Kaverilla on 2004 vuoden 2.3T 9-5 farkku automaatti, ajettu n.76tkm ja siihen ilmestyi eilen käyntiongelma. Oli läväyttänyt "Check engine"-merkkivalon päälle ja tyhjäkäynti oli kadonnut käytännössä vallan, eli oli ilmeisesti mennyt "limb home" -tilaan. Olivat päässeet nilkuttamaan kotio ja ehdotin nollaamaan tilanteen ottamalla akunkaapelin puoleksi tunniksi irti.
Näin hän oli tehnytkin ja lähtenyt kokeilemaan, jolloin muutaman km:n ajon jälkeen oli taas syttynyt "check engine" -valo, mutta käynti ei ollut nyt muuttunut, vaan auto oli ottanut kierroksia ja toiminut muuten normaalisti, mutta vikavalo paloi sitkeästi. Valo on syttynyt melkein tyhjäkäynnilläkin, mutta myös voimakkaalla vedätyksellä.
Eilen katsoimme läppäkotelon (suht. puhdas) ja putsasimme sitä & sen kontaktinastoja, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tänään kokeilimme toisella sytkäkasetilla, mutta sama homma. Akku-nollauksen jälkeen pääsi ajamaan useamman kilometrin, kunnes vikavalo taas lävähti mittaristoon, joten sytkäkasetti ei ole ainakaan ongelma.
Mutta mikä on kenties ongelman lähde?. Ja onko keinoja "kotikonstein" lukea vikakoodeja?. Ja mistäs saisi tuoreen Wissin?.
Ongelmia 9-5:ssä
Ongelmia 9-5:ssä
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Re: Ongelmia 9-5:ssä
Jos meni nilkuta kotiin -tilaan, niin pitää läppäkotelo kääntää manuaalisesti oikeaan asentoon.Pauke kirjoitti:Olivat päässeet nilkuttamaan kotio ja ehdotin nollaamaan tilanteen ottamalla akunkaapelin puoleksi tunniksi irti.
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Ongelmia 9-5:ssä
Jos toimii akku-resetin jälkeen normaalisti, ei ole läppäkotelo limphomessa. Kannattaa käydä lukemassa vikakoodit techillä (ei kannata irroitella akkukaapelia).
Eski
Eski
Re: Ongelmia 9-5:ssä
Paikallinen Saab -huolto lomailee, joten lukumahdollisuudet lähipäivinä saattaa olla kiven alla (Treella huomenna ehkä muutaman tunnin mahdollisuus).Eski kirjoitti: Kannattaa käydä lukemassa vikakoodit techillä
Mutta ei kai siitä haittaa ole, vaikka autolla kruisailee vikavalon palaessa, jos ajo muuten onnistuu?.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Re: Ongelmia 9-5:ssä
Ongelma on selvitetty. Kaasuläppäkotelo meni vaihtoon. Onneksi vaihto tapahtui vasta tänä vuonna, sillä vuoden vaihtuessa oli myös osan hintalappu vaihtunut puolta pienempään. Nykyinen hinta 468€.
Tulevaisuus näyttää hyvältä, jos vuoden vaihtuessa osien hinta aina puolittuisi
.
Tulevaisuus näyttää hyvältä, jos vuoden vaihtuessa osien hinta aina puolittuisi

#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Ongelmia 9-5:ssä
TÄH? hinta puolittunut? Missä?
Sinänsä neljäsataakin on neljäsataa liikaa koska kyseessä ei ole sellainen osa jonka kuuluisi "kulua" pilalle 76t kilometrissä mutta sehän on pääasia että sekä asiakas että varaosamyynti ovat tyytyväisiä.
Sinänsä neljäsataakin on neljäsataa liikaa koska kyseessä ei ole sellainen osa jonka kuuluisi "kulua" pilalle 76t kilometrissä mutta sehän on pääasia että sekä asiakas että varaosamyynti ovat tyytyväisiä.
9000CS 2,3
Re: Ongelmia 9-5:ssä
MetroAuto oli osto paikka. Saab oli muutenkin tullut hiukan tämän lisäksi vastaan kustannuksissa, auton myyneen liikkeen lisäksi, joten kohtuu kustannuksilla kaveri pääsi tutustumaan merkkiliikkeen toimintaan
.

#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.