2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kiristysjärjestys:
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10

Vaihe1: 40Nm
Vaihe2: 60Nm
Vaihe3: Kulmakiristys 90 astetta

Eli jokainen pultti yksitellen ensin auki->1 vaiheen kiristys tuon kiristysjärjestyksen mukaisesti, sitten samassa järjestyksessä vaiheet 2 ja lopuksi 3 joka pultille.
Kiitokset Eski. Jos kuitenkin vielä kerrataan, mitä kaikkea pitää ensin purkaa, että pääsee ylipäätään käsiksi noihin pultteihin... :oops:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En usko kyllä itsekään että jo vuotanut tiiviste alkaisi pitämään, jos on vettä/öljyä tiivisteen välissä, ja nuo ovat varmaan syöneet jo tiivistettäkin hieman.

Jäähdytysnesteiden seassako oli öljyä, vaiko öljytikussa sitä vesi/öljyhyhmää (vaiko molemmat tapaukset)?
Öljytikussahan näkyy helpostikin pientä kondensiovettä sellaisena keltaisena ruskeankeltaisena öljyhyhmänä.
Mutta jos jäähdytysnestettä katoaa oikeinkin rankasti niin voisi epäillä kansipahvia (etenkin jos vuotaa ulospäinkin).
Kuitenkin sekä öljytila, että jäähdytysjärjestelmä voisi olla syytä puhdistaa samalla jos kansipahvi on syyllinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Löytyi toinen hieman erilainen kiristysohje, ehkä tämä on Saabin ohjeiden mukainen:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm

Kiristäminen ei varmasti auta, jos puurot ja vellit on jo sekaisin. Pultteja kannattaa kokeilla ensin varovasti ovatko "sormimomentissa". Turha niitä on lähteä avaamaan, jos ovat tiukassa.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Löytyi toinen hieman erilainen kiristysohje, ehkä tämä on Saabin ohjeiden mukainen:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm

Kiristäminen ei varmasti auta, jos puurot ja vellit on jo sekaisin. Pultteja kannattaa kokeilla ensin varovasti ovatko "sormimomentissa". Turha niitä on lähteä avaamaan, jos ovat tiukassa.

Eski
Itse en kyllä tuon ohjeen mukaan toimisi, vaan tekisin oikeiden ohjeiden mukaan, eli:
ensin kiristysjärjestyksen mukaisesti pultti nro 1 löyhälle, ja sitten sen kiristys 60Nm:iin (itse ainakin kasasin T7-koneen näillä 20Nm kovemmilla arvoila jotka oli mm T5-koneissa, pultit ihan samoja), sitten sama pultille nro 2jne.

Seuraava kierros kireysmomenttiin 80Nm, ja viimeisellä kierroksella 90 asteen kulmakiristys.
Eipä tuossa varmaan mitään mahda hävitä vaikka jo ilmeisen vuotavan kannen kokeilisi jälkikiristääkin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Nykyinen suositus on kuitenkin 40Nm->60Nm->90ast., kaikkiin 16v koneisiin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:Nykyinen suositus on kuitenkin 40Nm->60Nm->90ast., kaikkiin 16v koneisiin.
Jep, tuohon vaikea ottaa kantaa, mutta voisiko tuo uudempi (ilmeisesti T7-koneiden myötä tullut) kiristyssuositus olla aiheuttanut tuota kansipulttien löyhtymistä? (puhdas veikkaus, ei väite).
Ainakin 225tkm ajetun 2.0T7:n orkkis-kansipultit kestivät tuon isomman momentin ilman ongelmia, jokainen kiristäköön kuten parhaaksi näkee, itse vetäisin tuohon isompaan momenttiin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Nykyinen suositus on kuitenkin 40Nm->60Nm->90ast., kaikkiin 16v koneisiin.
Jep, tuohon vaikea ottaa kantaa, mutta voisiko tuo uudempi (ilmeisesti T7-koneiden myötä tullut) kiristyssuositus olla aiheuttanut tuota kansipulttien löyhtymistä? (puhdas veikkaus, ei väite).
Ainakin 225tkm ajetun 2.0T7:n orkkis-kansipultit kestivät tuon isomman momentin ilman ongelmia, jokainen kiristäköön kuten parhaaksi näkee, itse vetäisin tuohon isompaan momenttiin.
Totta, vaikea ottaa kantaa.. Tuntuu kuitenkin että haluaisin luottaa DrBoostiin. :wink: "Uusi" kiristysmomentti tuli käsittääkseni uudentyyppisten pulttien kanssa, jotka siis tulivat vuoden 1997 aikana.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja artako »

9-5T kirjoitti:Kannattaa kiristää jollei ongelmia mutta en usko että sillä korjataan alkanutta vuotoa eikä edes ulospäin yleistä öljyn vuotoa.
Venttiilikoppa auki ja tarvittaessa uusi tiiviste.
Samaa mieltä. Jos vuotoa on tullut palotilan ja vesi- tai öljytilan välille vaikkapa pulttien löystymisen vuoksi, paine ja kuumuus rikkovat kannentiivisteen nopeasti. Siinä ei enää pulttien kiristäminen auta. Omassa 200 tkm ajetussa ei kiristäminen lopettanut öljyvuotoa ulos päin.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Eli viaksi selvisi sittenkin mäntä ykköspytystä. Männän helma halki toisesta päädystä (en osaa selittää tarkemmin, laitan kuvan näkyville myöhemmin) niin että alempi männänrengas pitää palasta männässä kiinni. Männäntapin reikä (mikä taas onkaan) on myös ehjä. Helmasta siis lohjennut kapea pala männänrenkaalle asti. Palotilan puoleinen pinta kuitenkin ehjä ja mäntä muuten yhtenä kappaleena. Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-5T kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Kiva lukea kunnolla tehtävästä remontista.

Aika paljon pienempi lisätyö kuitenkin nyt kerralla kuin esim jakopää joskus myöhemmin kun kerran paketti on muutenkin levällään...
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

2.3i-16 kirjoitti:Eli viaksi selvisi sittenkin mäntä ykköspytystä. Männän helma halki toisesta päädystä (en osaa selittää tarkemmin, laitan kuvan näkyville myöhemmin) niin että alempi männänrengas pitää palasta männässä kiinni. Männäntapin reikä (mikä taas onkaan) on myös ehjä. Helmasta siis lohjennut kapea pala männänrenkaalle asti. Palotilan puoleinen pinta kuitenkin ehjä ja mäntä muuten yhtenä kappaleena. Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Jees elikkä nyt olisi kuvaa tarjolla kuten lupasin.

Kuva


Eli halkeama oli melko iso. Mielenkiintoisesta paikasta on haljennut. Halkeama jatkuu alemman männänrenkaan uraan asti, puristuspinta on ehjä. Muita halkeamia männässä ei ole ja kaikki 3 muuta olivat priimat.

Männät ovat laelta karstaiset ja liuotinpesunkaan jälkeen ei näkynyt mitään jälkiä sulamisesta/todella kovista lämmöistä.

Muuten, männänhelman halkeaman kohdalla, sisäpuolella lukee ironisesti MAHLE :lol:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

2.3i-16 kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Eli viaksi selvisi sittenkin mäntä ykköspytystä. Männän helma halki toisesta päädystä (en osaa selittää tarkemmin, laitan kuvan näkyville myöhemmin) niin että alempi männänrengas pitää palasta männässä kiinni. Männäntapin reikä (mikä taas onkaan) on myös ehjä. Helmasta siis lohjennut kapea pala männänrenkaalle asti. Palotilan puoleinen pinta kuitenkin ehjä ja mäntä muuten yhtenä kappaleena. Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Jees elikkä nyt olisi kuvaa tarjolla kuten lupasin.

Kuva


Eli halkeama oli melko iso. Mielenkiintoisesta paikasta on haljennut. Halkeama jatkuu alemman männänrenkaan uraan asti, puristuspinta on ehjä. Muita halkeamia männässä ei ole ja kaikki 3 muuta olivat priimat.

Männät ovat laelta karstaiset ja liuotinpesunkaan jälkeen ei näkynyt mitään jälkiä sulamisesta/todella kovista lämmöistä.

Muuten, männänhelman halkeaman kohdalla, sisäpuolella lukee ironisesti MAHLE :lol:
Samannäköistä kuin velipojan aerossa, kun pääsi nakuttamaan. Viripurkki + viallinen ilmamassamittari. Toisella kertaa mäntä noukitiin öljypohjasta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja georges »

Lievä ot.
Minkä kokoiset kannenpultit muuten ovat?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9000LPT kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Eli viaksi selvisi sittenkin mäntä ykköspytystä. Männän helma halki toisesta päädystä (en osaa selittää tarkemmin, laitan kuvan näkyville myöhemmin) niin että alempi männänrengas pitää palasta männässä kiinni. Männäntapin reikä (mikä taas onkaan) on myös ehjä. Helmasta siis lohjennut kapea pala männänrenkaalle asti. Palotilan puoleinen pinta kuitenkin ehjä ja mäntä muuten yhtenä kappaleena. Uusi sarja wössnereitä tullee tilalle ja samalla uusi jakopää sekä moniurahihna sekä sen rullat kun kone kerran on auki.
Jees elikkä nyt olisi kuvaa tarjolla kuten lupasin.

Kuva


Eli halkeama oli melko iso. Mielenkiintoisesta paikasta on haljennut. Halkeama jatkuu alemman männänrenkaan uraan asti, puristuspinta on ehjä. Muita halkeamia männässä ei ole ja kaikki 3 muuta olivat priimat.

Männät ovat laelta karstaiset ja liuotinpesunkaan jälkeen ei näkynyt mitään jälkiä sulamisesta/todella kovista lämmöistä.

Muuten, männänhelman halkeaman kohdalla, sisäpuolella lukee ironisesti MAHLE :lol:
Samannäköistä kuin velipojan aerossa, kun pääsi nakuttamaan. Viripurkki + viallinen ilmamassamittari. Toisella kertaa mäntä noukitiin öljypohjasta.
Pitää varmaan vaihtaa tuo IMM varmuuden vuoksi.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin