MIkähän nyt on hajalla??
-
- "Aero"
- Viestit: 383
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Se on hyvä jos rupes toimiin, ittellä se riemu jäi aina lyhyeks... alle 100km ja alko uusiks. Mä sain kannen tänään takas ja illemmalla alkaa armoton askartelu, et saan sen paikoilleen. Mä oon nyt ite kallistunu tohon tarvike lamdan toimimattomuuteen, tai lämpötila-antureiden vikaan. Onkos 9-5 baasis yks vai kaks lämpötila-anturia... toinen sijaitsee kannessa, mut missä toinen on? Ahtoilman lämpötilahan mitataan ahtoputkessa olevalla anturilla...
Re: MIkähän nyt on hajalla??
joo omassa sama vika tarvike lambdan kanssa.toimi aikansa kunnes sytytti check engine valon.ei toiminut alakierroksilla ja ihmettilin kanssa kun kaupunki ajossa ei päässyt alle 14 millään.boschin lambda paikallaan ja nyt toimii.11l/100 kaupungissa.
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Tossa tuota sun ongelmaa lukiessani tuli vaan mieleen (kun joku epäili hw/sw vikaa), että ainakin Trionic 7 (jos se sun 9-5 oli sitä sarjaa) boksissa on elektrolyytti kondensaattorit. Kannattaa katsoa etteivät ne ole pullistuneet. Tosin ihan pelkkä arvaus ja enkä tiedä mihin ne vaikuttavat piirillä, mutta luulisi olevan helppo silmämääräisesti tarkistaa.Saab9-5 270hp kirjoitti:Omassa on sama vika, eli käy pahasti rikkaalla ja keskikulutus melkein tuplat normaaliin. Vikaa en ole vieläkään löytäny, tosin ettimistä vaikeutti huomattavasti se et saab ei lähteny enää käyntiin![]()
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Aero"
- Viestit: 383
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Tänään olis tarkotus koittaa tulta mukeille. Eilen mittailin aikanikuluks noita antureita ja kyllä ne ainakin oikeeta ohmilukua näytti lämpötilaan verrattuna. Paineantureita en testannut. Jollei se lähe käymään (tuskin lähtee) tolla maptunin poksilla, ni sit täytyy jostain kehitellä vakion poksi lainaan et voi sillä kokeilla.
-
- "Aero"
- Viestit: 383
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Ja saabhan lähti käymään... v**tu mikä vehje! Tosin jako on varmaankin hampaalla pielessä, mut ei jaksanu enää tänään tarkastaa! Huomenna laajakaista-lamda kii ja sit näkee taas missä mennään.
-
- "Aero"
- Viestit: 383
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Tänään avasin venakopan ja tarkistin et jako oli kohdallaan. Sit ampasin kevyelle testilenkille ja eihän tolla mihinkään ajaan pysty. Käy todella rikkaalla ja meinaa sammua koko ajan. Koska minulla ei ole kattia ollenkaan lyötiin pakokaasutesteri putkeen ja tarkisteltiin seoksia CO= 10- niin korkee et mittari ei enää näytä, ja HC=6000 ja siitä ylöspäin! OBD-loggerilla koitettiin lueskella, mur ei se taaskaan saanu yhteyttä mun boksiin! Auto ei kuitenkaan anna mitään vikakoodia. AirBagin merkkivalo vaan palaa ja varotuskolmio. Perusmoottorissa se vika ei ole, koska se ei pidä mitään ylimääräsiä ääniä.
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Bensanpaineen mittaus ja ennenkaikkea Trionic-purkin vaihto selvittää vian.. Edes lambda-vian ei pitäisi saada seoksia noin sekaisin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 383
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Kuinkas ton pitäis vaikuttaa tyhjäkäyntiin, ku nyppää bensapainesäätimen alipaineletkun irti? Mulla sillä ei ainakaan oo mitään vaikutusta, paitsi että imee ilmaa siitä letkusta minkä pitäis olla kii säätimessä.
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Ei sitä pientä bensanpaineen muutosta välttämättä huomaa varsinkaan kun käy muutenkin sikarikkaalla..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 383
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Nyt on bpaineet mitattu ja ne oli tasan 2,5bar. Eli ei siä ainakaan liian korkeet paineet ole. Taas kävi jonkinaikaa tyhjäkäyntiä ja sit ku polkas muutaman kerran kaasua ni rupes tyhjäkäynti seilaan 500-1000rpm välillä ja kone meinaa tukehtua.
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Eiköhän se vika sitten lähes varmasti ole siinä sun viripurkissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 383
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Noniin nyt on auto taas liikenteessä! Loppujenlopuksi vika löytyi motonetin tarvikelambdasta... niiden myyminen pitäis kyllä lailla kieltää! Ainoa vika mikä jäi on se, et kun tuut risteykseen vähä rivakammin ja rupeet jarruttaan ni auto meinaa sammua.
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Jeps, tarvikelambdoista ei tosiaan Trionic välttämättä oikein tykkää ja kaiken lisäksi tuntuvat olevan aika surkealaatuisia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 383
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Nyt ku on parisataa kilometriä rullaillu voi havaita sen, et tekee aika herkästi kaasua vähä raskaamminpolkastessa fuel cutin (tai mikä nyt olikaan), eli kone niinku laittaa vähä hanttiin. Moista efektiä ei ollu silloin ennen nyt tehtyä remonttia. Voiko toi coolerin vaihto aiheuttaa moista?
-
- "Aero"
- Viestit: 383
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIkähän nyt on hajalla??
Edellisestä tekstistä noin 30min eteenpäin ja olin lähdössä koululta kotiin, ajoin noin 100m ja check engine syttyi samalla koneen kierrokset nousi 3500 riippumatta siitä että en painanut ees kaasua (tyhjäkäynti siis siirtyi sinne).
Auto seis ja uusinta startti, jolloin kierrokset asettu 1500. Takas koulun pihaan vikaa ettiin. Sit huomasin et ainaku käännän virrat päälle ja mittaristossa syttyy ja sammuu kaikki merkkivalot, nakuttaa kaasuläppä niiden valojen tahtiin ( kuuluu ihan selvästi vaikka istuu autossa) myöskin bensapumppu nakutti jonkun valon kohdalla
Sit ku starttasin auton se jäi nätisti käymään tyhjää... milloin millekkin kierrosalueelle välillä 800-1500.
Auto takas työsaliin ja talviautolla (LADA) kotiin juomaan kaljaa. Ladassa ymmärrän täysin noi sähköviat mut en tossa saabis
Kaikki maadotukset tuntu näin äkkiseltään olevan kii ja akun jännite silloin ku auto ei käyny oli 12.67V. Rupee kohta tuntuun siltä et myyn ton vehkeen pois osina etten taas hajota hyvää konetta.
Auto seis ja uusinta startti, jolloin kierrokset asettu 1500. Takas koulun pihaan vikaa ettiin. Sit huomasin et ainaku käännän virrat päälle ja mittaristossa syttyy ja sammuu kaikki merkkivalot, nakuttaa kaasuläppä niiden valojen tahtiin ( kuuluu ihan selvästi vaikka istuu autossa) myöskin bensapumppu nakutti jonkun valon kohdalla
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Auto takas työsaliin ja talviautolla (LADA) kotiin juomaan kaljaa. Ladassa ymmärrän täysin noi sähköviat mut en tossa saabis
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)