Kiitokset Eski. Jos kuitenkin vielä kerrataan, mitä kaikkea pitää ensin purkaa, että pääsee ylipäätään käsiksi noihin pultteihin...Kiristysjärjestys:
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
Vaihe1: 40Nm
Vaihe2: 60Nm
Vaihe3: Kulmakiristys 90 astetta
Eli jokainen pultti yksitellen ensin auki->1 vaiheen kiristys tuon kiristysjärjestyksen mukaisesti, sitten samassa järjestyksessä vaiheet 2 ja lopuksi 3 joka pultille.
2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
En usko kyllä itsekään että jo vuotanut tiiviste alkaisi pitämään, jos on vettä/öljyä tiivisteen välissä, ja nuo ovat varmaan syöneet jo tiivistettäkin hieman.
Jäähdytysnesteiden seassako oli öljyä, vaiko öljytikussa sitä vesi/öljyhyhmää (vaiko molemmat tapaukset)?
Öljytikussahan näkyy helpostikin pientä kondensiovettä sellaisena keltaisena ruskeankeltaisena öljyhyhmänä.
Mutta jos jäähdytysnestettä katoaa oikeinkin rankasti niin voisi epäillä kansipahvia (etenkin jos vuotaa ulospäinkin).
Kuitenkin sekä öljytila, että jäähdytysjärjestelmä voisi olla syytä puhdistaa samalla jos kansipahvi on syyllinen.
Jäähdytysnesteiden seassako oli öljyä, vaiko öljytikussa sitä vesi/öljyhyhmää (vaiko molemmat tapaukset)?
Öljytikussahan näkyy helpostikin pientä kondensiovettä sellaisena keltaisena ruskeankeltaisena öljyhyhmänä.
Mutta jos jäähdytysnestettä katoaa oikeinkin rankasti niin voisi epäillä kansipahvia (etenkin jos vuotaa ulospäinkin).
Kuitenkin sekä öljytila, että jäähdytysjärjestelmä voisi olla syytä puhdistaa samalla jos kansipahvi on syyllinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Löytyi toinen hieman erilainen kiristysohje, ehkä tämä on Saabin ohjeiden mukainen:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
Kiristäminen ei varmasti auta, jos puurot ja vellit on jo sekaisin. Pultteja kannattaa kokeilla ensin varovasti ovatko "sormimomentissa". Turha niitä on lähteä avaamaan, jos ovat tiukassa.
Eski
http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
Kiristäminen ei varmasti auta, jos puurot ja vellit on jo sekaisin. Pultteja kannattaa kokeilla ensin varovasti ovatko "sormimomentissa". Turha niitä on lähteä avaamaan, jos ovat tiukassa.
Eski
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Itse en kyllä tuon ohjeen mukaan toimisi, vaan tekisin oikeiden ohjeiden mukaan, eli:Eski kirjoitti:Löytyi toinen hieman erilainen kiristysohje, ehkä tämä on Saabin ohjeiden mukainen:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
Kiristäminen ei varmasti auta, jos puurot ja vellit on jo sekaisin. Pultteja kannattaa kokeilla ensin varovasti ovatko "sormimomentissa". Turha niitä on lähteä avaamaan, jos ovat tiukassa.
Eski
ensin kiristysjärjestyksen mukaisesti pultti nro 1 löyhälle, ja sitten sen kiristys 60Nm:iin (itse ainakin kasasin T7-koneen näillä 20Nm kovemmilla arvoila jotka oli mm T5-koneissa, pultit ihan samoja), sitten sama pultille nro 2jne.
Seuraava kierros kireysmomenttiin 80Nm, ja viimeisellä kierroksella 90 asteen kulmakiristys.
Eipä tuossa varmaan mitään mahda hävitä vaikka jo ilmeisen vuotavan kannen kokeilisi jälkikiristääkin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Nykyinen suositus on kuitenkin 40Nm->60Nm->90ast., kaikkiin 16v koneisiin.
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Jep, tuohon vaikea ottaa kantaa, mutta voisiko tuo uudempi (ilmeisesti T7-koneiden myötä tullut) kiristyssuositus olla aiheuttanut tuota kansipulttien löyhtymistä? (puhdas veikkaus, ei väite).Tri-Lo kirjoitti:Nykyinen suositus on kuitenkin 40Nm->60Nm->90ast., kaikkiin 16v koneisiin.
Ainakin 225tkm ajetun 2.0T7:n orkkis-kansipultit kestivät tuon isomman momentin ilman ongelmia, jokainen kiristäköön kuten parhaaksi näkee, itse vetäisin tuohon isompaan momenttiin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Totta, vaikea ottaa kantaa.. Tuntuu kuitenkin että haluaisin luottaa DrBoostiin. "Uusi" kiristysmomentti tuli käsittääkseni uudentyyppisten pulttien kanssa, jotka siis tulivat vuoden 1997 aikana.ng900aero kirjoitti:Jep, tuohon vaikea ottaa kantaa, mutta voisiko tuo uudempi (ilmeisesti T7-koneiden myötä tullut) kiristyssuositus olla aiheuttanut tuota kansipulttien löyhtymistä? (puhdas veikkaus, ei väite).Tri-Lo kirjoitti:Nykyinen suositus on kuitenkin 40Nm->60Nm->90ast., kaikkiin 16v koneisiin.
Ainakin 225tkm ajetun 2.0T7:n orkkis-kansipultit kestivät tuon isomman momentin ilman ongelmia, jokainen kiristäköön kuten parhaaksi näkee, itse vetäisin tuohon isompaan momenttiin.
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Samaa mieltä. Jos vuotoa on tullut palotilan ja vesi- tai öljytilan välille vaikkapa pulttien löystymisen vuoksi, paine ja kuumuus rikkovat kannentiivisteen nopeasti. Siinä ei enää pulttien kiristäminen auta. Omassa 200 tkm ajetussa ei kiristäminen lopettanut öljyvuotoa ulos päin.9-5T kirjoitti:Kannattaa kiristää jollei ongelmia mutta en usko että sillä korjataan alkanutta vuotoa eikä edes ulospäin yleistä öljyn vuotoa.
Venttiilikoppa auki ja tarvittaessa uusi tiiviste.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Eli viaksi selvisi sittenkin mäntä ykköspytystä. Männän helma halki toisesta päädystä (en osaa selittää tarkemmin, laitan kuvan näkyville myöhemmin) niin että alempi männänrengas pitää palasta männässä kiinni. Männäntapin reikä (mikä taas onkaan) on myös ehjä. Helmasta siis lohjennut kapea pala männänrenkaalle asti. Palotilan puoleinen pinta kuitenkin ehjä ja mäntä muuten yhtenä kappaleena. Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
9-5T kirjoitti:Kiva lukea kunnolla tehtävästä remontista.2.3i-16 kirjoitti:Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Aika paljon pienempi lisätyö kuitenkin nyt kerralla kuin esim jakopää joskus myöhemmin kun kerran paketti on muutenkin levällään...
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Jees elikkä nyt olisi kuvaa tarjolla kuten lupasin.2.3i-16 kirjoitti:Eli viaksi selvisi sittenkin mäntä ykköspytystä. Männän helma halki toisesta päädystä (en osaa selittää tarkemmin, laitan kuvan näkyville myöhemmin) niin että alempi männänrengas pitää palasta männässä kiinni. Männäntapin reikä (mikä taas onkaan) on myös ehjä. Helmasta siis lohjennut kapea pala männänrenkaalle asti. Palotilan puoleinen pinta kuitenkin ehjä ja mäntä muuten yhtenä kappaleena. Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Eli halkeama oli melko iso. Mielenkiintoisesta paikasta on haljennut. Halkeama jatkuu alemman männänrenkaan uraan asti, puristuspinta on ehjä. Muita halkeamia männässä ei ole ja kaikki 3 muuta olivat priimat.
Männät ovat laelta karstaiset ja liuotinpesunkaan jälkeen ei näkynyt mitään jälkiä sulamisesta/todella kovista lämmöistä.
Muuten, männänhelman halkeaman kohdalla, sisäpuolella lukee ironisesti MAHLE
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Samannäköistä kuin velipojan aerossa, kun pääsi nakuttamaan. Viripurkki + viallinen ilmamassamittari. Toisella kertaa mäntä noukitiin öljypohjasta.2.3i-16 kirjoitti:Jees elikkä nyt olisi kuvaa tarjolla kuten lupasin.2.3i-16 kirjoitti:Eli viaksi selvisi sittenkin mäntä ykköspytystä. Männän helma halki toisesta päädystä (en osaa selittää tarkemmin, laitan kuvan näkyville myöhemmin) niin että alempi männänrengas pitää palasta männässä kiinni. Männäntapin reikä (mikä taas onkaan) on myös ehjä. Helmasta siis lohjennut kapea pala männänrenkaalle asti. Palotilan puoleinen pinta kuitenkin ehjä ja mäntä muuten yhtenä kappaleena. Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Eli halkeama oli melko iso. Mielenkiintoisesta paikasta on haljennut. Halkeama jatkuu alemman männänrenkaan uraan asti, puristuspinta on ehjä. Muita halkeamia männässä ei ole ja kaikki 3 muuta olivat priimat.
Männät ovat laelta karstaiset ja liuotinpesunkaan jälkeen ei näkynyt mitään jälkiä sulamisesta/todella kovista lämmöistä.
Muuten, männänhelman halkeaman kohdalla, sisäpuolella lukee ironisesti MAHLE
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Lievä ot.
Minkä kokoiset kannenpultit muuten ovat?
Minkä kokoiset kannenpultit muuten ovat?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Pitää varmaan vaihtaa tuo IMM varmuuden vuoksi.9000LPT kirjoitti:Samannäköistä kuin velipojan aerossa, kun pääsi nakuttamaan. Viripurkki + viallinen ilmamassamittari. Toisella kertaa mäntä noukitiin öljypohjasta.2.3i-16 kirjoitti:Jees elikkä nyt olisi kuvaa tarjolla kuten lupasin.2.3i-16 kirjoitti:Eli viaksi selvisi sittenkin mäntä ykköspytystä. Männän helma halki toisesta päädystä (en osaa selittää tarkemmin, laitan kuvan näkyville myöhemmin) niin että alempi männänrengas pitää palasta männässä kiinni. Männäntapin reikä (mikä taas onkaan) on myös ehjä. Helmasta siis lohjennut kapea pala männänrenkaalle asti. Palotilan puoleinen pinta kuitenkin ehjä ja mäntä muuten yhtenä kappaleena. Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Eli halkeama oli melko iso. Mielenkiintoisesta paikasta on haljennut. Halkeama jatkuu alemman männänrenkaan uraan asti, puristuspinta on ehjä. Muita halkeamia männässä ei ole ja kaikki 3 muuta olivat priimat.
Männät ovat laelta karstaiset ja liuotinpesunkaan jälkeen ei näkynyt mitään jälkiä sulamisesta/todella kovista lämmöistä.
Muuten, männänhelman halkeaman kohdalla, sisäpuolella lukee ironisesti MAHLE
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021