Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Ei sitä öljypohjaa varmaan turhan takia kannata lähteä aukomaan, siis jossei kyse ole kuin hihnan ulinasta. Eikös jo -02:ssa ole kuitenkin ainakin 2.tyypin modifioitu huohotusjärjestelmä?
-98:n kone oli niin öljylietesaastainen kuin olla ja voi, ja sekin oli vielä periaatteessa kunnossa, tosin laakerit oli aika loppu. Venttiilikoppa olisi paljon helpompi irrottaa ja sitä kautta näkisi onko koneessa öljylieteongelmaa vai ei. Kait riippuu tähtien asennosta mihin koneeseen se tulee ja mihin ei, kaiketi ei mitenkään järkyttävän yleinen ongelma kuitenkaan.
Pitkä hina tilalle ja kovaa ajoa
-98:n kone oli niin öljylietesaastainen kuin olla ja voi, ja sekin oli vielä periaatteessa kunnossa, tosin laakerit oli aika loppu. Venttiilikoppa olisi paljon helpompi irrottaa ja sitä kautta näkisi onko koneessa öljylieteongelmaa vai ei. Kait riippuu tähtien asennosta mihin koneeseen se tulee ja mihin ei, kaiketi ei mitenkään järkyttävän yleinen ongelma kuitenkaan.
Pitkä hina tilalle ja kovaa ajoa
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Kaasari"
- Viestit: 34
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Hei!
Käyttöohjekirjan mukaan Saab 95,vm.2002 käyttöhihnan ulkopuolinen pituus on 2612 mm, joten eiköhän kyseessä ole jo varsin pitkä hihna? Sumutin tänään CRC aerosolisumutetta, jota purkissa mainostetaan hyväksi ja hihnan eliikää lisääväksi?
En vielä osaa varmuudella sanoa häipyikö ulina kokonaan, mutta osittain mielestäni ainakin. Osaako joku sanoa millaisin välein Saabin käyttöhihna pitäisi vaihtaa? Volvolla jakopään hihnan vaihtoväli aikoinaan oli 80 000 km.
Kiittäen,
Helmer
Käyttöohjekirjan mukaan Saab 95,vm.2002 käyttöhihnan ulkopuolinen pituus on 2612 mm, joten eiköhän kyseessä ole jo varsin pitkä hihna? Sumutin tänään CRC aerosolisumutetta, jota purkissa mainostetaan hyväksi ja hihnan eliikää lisääväksi?
En vielä osaa varmuudella sanoa häipyikö ulina kokonaan, mutta osittain mielestäni ainakin. Osaako joku sanoa millaisin välein Saabin käyttöhihna pitäisi vaihtaa? Volvolla jakopään hihnan vaihtoväli aikoinaan oli 80 000 km.
Kiittäen,
Helmer
Saabisti
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Sattuukohan näissä uudemmissa Saabeissa olla vielä ns. lisäilmapumppua joka kylmäkäynnistyksen jälkeen noin minuutin pari puhaltaa ulkoilmaa pakosarjaan?? Ainakin joissain 9000:ssa ja saman aikakauden Opeleissa ja Volvoissa on tämä, joka vallankin vanhemmiten pitää aika kovaakin ääntä!?
#1415
9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
100 000 km välien vaihtuu käyttöremmi.helmer.gustafsson kirjoitti:Osaako joku sanoa millaisin välein Saabin käyttöhihna pitäisi vaihtaa?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
-
- "Kaasari"
- Viestit: 34
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Hei!
Kiitos käyttöhihnan vaihtoa koskevista tiedoista. Pitänee todella vaihtaa ensi tilassa ja tarkastaa myös rullat kun ei ole tietoa siitä milloin on viimeksi vaihdettu.
Kiittäen,
Helmer
Kiitos käyttöhihnan vaihtoa koskevista tiedoista. Pitänee todella vaihtaa ensi tilassa ja tarkastaa myös rullat kun ei ole tietoa siitä milloin on viimeksi vaihdettu.
Kiittäen,
Helmer
Saabisti
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Jep, ne rullat ne yleensä ensin hajoavat (laakeri leikkaa kiinni) ja jumittunut rissa "polttaa" hihnan poikki. Lyhyen hihnan vikinä on ominaisuus, koska vikisevät usein jo uutena, joten siitä ei pääse välttämättä eroon edes uudella hihnalla...
Eski
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 34
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Hei!
Käynnistin tänään -6 asteen pakkasessa ja mitään vikinää ei kuulunut, joten näyttäisi siltä, että CRC aerosooli hihna sumute ainakin tilapäisesti auttoi?
Olen kuitenkin hyvin kiitollinen kaikista neuvoista, joita olen saanut ja aion joka tapauksessa vaihtaa hihnan, tarkistaa rullat ja sihdin nyt kun tiedän miten tämä kaikki suoritetaan.
Kaikista arvokkaista neuvoista kiittäen,
Helmer
Käynnistin tänään -6 asteen pakkasessa ja mitään vikinää ei kuulunut, joten näyttäisi siltä, että CRC aerosooli hihna sumute ainakin tilapäisesti auttoi?
Olen kuitenkin hyvin kiitollinen kaikista neuvoista, joita olen saanut ja aion joka tapauksessa vaihtaa hihnan, tarkistaa rullat ja sihdin nyt kun tiedän miten tämä kaikki suoritetaan.
Kaikista arvokkaista neuvoista kiittäen,
Helmer
Saabisti
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Vm-98 9-5:ssä oli saman tyyppinen vika.
Ulina poistui kun vaihdoin öljyt ja uuden öljynsuodattimen.
Vanhat öljyt ei ollut kuin n. 4000 km ja suodattimena oli Saabin longlife putsari.
Tapahtuma oli noin pari vuotta sitten, ei enään ikinä Saabin longlife putsaria tähän autoon. Ei mitään ongelmia ns. tarvikeputsareilla tämän jälkeen.
Ulina poistui kun vaihdoin öljyt ja uuden öljynsuodattimen.
Vanhat öljyt ei ollut kuin n. 4000 km ja suodattimena oli Saabin longlife putsari.
Tapahtuma oli noin pari vuotta sitten, ei enään ikinä Saabin longlife putsaria tähän autoon. Ei mitään ongelmia ns. tarvikeputsareilla tämän jälkeen.
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Juu, auto on eri eli tonnari, mutta sama moottorikonstruktio ja sama suodatin. Viime talven pakkasilla alkoi ulinaa kuulua kylmäkäynnistysten yhteydessä, ja syyksi paljastui myös viallinen suodatin, paperipatruuna helisi irrallaan suodattimen kuoren sisällä. Öljynsuodattimen merkki taisi olla Fram tai FIAAM.
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
No korjataan nyt sitten että samantapainen moottorikonstruktio ja sama suodatin. Pointtina ollen se että viallinen öljynsuodatin saattaa hyvinkin ulista ja etenkin kylmänä pakkasessa öljyn ollessa jäykkää.
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Tuo 9-5:een menevä suodatinhan on ihan "sama", mitä voi käyttää 99/90/og900 jne.Onkohan tuo suodattimen asento jotenkin ongelmallinen? Sehän on kyljellään, ja nuissa vanhemmissa saapikkaissa se on vain hieman kallistettuna. Ei tommosia suodattimen meluamisia ole kyl noiden saabien puolella kukaan puhunut. (Vai onko noi vanhemmat saabit niin meluisia, ettei joku suodattimen ääni kuulu?)
Suodattimissa on käsittääkseni ylipaineventtiili. Olisiko paksun öljyn tapauksessa sitten tylysti sellainen tilanne, ettei jäykkä öljy mene paperista läpi ja ylipaineventtiili laskee öljyn suodattamattomana läpi?
Suodattimissa on käsittääkseni ylipaineventtiili. Olisiko paksun öljyn tapauksessa sitten tylysti sellainen tilanne, ettei jäykkä öljy mene paperista läpi ja ylipaineventtiili laskee öljyn suodattamattomana läpi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?
Mulla kyllä tuo "ulina" paikallistui tänään hihnaan kun tarkemmin kuuntelin ja testailin. Kovemmilla pakkasilla huomaa helpommin että tulee hihnasta, on hiukan korkeataajuisempi ja seuraa kierroksia. Pitäisi vissiin tuo hihna ja ohjainrullia jo uusia, on varmaan jo 150tkm kulunut viime vaihdosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com