Eski kirjoitti:Kaikissa koneissa huohotus ei reistaa edes alkuperäisellä huohotinsysteemillä. Jos öljyt pysyy vaihtovälin koneessa, niin se on jo hyvä merkki. Uusin huohotinpäivitys näyttää tältä (kun irroittaa läppäkotelon päällä olevan muovin): http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg
Eski
OK, pitääpä kurkkia konehuoneeseen. Autolla nyt omaa ajoa 10 000 eikä mitään ole ilmennyt, joten tyytyväinen saa (vielä) olla. Öljyt kattelen aina välillä, eikä niissäkään ole mitään outouksia ollut.
Mutta kiitos!
Huoltokirjakaan ei korvaa huolellista omistajaa. Esim. toi meidän 9-5 hukkaa öljyä vuotamalla ja kait myös syömällä. Öljytikkua pitää vahtia säännöllisesti, tai muuten käy erittäin kurjasti. (Tiedossa olevat vuodot on toki tarkoitus tilkitä, jahka tässä seuraava öljynvaihto on lähempänä. Muunmuassa venakopan tiivisteet.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Olen samaa mieltä, huolellinen omistaja on auton paras vakuus hyvästä kunnosta. Usein tämä huolellinen omistaja myös käyttää uutta autoansa merkkihuollossa. Usein mutta ei aina, myös merkkihuollossa tiedetään parhaiten konstit ja päivitykset nykyautossa, millä se saadaan toimimaan parhaiten.
Itse olen havainnut että tuontiautoissa on vähemmän huohotusongelmia, johtuu lämpösemmistä ja vähemmän kuluttavista olosuhteista yleensä kuten keski-euroopassa, Suomessa ja pohjoismaissa taas päinvastoin, kylmää ja lyhyitä kuluttavia ajoja paljon talvella. Toki keski-euroopasta löytyy myös kuluttavia olosuhteita nopeassa ajossa, ja sehän näkyy. että saabissa ja volvossa on paljon turbo ja konerikkoja siellä ja luotettavuusluvut kärsivät tutkimuksissa. Nehän taas johtuvat paljon käyttäjistä, ei ole tietoa eikä halua lämmittä konetta kunnolla, ennenkuin lähdetään paahtamaan baanaa ja taas lopussa unohtuu moottorin jäähdyttelyt. Tuo täyspaineturbokone kun vastaa niin mukavasti kaasuun myös kylmänä. Tämän takia sakemannivalmistajat myös suosivat isompia vapaastihengittäviä kuutosia ja kaseja, eivät ole niin herkkiä hajoamaan.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Jatkuva 200kmh autobaanailu yhdistettynä pitkiin (20-30K) öljynvaihtoväleihin varmasti lyhentää ahtimen käyttöikää. Pahin puute 9-5:ssa on se, ettei siinä ole mitään öljytasonvahtia, joka hälyttäisi vähän aikaisemmin kuin öljynpainevalo...
M2000 AeroWagonin kanssa tulin itse hieman neuroottiseksi sen öljytikun vahtimisen kanssa, niin tämän uuden 9-5:n kohdalla on joutunut jo toteamaan, että turha sitä on ihan joka reissun jälkeen tarkistaa
Eski kirjoitti:Pahin puute 9-5:ssa on se, ettei siinä ole mitään öljytasonvahtia, joka hälyttäisi vähän aikaisemmin kuin öljynpainevalo...
Eski
Sitä ollaan ihmetelty. Lähes kaikesta muusta osaa huomauttaa, muttei tuosta. Ei liene niin tärkeää... . Ei muuten, kuin että on vaan pitänyt opetella uudelleen tarkistamaan öljyt "manuaalisesti". Laiskaksi tullut...
Perhana, jopa Opelissa oli sellainen.
Niinpä niin, tuo pätee Suomessa ja Pohjoismaissa, Saksassa kun ajelet kunnolla baanalla niin kannattaa välillä vilkaista öljytikkuun, tosin siihen kunnon ajamiseen tarvitaan melkein aeroa, tehot /alusta siis yli 200 kyyteihin pitemmässä juoksussa.Tuo öljynpinnan hälytin olisi hyvä muissakin malleissa kuin vain pikkutiisselissä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Ohjekirjan mukaan öljymäärä pitää tarkistaa parin tuhannen km välein. Ainakin melko pian öljynvaihdon jälkeen (etenkin jos ei tee sitä itse) kannattaa tarkastaa öljymäärä. Joskus on laitettu ölyä liian vähän ja kerran jopa liikaakin!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Mimmi kirjoitti:Toimintavarmuudessa ei noissa malleissa ole eroja, koska ahdin on sama. Erona on (lähinnä) moottorinohjauksen ohjelma.
Elikkäs kun mulla on 2.0t tehokkaammalla boksilla, onko autoni nyt sitten 2.0T? Vai onko isossa T:ssä vielä jotain muitakin muutoksia pikku t:hen verrattuna?
Tannisto kirjoitti:
Elikkäs kun mulla on 2.0t tehokkaammalla boksilla, onko autoni nyt sitten 2.0T? Vai onko isossa T:ssä vielä jotain muitakin muutoksia pikku t:hen verrattuna?
Tavallaan ja tavallaan ei. Suomeen tuotiin vain muutamana vuotena 2.0T mutta muualla kauemminkin.
Vuosimalli ratkaisee esim. -99 alkuvuonna eroa oli PA-kannen tarrassa, tulpissa ja softassa, -00 lisäksi suuttimissa, -01 vain softa, koneen päällä oleva merkki ja tulpat.
Tulpatkin on vaihdettu, ilmeisesti on pakkokin kun tehoja nostetaan.
Noh, fiilistelen itsekseni vaikka perässä onkin pikku t
artako kirjoitti:Biltema myy 9-5 matalapainemalleihin sopivia turboja hintaan 430€.
Meikäläinen aatteli, että jos 9-5:n ahdin porsii, niin mie kyl ostan tommosen biltematurbon siihen. Ihan piruuttani vaikka. Pitäis kyl käydä sieltä Länsiautosta hakemassa ne huoltohistoriatiedot, kun en ees tiedä onko tohon meidän rassiin uusittu se hyrrä vai ei. (Puhelimitse kyselin tietoja ja eivät suostuneet niitä minulle toimittamaan edes postilla. Pitää kuulemma ite käydä paikanpäällä.) Ääntä siitä ei saa kuulumaan vedättäessä ees ikkunat auki ajaessa, eli kaippa se vielä hyrrää pitkät pätkät?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01