polttoainekeskustelu?
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: polttoainekeskustelu?
Eiköhän tuo bensasuositus mene niin, että muihin bensakoneisiin 95 ja korkeapaineturboihin 98 näissä uudemmissa saabeissa lyhkäisyydessä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: polttoainekeskustelu?
Meikä ajaa molemmilla turbosaabeilla talvella 95E:llä ja kesällä 98E:llä. Tossa vanhuksessa on kojelaudassa nakutusledi, joka on liitetty APC-boksiin. Ledin saa talvikelissä välähtämään silloin tällöin vain vedättäessä yli 80km/h vauhdeissa pitkiä matkoja kaasupohjassa, tai jos on ajanut raskaalla kaasujalalla pidemmän aikaa ja vetää täyskiihdytyksen kuivalla asfaltilla. Jääpintaisella tiellä ei edes pito riitä, että pystyisi moisia temppuja tekemään..Yleensäkin talviaikaan on harvemmin mahdollista edes vetää täyskaasukiihdytyksiä, joten nakuttelua pidän melkolailla pienenä ongelmana.
9-5:n koneen nakuttelusta ei ole mitään tuntumaa, kun sen tarkkailuun ei ole mitään menetelmää. Perstuntumalta kuitenkin tarkkailin polttoainetaloutta viime kesänä ja se parani nimenomaan lämpimillä keleillä, kun tankkaili 98E:tä. Laskin kulutuksen pudotuksen kattavan polttoaineen hinnassa olevan erotuksen. Talvella olen maantieajossa päässyt ihan tolla matalaoktaanisella 7,5litran tuntumaan (en ala tähän mitään huipputuloksia edes listaamaan). Työmatka on 17km ja siitä on 13km maantietä, lisäksi tulee jonkinverran taajama-ajoa. Kulutus pyörii 9litran alapuolella. (Ajotietokoneen lukema pysyy 8,6:ssa.) Veikkaisin, että ilmastoinnin kytkeytymisraja +5 asteesta ylöspäin olisi sopivin hetki myöskin vaihtaa korkeampioktaaniseen polttoaineeseen. Eli tässä kevään tullessa vaihtuu taas mittarin kahva kalliimpaan.
9-5:n koneen nakuttelusta ei ole mitään tuntumaa, kun sen tarkkailuun ei ole mitään menetelmää. Perstuntumalta kuitenkin tarkkailin polttoainetaloutta viime kesänä ja se parani nimenomaan lämpimillä keleillä, kun tankkaili 98E:tä. Laskin kulutuksen pudotuksen kattavan polttoaineen hinnassa olevan erotuksen. Talvella olen maantieajossa päässyt ihan tolla matalaoktaanisella 7,5litran tuntumaan (en ala tähän mitään huipputuloksia edes listaamaan). Työmatka on 17km ja siitä on 13km maantietä, lisäksi tulee jonkinverran taajama-ajoa. Kulutus pyörii 9litran alapuolella. (Ajotietokoneen lukema pysyy 8,6:ssa.) Veikkaisin, että ilmastoinnin kytkeytymisraja +5 asteesta ylöspäin olisi sopivin hetki myöskin vaihtaa korkeampioktaaniseen polttoaineeseen. Eli tässä kevään tullessa vaihtuu taas mittarin kahva kalliimpaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: polttoainekeskustelu?
Eikös menneiden vuosien TM:n polttoainetesteissä löydetty Nesteen 95E:stä 98 oktaania?
Meillä otetaan pelkkää 95:ttä, eikä mitään eroa ole havaittu. Merkittävämpi kulutukseen lisäävästi vaikuttava heikko lenkki löytyy voimansiirtoketjusta moottorin ja vetävän pyörän väliltä. Huh!
Meillä otetaan pelkkää 95:ttä, eikä mitään eroa ole havaittu. Merkittävämpi kulutukseen lisäävästi vaikuttava heikko lenkki löytyy voimansiirtoketjusta moottorin ja vetävän pyörän väliltä. Huh!
Re: polttoainekeskustelu?
Kyllä Nesteeltä tankatulla 95E:llä ja 98E:llä on selvä ero. Eron huomasi tossa vanhassa saabissani selvästi silloin, kun siinä ei vielä ollut välijäähdytintä. 95E:llä täyskaasukiihdytyksessä koneesta kuului ihan selviä kilahduksia, (ihan kuin olisi kettinkiä vedetty jonkun kulmaraudan) yli ja apc puuttui peliin pudottaen ahtoja useita baarin kymmenyksiä. 98E:llä taasen ei moista hommaa tarvinnut kokea. Nyt välijäähdyttimen myötä ei 95:llä ajaminen aiheuta noin kovaa nakuttelua.Ristom kirjoitti:Eikös menneiden vuosien TM:n polttoainetesteissä löydetty Nesteen 95E:stä 98 oktaania?
Meillä otetaan pelkkää 95:ttä, eikä mitään eroa ole havaittu. Merkittävämpi kulutukseen lisäävästi vaikuttava heikko lenkki löytyy voimansiirtoketjusta moottorin ja vetävän pyörän väliltä. Huh!
Samaa olen itekin miettinyt, kun tuo 9-5:n loota on ihan yhtä "luotettavan" tuntuinen, mitä noidenkin vanhempien vehkeiden lootat. Koittaa vaan varoa, ettei sulake poksahtais.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: polttoainekeskustelu?
Tarkoitin lähinnä sitä, että automaattivaihteisto on meillä lisännyt bensan kulutusta 7,5:sta n. 11 litraan sadalla 9-3 osastolla. Tekee 46%.Mertmi kirjoitti:Samaa olen itekin miettinyt, kun tuo 9-5:n loota on ihan yhtä "luotettavan" tuntuinen, mitä noidenkin vanhempien vehkeiden lootat. Koittaa vaan varoa, ettei sulake poksahtais.Ristom kirjoitti:Merkittävämpi kulutukseen lisäävästi vaikuttava heikko lenkki löytyy voimansiirtoketjusta moottorin ja vetävän pyörän väliltä. Huh!