Osaako joku sanoa millaisin välein Saabin käyttöhihna pitäisi vaihtaa? Volvolla jakopään hihnan vaihtoväli aikoinaan oli 80 000 km.
Kiittäen,
Helmer
Saabisti
100lassi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Elo 07, 2003 09:52
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja 100lassi »

Sattuukohan näissä uudemmissa Saabeissa olla vielä ns. lisäilmapumppua joka kylmäkäynnistyksen jälkeen noin minuutin pari puhaltaa ulkoilmaa pakosarjaan?? Ainakin joissain 9000:ssa ja saman aikakauden Opeleissa ja Volvoissa on tämä, joka vallankin vanhemmiten pitää aika kovaakin ääntä!?
#1415


9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja tami »

helmer.gustafsson kirjoitti:Osaako joku sanoa millaisin välein Saabin käyttöhihna pitäisi vaihtaa?
100 000 km välien vaihtuu käyttöremmi.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
helmer.gustafsson
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja helmer.gustafsson »

Hei!
Kiitos käyttöhihnan vaihtoa koskevista tiedoista. Pitänee todella vaihtaa ensi tilassa ja tarkastaa myös rullat kun ei ole tietoa siitä milloin on viimeksi vaihdettu.
Kiittäen,
Helmer
Saabisti
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ne rullat ne yleensä ensin hajoavat (laakeri leikkaa kiinni) ja jumittunut rissa "polttaa" hihnan poikki. Lyhyen hihnan vikinä on ominaisuus, koska vikisevät usein jo uutena, joten siitä ei pääse välttämättä eroon edes uudella hihnalla...

Eski
helmer.gustafsson
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja helmer.gustafsson »

Hei!
Käynnistin tänään -6 asteen pakkasessa ja mitään vikinää ei kuulunut, joten näyttäisi siltä, että CRC aerosooli hihna sumute ainakin tilapäisesti auttoi?
Olen kuitenkin hyvin kiitollinen kaikista neuvoista, joita olen saanut ja aion joka tapauksessa vaihtaa hihnan, tarkistaa rullat ja sihdin nyt kun tiedän miten tämä kaikki suoritetaan.
Kaikista arvokkaista neuvoista kiittäen,
Helmer
Saabisti
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Vm-98 9-5:ssä oli saman tyyppinen vika.

Ulina poistui kun vaihdoin öljyt ja uuden öljynsuodattimen.
Vanhat öljyt ei ollut kuin n. 4000 km ja suodattimena oli Saabin longlife putsari.

Tapahtuma oli noin pari vuotta sitten, ei enään ikinä Saabin longlife putsaria tähän autoon. Ei mitään ongelmia ns. tarvikeputsareilla tämän jälkeen.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, auto on eri eli tonnari, mutta sama moottorikonstruktio ja sama suodatin. Viime talven pakkasilla alkoi ulinaa kuulua kylmäkäynnistysten yhteydessä, ja syyksi paljastui myös viallinen suodatin, paperipatruuna helisi irrallaan suodattimen kuoren sisällä. Öljynsuodattimen merkki taisi olla Fram tai FIAAM.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No korjataan nyt sitten että samantapainen moottorikonstruktio ja sama suodatin. Pointtina ollen se että viallinen öljynsuodatin saattaa hyvinkin ulista ja etenkin kylmänä pakkasessa öljyn ollessa jäykkää.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo 9-5:een menevä suodatinhan on ihan "sama", mitä voi käyttää 99/90/og900 jne.Onkohan tuo suodattimen asento jotenkin ongelmallinen? Sehän on kyljellään, ja nuissa vanhemmissa saapikkaissa se on vain hieman kallistettuna. Ei tommosia suodattimen meluamisia ole kyl noiden saabien puolella kukaan puhunut. (Vai onko noi vanhemmat saabit niin meluisia, ettei joku suodattimen ääni kuulu?)

Suodattimissa on käsittääkseni ylipaineventtiili. Olisiko paksun öljyn tapauksessa sitten tylysti sellainen tilanne, ettei jäykkä öljy mene paperista läpi ja ylipaineventtiili laskee öljyn suodattamattomana läpi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mulla kyllä tuo "ulina" paikallistui tänään hihnaan kun tarkemmin kuuntelin ja testailin. Kovemmilla pakkasilla huomaa helpommin että tulee hihnasta, on hiukan korkeataajuisempi ja seuraa kierroksia. Pitäisi vissiin tuo hihna ja ohjainrullia jo uusia, on varmaan jo 150tkm kulunut viime vaihdosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin