Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Jälleen avun tarpeessa kun en itse osaa Eli vm -98 2.3t alkoi räpsytellä öljyvaloa. Mittatikku näytti kuitenkin öljyä olevan. Kun taas starttasi lähti laiskanlaisesti käyntiin, sankka valkoinen pilvi pöllähti ja seuraili vielä hetken mukanakin, kone kävi nykien hetken kunnes tasaantui. Ja matka jatkuu noin 45 km kunnes pärähtää taas palamaan. Öljyä kun tarkastaa niin näyttää kuin olisi litra kevytkermaa kaadettu sekaan, paakkuista kellertävää kamaa siis seassa. Oudoksi tekee se, että jäähdytinnestettä ei ole kulunut vuoteen (kuten käsittääkseni pitäisi vastaavanlaisessa tilanteessa, sitähän se kai sinne öljyn sekaan yleensä puskee). Hienoista paakkua ollut öljyn seassa jo vähän aikaa (kaikki vakuutti olevan vain kondenssivettä tai jotain), samoin pölläyttelyä vaihteenvaihdon yhteydessä kun rajummin kiihdyttää. Tämä nykiminen ja heti sen jälkeen öljyvalon räpsyminen on uutta. Edellisestä öljynvaihdosta on jo aikaa muttei nyt NIIN kauaa että pitäisi temppuilla näin, sisällä on 10W-40 synteettiset. Onko siellä kannentiiviste mennyt, öljypumpun sihti tukossa, venttiilivarren kumit vai mikä ihme nyt on vikana? Laittakaa nyt viisaammat jotain ratkaisua, koitin haullakin mutta ei nyt aivan samankaltaista ongelmaa tunnu kellään olleen. Ratkeaako ongelma vain Volvon ostolla
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Pöläyttely viittaa kansipahviin ja/tai turboon + ne venttiilinvarren kumit. Jos öljyssä on jo ollut vettä, se ei sinne todellakaan kuulu, ei edes kondensoituneena. Voi väläytellä öljyvaloa, jos öljynpaine ei riitä, vaikka öljyä olisikin koneessa riittävästi. Tämä viittaisi öljypumppuun. Ajo seis ja kone kuntoon. Jos joudut kaiken teettämään, niin hintaa tulee... eli kansiremontti uusine tiivisteineen, mahdollisesti myös koko jakopään hilut jne.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Onkohan koneessa mikä huohotinsetti? Epäonnistuneella kolmosversiolla oli taipumusta aiheuttaa vaaleaa smetanaa öljyn täyttöputkeen...
Eski
Eski
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Huohottimen versiosta ei aavistustakaan, edellinen omistaja ei maininnut ja itse en ole päivittänyt. Kuvan koitin laittaa mutta eihän siitä mitään taas tullut Sen verran haulla katselin ettei se ainakaan tuo tuorein versio ole.
On tuo outo juttu kun lämmötkään ei nouse tappiin eikä romahda nollille. Nyt yhdessä tämän öljyvalon vilkahtelun kanssa alkanut tursautella öljyä täyttökorkin kautta ulos jonkin verran.
On tuo outo juttu kun lämmötkään ei nouse tappiin eikä romahda nollille. Nyt yhdessä tämän öljyvalon vilkahtelun kanssa alkanut tursautella öljyä täyttökorkin kautta ulos jonkin verran.
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Viimeinen lauseesi viittaa huohotinongelmaan. Etsi-nappulaa käyttämällä hakusanalla huohotin* löytyy aiheesta aivan riittävästi luettavaa. Halutessasi voit kahlata myös tämän viestiketjun läpi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Sulla on huohotin tukossa. Poista letku venttiilikopasta ja ajele jonkin aikaa niin lulis taas toimivan täysin. Todennäköisesti metalliputki tukossa siitä kannen päätystä. Jolloin turbosta vuotaa oljyä läpi imupuolelle jolloin alkaa savuttamaan.
Kokemusta on itseltä. 300km/0,7l öljyä. Ja öljy haisi vielä montapäivää ton ongelman jälkeen kunnes öljy poistui imupuolelta.
Kannattais tarkistaa toi huohotin järjestelmä ja erityisesti se öljyloukko joka sijaitsee koneen ja rintapellin välissä. Pirullisessapaikassa jos ei saa autoa ylös.
Kokemusta on itseltä. 300km/0,7l öljyä. Ja öljy haisi vielä montapäivää ton ongelman jälkeen kunnes öljy poistui imupuolelta.
Kannattais tarkistaa toi huohotin järjestelmä ja erityisesti se öljyloukko joka sijaitsee koneen ja rintapellin välissä. Pirullisessapaikassa jos ei saa autoa ylös.
900i ja 9-5
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Kannattaa asentaa uusin huohotinpäivitys (ja tarkistaa kaikki muutkin letkut) ja ehdottomasti vaihtaa öljyt. Öljyloukon saa vaihdettua yläkautta. Asennusohjetta löytyy esim. http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=82999
Eski
Eski
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Rami P kirjoitti:öljyloukko joka sijaitsee koneen ja rintapellin välissä. Pirullisessapaikassa jos ei saa autoa ylös.
Saako?Eski kirjoitti:Öljyloukon saa vaihdettua yläkautta.
Eski
Onko joku saanut (vaihtanut) yläkautta?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Korjausmies ilmoitteli pähkäilyn lomassa että huohotinputkissa aika tavalla öljyä, enemmän oli huolestunut siitä että öljyn seasta löytynyt pieniä metallilastuja. Mietiskelin tässä vaan, että mistä ihmeestä sinne päätyneet, kun auto on samantien pysäytetty kun öljyvalo vilkahtanut. Ja vielä kun ei pellin alta ole mitään outoja ääniä kuulunut koskaan, luulisi nyt metallin sorvautuessa jotain ääntäkin kantautuvan. Fordin, volkkarin ja mersun jälkeen tämä saabismiin tutustuminen alkaa tulla jo aika kalliiksi...
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Mistäköhän saisi hankittua edullisesti männänrengassarjan, olis ehkä tarvetta?
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 02:38
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Jees, juuri tallista (hyvin väsyneenä) tulleena ja aivan samoista oireista kärsineenä, ihmettelen vain, että miten tällainen voi olla mahdollista? Vaikka hyvin monen merkkistä ja mallista autoa on tullut käytyä läpi ja korjattua, niin tässä mallissa tuntuu olevan suunnitteluvirheitä enemmän hallituksen metsäverotuksessa. Tässä vähän saldoa, lykkäs kanssa öljyvaloa kehiin, samassa savua tuli enemmän kuin sodassa, koneeseen käyntihäiriö, tehot hukkui ja kaikki kävi hyvin nopeasti.
Diaknoosin tulos: turbo aivan paskana, ihme ettei akseli poikki, imupuolen siiven palasia tiivisteiden läpi tulleen öljyn mukana paljon=öljyssä helvetisti metallia...
-nokka-akseleissa selviä lämpö/naarmuvaurioita
-venttiilinostimissa selvää naarmujälkeä(metallin ja ö-paineen aiheuttamaa)
-kannentiiviste alkoi vuotaa 1-2 sylinteriin
-jakopäänketjun kiristimen laahaimen pää sulanut haurastunut pois
-1-syl pakoventtiili palanut
-venttiilinnostimissa jälkiä (voiteluvikaa)
-Tasapainoakselit/laakerit?
-yms, ei jaksa edes kaikkia luetella...
Jos aikanaan on moottorivakuutus näille ruotsissa myönnetty, en yhtään ihmettele miksi on otettu pois... Kaikki ketkä vähän tietää moottoreista ja niiden tekniikasta, varmasti tietää mistä puhun
Sillä tässä nyt kommentoin, että kertokaa nyt vähän, että mistähän saisi edes uusia osia ym tähän malliin, kun ei tahdo mistään löytyä... Tiivistesarjaa ym löytyy kyllä, kannenpulttisarjaa löytyy 9-3 mallista, mutta kuinkas turboa, onko bilteman laitteista kokemusta? Alkup. taitaa olla hieman tyyriimpi?
Kiitos jo vastauksista etukäteen ja foorumia lukeneena tiedän, että ette tykkää tästä =) Mutta hei, itse ajelen ranskalaisilla
Diaknoosin tulos: turbo aivan paskana, ihme ettei akseli poikki, imupuolen siiven palasia tiivisteiden läpi tulleen öljyn mukana paljon=öljyssä helvetisti metallia...
-nokka-akseleissa selviä lämpö/naarmuvaurioita
-venttiilinostimissa selvää naarmujälkeä(metallin ja ö-paineen aiheuttamaa)
-kannentiiviste alkoi vuotaa 1-2 sylinteriin
-jakopäänketjun kiristimen laahaimen pää sulanut haurastunut pois
-1-syl pakoventtiili palanut
-venttiilinnostimissa jälkiä (voiteluvikaa)
-Tasapainoakselit/laakerit?
-yms, ei jaksa edes kaikkia luetella...
Jos aikanaan on moottorivakuutus näille ruotsissa myönnetty, en yhtään ihmettele miksi on otettu pois... Kaikki ketkä vähän tietää moottoreista ja niiden tekniikasta, varmasti tietää mistä puhun
Sillä tässä nyt kommentoin, että kertokaa nyt vähän, että mistähän saisi edes uusia osia ym tähän malliin, kun ei tahdo mistään löytyä... Tiivistesarjaa ym löytyy kyllä, kannenpulttisarjaa löytyy 9-3 mallista, mutta kuinkas turboa, onko bilteman laitteista kokemusta? Alkup. taitaa olla hieman tyyriimpi?
Kiitos jo vastauksista etukäteen ja foorumia lukeneena tiedän, että ette tykkää tästä =) Mutta hei, itse ajelen ranskalaisilla
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Isäukon Diesel Citikassa huohotinletku jäätyi talvella ja tuho oli vastaavaa kuin edellisessä viestissä. Onneksi autossa ei ollut 8 vuoden moottoritakuuta, joten itse sai koko remontin maksaa. Saabistin näkökulmasta ranskalaisia ostetaan vain grillin tiskiltä baari-illan jälkeen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Jos oli montakin suomalaista, niin ei ole ihme, että meni noinkin pahasti fituralleen Saabin parhaat koneet on 2,5 tai 3,0litraset V6 bensakoneet, niistä kun on Saabin omat insinöörit pitäny suurimmaksi osaksi näppinsä erossa9-5T kirjoitti:Tiedäthän minkä maalaisia oli suunnittelutiimissä?mirahirviö kirjoitti: tässä mallissa tuntuu olevan suunnitteluvirheitä enemmän hallituksen metsäverotuksessa.
itse ajelen ranskalaisilla
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Öljyvalo palaa ja kohta hihatkin
Taiat juksataV.J.S kirjoitti:Jos oli montakin suomalaista, niin ei ole ihme, että meni noinkin pahasti fituralleen Saabin parhaat koneet on 2,5 tai 3,0litraset V6 bensakoneet, niistä kun on Saabin omat insinöörit pitäny suurimmaksi osaksi näppinsä erossa
Ei vaan. Vähän ihmetyttää tämä uudempíen (9-5 varsinkin) Saabien moittiminen milloin mistäkin, varsinkin moottorin lähestulkoon epäonnistumisesta.
Jos aatellaan vähän tuotantohistoriassa taaksepäin, itellä on omistuskokemusta seuraavista 900i (87), 9000 TA (89) sekä 9000 Aero (96). Lisäksi porukoilla on ollut ja on edelleen lukuisia 99:jä seitkyt- ja kahekskytluvuilla, 9000 TA (87), 9000 2.3t (94), 9-5 2.3ta (98) ja 9-5 2.0t (00).
En muista, että ikinä noissa porukoiden Saabeissa ois ollut minkäänlaista isompaa vikaa moottoripuolella, vaikka kirjo sisältääkin 2 9-5:sta, joista toinen vielä se erikoisen riskialtis malli. Ei ei, eipä ollut mitään lietettä venttiilikopassa, moottori kävi siististi. tuosta 87:sta aikoinaan laitettiin kuntoon automaattilaatikon mukana tuleva suunnitteluvikainen vetolevy. Lopultahan tuo mätäni käsiin, mutta joku klubilainen sen taisi vielä hitsata kuntoon.
Omissa nimissä olleista Saabeista satkun nykiminen märällä kelillä loppui tulpanjohdot vaihtamalla. Ei siinä ikinä mitään vikaa ollut moottoripuolella. Ekasta tonnarista piti rempata (saksalainen) automaattilaatikko ja tapella vetolevyn kanssa. Moottorin läpi laskettiin litratolkulla raakaa bensaa, hiukan naputti, nyt on kestänyt 19v:n käytössä jo vuoden päivät ilman oireita. Katalysaattorikin kesti tuon kylvyn ilman mitään. Aerosta piti viime kesänä vaihtaa kansipahvi. No, ehkä se 11 vuotiaalle sallitaan. Tasapainoakselit pyörivät, öljyä ei kulu yhtään, kone naputtaa 2 sekuntia kylmäkäynnistyksessä päivien seisonnan jälkeen. Kaikki ohitusmahdollisuudet on käytetty ja täydet ahtopaineet käytössä sen, mitä laki sallii. Eikä oireita.
Sitä minä vain meinaan, että ei kait nuo uudemmat b2x5-pannut nyt niin paljon ole näistä ammoisien aikojen moottoreista huonontuneet. Onhan siellä jotain räpeltämistä huohottimien ja kevyiden mäntien kanssa, joojoo. Jotenkin vain tuntuu, että asiat saavat väärät mittasuhteet moottorin suunnittelun epäonnistumisesta puhuttaessa (joo joo, turha heittää sitä satasivuista ketjua moottoritakuusta tai jotai vuodelta 2003 olevaa saksalaista moottoritiellejättämistaulukkoa).
Aurinkoinen päivä, terassilla vieno tuuli puhaltaa ja meri liplattaa. Saabikin tuntuu ihan jees autolta
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87