Takavalot pimeiksi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Takavalot pimeiksi

Viesti Kirjoittaja rauman »

Mistä mahtaa johtua, kun tänään meni rekisterikilven valo ja molemmat takavalot pimeiksi samaan aikaan? Kytkin perävaunun kiinni ja sid herjasi rear light:a. No ei siinä auttanut kuin lähteä liikkeelle herjasta huolimatta. Sammutin auton ja lastasin tavaraa kärryyn. Taas käynnistettäessä sama sid -ilmoitus; rear light.

Kolmannella kerralla ei sid enää herjannut, vaan eipä toiminut valot siltikään.
Luulin, että valot toimii kuitenkin kun ei kärryä ole kytkettynä autoon. Mutta ei.
Koko peräpää on pimeänä. Jarruvalot ja takasumari toimivat, rekisterikilven valo ja takavalot ei.
Luulin sulakkeen palanneen, mutta käsikirjan mukaan ei takavaloille ole omaa sulaketta, enkä ole huomannut että muissa valoissa olisi puutteita.

Osaako joku kertoa, missä vika voi olla? Ennen ei vastaavaa ongelmaa ole ollut, vaan se on tänään tullut peräkärryn käytön yhteydessä.
Niin sellaisen seikan huomasin, että kojetaulun sulakeboksista puuttui perävaunun valo-sulake (30 A). Ihmettelen, että miten peräkärryyn tuli kytkettäessä ensinkään valot; ne nimittäin paloivat ainakin liikenteeseen lähtiessä.
9-5 W, 2.0t, -01
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Takavalot pimeiksi

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Tarkistapa kuitenkin kaikki takapäähän liittyvät sulakkeet sekä liittimen kytkentä. Itselläni oli liikkeessä kytketty peräkärryn pistoke rosvoliittimillä kun ei silloin sattunut olemaan hyllyssä oikeaa johtosarjaa. Kuinkas ollakaan kärryn maa oli sitten kytketty peruutusvalon johtoon, joten sulake paloi saman tien kun kärry oli perässä ja piti peruuttaa. Onneksi korjaus oli tällä kertaa kuitenkin helppo homma.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Takavalot pimeiksi

Viesti Kirjoittaja rauman »

aakoo kirjoitti:Tarkistapa kuitenkin kaikki takapäähän liittyvät sulakkeet sekä liittimen kytkentä...
Jep. Niinhän siinä kävi, että niin oikean kuin vasemman seisontavalon 10 A:n sulakkeet olivat palaneet. Onneksi vika ei ollut suurempi.

Miten se nyt sitten on sähkökytkennät peräkärryn osalta; koska em. sulakkeet paloivat, niin tarkoittaako se automatic sitä, että peräkärryn sähköistys on "ryöstetty" seisontavaloista?
Ja koska autossani ei ole peräkärryn valosulaketta paikallaan, niin onko silloin selvää ettei sähköjä ole kytketty niin kuin autonvalmistaja on ajatellut kytkettäväksi?
Mainitsen vielä, että kärryyn tosiaan tuli valot lähtiessä liikkeelle, mutta jossain vaiheessa ne meni pimeäksi (kun sulakkeet paloivat?).

Vetokoukku näkyy olevan Saab:n alkuperäisosa. Kuinka hankalaa on jälkikäteen vaihtaa koukun johdotus niin, että se on 30 A:n sulakkeen takana? Pitääkö koko koukku ottaa pois?

Itse en sähköistä/tekniikasta juuri mitään tiedä ja siksi ehkä tyhmiäkin näin kyselen :oops:
9-5 W, 2.0t, -01
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Re: Takavalot pimeiksi

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Näin kun asia tuli puheeksi, niin kannattaa puhdistaa sekä peräkärryn sähköjohdon liitin että töpseli auton perässä. CRC:tä tai WD40:stä kun suihkuttaa, antaa hetken vaikuttaa ja pienellä ruuvarilla ja kankaanpalalla tms. putsaa nuo ja lopuksi vielä kevyt suihkaus. Ei välttämättä auta ongelmaan (tai eihän sitä tiedä) mutta ei se pahaksikaan ole. 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Takavalot pimeiksi

Viesti Kirjoittaja aakoo »

rauman kirjoitti: Vetokoukku näkyy olevan Saab:n alkuperäisosa. Kuinka hankalaa on jälkikäteen vaihtaa koukun johdotus niin, että se on 30 A:n sulakkeen takana? Pitääkö koko koukku ottaa pois?
Jos sinulla on perinteinen 7-napainen liitin peräkärrylle, 30A sulaketta ei käytetä mihinkään. Sitä kautta voi syöttää uudemmalla liittimellä sähköä esim asuntovaunulle, kuten 9-5T jo mainitsikin. 7-napaisessa liittimessä ei ole vapaata pinniä siihen käyttöön. Yksi mahdollisuus sulakkeen polttamiseeen on tietenkin peräkärryn johtosarjassa välillä ilmenevä oikosulku, jos kärry on vanha.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Takavalot pimeiksi

Viesti Kirjoittaja rauman »

Käyttöohjekirjan mukaan kyseessä on 30 ampeerin sulake, jonka toiminnoksi on kerrottu Perävaunuvalot:
Kuva


Alla olevassa kuvassa em. sulakkeen paikka on kohdassa A.
Kuva

Mitä tuohon peräkärryn piuhoitukseen tulee, niin siellä se vika kuulemma on. Jostain se ilmeisesti ottaa oikkarin.

Mutta kuten sanottua, en itse ymmärrä näitä juttuja.
9-5 W, 2.0t, -01
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Takavalot pimeiksi

Viesti Kirjoittaja rauman »

aakoo kirjoitti:...Jos sinulla on perinteinen 7-napainen liitin peräkärrylle, 30A sulaketta ei käytetä mihinkään. Sitä kautta voi syöttää uudemmalla liittimellä sähköä esim asuntovaunulle, kuten 9-5T jo mainitsikin. 7-napaisessa liittimessä ei ole vapaata pinniä siihen käyttöön...
Kyllä se tuollainen 7-napainen kytkin on.
9-5 W, 2.0t, -01
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Takavalot pimeiksi

Viesti Kirjoittaja rauman »

9-5T kirjoitti:
Mustassa liittimessä on kiinni koukun piuha.
Kuva
Samannäköinen piuhasarja minulla näytti olevan. Jopa kuvassa näkyvä lappukin löytyy. Siinä luki ainakin "tested", joten kait kytkennät ovat auton osalta kunnossa.
9-5 W, 2.0t, -01
Vastaa Viestiin