ei paha
ei paha
just kotiuduin 440km matkalta omaan pihaan ja sidin näytössä lukemat 7,0l/100 ja keskinopeus 83.auto 9-5 2,3A 99.ei paha!happeekin joutu antamaan muutaman kerran ku noita vieraanvallan autonkuljetus autoja paahtaa tänne itäsuomeen päin MUUTAMA KPL
Re: ei paha
tuos käytiin Lahdes. 660km koko reissu. koti pihas lukema 6,5l/100km. Foorumin Nokivasara ajo myös osan matkasta.
Näkikös kukaan punaista 9-5 Lahdes päin?
Näkikös kukaan punaista 9-5 Lahdes päin?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: ei paha
Ei paha ei - no kerran kyllä itellä hyvällä myötätuulella 400 km matka talvirajotuksilla körryytellen ja lopussa SIDissä lukemat keskinopeus 83 km/h ja keskikulutus 4,9. Mutta nuo tosiaan SIDin lukemia. SID näyttää olevan 0,3 - 0,5 litraa ylioptimistinen.
Mukava hurruutella kun tuollaisen matkan jälkeen DTE lukema oli vielä yli tuhat.
niin dieselillä siis
Mukava hurruutella kun tuollaisen matkan jälkeen DTE lukema oli vielä yli tuhat.
niin dieselillä siis
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: ei paha
Rengaskoko on tarkistettu huollossa ja on kuulemma oikein auton asetuksissa. Silti nopeusmittarikin näyttää näyttötaulujen mukaan 7 km todellista suurempaa nopeutta.
Pelkässä matka-ajossa SIDin näyttö pitää yllättävänä tarkasti paikkansa mutta vähänkään enemmän tyhjäkäyntiä tai kaupunkipyörittelyä niin heittäytyy optimistiseksi.
Pelkässä matka-ajossa SIDin näyttö pitää yllättävänä tarkasti paikkansa mutta vähänkään enemmän tyhjäkäyntiä tai kaupunkipyörittelyä niin heittäytyy optimistiseksi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: ei paha
Minulla 9-3:ssa oli aikaisemmin 215/45-17 ja sidiin ohjelmoitu 195/65-15. Sillä näytti nopeusmittari prikulleen oikein. Sen jälkeen ohjelmoin rengaskoon oikeaksi niin ei näyttänyt enää nopeusmittari oikeaa lukemaa.
Ulkomuistista: Sid pitää olla ohjelmoitu oikealle polttoaineelle, jotta dte näyttää oikein. Tämä siitä syystä bensa- ja dieselkoneisessa on erikokoiset tankit. Tämä siis todellakin ulkomuistista.
Ulkomuistista: Sid pitää olla ohjelmoitu oikealle polttoaineelle, jotta dte näyttää oikein. Tämä siitä syystä bensa- ja dieselkoneisessa on erikokoiset tankit. Tämä siis todellakin ulkomuistista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: ei paha
kävin paikallisella tankilla juottamassa auton ja ajelemassa kaupungilla sitä ennen 480km mittarissa 7,2l/100 sidissä.35l mahtu tankkiin pienellä liruttelulla.ei toi sid paljon valehtele
Re: ei paha
Minun 9-5:ssä toi dte näyttää mitä sattuu, kun tankki alkaa olla vajaa. Enemmän luotan trippimittariin ja perstuntumaan, niinkuin vanhoilla autoilla on tullut tehtyä jo yli kymmenen vuotta. Viimeisin todiste DTE:n sekoilusta oli, kun se näytti matka-ajossa Kuopiosta Joensuuhun lähtiessä bensan riittävän ajomatkaan perille asti ja vielä ylikin. Riistavedellä syttyi bensavalo (olin tullut 30km kotia päin). Matkaa kotiin vielä noin 100km. Ajelin Outokumpuun asti, eli 50km niin petti hermot. DTE näytti noin 80km jäljelläolevaksi matkaksi. Pistin tankkiin 7litraa bensaa katsoakseni, mitä sid päättää arvioksi? Se totesi, että sillä nyt tankin sisällöllä päästäänkin 225km! Elikkäs 7litralla 145km!? Vähän matkaa ajelin, niin lukema sentäs lähti vähän laskemaan. Kun tankkasin, niin polttoainetta meni 50km ajon jälkeen noin 62litraa. Tankki siis ei ollut vielä tyhjä. Eli kun vähän lasketaan, niin 50km matkalla kulutin karkeasti 4litraa bensasta. Tankkiin olisi mennyt selvästi vajaa 70litraa ja bensavaloakin oli saanut katsella jo 50km. Ehkäpä sillä loppubensalla olisi päässyt sen luvatun 80km? Aiemminkin olen törmännyt tuohon ilmiöön, että yli 200km DTE lukemasta hypätään yhtäkkiä alla 100km ja bensavalo syttyy. Samaan juttuun liittyy toki bensaviisarinkin putoaminen alemmas.
Vaikuttaisi siltä, että tuo jäljellä olevan määrän arviointi kai perustuu bensa-anturiin tankissa? Kulutusmittaus ilmeisesti otetaan ruiskulta, joten sen tiedon ei pitäisi voida paljoa heittää. Yleensä on ollut tapana tankata tankki aina täyteen, mutta tossa Kuopio-Joensuu akselia liikkuvat tietävät, että Joensuussa on halvempaa bensaa. Siksi itekin pyristelin kotikaupunkiin tankkaamaan ihan vaan periaatesyistä.
Onko muilla samoja kokemuksia DTE:n näyttämistä?
Vaikuttaisi siltä, että tuo jäljellä olevan määrän arviointi kai perustuu bensa-anturiin tankissa? Kulutusmittaus ilmeisesti otetaan ruiskulta, joten sen tiedon ei pitäisi voida paljoa heittää. Yleensä on ollut tapana tankata tankki aina täyteen, mutta tossa Kuopio-Joensuu akselia liikkuvat tietävät, että Joensuussa on halvempaa bensaa. Siksi itekin pyristelin kotikaupunkiin tankkaamaan ihan vaan periaatesyistä.
Onko muilla samoja kokemuksia DTE:n näyttämistä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: ei paha
Jos on oikeesti polttoaineen kulutuksesta kiinnostunut, niin miksi pitää leikkiä Sidin arvailuilla.
On niin pieni vaiva kirjata ostoskuittiin matkamittarin lukema, ja antaa Excelin hoitaa homma. Siinä näkee kuinka suuret erot voivat olla tankkauskertojen välillä ja keskiarvo seuraa tilannetta koko ajan.
Matkamittarin mahdollisen virheen voi halutessaan ottaa huomioon!
http://i209.photobucket.com/albums/bb15 ... ensk-1.jpg
On niin pieni vaiva kirjata ostoskuittiin matkamittarin lukema, ja antaa Excelin hoitaa homma. Siinä näkee kuinka suuret erot voivat olla tankkauskertojen välillä ja keskiarvo seuraa tilannetta koko ajan.
Matkamittarin mahdollisen virheen voi halutessaan ottaa huomioon!
http://i209.photobucket.com/albums/bb15 ... ensk-1.jpg
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: ei paha
Sitä säätöä on aika huono saada kohdalleen, kun talvella Eberi vie oman osansa polttoaineesta. Kesällä SIDin lukema on itselläni ollut melkein kohdallaan, mutta talvella enemmän tai vähemmän optimistinen, vaikka en Eberiä ole juurikaan käyttänyt moottorin lämmitykseen ennen käynnistystä. Niinpä olen päätellyt Eberin käyttämän polttoaineen menevän SIDin laskennan ohitse. Tarkemman seurannan saa tietokoneella, ja suuntaa antavan suoraan SIDistä.Mimmi kirjoitti:SIDin kulutuslukemia (ja mm. nopeusmittarin näyttämää) pystyy säätämään TECH:lla.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Re: ei paha
Juuri näin. Tuli tuossa itsekin laskettua vuoden 2007 keskikulutus, 8,8l/100km sain tulokseksi.9-5/2,3LPT kirjoitti:Jos on oikeesti polttoaineen kulutuksesta kiinnostunut, niin miksi pitää leikkiä Sidin arvailuilla.
On niin pieni vaiva kirjata ostoskuittiin matkamittarin lukema, ja antaa Excelin hoitaa homma. Siinä näkee kuinka suuret erot voivat olla tankkauskertojen välillä ja keskiarvo seuraa tilannetta koko ajan.
Matkamittarin mahdollisen virheen voi halutessaan ottaa huomioon!
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: ei paha
Juu ei tietenkään voi, mutta enitenhän tota sidin lukemaa tulee kurkittua nimenomaan maantieajossa, kun arvioi milloin ja missä pitää/kannattaa tankata seuraavan kerran. Olen kuvitellut, että sen toiminnon tarkoitus olisi juurikin auttaa tankkaustarpeen arvioinnissa. Lähinurkilla ajaessa bensavalon syttyminen riittää kimmokkeeksi poiketa mittarille. Kantatankkauspaikan ohi tulee ajettua lähes joka päivä, joten bensavalo ei ehdi yleensä palamaan, kuin max 40km.9-5T kirjoitti:SID ei pysty arvaamaan ajatko loppumatkan kaupungissa 16l/100km tai maantiellä 6,5l/100km. Minulla on näyttänyt harvinaisen oikein mutta täytyy huomioida kulutuksen vaihtelu.Mertmi kirjoitti:. Aiemminkin olen törmännyt tuohon ilmiöön, että yli 200km DTE lukemasta hypätään yhtäkkiä alla 100km ja bensavalo syttyy.
Tänään tankkasin ja sain lukemaksi 9,2litraa/100km. Sid näyttää uskollisesti 8,6. Optimistin vikaa siis tossa sidin lukemassa ainakin meidän autossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: ei paha
Meidän wanhuksessa on viisarilla varustettu mittari kojelaudassa, joka näyttää sopivan epäselvästi tankkaustarpeen.Mertmi kirjoitti: Juu ei tietenkään voi, mutta enitenhän tota sidin lukemaa tulee kurkittua nimenomaan maantieajossa, kun arvioi milloin ja missä pitää/kannattaa tankata seuraavan kerran.
Kun viisari on punaisella alueella, aletaan katsella bensajuottolaa. Jos bensamittarin valo syttyy ennen passelia juottolaa, kurvataan lähimmälle mahdolliselle, hinnasta piittaamatta.
Sid:in näyttämä on niin viitteellinen, että sen varaan en laske matkanteon sujuvuutta.
Perjantaina 160 yhdeltä istumalta ajetun maantiekilometrin jälkeen bensan varoitusvalo syttyi, sid arpoi jäljelläolevaksi kilometrimääräksi 111 kilometriä. Ei tullut mieleenkään testata lukemaa, oli viisarikin punaisen alueen alaosassa, matkaa jäljellä 50 kilsaa.
Tästäpä päästäänkin utelemaan tuon viisarin näyttämää:
Mitä viisari näyttää, kun kulku loppuu, meneekö punaisen alueen alle?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: ei paha
Olisihan tuo pitänyt arvata9-5T kirjoitti: Viisarin näyttämää suhteessa jäljellä olevaan polttoaine määrään pystyy säätämään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: ei paha
Itse olen joutunut käytännössä testaamaan sidin bensalukeman ja tankin riittävyyden. Autoa ostaessani sidin näytti pyöreää 0 ja ajoin suoraan lähimmälle asemalle tankille ja tankkiin meni 66 litraa, ja kun kyseessä on aero niin tankissa oli n.4 litraa jäljellä. Tämä logiikka on pitänyt hyvin paikkansa ja sidiin on voinut luottaa, yleensä siinä on 100 km jäljellä kun viimestään tankaan ja tankiin menee yleensä n. 55 litraa. Itsellä myös punainen varoitusvalo syttyy tuossa n. 120 km, kun sidi ilmoittaa vielä päästävän. Tähän kun on tottunut ei tule yllätyksiä bensan määrässä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447