Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jussi kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Onko wagoneissa muuten suksiluukkua?
No ei tietenkään... sukset pitää taitella että ne saa kyytiin.
Tuo on kyllä pieni miinus, itse en ole tainnut kuin kerran emännän suksia autossa kuljettaa, mutta muuta putken pätkää ja romua on jonkin verran tullut kuljetettua, silti mahtuu vielä pari henkeä takapenkille
:wink:

Mutta kyllä tuo Wagon ihan paikassaan välillä olisi, nytkin kun vaihdoin telkkua niin ei olisi vanhaa 32" putkitelkkua saanut sedaniin mihinkään, mutta tuon V40:n takalaatikkoon meni heittämällä, vaikka ei siinäkään muuten iso takalaatikko olekaan.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Nymmääki ymmärrän. Kun mullon hattuhylly kontis ni se on VDA kontti ja sitku otan sen poies niin siit tulee SAE kontti. Ei menny hukkaan tääkään päivä :D

Saabin suosituksista huolimatta minä katson sen koko tilan siellä takana tavaratilaksi ja siitä en tingi yhtään. Kun se ei ole matkustamoa niin se on tavaratilaa. Auton sisätila jetaan kahteen osaan, matkustamoon ja tavaratilaan jotka on erotettu toisistaan verkolla, kalterilla tahi näihin rinnastettavalla erillistävän tilaratkaisun mahdollistavalla laitteella. Ja tää on sitten totuus eli tästä ei keskustella enempää.
9000CS 2,3
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja malait »

Frostgrey kirjoitti:Wagonistina olen eri mieltä. Sedanin TAVARATILA on suurempi kuin wagonin TAVARATILA.
Jos taasen otetaan käyttöön tuo hattuhyllyn yläpuoli, niin silloin wagoniin saa enemmän tavaraa. Saab tosin suosittelee, ettei tavaraa lastattaisi korkeammalle kuin takapenkin selkänojan yläreuna.
Ei millään pahalla, mutta tuosta sinun kommentistasi näkee, että ei sinullekaan ole " isolla kauhalla " jaettu aikoinaan, että jaksaa vielä ihmispolo vääntää asiaa !
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja mike »

Nyt on vissiin sitten autojen oikut vähissä kun päästiin tinkaamaan tästä asiasta.

Ääni sille että farkun tavaratila on pienempi, mutta kuljetuskyky suurempi.

Eniten kyrsii tavaratilan mataluus. Haluaisin omasta autosta takaikkunoiden tummennukset hevon kuuseen, mutta sitten tavaratila ois täysin näkösällä kun sitä "hattuhyllyä" ei oikein voi käyttää kun tila menee muuten liian matalaksi kuskata juuri mitään. No nykyisellä kuljetustarpeella on pakko pitää hyllyä varaston seinustalla.

Seuraavaksi eniten kyrsii suksiluukun puute farkussa.

Rullalta kelautuva verkko on kätevä kun sen saa hyvin nostettua myös silloin kun molemmat selkänojan puoliskot on käännetty eteen. Sitten ei taas verkkoa käytetäkkään jos haluaa kaataa ensin isomman puoliskon ja jättää taakse yhden istumapaikan. Ääni kuitenkin ennemmin rullaverkolle kuin kaltereille vaikka rullan kotelo vie tilaa.

Omasta mielestä taas farkku on huomattavasti paremman näköinen kuin sedan niin nyt pitää sitten ajella farkulla vaikka rouva oiskin halunnu sedanin :)

Onneksi nyt kuitenkin on nuo kaksi mallia tuotannossa niin saadaan edes vähän valittavaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja J8 »

mike kirjoitti:Seuraavaksi eniten kyrsii suksiluukun puute farkussa.
tuo on kyllä hyvä sedanissa tilavan kontin kanssa. muutaman kerran vuodessa tulee tehtyä laskureissu pohjoisen lumille. 4 henkeä + laskukamat menee heittämällä sisään. siteitä joutuu vähän ruuvailemaan irti kun luukku on pieni, mutta eipähän tarvi suksiboksia. wagonilla ei onnistuis tuo kuorma ilman boksia :lol:
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Frostgrey kirjoitti:mutta. :lol:

wagon Tilavuus 416 dm3 VDA

sedan Tilavuus 500 dm3 VDA


lähde http://www.saab.fi
Lisäys samasta lähteestä (tavaratilasta):

wagon Tilavuus 890 dm3 SAE, 1490 dm3 VDA, 2067dm3 SAE

sedan Tilavuus 450 dm3 SAE

Jos tuo VDA-mittaustapa on jokin ´laatikkoleikki´, niin mikä on SAE mittaustapa?
Jotenkin tuntuu menevän ristiin eri mittaustavoilla mitatut!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Minusta rasittavinta wagonin tavaratilassa on se, että jos pahvilevy pitää ottaa pois jossain muualla kuin kotona, niin sille ei yhtäkkiä olekaan paikkaa. Se ei mahdu takapenkin taakse nojalleen eikä oikein mihinkään muuallekaan, kuin lastin päälle irralleen. Ehkä paras keino on jättää etupuoli kiinni ja nostaa takapää irti, mutta aina se ei riitä. Nyt levy on jo pitkään ollut kotona (havahduin muuten tämän ketjun aikana), enkä ainakaan ajomelua ole huomannut olevan enemmän. Onkohan tuosta jotain mittaustuloksia?

Edit: mutta silti mieluummin pahvilevy kuin volvon rullakangas.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

mike kirjoitti: Seuraavaksi eniten kyrsii suksiluukun puute farkussa.
wagonissa pienempi puoli takapenkistä alas ja sukset sisään,
takapenkillä edelleen kaksi istumapaikkaa.
J8 kirjoitti: tuo on kyllä hyvä sedanissa tilavan kontin kanssa. muutaman kerran vuodessa tulee tehtyä laskureissu pohjoisen lumille. 4 henkeä + laskukamat menee heittämällä sisään. siteitä joutuu vähän ruuvailemaan irti kun luukku on pieni, mutta eipähän tarvi suksiboksia. wagonilla ei onnistuis tuo kuorma ilman boksia :lol:
wagonissa niin iso suksiluukku, ettei tarvitse siteitä ruuvata.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja mike »

2.0t Wagon kirjoitti:
mike kirjoitti: Seuraavaksi eniten kyrsii suksiluukun puute farkussa.
wagonissa pienempi puoli takapenkistä alas ja sukset sisään,
takapenkillä edelleen kaksi istumapaikkaa.
J8 kirjoitti: tuo on kyllä hyvä sedanissa tilavan kontin kanssa. muutaman kerran vuodessa tulee tehtyä laskureissu pohjoisen lumille. 4 henkeä + laskukamat menee heittämällä sisään. siteitä joutuu vähän ruuvailemaan irti kun luukku on pieni, mutta eipähän tarvi suksiboksia. wagonilla ei onnistuis tuo kuorma ilman boksia :lol:
wagonissa niin iso suksiluukku, ettei tarvitse siteitä ruuvata.
Meillä tuli ongelmaa tuosta suksiluukun puutteesta seuraavassa tilanteessa.

Turvaistuin on takana vänkärin puolella ihan siitä syystä että kuskin puolelle se on huono laittaa kun kuskin penkkiä joutuu säätelemään vähän väliä jolloin pitäs säädellä myös turvaistuimen kiinnityshihnoja. Sitten taas kun kaadettiin kapea puoli niin turvaistuin ja aikuinen ei mahtunutkaan takapenkille rinnakkain.

Helpoimmalla ois päässy jos siihen ois se pieni luukku tehty jo tehtaalla. Kohta pitää ruveta ite askartelemaan tai ostaa se rumistus sinne katolle.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kyllä se turvaistuin kannattaa laittaa sinne ojan puolelle taakse muutenkin. Sehän on tilastojenkin mukaan auton turvallisin paikka. Pahassakin nokkakolarissa säilyy yleensä paremmin kuin kuskin puoli. Siksi yleensä ministerit, upseerit sun muut tärkeilijät istuu juuri siellä. Taka keskipaikka voi olla vielä parempi siinä mielessä että se on sivumälleiltä paremmin suojassa.

Suksien kuljettamista auton sisällä ei varmaan kannata harrastaa muutenkaan jos turvallisuutta ajattelee. Satasella saa kattotelineet.
9000CS 2,3
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Harppaus aiheesta, vaikka kylläkai wagonin ison tavaratilan pitäisi vaikuttaa meluunkin!
Tässä TM:n melumittauksia vertailutesteissä - vagonissa varmaan näkösuojapahvi tavaratilassa paikoillaan.

Äänenpainetaso auton sisällä, tasainen nopeus, suurin vaihde (dB/A)

....................60 km/h....80km/h....100km/h...120km/h
....................etu/taka...etu/taka...etu/taka...etu/taka
9-5 sedan..........61/62.......63/65......66/68.......68/70
9-5 wagon.........59/59.......61/62......64/64.......67/67

Tuloksista voi päätellä, että pahvin vaikutus wagonissa taitaa olla melkoinen, niin takana kuin edessäkin...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja mike »

Saappi Kuski kirjoitti:Kyllä se turvaistuin kannattaa laittaa sinne ojan puolelle taakse muutenkin. Sehän on tilastojenkin mukaan auton turvallisin paikka. Pahassakin nokkakolarissa säilyy yleensä paremmin kuin kuskin puoli. Siksi yleensä ministerit, upseerit sun muut tärkeilijät istuu juuri siellä. Taka keskipaikka voi olla vielä parempi siinä mielessä että se on sivumälleiltä paremmin suojassa.

Suksien kuljettamista auton sisällä ei varmaan kannata harrastaa muutenkaan jos turvallisuutta ajattelee. Satasella saa kattotelineet.
Keskipaikkahan se ois muuten käypänen sille turvaistuimelle, mutta kun ne saakelin kiinnityremmit pitäs saaha sinne etupenkin alle kiinni ja siitä ei taaskaan tule mitään kun pitää jatkuvasti säädellä kuskin penkin asentoa.

Parit susket saa kyllä ihan kunnolla kiinni auton sisällekin kunhan vaan muistaa sitoa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä se liikenteeseen keskittyminen alkaa oleen jo aika kortilla kun pitää vielä näpeltää kaiken maailman kytkimiä kojetaulusta ja säädellä peilejä sun muuta. Jotkut väittää että pitää vielä vaihtaa valojakin lyhyille ja pitkille!

Onneksi tuulilasinpyyhin voi olla automaattiasennossa - tosin senkin herkkyyttää jotuu sääteleen :lol:

Mut vakavasti ihmettelen edelleen miksei sähkötuolin jalassa vois olla niitä kunnollisia kiinnityslenkkejä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mimmi kirjoitti:Nämä mittaukset eivät varmaan ole tehty vertaillen kahta autoa samanaikaisesti.
Vertailutesti, jossa oli sedan, on julkaistu no:ssa 1-98 ja vetailutesti, jossa oli wagon, on julkaistu no:ssa 1-01. Testaus aikaa ei mainittu kummassakaan, mutta kuvista päätellen molemmissa oli kuiva kesäkeli.
Renkaat sedanissa Michelin Pilot HX, wagonissa Michelin Pilot HX MXV 3A.
Kummankin vertailutestin voitti tietysti Saab 9-5!!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sedan/Kombi keskustelua tavaratilan koosta.

Viesti Kirjoittaja mike »

Sehän siinä onkin kun tuo poikittaisputki liikkuu penkin mukana. Olis paljon fiksumpaa ja kätevämpää jos ois lattian ja penkin välissä ne kiinteät lenkit. Jostain syystä nyt kuitenkin on näin. Olis kiva kuulla mikä tälle on sitten virallinen perustelu?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin