Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Menee vaihtoon 9-5 automaattiloota. N->D:lle nykäisee aika reilusti.
Houkuttelee hinnan puolesta todella paljon nuo käytetyt. Meinasivat Aineella et ei löydy tehdaskunnostettuja askeja. Onko kokemuksia käytettyjen askien vaihdoista?
Samalla vaihtavat Aineella takuuseen jakoketjun romppeet.
150tkm huollossa kuulema oli kuulunut jotain ääntä ja kylmänä moottori ulisee muutaman minuutin.
Houkuttelee hinnan puolesta todella paljon nuo käytetyt. Meinasivat Aineella et ei löydy tehdaskunnostettuja askeja. Onko kokemuksia käytettyjen askien vaihdoista?
Samalla vaihtavat Aineella takuuseen jakoketjun romppeet.
150tkm huollossa kuulema oli kuulunut jotain ääntä ja kylmänä moottori ulisee muutaman minuutin.
Kyllä kunnostettu automaattiloota on ihan hyvä vaihtoehto. Vanhempaa 4-portaista pitäisi ainakin Ruotsista löytyä -> http://www.sdcc.se ja tilaus trolli.nu kautta.
Jos kone ulisee kylmänä, on todennäköisesti öljypohjassa öljylietettä, joten pyydähän putsaamaan moskat pois ja tarkistamaan laakerien välykset...
Eski
Jos kone ulisee kylmänä, on todennäköisesti öljypohjassa öljylietettä, joten pyydähän putsaamaan moskat pois ja tarkistamaan laakerien välykset...
Eski
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Kiinnostaisi tietää, onko laatikossasi muitakin oireita kuin tuo nytkäytys ja kuinka häiritsevä se on? Kyllä mullakin havaittavasti nytkäyttää juuri kun D:lle laittaa (etenkin jarrua vasten), mutta muuten toimii hyvin, eikä tulis mieleenkään ruveta laatikkoa vaihtamaan.smt kirjoitti:Menee vaihtoon 9-5 automaattiloota. N->D:lle nykäisee aika reilusti.
Vaiva esiintyy aika harvoin ja silloin kun esiintyy niin on sen verran voimakas nykäys että kyllä huomaa. Aivain kuin loota olis myöhässä vaihtamisessa ja yrittää sitten voimalla ehtiä mukaan.
Oikeastaan en ole muita oireita huomannutkaan, en tiedä liittyykö tuohon samaan vikaan sitten se että vaihtaa 60 vauhdissa ylämäessä aika myöhään pienemmälle (kierrokset ehtii laskea 1000 pintaan).
Uuden lootan hinta oli jotain 6000-8000 euron välillä, käytetyn saattaa saada jo parilla tonnilla jostain kolariautosta.
Oikeastaan en ole muita oireita huomannutkaan, en tiedä liittyykö tuohon samaan vikaan sitten se että vaihtaa 60 vauhdissa ylämäessä aika myöhään pienemmälle (kierrokset ehtii laskea 1000 pintaan).
Uuden lootan hinta oli jotain 6000-8000 euron välillä, käytetyn saattaa saada jo parilla tonnilla jostain kolariautosta.
Onko laatikkossa uusin ohjelma ?? ennekuin ostat uuden laatikon niin pyydä valtuutettua korjaamoa päivittämään laatikkoon uusin softa ja vaihda öljyt jos ei ole jo vaihdettu.
katso: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... p%E4ivitys
katso: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... p%E4ivitys
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Mulla 2004 aero ja juuri sama vika; nykäisi rajusti, kun pistää vaihteen pykälään. Jos nosti jarrun nopeasti, niin auto saattoi rynnätä aika kovin. Varsinkin, jos kone oli kylmä ja kierrokset siksi korkeat.
Nöissä on kuulemma ollut tätä vikaa ja laatikko vaihtui takuuseen viime maanantaina. Kyseinen vika hävisi ja nyt kaikki tuntuu taas toimivan. Mitä nyt vesipumppu vissiin on alkanu pitämään ääntä...
Nöissä on kuulemma ollut tätä vikaa ja laatikko vaihtui takuuseen viime maanantaina. Kyseinen vika hävisi ja nyt kaikki tuntuu taas toimivan. Mitä nyt vesipumppu vissiin on alkanu pitämään ääntä...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Automaatin kanssa täälläkin näyttäisi olevan jotain ongelmaa. Auto on vuoden 2004 9-5, ajettu 230tkm. Välillä, nimenomaan kuumana ajon päätteeksi ryskäyttää aika kovaa D tai R asennon. Nyt uutena ilmiönä tuli kaupunkiajossa, jälleen kuumana tämä vaihteiden ryskäyttely - vaihtoi todella huonosti joka suuntaan. Moottorin ja laatikon jähdyttyä toimi taas normaalisti, ja vaikka kotipihalla annoin käydä pidempäänkin, ei vaihdoissa ollut sanomista. Öljymäärä on täsmälleen oikea, mutta vaihdon jälkeen on ajettu ilmeisesti jo 110tkm (oli tarkoituskin vaihtaa heti seuraavassa huollossa). Pitää kai käydä kyselemässä ensi hätään uutta ohjelmaa, ja vaihtaa uudet öljyt - mutta varovainen epäilys jostain vakavammasta kuitenkin on. Onko noita vaihteistoja tosiaan korjattu kuvatun tapaisessa tilanteessa? Onko onnistuttu? Mitä on tullut maksamaan? Joku 8000 euroa on kyllä todella veemäinen kiskurihinta! Se on 48000mk!! Sopiiko tuollaiseen vanhempi vaihteisto, esim. NG900:sta? Sellainen sattuisi olemaan saatavilla ainakin halvemmalla...käsittääkseni ohjausyksiköt on erikseen moottorille ja vaihteistolle. Onkohan noita muutettu manuaaleiksi, vai liekö koko ajatus täysin mahdoton?
Re: Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Mikäs 9-5:n automaattilootan öljynvaihto väli on? Tonnariin tuli vaihdettua öljyt 20 tkm:n välein ja hyvin toimi 364 tkm:iin asti mitä mulla oli.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Päivitämpäs oman saabin askin tilanteen. Liike josta ostin auton suostui korjaamaan vaihteiston omaan laskuunsa, joten en pannut korjaus vaihtoehtoa ollenkaan vastaan.
Liikkeen mukaan vaihteistossa oli alkujaan ollut venttiilivika joka taas aiheutti vaihdepakan hajoamisen. Siitä siis johtui tuo kova rytkäytys.
Venttiilikoneisto oli vaihdettu samoin korjattu hajonnut vaihdepakka. Korjaus kesti käsittämättömän kauan johtuen erisyistä, mutta loppujen lopuksi vaihteisto tuli kuntoon. Saas nähdä milloin hajoaa seuraavan kerran.
Liikkeen mukaan vaihteistossa oli alkujaan ollut venttiilivika joka taas aiheutti vaihdepakan hajoamisen. Siitä siis johtui tuo kova rytkäytys.
Venttiilikoneisto oli vaihdettu samoin korjattu hajonnut vaihdepakka. Korjaus kesti käsittämättömän kauan johtuen erisyistä, mutta loppujen lopuksi vaihteisto tuli kuntoon. Saas nähdä milloin hajoaa seuraavan kerran.
Re: Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Öljyn vaihtoväliksi ilmoitetaan muistaakseni käsittämätön 150tkm, mutta olen ajatellut vaihtaa esim.60tkm välein, koska meillä ei tule ajoa vuodessa edes viittätoista tuhatta. 30tkm:kään ei välttämättä liian pieni, koska öljy vaihtuu vain puoliksi. Nyt se ainakin näytti melkoisen mustalta. Neljä vaihteisissa ei meillä ole ollut koskaan mitään murheita.
Re: Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Minä olen vaihdattanut moottoriöljyt 15 tkm välein ja automaattilootan öljyt 45 tkm välein (n. 4 ltr). Öljy on jo siinä vaiheessa ollut liian likaista. Öljyillä sinänsä ajaisi pidempään jos ne pysyisi puhtaina. Lootassa ei ole edes suodatinta mikä olisi kyllä välttämätön. Siksi niitä laatikko-/venttiilivikoja tulee.
Re: Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Kuinkas paljon tuo automaatti saa hypätä kun laittaa D:n päälle? Minkätasoinen nykäisy on vielä sallittua ja ehjän laatikon merkki? Ihan sillä kun viikko takaperin hankittiin automaatti 9-5, eikä noista automaateista ole kokemusta, muuta kuin remmivolvo vuodelta 1982.
Re: Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?
Jaahas mun 4-lovisessa on seuraavaksi 210 tkm:n huolto. Taidan vaihdattaa sitten lootan öljyt samalla. Eipä se niin kallista hommaa ole, etteikö sitä voisi varmuuden vuoksi tehdä hieman useammin.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero