bypass venttiili hajoaa toistuvasti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
aero2000
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 12:50
Paikkakunta: espoo

bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja aero2000 »

Näiltä sivuilta sitä on aiemminkin saanut asiantuntevia ja hyviä kommentteja omiin Saabia koskeviin kysymyksiin, joten kysäisenpä joskos pystyisitte selvittämään mitä kannattaisi seuraavanlaisessa tapauksessa tehdä...
Eli...
Saab 9-5 aero v.2000 on ollut ajossa ja olen ollut hyvinkin tyytyväinen kulkupeliin :-). Pari viikkoa sitten tein kuitenkin hieman ripeämmän oikean jalan oikaisun kaasupolkimeen ja tämän jälkeen kojelautaan ilmaantui moottorivalo. Kävin pikahuollossa, jossa järjestelmä ilmoitti bypass venttiilin olevan rikki. Noh, tämä vaihdettiin ja valo sammui. Parin viikon jälkeen tein hieman ripeämmän ohituksen jonka seurauksena moottorivalo syttyi jälleen. Vein auton takaisin pikahuoltoon, jossa järjestelmä ilmoitti jälleen bypass venttiilin olevan rikki, ja toimenpide oli, että se vaihdettiin toistamiseen. Vaihdon jälkeen epäiltiin viallista bypass venttiiliä, mutta sanottiin, että jos valo syttyy vielä kolmannen kerran niin huoltoon olisi varattava aika. Vaihdon jälkeen valo sammui, mutta halusin vielä kokeilla joskos valo syttyy vielä kertaalleen voimakkaamman kiihdytyksen jälkeen... Ja pitihän se arvata... Valo syttyi heti voimakkaamman kiihdytyksen jälkeen :( .
Moottori toimii kuitenkin aivan moitteettomasti sekä tyhjäkäynnillä että normaalissa ja hieman ripeämmässäkin ajossa. Ainoa asia jonka olen huomannut on se, että ensimmäisen bypass vaihdon jälkeen koneesta tulee kummallista "proot (kumina)" ääntä kun kierrokset ovat 2200-2600 paikkeilla ja koneessa on veto päällä.
Kyselin huollosta onko aerolle omaa bypass venttiiliä (ajattelin joskos turbossa olis kovemmat ahtopaineet kuin esim. 2.0t koneella. Näissähän on ymmärtääkseni myös eri turbot). Huollosta vastattiin, että molemmissa on samanlainen bypass venttiili joten jatkuva venttiilin rikkoutuminen ei johtuisi siitä. Kuitenkin hieman epäilyttää tämä moottorista tulevan äänen ilmaantuminen ja venttiilien rikkoutumien kun painaa voimakkaammin kaasua 8O .

Olisiko Teillä mitään ajatuksia joita voisin esittää viedessäni autoa huoltoon ?

Pikahuollossa olin kuitenkin paikalla ja vikakoodeista näin ettei mitään muuta vikaa järejstelmä ilmoittanut kuin tuon bypass venttiilin hajoamisen.

Kiitos kovasti avustanne ja asiantuntevista kommenteista jo etukäteen
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Mikä oli tarkka vikakoodi / koodit? Bypassin viat voivat johtua myös sitä ohjaavan mankun vioista. Itse bypass-venttiilin kalvon hajoaminen on helppo todeta, joten kai ne on sitten paineilmalla sen testanneet ennen vaihtoa? Bypassin letkut oli muuten minulla vm 2000 9-5:ssa aika lahot. Senkin ne kai huollossa katsoivat?
aero2000
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 12:50
Paikkakunta: espoo

Re: bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja aero2000 »

Enpä muista tuota tarkkaa koodia :( . Mielestäni hakivat vain uuden bypass-venttiilin ilman, että kummemmin testasivat aiemman venttiilin toimivuutta. Letkuja ne kyllä painelivat käsin muttei sen kummemmin testailleet. Kaikkiaan oli hieman pikahuollon meininkiä.

Onko muuten tuo bypass venttiili samanlainen kaikkiin saabeihin vai onko niissä eroja? Ja mitä tuommoinen uusi mankku mahtaa maksaa?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, mulle tuli kanssa mieleen, että bypassille menevä alipaineletku olisi rikki ja bypass olisi kuin olisikin ehjä. Ei vain olisi tajuttu tarkistaa, vaan uskottu vikakoodia.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
aero2000
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 12:50
Paikkakunta: espoo

Re: bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja aero2000 »

Ajattelen tässä hieman ääneen näiden vastauksien pohjalta... Jos alipaineletkussa olisi se vika ja bypass venttiili vaihdetaan, niin se poistaa hetkellisesti tuon moottorivalon (nollaa tilanteen). Kun paineita lisätään kovemmassa kiihdytyksessä niin silloin alipaineletku alkaa "falskaamaan" ja sytyttää moottorivalon, joka ei enää sammu vaan palaa jatkuvasti. Tästä voisi myös johtua tuo mainitsemani "proooooot" ääni kierrosten ollessa 2200-2600 paikkeilla?

Mahtaako tuollainen vahingoittaa konetta vai uskallanko ajaa sen normaalisti huoltoon?
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Näin kävi suurinpiirtein allekijoittaneelle! :oops:
Kävin luetuttamassa vikakoodit jotka olivat P110 BYPASS-VENTTIILI ahtoilman toim virhe.
Virhe oli todellisuudessa irronnut ohut letku siellä "tulipellin" puolella mutta kun on uusi tuttavuus tämä 9-5 niin en huomannut moista vikaa.
Tyhmyydestä veloitettiin 81e ja kysyttiin josko saisin venttiilin itse vaihdettua johon vastasin myöntävästi. Letku oli huomattavasti hapertunut joten vaihdoin sen samalla uuteen.
Ei ole "moottorin kuva" enää loimottanut mittaristossa!
Mutta mihin on kadonnut Suomalaisissa palveluhenkisyys???? Kysyypi:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
aero2000
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 12:50
Paikkakunta: espoo

Re: bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja aero2000 »

J.V.A kirjoitti:Näin kävi suurinpiirtein allekijoittaneelle! :oops:
Kävin luetuttamassa vikakoodit jotka olivat P110 BYPASS-VENTTIILI ahtoilman toim virhe.
Virhe oli todellisuudessa irronnut ohut letku siellä "tulipellin" puolella mutta kun on uusi tuttavuus tämä 9-5 niin en huomannut moista vikaa.
Tyhmyydestä veloitettiin 81e ja kysyttiin josko saisin venttiilin itse vaihdettua johon vastasin myöntävästi. Letku oli huomattavasti hapertunut joten vaihdoin sen samalla uuteen.
Ei ole "moottorin kuva" enää loimottanut mittaristossa!
Mutta mihin on kadonnut Suomalaisissa palveluhenkisyys???? Kysyypi:
Vastaukseni hieman kesti, mutta tarkastin tuon ohut letkun (mikäli se on se joka lähtee bypass venttiilistä ja menee tuulilasin alapuolelle johonkin liitokseen?) ja irtihän se näytti olevan! työnsin letkun takaisin kiinni (kuvittelin samalla kuinka nätisti moottorivalo sammuu, ja hymähtelin tyytyväisenä itsekseni) ja menin kääntämään virta-avaimesta moottorin käyntiin. Epäonnekseni huomasin moottorivalon edelleen palavan :-(. Ilmeisesti tuo ohut letku oli yksi asia joka vaikutti tuon moottorivalon palamiseen, mutta mikä muu mahtaisi olla kyseessä?? Vai onko niin että homma pitäis jostain nollata??

Kiitos kovasti avusta jo tähän mennessä. Vielä viimeinen silaus ja homma toimii jälleen nätisti :-).

p.s. pesin, vahasin, imuroin ja siivosin tänään auton. Hommaan meni reilut 3h mutta kyllä kannatti!
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Ota akunkenkä vartiksi irti niin jospa se häiriönmerkki jäisi sieltä mittaristosta pois/ vikakoodi nollaantuisi!
On myös syytä tarkastaa letkun kunto- jos vaikuttaa "lakritsilta" niin eikuin vaihtoon! Ei vetelelä letku pysy lävessä eikä tapin ympärillä :wink: .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikka ei aero olekaan, niin tossa meidän 9-5:ssä oli aivan kivikova se bypassin ohjausletku. Vaihdoin tietysti uuden letkun tilalle. Erikoista asiassa on se, että kaikki muut letkut ovat kuitenkin elastisia. Luulisi että letkut olisivat samanlaista kumilaatua ja kovettuisivat suunnilleen samaan tahtiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aero2000
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 12:50
Paikkakunta: espoo

Re: bypass venttiili hajoaa toistuvasti

Viesti Kirjoittaja aero2000 »

J.V.A kirjoitti:Ota akunkenkä vartiksi irti niin jospa se häiriönmerkki jäisi sieltä mittaristosta pois/ vikakoodi nollaantuisi!
On myös syytä tarkastaa letkun kunto- jos vaikuttaa "lakritsilta" niin eikuin vaihtoon! Ei vetelelä letku pysy lävessä eikä tapin ympärillä :wink: .
Loistavaa! Piuhat kun irroitti akusta ja antoi auton olla "sähkövapaa" jonkin aikaa (n.30 min), laittoi piuhat takaisin aukkuun ja käynnisti koneen niin johan oli moottorivalo pimeenä :lol: Hypistelin vielä letkuakin, mutta tuntui vielä olevan sellaisessa kunnossa ettei tarvitse vielä vaihtoa. Nyt ei muuta kuin baanalle ja kokeilemään jälleen ripeitä ohituksia (tietenkin järjen kanssa!) :) .

Kiitos oikein kovasti avusta, näillä ohjeilla säästyi mukavasti €uroja (nyt vain soitto LänsiAutoon ja perumaan huoltoaika) :D .
Vastaa Viestiin