kiihtyykö se manuaali?
kiihtyykö se manuaali?
tuolla kun katselee näitä kirjoituksia niin tämän tästä tulee vastaan lausahduksia: "kun pääset manuaalilla kokeilemaan niin kyllä lähtee!""
noh, lähteekö se oikeasti ja kenen käsissä?
luotetaanko esitteen lukemiin jotka ovat, luulisin, tietokoneen laskeman maksimikiihtyvyyden (optimivaihdoilla) ja jonkun Tommi Mäkisen irtisaaman kiihtyvyyden keskiarvo?
vai onko samantehoisten manuaalin ja automaatin kanssa käyty niinsanotusti "viivalla"?
jos on, niin kertokaa nyt ihmeessä!
noh, lähteekö se oikeasti ja kenen käsissä?
luotetaanko esitteen lukemiin jotka ovat, luulisin, tietokoneen laskeman maksimikiihtyvyyden (optimivaihdoilla) ja jonkun Tommi Mäkisen irtisaaman kiihtyvyyden keskiarvo?
vai onko samantehoisten manuaalin ja automaatin kanssa käyty niinsanotusti "viivalla"?
jos on, niin kertokaa nyt ihmeessä!
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: kiihtyykö se manuaali?
Saab ilmoittaa AeroWagon automaatin kiihtyvyyden alakanttiin. Sama 8,5sek on ilmoitettu kaikille vuosimalleille, vaikka ero on huomattava jo eri vaihdelaatikon takia. M2006 260hv AeroWagonille on Teknikens Världissä mitattu 0-100kmh 6,9sek, joka on sama kuin mitä Saab lupaa manuaalille.
Tässä yksi aikaisemmin postaamani juttu aiheesta:
Tässä yksi aikaisemmin postaamani juttu aiheesta:
EskiTeknikensVärldistä löytyi hieman lisää testejä ja mittauksia:
Tässä vertailutiedot järjestyksessä Aero M2000, Aero M2003, Hirsch305hv M2003 ja Aero M2006.
0-70kmh 4,9s / 4,54s / 5,03s / 4,2s (eli M2006 on nopein ja Hirsch hitain).
0-100kmh 7,7s / 7,53s / 7,18s / 6,9s (jälleen M2006).
0-130kmh 11,4s / 11,54s / 10,87s / 10,4s (edelleen M2006).
0-160kmh ei mitattu / 17,38s / 14,63s / 16,4s (nyt Hirschin teho alkaa näkyä)
0-200kmh ei mitattu / 29,37s / 23,16 s / 27,3 s (Hirsch jyrää)
0-402m 16 s / 15,5 s / 15,29s / 15,0s (jopa tässä M2006 on nopein)
70-130kmh 6,5 s / ei tietoa / 5,84s / 6,2s
Eli kyllä niissä eri vuosimalleissa jotain eroa on ja aika selvä ero tuossa uusimmassa versiossa on vanhempiin. M2006 on automaattivaihteistolla ja muut manuaaleja. Pitäisi vielä nähdä mitä Hirsch on saanut aikaiseksi uusimmalle versiolle...
Re: kiihtyykö se manuaali?
tarkoitin, että pärjääkö se manuaali oikeasti automaatille tavallisen miehen käsissä vai jääkö se runksuttamaan kakkosta silmään kun automaattimies katoaa horisonttiin?
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: kiihtyykö se manuaali?
Jos paikaltaan lähdetään, niin aika taitava kepinvatkaaja saa olla, joka pärjää automaatille. Kuten noista mittauksista nähdään, niin M2006 Aero automaatti pesee kaikki vanhemmat vakiot manuaali-Aerot joka alueella.
Automaatilla on helpompi annostella kaasua liikkeelle lähtiessä, kun manuaali jää helposti paikalleen sutimaan (tai TCS/ESP tökkää). Jos tässä oli kyse nimenomaan 9-5 (Aerosta), niin 9-5 manuaaliloota on muutenkin aika jäykkätoiminen ja vaihto 1->2 melko hidasta puuhaa.
Eski
Automaatilla on helpompi annostella kaasua liikkeelle lähtiessä, kun manuaali jää helposti paikalleen sutimaan (tai TCS/ESP tökkää). Jos tässä oli kyse nimenomaan 9-5 (Aerosta), niin 9-5 manuaaliloota on muutenkin aika jäykkätoiminen ja vaihto 1->2 melko hidasta puuhaa.
Eski
Re: kiihtyykö se manuaali?
Paikaltaan saattaa automaatilla pärjätäkin, jos manuaalin käyttäjä ei ole hommaa harjoitellut. Vähän isommissa vauhdeissa etu kääntyy kuitenkin manuaalin puolelle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: kiihtyykö se manuaali?
Isoimmalla vaihteella ajetaan esim. tasaista 60 km/h, ja siitä sitten kiihdytys ns. täysillä kuljettajan taitojen mukaan. Kuis silloin käy ?jcarlson kirjoitti:Vähän isommissa vauhdeissa etu kääntyy kuitenkin manuaalin puolelle.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: kiihtyykö se manuaali?
Riippuu kiihdytyksen pituudesta jos manuaalin vatkaaja osaa hommansa. Kuka muuten ajaa vitosella 60km/h?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: kiihtyykö se manuaali?
Valitettavan monet manuaalikuskit eivät kuitenkaan viitsi vaihtaa pienempää pesään, vaan jurraavat vitosvaihteella 80-120 ohituskiihdytykset. Itsekin pidän aika rasittavana sitä jatkuvaa vitoselta kolmoselle vekslaamista ja siksi onkin kiva ajaa automaatilla, joka hoitaa homman puolestani...
Pitäisi joskus testata samanlaisella koneella varustetulla manuaalilla ja sentronic-automaatilla, esim. 80:ssä lämä tiskiin kolmonen pesässä.
Eski
Pitäisi joskus testata samanlaisella koneella varustetulla manuaalilla ja sentronic-automaatilla, esim. 80:ssä lämä tiskiin kolmonen pesässä.
Eski
Re: kiihtyykö se manuaali?
Kyllä kiihtyy. 

Re: kiihtyykö se manuaali?
oikeastaan jossain klubitapahtumassahan tuo pitäisi selvittää. luonnollisesti valvotuissa oloissa, ehdottoman turvallisesti ja tietysti laillisesti. hyvät kuskit puikkoihin molempiin. löytyy varmasti ainoastaan vaihteistoistaan eroavat autot. eigös juu?
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: kiihtyykö se manuaali?
Hyvin kiteytetty. Itselle tuo on nautinto, ja lisäksi tietää mitä tapahtuu kun painaa kaasun pohjaan eikä tarvitse "ennakoida". Kaupunki on automaatin valtakuntaa, mutta auto ja kaupunki taas on joka tapauksessa vältettävä yhdistelmäEski kirjoitti:Valitettavan monet manuaalikuskit eivät kuitenkaan viitsi vaihtaa pienempää pesään, vaan jurraavat vitosvaihteella 80-120 ohituskiihdytykset. Itsekin pidän aika rasittavana sitä jatkuvaa vitoselta kolmoselle vekslaamista ja siksi onkin kiva ajaa automaatilla, joka hoitaa homman puolestani...
Eski

Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: kiihtyykö se manuaali?
Tuohon ohitusjurnaamiseen löytyy hirsch lääke, vaikka on manuaali, kun on tarpeeksi vääntöä alhaalla niin ei tarvi vaihdella noistakaan vauhdeista, vaan riittää kun painaa kaasua niin kyllä lähtee, kokemusta on riittävästi. Tuo automaatti manuaali keskustelu on mielenkiintoista, kyllähän automaatilla on kenen tahansa helppo kiihdyttää, manuaali vaatii harjoitusta, paneutumista ja vaihtojen täytyy mennä nappiin, muuten automaatti jättää ainakin kaupunki nopeuksissa. Ainakin itse olen huomannut että kilometrien myötä laatikko pelaa paremmin kun vertaa esim uuteen esittelyautoon.
Myös kiihdytystuntuma on automaatilla erillainen, se tuntuu kiihtyvän nopeammin kun sillä on niin helppo kiihdyttää. Tosin saabissakin on manuaalissa niin pitkät välitykset että esim 100km ei tarvi vaihtaa kuin kerran ja esim hirsch lupaa 0-100 0,1 s sedanissa ja wagonissa 0,2 s eroa vain manuaalin hyväksi uusimmassa mallissa, varmaan nuo vanhemmat automaattilaatikot ei pärjäisi yhtä hyvin, sillä automaattilaatikot ovat kehittyneet valtavasti viimevuosina.
Myös kiihdytystuntuma on automaatilla erillainen, se tuntuu kiihtyvän nopeammin kun sillä on niin helppo kiihdyttää. Tosin saabissakin on manuaalissa niin pitkät välitykset että esim 100km ei tarvi vaihtaa kuin kerran ja esim hirsch lupaa 0-100 0,1 s sedanissa ja wagonissa 0,2 s eroa vain manuaalin hyväksi uusimmassa mallissa, varmaan nuo vanhemmat automaattilaatikot ei pärjäisi yhtä hyvin, sillä automaattilaatikot ovat kehittyneet valtavasti viimevuosina.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: kiihtyykö se manuaali?
Tuo vaihto neloselle ohituksiin on kyllä niin pieni juttu, että tulee tehtyä rutiinina niin 99turbolla kun 9-5:lläkin, vaikka ei ihan välttämätöntä olisikaan. Sama tyyli oli käytössä 900i:n aikaan jo. Opetin vaimollekin ton tyylin, ja hyvin ripeesti sujuu ohitukset hälläkin.Eski kirjoitti:Valitettavan monet manuaalikuskit eivät kuitenkaan viitsi vaihtaa pienempää pesään, vaan jurraavat vitosvaihteella 80-120 ohituskiihdytykset. Itsekin pidän aika rasittavana sitä jatkuvaa vitoselta kolmoselle vekslaamista ja siksi onkin kiva ajaa automaatilla, joka hoitaa homman puolestani...
Pitäisi joskus testata samanlaisella koneella varustetulla manuaalilla ja sentronic-automaatilla, esim. 80:ssä lämä tiskiin kolmonen pesässä.
Eski

Automaatti olis kyllä tosi kiva, mutta ei vaan sattunut semmosta olemaan Joensuussa myynnissä sillon ku tota meidän 9-5:ttä ostettiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01