9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kantell
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 12:21

9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja kantell »

Olen uusi Saabisti

Saab 9-5 oireet:
Auto toimii hyvin, mutta kiihdyttäessä voimakkaasti (arvio 3000-3500 kierrosta) niin moottori savuttaa tai pöllähtää enemmänkin. Savutusta ei tapahdu rauhallisesti kiihdyttäessä. Ei vaikutusta kiihtyvyyteen. Tätä voi myös tapahtua moottoritiellä kiihdyttäessä 100 - 120 km/h, mutta mielestäni ei systemaattisesti.
Muuta : Ehkä pienen pientä suhinaa voi kuulua moottorista moottoritiellä ajaessa(en tiedä jos kuuluu asiaan).

Huolenaiheena on että Diesel K-Arvo on 3.2

Sain seuraavia ohjeita (yhdestä ruotsalaisesta saabkerhosta):
- Mahdollisesti ilmaa polttoainejärjestelmässä. Tarkista letkut polttoainejärjestelmään, polttoaine suodatin... Turboon ja Intercooleriin
- Ilmamassa anturi ehjä ?
- Magneetti ventiilien letkut ?
- Intercooleri ehjä ?
- Sisäinen vuoto polttoaine pumppu/ruiskussa, voisi päästää paineen takakautta ?

Mitä arvioitte.

Onko kenelläkään muulla ollut samantyyppisiä oireita Saab Dieseleissä.

Mitä huoltokorjaamoa suosittelette.

Terv. ka
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja mike »

Mulla oli 2.2:n savutus lisääntynyt melkosesti vuoden aikana ja K-arvot meni vähän rajaa hipoen läpi viime kesän leimalla. Eipä tuolla ole kyllä tullut kovin paljoa poljettua vaan enimmäkseen on ollut matka-ajoa joten voi silläkin olla osuutta asiaan.

Silti kuitenkin panin jo keväällä merkille että reilummin pojettaessa tulee putken täydeltä mustaa ja kulutuskin on ehkä vähän noussut.

Nokihan viittais palamattomaan polttonesteeseen eli kakkua on enempi tarjolla kuin ilmaa. Tästä johtuen taas vois lähteä ensitöiksi tarkisteleen ahtoputkiston/-jäähdyttimen vuotoa. Lähinnä kai kyseeseen tulis halkeama painepuolen letkussa.
Sitten meniskin seuraavaksi jo testeriosastolle että saatais selville sähköpuolen antureiden toiminta.

Oman kiesin sauhut on vielä selvittämättä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Hece R »

Minulla myös samaa vaivaa tuossa 2,2 TiD:ssä. Kesällä vaihdettiin IMM, ja se auttoi hieman, mutta kyllä se edelleen pölläyttelee. Kulutus on nyt SIDin mukaan maantiellä tasossa 7,5 l/100km. En oikein osaa sanoa, onko se paljon vai vähän. Kaupungissa mennään siitä reilusti yli...

Jos tuohon kulutuspuoleen jostain saisi apua, niin olisi kyllä hyvä, kun ei tuo dieselikään enää ole millään tavalla edullista.
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja mike »

Kaippa se automaatti haukkaa sen litran verran enemmän vaikka tuntuu ettei pelkässä maantieajossa kyllä pitäisi noin suuria lukemia mennä. Itellä menee maantieajo 6 litran tuntumassa. Sitten taas jos on enempi pätkäajoa niin nousee kyllä heti.

Talvirajotuksilla kuorma-autojen perässä hurruuttamalla - cruise päällä 89 km/h todellista nopeutta - on kulutus lähes poikkeuksetta 5,7 litraa sataselle (tankkauksesta laskettuna). SIDi ilmoittaa järjestään 0,3-0,4 litraa pienempiä lukemia. Talvella vaikuttaa tietysti jonkun verran tuo Eberin käynti ja käyttö.
6,04 on nyt 40 tkm:n keskikulutus.

Savutuksesta vielä sen verran että näyttäähän nuo volvot, vw-audit ja mersutkin pölläyttelevän välillä melkoisesti. Lienevätkö nuo sitten ihan vakioita? No pääasia että dieselautoilu ilman hiukkassuodattimia on "puhdasta" - eihän se keuhkosyöpä ihmisille tule - eihän?
Viimeksi muokannut mike, Pe Tammi 04, 2008 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Mullakin dieseli tosin 2,2 eli se traktorinmoottorinen ja automaatilla.
Pölläyttelee sekin joskus "rankasti" kiihdyttäessä, mutta kai sen kuuluukin pölläytellä? Eikö se ole sitä voimasavua :D
Ennenkuin tuohon päädyin minulla oli 3 litranen 9-5 diesel viikonlopun koeajossa ja tuo yksilö kyllä pölläytteli oikein kunnolla. Käyntiääni oli kyllä pikkusen mukavampi kuin 2.2:sella :cry:

Olen ajantu nyt 1.5 vuodessa aika tarkalleen 100tkm ja keskikulutus tuona aikana on ollut 6.22 l/100km.(laskettuja arvoja). Eka dieselini mulla ja oon hämmästellyt sitä, ettei öljyn pinta laske huoltovälin aikana mittatikussa kuin korkeintaan pari milliä, huoltovälinä on 30tkm :roll:
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei laske öljyn (Teboilin Diamond) pinta täälläkään vaihtovälin aikana kuin aivan hitusen mutta vaihdankin 15 t välein kun kilometrejä tulee kuitenkin sen verran vähän suhteessa kylmäkäynnistyksiin.

Ilmeisesti meillä on sattunu hyvät yksilöt kun jotkut moittii näitä kauheiksi öljysyöpöiksi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Hece R »

En tiedä ulkoa mitä öljyä minulla on koneeessa, mutta ei senkään pinta ole laskenut tähän mennessä. Ostin auton 160000 ajettuna keväällä, nyt on mittarissa 190000 ja öljyt on vaihdettu 180000 huollossa. Edellinen vaihto oli tehty juuri ennen kuin auton ostin.

Tuo 6,22 kulutuslukemana kuullostaisi minusta siltä oikeammalta luvulta tuolle autolle. Tuo reilu litra sadalla laskisi jo vuoden polttoainekuluja kivasti. 55000km vuodessa tarkoittaisi nykyhinnalla (1,20 €/l) jo 660€. Sehän on yhden ison huollon hinta mahdollisine lisätöineen...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Minulla savutti 2,2tid sport sedan viime kesänä aika rankasti kovemmissa kiihdytyksissä ja vika oli coolerissa, ilmeisesti ottanut pohja maahan jossain vaiheessa ja coolerin alareuna oli haljennut.
Nyt en ole huomannut minkäänlaista savutusta, ainoastaan käynnistäessä pölläyttää hiukan.
Muistaakseni noissa 3,0tideissä oli jokin noenpoisto ohjelma mikä menee päälle jossain 3000 kierroksen paikkeilla, voin muistaa väärinkin,
Onko tuo 3,2 mitattu arvo vai raja arvo? Onko mitattu savutusta?
Kyllähän aika moni diisseli pöläyttää kiihdyttäessä että ei siellä välttämättä mitään vikaa ole.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Mulla kokemusta 9-3 2.2Tidist ja nyt 9-5 pikkudiiselistä.
Molemmista pölläyttää "mustaa" kun lyö lämän lattiaan, tosin utu pienenee välittömästi vedon jatkuessa.
Suuri mustan tulo viittaa ahtovuotoon. Mulla hajosi 9-3:sta coolerille menevä kumiletku ( muutaman sentin viilto eka mutkan sisäkurviin ) ja tavaraa tuli tuutin täydeltä.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja mike »

ysi-3 kirjoitti:Minulla savutti 2,2tid sport sedan viime kesänä aika rankasti kovemmissa kiihdytyksissä ja vika oli coolerissa, ilmeisesti ottanut pohja maahan jossain vaiheessa ja coolerin alareuna oli haljennut.
Nyt en ole huomannut minkäänlaista savutusta, ainoastaan käynnistäessä pölläyttää hiukan.
Muistaakseni noissa 3,0tideissä oli jokin noenpoisto ohjelma mikä menee päälle jossain 3000 kierroksen paikkeilla, voin muistaa väärinkin,
Onko tuo 3,2 mitattu arvo vai raja arvo? Onko mitattu savutusta?
Kyllähän aika moni diisseli pöläyttää kiihdyttäessä että ei siellä välttämättä mitään vikaa ole.
3 tai alle on oltava ahdetussa moottorissa ja vapaasti hengittävässä 2,5 tai alle. Nämä rajat voimassa jos valmistaja ei ole ilmoittanut kyseiselle moottorityypille tätä korkeampaa arvoa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
kantell
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 12:21

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja kantell »

Kiitoksia kaikista viesteitä ja ohjeista.

Jotta saisin tolkkua tarvittaviin toimenpiteisiin, niin olin aluksi yhteydessä Metroon ja Länisi-auton magneettiin. Olin varaamassa huoltoaikaa ja toimitin heille suurin piirtein samat tiedot kuin tälle palstalle. Soitin varmistaakseni jälkeenpäin. Kumipaakaan yhtiötä ei kiinnostanut paljoakaan siitä miten vikaa korjattaisiin, mutta viittasivat lähinnä siihen että varaa aika ja tuntihinta on 98.5 €/h. Analyysi ja toimenpiteet tulisivat olemaan noin 4-8h lisäksi varaosat mikäli vika löytyy. No ajattelin että hintaa tulisi noin 400 - 800 € .. gulp.

Olin melkein varaamassa jo aikaa, kun huomasin Mäkelän auton Järvenpäässä, ja lähetin myös sinne tiedot ja soittelin perään. ... Ja aivan erittäin hienoa, todella ystävällistä porukkaa. Tässä heidän analyysi noin 3 min keskustelun jälkeen;

<Onko savutus nyt äkkiä alkanut?
<Juttelin tuossa asentajan kanssa ja olemme aiemminkin törmänneet tähän 3- <litraisen savutukseen kiihdytettäessä.
<Kyseessä ei ole mikään vika, se on käytännössä ihan ominaisuus tälle <moottorille, jossa on common-rail järjestelmä.
<Pienikin vuoto jossain imupuolen/ahtopainepuolen putkistossa tai egr-<järjestelmän toimimattomuus aiheuttaisi todella suuria kulku- ja käyntihäiriöitä, <sekä sytyttäisi myös check engine valon. Samoin ilmamassamittarin pienikin <viallisuus aiheuttaisi selvän vedon puutteen, auto ei kulkisi mihinkään.
<Vikakoodejakaan on turha lukea, jos mittaritaulussa ei ole palanut tämä check-<engine valo.
<Tämän takia en voi antaa kustannusarviota mistään korjauksesta.

<Sanotaan nyt vaikka, että vikakoodien luku, järjestelmätarkastus ja <tiiviystarkastus tulisivat maksamaan noin 150,- - 180,- eur, mutta näillä oireilla <mielestäni turha toimenpide.

<Tällä hetkellä jono huoltoajoissa on viikko.

Suoraviivaisia ohjeita ja hyvää palvelua. Tein ohjeiden mukaan, vaihdoin oljyt, ja paahdin Turun moottoritietä muutama minuutti `3000-4000 kierroksilla .

Pakokaasu testin tulos: K-arvo = 1.1

Ainakin tiedän nyt itse mihin vien tulevaisuudessa Saabin isoon huoltoon.

No onneksi nyt kävi näin, ja ettei vakavempia tälläkertaa.

Terv. Onnellinen Saabísti
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Hece R »

Tuo tuntui oikealta palvelulta...

käytin oman traktorin katsastuksessa. Mikäli oikein tulkitsin sitä mittaria, kun inssi kaasutteli, niin lukema oli 1,9. Kone ei ollut edes kunnolla lämmin, kun matkaa kylmästä lähdettyä oli tullut vain semmoinen 4km.

Kulutus ei tipu sekalaisessa ajossa mitenkään alle seiskan... Siihen olis kiva saada jotain helpotusta...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja mike »

Kuinkas iso osuus sekalaisesta ajostas on taajamaa/kaupunkia? Mukavuushan vaatii veronsa pikkupyörittelyssä noissa automaateissa.

Mites paljon Hece R ajelee taajamaa/kaupunkia?
Viimeksi muokannut mike, La Tammi 19, 2008 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Mimmi kirjoitti:Riippuu päivästä. Puhtaassa kaupunkiajelussa kulutus hyppää 7 pintaan ja joskus jopa ylikin. Maantiellä (jossa yleensä ajelen) kulutus pysyttelee 6:n pinnassa, harvemmin alle.
Sulla on autossa vikaa, kun vie noin paljon. :wink:
Maantiellä menee kitkoilla 5.3 - 5.9 mittarinopeutta 95km/h - 115km/h tyyliin kaikesta ohi joka eteen tulee.
Jotenkin kun katsoi noita valmistajan antamia päästölukemia ajattelin tän kotteron vievän ainetta paljon enemmän....
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Re: 9-5 3.0 TID Savutusta Kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Hece R »

Oliskohan maantie/taajama -suhde jotakuinkin 70/30. Yleensä menen aika hanakasti ohi, eli ajotyyli ei ole mikään taloudellisin.

Pikkudieseli ei olisi pahakaan vaihtoehto, mutta kun siinä on keppivaihteet... Autossa ei pidä hikoilla eikä hämmentää...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Vastaa Viestiin