9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kantell
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 12:21

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kantell »

Ei ole ollut kokemuksia A6 2.5 TDI:stä, joten en sinänsä voi verrata. Luonnollisesti pidän Audeista aika paljon koska olen jo ostanut niitä 3, mutta kun koeajoin Saab 9-5 3.0 TIDtä niin ero puolsi Saabin ostamista. Audi on ehkä hieman ketterämpi kaupungissa ja u-käännökset sujuvat paremmin. Onkohan Saabi pidempi.

Toisaalta, jos verrataan uutta Audi mallistoa niin en enään ole niin varma (en kyllä ole koeajanut), mutta silloin puhutaan ihan eri hinnoista kun 02-04 vm. autoista.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

JussiT-5R kirjoitti:Tuo yksilö on juurikin yksi noista kiikarissa olevista.
Ongelma vaan on, ettei myyjä halua mitään tuohon vaihdossa, on kuulemma niin edulliseksi hinnoiteltu.
Ei mikään huolella pidetty yksilö, skraaduja siellä täällä, jos omaani vertaa. Huoltokirja löytyi, huollettu joka kerta eri putkassa, välejä en enää muista. Hyvät varusteet siinä oli. Ahdin näytti uusitulta, kuten oli mainittu. Alusta oli jo pehmeessä kunnossa, muuten ajoltaan ja moottoriltaan ok. Pikaisen tarkastelun perusteella veikkaisin, että apparin puolen etukulma kolaroitu tai ainakin maalattu. Mutta aina niitä kannattaa käydä katsomassa, eikä hinta enää ole paha.
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

9-3Tid kirjoitti:
JussiT-5R kirjoitti:Tuo yksilö on juurikin yksi noista kiikarissa olevista.
Ongelma vaan on, ettei myyjä halua mitään tuohon vaihdossa, on kuulemma niin edulliseksi hinnoiteltu.
Ei mikään huolella pidetty yksilö, skraaduja siellä täällä, jos omaani vertaa. Huoltokirja löytyi, huollettu joka kerta eri putkassa, välejä en enää muista. Hyvät varusteet siinä oli. Ahdin näytti uusitulta, kuten oli mainittu. Alusta oli jo pehmeessä kunnossa, muuten ajoltaan ja moottoriltaan ok. Pikaisen tarkastelun perusteella veikkaisin, että apparin puolen etukulma kolaroitu tai ainakin maalattu. Mutta aina niitä kannattaa käydä katsomassa, eikä hinta enää ole paha.
Ahaa, hyvä tietää.
Menen tässä lähiaikoina katsomaan tuota, niin tietää jo nyt mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Alustan uusiminen (/madallus) voisi olla muutenkin olla aika pian suunnitteilla, joten sen kunnolla ei ole niin suurta merkitystä, omalla kohdallani.
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Yhdyn kaikkiin edellisissä vieteissä mainittuihin mielipiteisiin V6TiD:n positiivisista käyttökokemuksista.

Mutta nyt on sitten piru merrassa. Omalla V6TiD:lla nyt mittarissa 205 tkm. Meno on maittanut. 2 kk sitten Sid alkoi pyydellä moottoriin nestettä pyynnöllä "fill cooland liquid". Lisäilin nestettä ja jano sammui. 150 km:n kuluttua janotti taas jne. 200 tkm -huollossa ei löytynyt vuotoja. Nestettä kului edelleen. Lämmöt ja tehot ihan normaalit, ei savutusta, ei erikoisia ääniä.

Eberi toimi automatiikalla joten alettiin epäillä sen kennon vuotoa. Kytkettiin koko Eberi pois eikä sitä esilämmitykseenkään käytetty mutta tällä ei huomattavaa vaikutusta jäähdytysnesteen kulutukseen. Jäähd.järjestelmän painemittauksessa ei löydetty vuotoja.

Kun auto oli kolmannen kerran tutkittavana esitettiin "varma" epäily: Sylinteriputket ovat päässeet liikahtamaan. Ei onneksi sen enempää :wink:

Pian auto viedää taas pajalle, nyt vähän pidemmäksi aikaa... ...alustavasti arvioitu 2 vko:ksi... Kone avataan, sylinteriputket yritetään liimata paikoilleen. Jos tämä ei onnistu niin arviolta puolet koneesta eli alakerta joudutaan uusimaan... 8O ... eikä maksane paljon...!

Että tämmöinen kokemus. Se huhu V6TiD:n moottorinvaihdosta liittynee tähän oireeseen. Oletteko kuulleet vastaavista oireista? Ollaanko tässä oikeilla jäljillä? Korosta vielä, että ainut oire on jäähd.nesteen kulutus mutta ei näkyvää vuotoa, tiputusta ym. Pakokaasujen mittauksista eli ko. nesteen palamisjäämistä en tiedä. Täydellinen koneremontti 200 tkm:ssa kuulostaa liian paksulta jutulta "premium-luokan autossa".
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Pahalta kuulostaa. Onkohan tuossa 3.0tid koneen takuussa mitään kilometri rajoitusta? Esim. jos sylinterinputket vajoavat 500tkm:n kohdalla niin saako uuden takuuseen :)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Kaikki huollot myös normaalin takuuajan jälkeen tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä. Huoltokirjamerkinnät niin asianmukaiset kuin mitä nyt merkkiliike voi tehdä. Mitä tuo mainitsemasi "takuu" tässä tilanteessa tarkoittaa?
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Kiitos vinkistä!
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja V6TID »

Saattaa diagnoosi olla hyvinkin oikea mutta, tarkastakapa ensin ettei lämmityskierron bypass venttiili rintapellissä vuoda. Osaa olla varsin huomaamaton joskus. Kone käymään kierroksille kuumana ja katsotte vuotaako.
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Mutta eikö tuollaiset bypass- ja 3-tieventtiilivuodot pitäisi tulla ilmi kun nestekierto mitataan paineistettuna? Minulla tuo 45 minuuttia kestänyt mittaus tehtiin eikä paineen alenemista/vuotoja ilmaantunut.

Toisaalta, jos epäillään sylinteriputkien alenemista, niin eikö senkin pitäisi näkyä alentuneissa jäähdytysnesteen paineissa? Eikös neste pääse silloin palotilaan ja katoa höyrynä ilmakehään osaksi ilmastonmuutosta?

Valitettavasti en tunne oikeita termejä näistä asioista.
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Eli: Vaikka sylinteriputkien vajoaminen olisikin "vain" vähäistä, seurauksena vääjämättä moottorivaurio, ennemmin tai myöhemmin, vai kuinka? Kannen tiivistekö siinä ensimmäiseksi menee?

Omalla kohdallani tuo vajoaminen ei kovin vähäiseltä vaikuta koska lisään nestettä lähes 1 ltr 150 km:n välein. Siis kylmään moottoriin, paisuntasäiliön "kalt"-rajaan saakka, tai oikeasti vähän yli.
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Kysytäänpä täältä, että miten mahtaa vaikuttaa tuohon takuu / korjauskäytäntöön sellainen seikka, kuin auton lastutus.

Eli mitä mahtavat olla Saksassa insinöörit mieltä, jos huoltokirja on täytetty ajallaan, ja lastutus tehty vasta takuuajan päättymisen jälkeen tai vastaavasti sitä ennen.

Näemmä nimittäin myös näihin 3.0 pikkudieseleihin on saatavilla erilaisia vaihtoehtoja, joten syökö niillä pahimmassa tapauksessa tuon huoltokirjan mukanaan, vaikka itse varsinaiseen valmistusvirheeseenhän tuolla ei pitäisi mitään merkitystä olla?
tuppo
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: To Joulu 06, 2007 17:41

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tuppo »

Terve
Ennen kuin viet auto tuon "fill cooland liquid" takia huoltoon vaihda syylärin korkki. Omassa oli korkin venttiili rikki ja oli samat oireet kuin sinulla. Motonetistä 4,80 € minulta oireet lakkasi heti kun painee toimi oikein.

jarmot kirjoitti:Yhdyn kaikkiin edellisissä vieteissä mainittuihin mielipiteisiin V6TiD:n positiivisista käyttökokemuksista.

Mutta nyt on sitten piru merrassa. Omalla V6TiD:lla nyt mittarissa 205 tkm. Meno on maittanut. 2 kk sitten Sid alkoi pyydellä moottoriin nestettä pyynnöllä "fill cooland liquid". Lisäilin nestettä ja jano sammui. 150 km:n kuluttua janotti taas jne. 200 tkm -huollossa ei löytynyt vuotoja. Nestettä kului edelleen. Lämmöt ja tehot ihan normaalit, ei savutusta, ei erikoisia ääniä.

Eberi toimi automatiikalla joten alettiin epäillä sen kennon vuotoa. Kytkettiin koko Eberi pois eikä sitä esilämmitykseenkään käytetty mutta tällä ei huomattavaa vaikutusta jäähdytysnesteen kulutukseen. Jäähd.järjestelmän painemittauksessa ei löydetty vuotoja.

Kun auto oli kolmannen kerran tutkittavana esitettiin "varma" epäily: Sylinteriputket ovat päässeet liikahtamaan. Ei onneksi sen enempää :wink:

Pian auto viedää taas pajalle, nyt vähän pidemmäksi aikaa... ...alustavasti arvioitu 2 vko:ksi... Kone avataan, sylinteriputket yritetään liimata paikoilleen. Jos tämä ei onnistu niin arviolta puolet koneesta eli alakerta joudutaan uusimaan... 8O ... eikä maksane paljon...!

Että tämmöinen kokemus. Se huhu V6TiD:n moottorinvaihdosta liittynee tähän oireeseen. Oletteko kuulleet vastaavista oireista? Ollaanko tässä oikeilla jäljillä? Korosta vielä, että ainut oire on jäähd.nesteen kulutus mutta ei näkyvää vuotoa, tiputusta ym. Pakokaasujen mittauksista eli ko. nesteen palamisjäämistä en tiedä. Täydellinen koneremontti 200 tkm:ssa kuulostaa liian paksulta jutulta "premium-luokan autossa".
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

9-5T kirjoitti: Hinta on tainnut muuttua lähiaikoina, oikean osanumeron haltija kertonee tarkemmin.
Onko oikean osanumeron haltija toipunut järkytyksestä vai pyörtyikö marmoritiskille. Olisi kiva kuulla tästä casesta lisää ja meneekö Mimmin ensi kuun tili varamoottoriin?? :D

btw: syksyllä hinta oli sitä kysyessäni Mimmin mainitsema 22keur.
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Hieron Vollen vaihtoa 9-5 3.0 Tid -02 farkkuun, mutta 200 tkm mittarissa. Ei kai se vielä Isuzulle liikaa vielä ole?
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-5 3.0 Tid positiivisia käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

MikaI kirjoitti:Hieron Vollen vaihtoa 9-5 3.0 Tid -02 farkkuun, mutta 200 tkm mittarissa. Ei kai se vielä Isuzulle liikaa vielä ole?
Ei, miksi olisi?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin