Eli...
Saab 9-5 aero v.2000 on ollut ajossa ja olen ollut hyvinkin tyytyväinen kulkupeliin
 . Pari viikkoa sitten tein kuitenkin hieman ripeämmän oikean jalan oikaisun kaasupolkimeen ja tämän jälkeen kojelautaan ilmaantui moottorivalo. Kävin pikahuollossa, jossa järjestelmä ilmoitti bypass venttiilin olevan rikki. Noh, tämä vaihdettiin ja valo sammui. Parin viikon jälkeen tein hieman ripeämmän ohituksen jonka seurauksena moottorivalo syttyi jälleen. Vein auton takaisin pikahuoltoon, jossa järjestelmä ilmoitti jälleen bypass venttiilin olevan rikki, ja toimenpide oli, että se vaihdettiin toistamiseen. Vaihdon jälkeen epäiltiin viallista bypass venttiiliä, mutta sanottiin, että jos valo syttyy vielä kolmannen kerran niin huoltoon olisi varattava aika. Vaihdon jälkeen valo sammui, mutta halusin vielä kokeilla joskos valo syttyy vielä kertaalleen voimakkaamman kiihdytyksen jälkeen... Ja pitihän se arvata... Valo syttyi heti voimakkaamman kiihdytyksen jälkeen
. Pari viikkoa sitten tein kuitenkin hieman ripeämmän oikean jalan oikaisun kaasupolkimeen ja tämän jälkeen kojelautaan ilmaantui moottorivalo. Kävin pikahuollossa, jossa järjestelmä ilmoitti bypass venttiilin olevan rikki. Noh, tämä vaihdettiin ja valo sammui. Parin viikon jälkeen tein hieman ripeämmän ohituksen jonka seurauksena moottorivalo syttyi jälleen. Vein auton takaisin pikahuoltoon, jossa järjestelmä ilmoitti jälleen bypass venttiilin olevan rikki, ja toimenpide oli, että se vaihdettiin toistamiseen. Vaihdon jälkeen epäiltiin viallista bypass venttiiliä, mutta sanottiin, että jos valo syttyy vielä kolmannen kerran niin huoltoon olisi varattava aika. Vaihdon jälkeen valo sammui, mutta halusin vielä kokeilla joskos valo syttyy vielä kertaalleen voimakkaamman kiihdytyksen jälkeen... Ja pitihän se arvata... Valo syttyi heti voimakkaamman kiihdytyksen jälkeen   .
 .Moottori toimii kuitenkin aivan moitteettomasti sekä tyhjäkäynnillä että normaalissa ja hieman ripeämmässäkin ajossa. Ainoa asia jonka olen huomannut on se, että ensimmäisen bypass vaihdon jälkeen koneesta tulee kummallista "proot (kumina)" ääntä kun kierrokset ovat 2200-2600 paikkeilla ja koneessa on veto päällä.
Kyselin huollosta onko aerolle omaa bypass venttiiliä (ajattelin joskos turbossa olis kovemmat ahtopaineet kuin esim. 2.0t koneella. Näissähän on ymmärtääkseni myös eri turbot). Huollosta vastattiin, että molemmissa on samanlainen bypass venttiili joten jatkuva venttiilin rikkoutuminen ei johtuisi siitä. Kuitenkin hieman epäilyttää tämä moottorista tulevan äänen ilmaantuminen ja venttiilien rikkoutumien kun painaa voimakkaammin kaasua
 .
 .Olisiko Teillä mitään ajatuksia joita voisin esittää viedessäni autoa huoltoon ?
Pikahuollossa olin kuitenkin paikalla ja vikakoodeista näin ettei mitään muuta vikaa järejstelmä ilmoittanut kuin tuon bypass venttiilin hajoamisen.
Kiitos kovasti avustanne ja asiantuntevista kommenteista jo etukäteen
 
  .
 .
 Hypistelin vielä letkuakin, mutta tuntui vielä olevan sellaisessa kunnossa ettei tarvitse vielä vaihtoa. Nyt ei muuta kuin baanalle ja kokeilemään jälleen ripeitä ohituksia (tietenkin järjen kanssa!)
 Hypistelin vielä letkuakin, mutta tuntui vielä olevan sellaisessa kunnossa ettei tarvitse vielä vaihtoa. Nyt ei muuta kuin baanalle ja kokeilemään jälleen ripeitä ohituksia (tietenkin järjen kanssa!)   .
 .