Renkaan pultit
Katkesihan ne
Eli palaillaan nyt vielä asian tiimoilta kun kerran keskustelun aloitinkin. Mulla siis kesärenkaissa Saabin 16" alut, talvella 15" peltihärpäkkeet. Ja autohan oli siis nyttemmin 334t kirinyt 2,3t vm98. Kireyksistä en tiedä, kun edellinen omistaja oli nää alle laittanut. Pulteista 2 nätisti poikki ja kolmas on jossainpäin Keski-Suomea, kaksi alkanut hakkautua irti muttei katkenneet. Että poikkikin ne menee. Nyttemmin alla jotkut irtonaisella kartiolla varustetut pultit, aiemmathan oli kiinteät kartion osalta. Ja kustannus nyt ei ollut paha, jotain 40 euroa kaikkien renkaiden pulteista.
Kah. Tämähän osuikin hyvään saumaan. Kävin eilen asennuttamassa alle uudet kesäkumit ja asentajat saivat tietenkin toisesta eturenkaasta yhden pultin poikki pulttia avattaessa. ihmeteltiin sitä porukoissa. Mahtaneeko johtua juuri tästä? Mulla siis myöskin 16" alut ja talveksi peltivanne.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Renkaan pultit
Tuo pultinvaihtokampanja taitaa olla voimissaan ainakin jossain määrin. Kävin tänään asiaa Olarin Länsiautossa tiedustelemassa. Saan autoon uuden pulttisarjan seuraavan huollon yhteydessä (5000 km kuluttua) ilman veloitusta. Toimii
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Renkaan pultit
Päteekö tuo DI-päivitys myös -98 malleihin?
Re: Renkaan pultit
Mulle luvattiin kanssa vaihtaa. Eilen tiedustelin ja tänään soitettiin että vaihdetaan (Turun autohalli, Uki).
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Re: Renkaan pultit
Ei saa auto Åström uusia pultteja mun autoon ja Aineella ei tietysti ollut työnjohtaja koskaan kuullutkaan moisesta pulttihommasta. Korjaamopäällikkö aikoi tarkistaa asian ja soittaa mutta eipä ole soitellu.
Pakko kai pikkuhiljaa tyytyä siihen että tämä asia ei etene ainakaan täällä Oulussa mihinkään. Oli sitten kamppanja voimassa tai ei.
Erikoiselta tuntuu kyllä sekin jos uusia pultteja ei ole saatavilla vaikka meikäläisen käsityksen mukaan myös uusissa 9-5:ssa on vanteet pultattu autoon...
Pakko kai pikkuhiljaa tyytyä siihen että tämä asia ei etene ainakaan täällä Oulussa mihinkään. Oli sitten kamppanja voimassa tai ei.
Erikoiselta tuntuu kyllä sekin jos uusia pultteja ei ole saatavilla vaikka meikäläisen käsityksen mukaan myös uusissa 9-5:ssa on vanteet pultattu autoon...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Renkaan pultit
Eihän ne varaosat tieten tehtaalta tulekkaan. Ihmettelen vaan sitä, että miten pultteja ei muka ole saatavana varaosana jos kerran kaikkea muutakin pikku kirppanaa saa pitkin autoa.
Tuli vaan taas sellanen tunne ettei niitä paljon asiakkaan murheet kiinnosta.
Eniten tietty kummastuttaa se miten paljon asioiden hoito vaihtelee eri liikkeissä pitkin maata. Toivottavasti edes joku merkkiliikkeistä tai maahantuojan puolelta älyää lukea näitä asiakkaidensa tilityksiä.
Tuli vaan taas sellanen tunne ettei niitä paljon asiakkaan murheet kiinnosta.
Eniten tietty kummastuttaa se miten paljon asioiden hoito vaihtelee eri liikkeissä pitkin maata. Toivottavasti edes joku merkkiliikkeistä tai maahantuojan puolelta älyää lukea näitä asiakkaidensa tilityksiä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Renkaan pultit
No niinhän ne oulun auto Åströmillä tosiaan sanoivat että kamppanja on voimassa ja autoni kuuluu sen piiriin, mutta pultteja ei ole saatavilla.9-5T kirjoitti:Väittivätkö ettei pultteja oile saatavilla? Luulin että niiden tulo kestää. Pyydä tilaamaan numerolla 92152366 ja 20 kpl ja jos lukkopultit 16kpl riittää.mike kirjoitti:Eihän ne varaosat tieten tehtaalta tulekkaan. Ihmettelen vaan sitä, että miten pultteja ei muka ole saatavana varaosana jos kerran kaikkea muutakin pikku kirppanaa saa pitkin autoa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Renkaan pultit
Siis jos oikein käsitin, niin tuo napaosa, joka ohjaa vanteen keskelle ruostuu talvella peltivanteita käytettäessä. Kun sitten kesäkaudeksi vaihdetaan alut, niin aluvanne ei painukaan pohjaan asti, vaan jää ton napaosan varaan ja seurauksena pultit alkaa katkeilemaan. Onko näin?
Ainakin omakohtaisesti huomasin, että nuo aluvanteet tarttuu juurikin tuosta napaosastaan järjettömän tiukasti kiinni. Jouduin monottamaan vanteita ihan kohtalaisen rajuilla potkuilla, ennenkuin ne irtosivat. Ensikesää ajatellen aionkin puhdistaa navat hiomapaperin ja öljyn kera. Ehkäpä siihen vanteen ja navan ohjaavaan pintaan voisi sipaista kevyesti rasvaa... Tuota samaa jumittamista on kyllä esiintynyt vanhemmassakin kalustossa, mutta ei niistä pyöränpultit sentään katkeilleet.
Ainakin omakohtaisesti huomasin, että nuo aluvanteet tarttuu juurikin tuosta napaosastaan järjettömän tiukasti kiinni. Jouduin monottamaan vanteita ihan kohtalaisen rajuilla potkuilla, ennenkuin ne irtosivat. Ensikesää ajatellen aionkin puhdistaa navat hiomapaperin ja öljyn kera. Ehkäpä siihen vanteen ja navan ohjaavaan pintaan voisi sipaista kevyesti rasvaa... Tuota samaa jumittamista on kyllä esiintynyt vanhemmassakin kalustossa, mutta ei niistä pyöränpultit sentään katkeilleet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Renkaan pultit
Itse olen laittanut aina alumiinitahnaa navan pintaan, synteettistä vaseliinia pulttien kierteisiin ja lopulta pultit momenttiavaimella kiinni.Mertmi kirjoitti:Ensikesää ajatellen aionkin puhdistaa navat hiomapaperin ja öljyn kera. Ehkäpä siihen vanteen ja navan ohjaavaan pintaan voisi sipaista kevyesti rasvaa...
Hyvin ovat paikoillaan pysyneet ja kumminkin irrotettaessa sekä pultit että vanteet ovat irronneet ilman väkivaltaa.
Edit: kysytään nyt vielä varmistukseksi, eli onko Saabissa sama kartio ja pituus pulteissa sekä pelti- että aluvanteilla ja näin ollen pärjää yksillä pulteilla? Auto tuli talvirenkailla/peltivanteilla ja yhdessä aluvanne/kesärengaspussissa oli 5 pulttia, niin lähinnä pitäisi tietää, että onko osa pulteista kadonnut sitten viime kesän vai ovatko nuo joitakin ylimääräisiä pultteja.
Vanteet ovat 3-puolaiset 2-osaiset OZ Racing ja ostettu papereiden mukaan samaan aikaan auton kanssa (sporttipaketti), mutta en tiedä kuinka alkuperäiset "Saab-vanteet" ne ovat.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Renkaan pultit
Sama vika löytyi multakin..vaihdoin kitkat nastojen tilalle ja parin päivän päästä alkoi ravistus. Korjaamolla huomasivat pultin puuttumisen ja muiden olevan löysällä kiristetty momentilla 110nm asennuksen yhteydessä.
Eipä kaveri merkkikorjaamolta pulttia hakiessa maininnut mitään pulttikampanjasta tai että sellainen on ollut
Eipä kaveri merkkikorjaamolta pulttia hakiessa maininnut mitään pulttikampanjasta tai että sellainen on ollut
Saab 9-5 2,3L turbo 1997/1998
Saab 9-5 2,0L linear wagon 2000
Saab 9-5 2,0L linear wagon 2000
Re: Renkaan pultit - ei perk....
Siis hetkinen - jauhetaan tätä nyt vielä hetki ihan liikenneturvallisuuden vuoksi:
Kun 9-5:ssä on talven pelti- ja kesän aluvanteet samoilla pulteilla (Saabin omat tietenkin), niin onko olemassa vaara, että kesän mittaa pultit joko löystyvät tai peräti katkeavat???
Ja ettei Saab -huollot vaihda näitä pultteja takuuna jos näin on??
Liikenneturvallisuuteen vaikuttavien, takuuseen kuuluvien, asioiden hoitaminen EI SAA vaihdella pitkin ja poikin maata - jos näin tapahtuu niin pian kuumenevat korvat Ruotsinkin puolella, ei vain maahantuojan suunnalla. Ja tämä pulttiasia, jos laajemminkin tiedossa ja todellinen riski, on liikenneturvallisuusasia joka valmistajan tulee huomioida.
Olarin Länsiauto toiminee ns. varman päälle, ja niin tulisi Oulun Åströminkin toimia - ellei maahantuoja hoida omaa osaansa asiassa. nyt sitten kirjoittelen ja soittelen Ruotsiin. Palataan.
Kun 9-5:ssä on talven pelti- ja kesän aluvanteet samoilla pulteilla (Saabin omat tietenkin), niin onko olemassa vaara, että kesän mittaa pultit joko löystyvät tai peräti katkeavat???
Ja ettei Saab -huollot vaihda näitä pultteja takuuna jos näin on??
Liikenneturvallisuuteen vaikuttavien, takuuseen kuuluvien, asioiden hoitaminen EI SAA vaihdella pitkin ja poikin maata - jos näin tapahtuu niin pian kuumenevat korvat Ruotsinkin puolella, ei vain maahantuojan suunnalla. Ja tämä pulttiasia, jos laajemminkin tiedossa ja todellinen riski, on liikenneturvallisuusasia joka valmistajan tulee huomioida.
Olarin Länsiauto toiminee ns. varman päälle, ja niin tulisi Oulun Åströminkin toimia - ellei maahantuoja hoida omaa osaansa asiassa. nyt sitten kirjoittelen ja soittelen Ruotsiin. Palataan.
Re: Renkaan pultit
Jaksamatta lukea koko ketjua läpi. Käytettäessä aluvanteita pitäisi kiristää pultit uudelleen noin 100km kuluttua.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Renkaan pultit
En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta mulle sanottiin rengasliikkeessä, ettäkalle37 kirjoitti:Jaksamatta lukea koko ketjua läpi. Käytettäessä aluvanteita pitäisi kiristää pultit uudelleen noin 100km kuluttua.
uudelleenkiristäminen koskisi vain uusia alumiinivanteita.
Eipä kai siitä haittakaan kyllä ole, jos kiristääkin, onhan se oman mielenrauhan
kannaltkin ok, jos epäilee löystymistä.
Saab 9-5 2.0 185hv Linear Wagon vm. 2003
Re: Renkaan pultit
Ei ole ollut minkäänlaisia pulttiongelmia kummankaan 9-5:n kanssa, jotka talossa on. Vanhemmassa on talven teräsvanteet ja kesällä alut ja samoilla pulteilla.
Uudemmassa pientä lisälystiä saatiin ihan omasta takaa, kun säästettiin hieman auton ostossa ja otettiin talvivanteiksi tarvike-alut, joiden mukana sitten tuli lukkojousella vanteeseen jääviksi tarkoitetut sovitepalat.. - No yksi sovitepala oli sitten navan ympärillä, eikä lähtenytkään renkaan mukana, syy itsessä, jousi ei ollut kunnolla paikallaan. Sovitepala oli niin hyvin maastoutunut napaan, että sovitin kesävannetta päälle ennen kuin huomasin kaivata irrottamastani vanteesta sitä holkkia. Hetki CRC:n ja talttapään kanssa tuotti kuitenkin toivotun tuloksen ja homma tuli kuntoon. Muut kolme vannetta lähtivät nätisti sovitepaloineen, vaikka napaa ei oltu millään lailla rasvattu. Tästä lähtien laitetaan kyllä vaseliinia pyörännavan ympärille. Lisähuvia on myös tarvikevanteiden mukana tulleista vannemallin omista torx-pulteista, mutta säästettiinpähän melkein rengaskierroksen hinta..
Jälkikiristys lienee suositeltavaa aina, mutta erityisesti uusilla vanteilla, kun ne voivat teoriassa kokea muodonmuutosta ensimmäisistä kiristyksistä. Tänä keväänä on meillä käytetty ensimmäistä kertaa momenttiavainta ja tuntuihan se 110Nm nyt aika löysältä, joten ekstraa piti vielä antaa perään about reilu neljänneskierros.
Uudemmassa pientä lisälystiä saatiin ihan omasta takaa, kun säästettiin hieman auton ostossa ja otettiin talvivanteiksi tarvike-alut, joiden mukana sitten tuli lukkojousella vanteeseen jääviksi tarkoitetut sovitepalat.. - No yksi sovitepala oli sitten navan ympärillä, eikä lähtenytkään renkaan mukana, syy itsessä, jousi ei ollut kunnolla paikallaan. Sovitepala oli niin hyvin maastoutunut napaan, että sovitin kesävannetta päälle ennen kuin huomasin kaivata irrottamastani vanteesta sitä holkkia. Hetki CRC:n ja talttapään kanssa tuotti kuitenkin toivotun tuloksen ja homma tuli kuntoon. Muut kolme vannetta lähtivät nätisti sovitepaloineen, vaikka napaa ei oltu millään lailla rasvattu. Tästä lähtien laitetaan kyllä vaseliinia pyörännavan ympärille. Lisähuvia on myös tarvikevanteiden mukana tulleista vannemallin omista torx-pulteista, mutta säästettiinpähän melkein rengaskierroksen hinta..
Jälkikiristys lienee suositeltavaa aina, mutta erityisesti uusilla vanteilla, kun ne voivat teoriassa kokea muodonmuutosta ensimmäisistä kiristyksistä. Tänä keväänä on meillä käytetty ensimmäistä kertaa momenttiavainta ja tuntuihan se 110Nm nyt aika löysältä, joten ekstraa piti vielä antaa perään about reilu neljänneskierros.