2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

[*]Noniin, mistäs sitä aloittaisi...


Oltiin 9-5:n kanssa lapissa ja takaisintulomatkan jälkeen auto hyytyi Turun keskustaan. Huomasin ensin että auto alkoi täristää ja pysäytin lisätutkimista varten. Pelko oli tietty heti perseessä että leipoi kiinni kun tonnarin kanssa joskus jo niin kävi.

Öljynpainevalo ei vilkahtanutkaan eikä lämmöt nousseet mittarissa missään vaiheessa.

Katsoin tietty öljyt ensin ja siellähän oli vedet öljyn kanssa sekaisin.
Eka ajatus oli tietenkin kansipahvi ja venttiileitä korkeiden lämpöjen takia mutta ihmetys oli kun lämmöt olivat koko ajan normaalit.


Sunnuntaiaamuna hinasin auton pihalle ja kurkkasin tulpanrei'istä mäntien olevan ihan tallella ja ehjännäköiset. Myöskin mäntien koputtelu terästikulla viittaisi ehjiin mäntiin kun kaikista tuli samanlainen ääni (haljennut kilahtaa kaiketi erilailla). Tosin ykköspytyn (jakopään puoleinen) tulppa oli musta ja märkä varmaankin hetken kolmella käynnin seurauksena.


Oma diagnoosini tarkempaa tutkimista vailla olisi että ykköspytyn venttiileitä olisi mennyt mutta toisaalta minkä seurauksena? Kone tosiaan kävi vielä, huonosti kylläkin eli tuskin on jakokaan hypännyt.


Vielä sivuhuomautuksena, että avasin ö-pohjan noin vuosi sitten katsoen myös venttiilikoppaan, ja molemmat olivat puhtaat. Silloin asensin myös uusimman huohotinpäivityksen. Öljyt on vaihdettu sen jälkeen 7500km välein. Näinollen huohotinongelman aiheuttama vahinko tuskin on.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eikö tuo voisi silti olla vain haljennut kansipahvi? :?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Jos se olisi vain kansipahvi niin miksi käynti olisi niin huonoa ja ykköspytyn kohdalta kuuluisi sirinää?

Toisaalta, kansi pois vaan niin sillä sen näkee.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

2.3i-16 kirjoitti:Jos se olisi vain kansipahvi niin miksi käynti olisi niin huonoa ja ykköspytyn kohdalta kuuluisi sirinää?
Niinpä..mutta toisaalta miksi olisi nesteet sekaisin venttiiliviasta? :?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

2.3i-16 kirjoitti:Jos se olisi vain kansipahvi niin miksi käynti olisi niin huonoa ja ykköspytyn kohdalta kuuluisi sirinää?

Toisaalta, kansi pois vaan niin sillä sen näkee.
Toisen mallin Saabista kyse, mutta kuitenkin. Tuossa eilen purettiin kaverin Tontusta kansi jossa oli viime viikolla muutaman päivän vuotanut kansipahvi nelospytystä. Sattumoisin juuri nelospytystä kärähti viime perjantaina DI-kasetin puola oikein isännän kädellä.

Oma veikkaus käynnin huonouteen ("tavallisen" sylinteriin joutuvan vesivuodon lisäksi) on juuri se että DI ei varmasti tykkää vesihöyryistä palotilassa, ja vielä vähemmän taitaa tykätä Trionic, joka mittailee palotapahtumaa ionivirtamittauksella tulpan kipinävälistä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6646
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllähän tuo selvältä kansipahvihommalta vaikuttaa. Tarkastitko muuten kannenpulttien kireyttä, kun avasit venakopan?

Eski
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Kansipahvi on vahvaa tekoa T7 koneissa, luultavasti pelkkä kannenpulttien jälkikiristys riittä ongelman ratkaisemiseen. Yleinen vika T7-koneissa että pultit vähän löystyvät.

"Pahvi" on tehty metallista T7-koneissa joten se ei hajoaa heti, toki se on mahdollista että se on hajonnut mutta ei kovin uskottavaa. Kokeile kiristää ensiksi ennen kun teet mitään vakavampaa remonttia.

/Kenneth
9-5 -00, Aero
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Jos tuo löystyminen on niin yleinen ongelma, niin pitäisikö jokaisen sännätä ihan varmuudeksi tarkistamaan ko.pultit? Ja jos näin on, niin voisiko joku laittaa ihan "tyhmällekin" ohjeet kuinka tuo toimenpide tehdään.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-5T kirjoitti:"kansipahvi" on peltiä joten ihan yhtäkkistä vuotoa ei luulisi tapahtuvan mutta on tietty voinut vuotaa kauan ennen huomaamista. Voisiko olla viallisen immun ja vikavalon vilkkuessa ajon seurausta.

Vikavalo on vilkkunut autossa tasan kerran ja sen jälkeisen moottorin sammutuksen/trionicin nollauksen jälkeen auto on toiminut juuri niin kuin pitääkin, myös ko. reissun pohjoiseen lukuunottamatta viimeistä paria kilometriä jotka taitoin, kumma kyllä, kävellen.

Toisaalta katsoin öljyt ennen kuin lähdin pohjoiseen ja vaihdettukin oli pari vkoa sitten eli yli viikkoa tuskin on kansipahvi vuotanut edes vähää.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tri-Lo kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Jos se olisi vain kansipahvi niin miksi käynti olisi niin huonoa ja ykköspytyn kohdalta kuuluisi sirinää?
Niinpä..mutta toisaalta miksi olisi nesteet sekaisin venttiiliviasta? :?

Tottahan tuo.

Ruma sirisevä ääni ko. pytyssä vaan tuntuisi venttiilivialta :?

Auto on korjaajan pihassa (ei tiettykään merkkisellaisen) joten soittelen hänelle niin ollaan taas viisaampia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ruma sirisevä ääni kyllä kuulostaa myös kannentiivisteen vuodolta ulospäin.. Ja kyllähän tiivisteen vuoto helposti pytyn pudottaa pois pelistä jos puristukset karkaa sitä kautta tai jäähdytinnestettä pääsee palotilaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja malait »

Ken-1 kirjoitti:"Pahvi" on tehty metallista T7-koneissa joten se ei hajoaa heti, toki se on mahdollista että se on hajonnut mutta ei kovin uskottavaa. Kokeile kiristää ensiksi ennen kun teet mitään vakavampaa remonttia.
Ei tuossa taida enää kiristys riittää, jos öljyt ja vedet on sekaisin, sen jopa meikäläinenkin tajuaa.
Itsellä pari vuotta sitten samansuuntainen tapahtuma, lämmöt ei vaimon mukaan käynyt juurikaan normaalia korkeammalla, mutta kannentiivisteen sekä kaikkien venttiilien vaihto siitä seurasi, nuo venttiilit ovat kuulemma Saabissa aika onnetonta tekoa, mutta ei tuo mielestäni ollut iso kustannus, kaikkiaan siitä osineen ja töineen selvisin noin 1000 eurolla.
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

"Pahvi" on tehty metallista T7-koneissa joten se ei hajoaa heti, toki se on mahdollista että se on hajonnut mutta ei kovin uskottavaa. Kokeile kiristää ensiksi ennen kun teet mitään vakavampaa remonttia.
Jos tuo löystyminen on niin yleinen ongelma, niin pitäisikö jokaisen sännätä ihan varmuudeksi tarkistamaan ko.pultit? Ja jos näin on, niin voisiko joku laittaa ihan "tyhmällekin" ohjeet kuinka tuo toimenpide tehdään.
Ken-1, 9-5T, joku muu...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6646
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kiristysjärjestys:
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10

Vaihe1: 40Nm
Vaihe2: 60Nm
Vaihe3: Kulmakiristys 90 astetta

Eli jokainen pultti yksitellen ensin auki->1 vaiheen kiristys tuon kiristysjärjestyksen mukaisesti, sitten samassa järjestyksessä vaiheet 2 ja lopuksi 3 joka pultille.
Eski
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja malait »

Meillähän tuon ruljanssin alun oli aiheuttanut löysällä olevat pultit ja uskonkin että jos epäilyksiä yleensä on niiden löysyyden suuntaan, niin kannattaa varmaan tsekata ne, itse en osaa neuvoa miten, kun auton anatomia on minulle aika utopiaa toisin kun ihmisen anatomia :lol:
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Vastaa Viestiin