Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Tämä on käyty varmaan täällä jo moneen kertaan, mutta kertauksen vuoksi mikä on Saabin vakiovanteiden yleisin ET-luku? Esim. Viggenin tai 9-5 Aeron?
Ja oliko se niin, että mitä suurempi ET niin sitä ulommas vanne tulee?
Mikä lienee pienin ja suurin ET-luku vanteessa mitä 9-5:een voi laittaa?
Eikö epäkeskopulteilla saa 5x108 ja 5x112 vanteet sopimaan Saabin 5x110 kokoon?
Taas kerran kiitos ja kumarrus tietäjille!
PS. Millaisia kokemuksia ihmisillä on DOTZ-merkkisistä vanteista? Esim. Dotz Shuriken näyttää olevan uutta mallia.
http://www.rengastotal.fi/vanteet/dotz/
Ja oliko se niin, että mitä suurempi ET niin sitä ulommas vanne tulee?
Mikä lienee pienin ja suurin ET-luku vanteessa mitä 9-5:een voi laittaa?
Eikö epäkeskopulteilla saa 5x108 ja 5x112 vanteet sopimaan Saabin 5x110 kokoon?
Taas kerran kiitos ja kumarrus tietäjille!
PS. Millaisia kokemuksia ihmisillä on DOTZ-merkkisistä vanteista? Esim. Dotz Shuriken näyttää olevan uutta mallia.
http://www.rengastotal.fi/vanteet/dotz/
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Tosiaan mitä pienempi ET sitä ulommas vanne tulee.
ET35 taitaa alkaa olla aika maksimi (minimi) mitä femmaan voi laittaa, tosin itse en ehkä ihan niin alas menisi koska ajettavuus kärsii ihan varmasti.
Epäkeskopulteilla tosiaan menee 5x108 ja 5x112 mutta muista, että muun merkkisiin autoihin tarkoitetuissa vanteissa voi olla erikokoinen keskiö joten soviterenkaat saatat myös tarvita!
Ei ole omia kokemuksia Dotzeista mutta kuuleman mukaan ovat ihan laadukkaita vanteita siinä missä muutkin "tunnetut" merkit.
Ja Rengastotalista Kehä 3 varrelta kannattaa hakea ne vanteet
ET35 taitaa alkaa olla aika maksimi (minimi) mitä femmaan voi laittaa, tosin itse en ehkä ihan niin alas menisi koska ajettavuus kärsii ihan varmasti.
Epäkeskopulteilla tosiaan menee 5x108 ja 5x112 mutta muista, että muun merkkisiin autoihin tarkoitetuissa vanteissa voi olla erikokoinen keskiö joten soviterenkaat saatat myös tarvita!
Ei ole omia kokemuksia Dotzeista mutta kuuleman mukaan ovat ihan laadukkaita vanteita siinä missä muutkin "tunnetut" merkit.
Ja Rengastotalista Kehä 3 varrelta kannattaa hakea ne vanteet

Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Itsellä on ollut alla.
16*7 et 35
16*7 et41
18*8 et 43
19*8 et 40
ja nuo ainakin kaikki mahtuneet hyvin pyörimään alla.
Jos meinaat 18*8 vanteita niin tuo ET40 rupeaa olemaan aika minimi. Et 35 tulee jo tosi liki kaaria takana.
Itsellä noilla 19*8" vanteilla(235/35) on n. 3mm kaarin rakoa takana.
16*7 et 35
16*7 et41
18*8 et 43
19*8 et 40
ja nuo ainakin kaikki mahtuneet hyvin pyörimään alla.
Jos meinaat 18*8 vanteita niin tuo ET40 rupeaa olemaan aika minimi. Et 35 tulee jo tosi liki kaaria takana.
Itsellä noilla 19*8" vanteilla(235/35) on n. 3mm kaarin rakoa takana.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Dotz:eista kokemusta yhden kesän verran. Vaikutti ihan päteviltä vanteilta, ainakin sen ajan pysyi maali kiinni vanteessa, pinta ok, ei mennyt kieroksi, yms.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Tuo renkaan pyörimään mahtuminen riippuu vanteen halkaisijan, leveyden ja ET-luvun lisäksi tietty myös renkaan leveydestä/profiilikorkeudesta ja olkapään muodosta sekä auton maavarasta/jousituksen kunnosta - eli loppujen lopuksi varmaan aika tapauskohtaista.
Aika yleisesti nuo vanneselaimet ehdottavat 9-5 Saabiin 8x18" vanteelle ET:ksi 35. Varmaan aika yleisesti tuollaiselle vanteelle laitetaan päälle 225/40 rengas. Olisi mukava tietää onko jollakulla juuri tuollainen yhdistelmä ja mahtuuko pyörimään vai raapiiko kaariin - ja kuinka paljon alustaa on laskettu?
Aika yleisesti nuo vanneselaimet ehdottavat 9-5 Saabiin 8x18" vanteelle ET:ksi 35. Varmaan aika yleisesti tuollaiselle vanteelle laitetaan päälle 225/40 rengas. Olisi mukava tietää onko jollakulla juuri tuollainen yhdistelmä ja mahtuuko pyörimään vai raapiiko kaariin - ja kuinka paljon alustaa on laskettu?
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Kiitos hyvistä kommenteista. Olen päätymässä 8x18" vanteeseen, jonka ET 40. Rengasvalinta on vielä auki, mutta oikea koko lienee 225/40. Autossa on H&R:n jouset ja Bilsteinit, mutta takapään roikkumisen vuoksi perää nostettiin 15 mm. Nyt 17" talvirenkaat 225/45 mahtuvat paremmin eivätkä enää mene kaarien sisään. Auton sivuprofiili kohentui myös huomattavasti. Kesävanne tuolla rengaskoolla pitäisi myös mahtua hyvin. Tosin se selviää käytännössä vasta huhtikuussa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Kyllä se 225/40-18 on se oikea koko! : )
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Ihan sivukysymyksenä, oletko mitannut vanteen keskiön ja lokarin kaaren väliä? Ajattelin vaan, että paljonkohan on matalampi, kuin tuolla Saabin "omalla" sport-alustalla? (Paljonkohan sen edes pitäisi madaltaa?)HMK kirjoitti:Kiitos hyvistä kommenteista. Olen päätymässä 8x18" vanteeseen, jonka ET 40. Rengasvalinta on vielä auki, mutta oikea koko lienee 225/40. Autossa on H&R:n jouset ja Bilsteinit, mutta takapään roikkumisen vuoksi perää nostettiin 15 mm. Nyt 17" talvirenkaat 225/45 mahtuvat paremmin eivätkä enää mene kaarien sisään. Auton sivuprofiili kohentui myös huomattavasti. Kesävanne tuolla rengaskoolla pitäisi myös mahtua hyvin. Tosin se selviää käytännössä vasta huhtikuussa.
#3660
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
En ole mitannut noston jälkeen. Pitääpä mitata. Rekisteriotteeseen kyllä merkittiin ne mitat alustan muutoskatsastuksen jälkeen. H&R:n madallusjousilla auton perä jäi mielestäni liian alas suhteessa etupäähän ja siksi iskarin holkkia paksuntamalla perää nostettiin se 15 mm. Jotkut ovat tehneet niin, että ovat madaltaneet vastaavasti etupäätä. Tämä oli kuitenkin helpompaa ja on käyttökelpoisempi kun takana on henkilöitä ja tavaraa (ennen nostoa otti liian helposti kaariin kiinni).JussiT-5R kirjoitti:Ihan sivukysymyksenä, oletko mitannut vanteen keskiön ja lokarin kaaren väliä? Ajattelin vaan, että paljonkohan on matalampi, kuin tuolla Saabin "omalla" sport-alustalla? (Paljonkohan sen edes pitäisi madaltaa?)HMK kirjoitti:Kiitos hyvistä kommenteista. Olen päätymässä 8x18" vanteeseen, jonka ET 40. Rengasvalinta on vielä auki, mutta oikea koko lienee 225/40. Autossa on H&R:n jouset ja Bilsteinit, mutta takapään roikkumisen vuoksi perää nostettiin 15 mm. Nyt 17" talvirenkaat 225/45 mahtuvat paremmin eivätkä enää mene kaarien sisään. Auton sivuprofiili kohentui myös huomattavasti. Kesävanne tuolla rengaskoolla pitäisi myös mahtua hyvin. Tosin se selviää käytännössä vasta huhtikuussa.
En tiedä paljonko Saabin sport madaltaa, mutta veikkaisin noin 10mm. H&R madaltaa ilmoituksen mukaan 35mm.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Aivan, noh, mutta mittaa kun ehdit/muistat.HMK kirjoitti:En ole mitannut noston jälkeen. Pitääpä mitata. Rekisteriotteeseen kyllä merkittiin ne mitat alustan muutoskatsastuksen jälkeen. H&R:n madallusjousilla auton perä jäi mielestäni liian alas suhteessa etupäähän ja siksi iskarin holkkia paksuntamalla perää nostettiin se 15 mm. Jotkut ovat tehneet niin, että ovat madaltaneet vastaavasti etupäätä. Tämä oli kuitenkin helpompaa ja on käyttökelpoisempi kun takana on henkilöitä ja tavaraa (ennen nostoa otti liian helposti kaariin kiinni).
En tiedä paljonko Saabin sport madaltaa, mutta veikkaisin noin 10mm. H&R madaltaa ilmoituksen mukaan 35mm.
Noista ET:eistä vielä, ajattelin että voisi ihan kokeilumielessä testata myös näitä lankopojan Audin vanteita tuohon Saabiini. Ne on 8x19", ET35 ja kumeina 235/35, muistaakseni.
KUVA
Epäkeskopultit kun jo löytyy tallista...
#3660
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Jos ja kun on pyörät alla, niin kuvia nähtäville.JussiT-5R kirjoitti:Aivan, noh, mutta mittaa kun ehdit/muistat.HMK kirjoitti:En ole mitannut noston jälkeen. Pitääpä mitata. Rekisteriotteeseen kyllä merkittiin ne mitat alustan muutoskatsastuksen jälkeen. H&R:n madallusjousilla auton perä jäi mielestäni liian alas suhteessa etupäähän ja siksi iskarin holkkia paksuntamalla perää nostettiin se 15 mm. Jotkut ovat tehneet niin, että ovat madaltaneet vastaavasti etupäätä. Tämä oli kuitenkin helpompaa ja on käyttökelpoisempi kun takana on henkilöitä ja tavaraa (ennen nostoa otti liian helposti kaariin kiinni).
En tiedä paljonko Saabin sport madaltaa, mutta veikkaisin noin 10mm. H&R madaltaa ilmoituksen mukaan 35mm.
Noista ET:eistä vielä, ajattelin että voisi ihan kokeilumielessä testata myös näitä lankopojan Audin vanteita tuohon Saabiini. Ne on 8x19", ET35 ja kumeina 235/35, muistaakseni.
KUVA
Epäkeskopultit kun jo löytyy tallista...

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
tossa samantyyliset ja MYYNNISSÄ vink vinkJos ja kun on pyörät alla, niin kuvia nähtäville.

käy 9-5 saappiin suoraan ilman sovitteita.
mut vaan 18"
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/19520jj.jpg
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Joo, täytyy ottaa kuvia, jos tulee koitettua.apu,apupoika kirjoitti:Jos ja kun on pyörät alla, niin kuvia nähtäville.
Olen kyllä huomannut nuo myymäsi vanteet.saabracing kirjoitti:tossa samantyyliset ja MYYNNISSÄ vink vink![]()
käy 9-5 saappiin suoraan ilman sovitteita.
mut vaan 18"
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/19520jj.jpg

#3660
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
JussiT-5R kirjoitti:Joo, täytyy ottaa kuvia, jos tulee koitettua.apu,apupoika kirjoitti:Jos ja kun on pyörät alla, niin kuvia nähtäville.
Olen kyllä huomannut nuo myymäsi vanteet.saabracing kirjoitti:tossa samantyyliset ja MYYNNISSÄ vink vink![]()
käy 9-5 saappiin suoraan ilman sovitteita.
mut vaan 18"
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/19520jj.jpgEdulliset on...vähän turhan pienet vaan. Enkä minä periaatteessa tarvi vanteita, kun yhdet 19" jo tulossa Saabiin, noita Audin vanteita voisi vaan ihan piruuttaan koittaa.
totta, 19" ne olla pitää


Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.
Voi olla kyllä aika liki takakaarta tuolla ET:llä. Mutta kokeilemallahan se selviääNoista ET:eistä vielä, ajattelin että voisi ihan kokeilumielessä testata myös näitä lankopojan Audin vanteita tuohon Saabiini. Ne on 8x19", ET35 ja kumeina 235/35, muistaakseni.

Saab 9-3 TTID Vector 2008