9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

Tässä vannoutunut Volvomies miettii merkin vaihtoa ja katselin tuollaisia 9-5 3.0 Tid Saabeja. Moneen muuhun merkkiin verrattuna, samassa ikä ja hintaluokassa, löytyy selkeästi vähemmän ajettuja Saabeja, kuin esim. vastaavan kokoisia Volvoja.

Nyt haluaisin kuulla käyttökokemuksia tuollaisista, minkä verran kuluttaa, tyyppivikoja ja muuta huomioitavaa.

Kiitos jo etukäteen.
Viimeksi muokannut JussiT-5R, La Tammi 12, 2008 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-5 3.0 Tid käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Paljonhan tuosta kyseisestä mallista löytyy, laittaa tuonne Etsi-toimintoon hakusanaksi vaikkapa 3.0 Tid.

Niin ja kannattaa muistaa, että yleensä vioista naristaan. Nuo kun lukasee läpi, niin luulisi olevan jonkin verran perillä kyseisestä malliversiosta. 9-5 on kyllä varsin mallikelpoinen kulkine, mullekin kelpaisi :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 9-5 3.0 Tid käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

G-mies kirjoitti:Paljonhan tuosta kyseisestä mallista löytyy, laittaa tuonne Etsi-toimintoon hakusanaksi vaikkapa 3.0 Tid.

Niin ja kannattaa muistaa, että yleensä vioista naristaan. Nuo kun lukasee läpi, niin luulisi olevan jonkin verran perillä kyseisestä malliversiosta. 9-5 on kyllä varsin mallikelpoinen kulkine, mullekin kelpaisi :D.

Matti
Joo, käytin kyllä tuota hakua jo aikaisemmin ja luin paljonkin niitä juttuja. Ja asiahan on tosiaan juuri niin, että niistä vioista aina naristaan, siksi haluaisinkin nyt kuulla jotain positiivista tuosta mallista.
Ja nimenomaan nuo kulutukset kiinnostaa.
Nettiauton jossain myynti-ilmossa luki kulutuksia, mutta enemmän niistä varmaan löytyy kokemuksia täältä.
(Ainakin yksi paikallinen fanaattinen Saabisti ja tämänkin foorumin jäsen, neuvoi kysymään täältä.)
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-5 3.0 Tid käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, selvähän sitten, eli kaikki jotka pitävät 3.0 Tidistään, nyt olisi aika avata sanainen arkkunne! Kannattaiskohan muuttaa tuota aiheen otsikkoa vaikkapa lisäämällä sinne sana positiivisia. Muokkaat siis ensimmäistä viestiäsi ja sen kautta otsikkoa. Saataisiin ehkä enemmän oikeaa asiaa esille.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 9-5 3.0 Tid käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

G-mies kirjoitti:No, selvähän sitten, eli kaikki jotka pitävät 3.0 Tidistään, nyt olisi aika avata sanainen arkkunne! Kannattaiskohan muuttaa tuota aiheen otsikkoa vaikkapa lisäämällä sinne sana positiivisia. Muokkaat siis ensimmäistä viestiäsi ja sen kautta otsikkoa. Saataisiin ehkä enemmän oikeaa asiaa esille.

Matti
No, laitoin nyt vielä "porkkanaksi" (ärsykkeeksi?) tuonne otsikkoon, tuon positiivisia sanan, josko nyt alkaisi tulla tekstiä...
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

Mimmi kirjoitti:Pikkudiesel on ihan mainio duunimatkakulkine.
Kulutus on minulla ollut 6 ja 7 litran välillä ja vajaassa vuodessa (11kk) olen ajanut 50 000km. Murheita ei ole juurikaan ollut. Omassa on vaihtokone, jolla oli ajettu 40km ennen ostoani.
Pääsääntöisesti työmatka-autoksi tuo tulisi itselläkin.
Kulutus kuulostaa varsin kohtuulliselta, kun ottaa huomioon moottorin tilavuuden.
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

Hyvältä vaikuttaa.

Mutta tässäkö ne kaikki positiiviset kokemukset sitten olivat, kuulisin kyllä mielelläni lisää mielipiteitä.
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Aika vähän näitä Saabin 3.0 dieseleitä on loppujen lopuksi liikenteessä, jos vertaa tuohon toiseen ruotsalaiseen ja sen dieseltarjontaan. Jos kuitenkin itse saisin valita, niin minua ei pelottaisi hetkeäkään ottaa 9-5 ajoon. Konepuoli kannattaa varmistaa! Autossa täytyy olla aukoton huoltokirja tai yksilöön on oltava vaihdettu uusi kone takuuseen. 9-5 on autona todella kovan luokan matkapeli, eikä tuo kulutuskaan pahemmin nosta päätään. Erinomainen ergonomia ja hyvät valot(xenon, vaikka halogeeneilläkin pärjää). Jokos olet päässyt kokeilemaan kyseistä mallia?

Matti

edit: yksi vaihtoehto on hakea Saksasta Saabin merkkiliikkeestä virallisella takuulla oleva täydellisesti varusteltu yksilö, kuten edellinen kirjoittaja on tehnyt.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

G-mies kirjoitti:Aika vähän näitä Saabin 3.0 dieseleitä on loppujen lopuksi liikenteessä, jos vertaa tuohon toiseen ruotsalaiseen ja sen dieseltarjontaan. Jos kuitenkin itse saisin valita, niin minua ei pelottaisi hetkeäkään ottaa 9-5 ajoon. Konepuoli kannattaa varmistaa! Autossa täytyy olla aukoton huoltokirja tai yksilöön on oltava vaihdettu uusi kone takuuseen. 9-5 on autona todella kovan luokan matkapeli, eikä tuo kulutuskaan pahemmin nosta päätään. Erinomainen ergonomia ja hyvät valot(xenon, vaikka halogeeneilläkin pärjää). Jokos olet päässyt kokeilemaan kyseistä mallia?

Matti

edit: yksi vaihtoehto on hakea Saksasta Saabin merkkiliikkeestä virallisella takuulla oleva täydellisesti varusteltu yksilö, kuten edellinen kirjoittaja on tehnyt.
Aivan.
Mutta jos puhutaan (vain?) reilu 100tkm ajetuista, niin niissäkö olisi jo hyvä olla vaihdettu toinen moottori? Kuulostaa aika hurjalta...
Aukoton huoltokirja on kyllä muutenkin yksi tärkeitä kriteereitä, kun autoa etsin.
Niin ja olen etsinyt nimenomaan noita Vector malleja, niitä ei kai kovin huonosti varusteltuna olekkaan?

Tuo harmittaa, että en ole päässyt vielä kokeilemaan ja mitä katsoin noita myynnissä olevia, niin kaikki ovat aika kaukana täältä Turun kulmilta.
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Loimaalla on yksi http://www.nettiauto.com/1462483, pääkaupunkiseudulla useita. Nyt ei valitettavasti sen lähempää taida löytyä, ellei Mimmilla ole asiaa Paimion suuntaan lähitulevaisuudessa.

Niin ja tuon Loimaan yksilön laitoin ihan koeajomahdollisuutta varten. Kyseessä on muuten -02 malli, joka on käyttöönotettu loppuvuodesta -01. Saabilla mallivuosi vaihtuu syksyllä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

G-mies kirjoitti:Loimaalla on yksi http://www.nettiauto.com/1462483, pääkaupunkiseudulla useita. Nyt ei valitettavasti sen lähempää taida löytyä, ellei Mimmilla ole asiaa Paimion suuntaan lähitulevaisuudessa.

Niin ja tuo Loimaan yksilön laitoin ihan koeajomahdollisuutta varten. Kyseessä on muuten -02 malli, joka on käyttöönotettu loppuvuodesta -01. Saabilla mallivuosi vaihtuu syksyllä.

Matti
Oho, niinpäs onkin, en ole huomannutkaan tuota Loimaalla olevaa. Pitänee käydä siellä koittamassa, joku vapaapäivä.
(Ei ostomielessä, paljonhan tuolla yksilöllä on ajettu, mutta saisi kokeiltua.)
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Toi moottori sopii mielestäni erittäin hyvin 9-5:n ominaisuuksiin...varsinkin maantiellä aivan loistava matkakumppani. Kaupungissa meno ei ole yhtä letkeää ja välistä ajosta tulee hieman nykivää.
Automaatti olisi tähän kova sana. En ymmärrä joidenkin puhetta moottorin alaväännöttömyydestä ja sammahtamisista. Kakkosella voi lähteä paikaltaan ja nelosella madella kaupungissa. Kone vetää hienosti myös ylempänä.
Suorituskykyyn ja auton kokoon suhteutettuna kulutus on todella pieni. Keskikulutus pyörinyt mulla 6.2-6.8l välillä. Kulutus kovemmassa matka-ajossa desin pari vähemmän kuin ysikolkissa ( 2.2 Tid ).
Mun mielestä noi välitykset ei ole mitenkään pitkät vaikka Mimmi niin sanoo, päinvastoin vois olla himpun pitemmät 3. ja 4:lla. Vällitykset samaa luokkaa kuin kolkiss. Luvatuissa huipuissa ollaan jo punarajalla. Kaiken kaikkiaan hyvä peli.
Ongelmiakin on nyt reilun 20tkm aikana ilmennyt:
- taka-akselin puslat
- eberin kärytys ja savutus
- rattiakselin / vaihteen väljyys
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja V6TID »

Et ole koittanut ensimmäisiä ennen päivityksiä tai tykkäät luistattaa kytkintä ja survoa kaasua liikkeelle lähdössä.

Ensimmäisiä versioita ei ole ollut enää aikoihin ja nykyisellä versiolla voin samoin lähteä liikkeelle tyhjäkäynnilla kakkos-vaihteella samoin kytkintä nostamalla kuin ykköselläkin. Ala vääntö on RIITTÄVÄ.
Itsellä sekalaisessa ajossa viimeiset 6 vuotta kirjanpidon mukaan kulutus on ollut
tasan 6,0 l/100km. Tasaisella maantie ajolla kulutus n.5 l.
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

Kävin tänään koeajamassa tuota Loimaan yksilöä ja tuo vain vahvisti käsityksiäni autosta, eli kyllä taitaa Volvon tilalle tulla juuri tuollainen 3.0 Tid Saab. Olin nimittäin erittäin tyytyväinen autoon joka tavalla. Ajo-ominaisuuksiin, moottorin ominaisuuksiin ja autoon noin niinkuin kokonaisuutena.
Vielä kun saadaan sopivat vaihtokaupat hierottua, tai että saan tuon Volvon myytyä ensin suoraan ja sitten vaan Saab-kaupoille...
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

9-3Tid kirjoitti:Toi moottori sopii mielestäni erittäin hyvin 9-5:n ominaisuuksiin...varsinkin maantiellä aivan loistava matkakumppani. Kaupungissa meno ei ole yhtä letkeää ja välistä ajosta tulee hieman nykivää.
Automaatti olisi tähän kova sana. En ymmärrä joidenkin puhetta moottorin alaväännöttömyydestä ja sammahtamisista. Kakkosella voi lähteä paikaltaan ja nelosella madella kaupungissa. Kone vetää hienosti myös ylempänä.
Suorituskykyyn ja auton kokoon suhteutettuna kulutus on todella pieni. Keskikulutus pyörinyt mulla 6.2-6.8l välillä. Kulutus kovemmassa matka-ajossa desin pari vähemmän kuin ysikolkissa ( 2.2 Tid ).
Mun mielestä noi välitykset ei ole mitenkään pitkät vaikka Mimmi niin sanoo, päinvastoin vois olla himpun pitemmät 3. ja 4:lla. Vällitykset samaa luokkaa kuin kolkiss. Luvatuissa huipuissa ollaan jo punarajalla. Kaiken kaikkiaan hyvä peli.
Ongelmiakin on nyt reilun 20tkm aikana ilmennyt:
- taka-akselin puslat
- eberin kärytys ja savutus
- rattiakselin / vaihteen väljyys
Minkä verran tuolla omallasi muuten on ajettu?
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Vastaa Viestiin