MIkähän nyt on hajalla??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Se on hyvä jos rupes toimiin, ittellä se riemu jäi aina lyhyeks... alle 100km ja alko uusiks. Mä sain kannen tänään takas ja illemmalla alkaa armoton askartelu, et saan sen paikoilleen. Mä oon nyt ite kallistunu tohon tarvike lamdan toimimattomuuteen, tai lämpötila-antureiden vikaan. Onkos 9-5 baasis yks vai kaks lämpötila-anturia... toinen sijaitsee kannessa, mut missä toinen on? Ahtoilman lämpötilahan mitataan ahtoputkessa olevalla anturilla...
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja pejus »

joo omassa sama vika tarvike lambdan kanssa.toimi aikansa kunnes sytytti check engine valon.ei toiminut alakierroksilla ja ihmettilin kanssa kun kaupunki ajossa ei päässyt alle 14 millään.boschin lambda paikallaan ja nyt toimii.11l/100 kaupungissa.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Poy »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Omassa on sama vika, eli käy pahasti rikkaalla ja keskikulutus melkein tuplat normaaliin. Vikaa en ole vieläkään löytäny, tosin ettimistä vaikeutti huomattavasti se et saab ei lähteny enää käyntiin :)
Tossa tuota sun ongelmaa lukiessani tuli vaan mieleen (kun joku epäili hw/sw vikaa), että ainakin Trionic 7 (jos se sun 9-5 oli sitä sarjaa) boksissa on elektrolyytti kondensaattorit. Kannattaa katsoa etteivät ne ole pullistuneet. Tosin ihan pelkkä arvaus ja enkä tiedä mihin ne vaikuttavat piirillä, mutta luulisi olevan helppo silmämääräisesti tarkistaa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Tänään olis tarkotus koittaa tulta mukeille. Eilen mittailin aikanikuluks noita antureita ja kyllä ne ainakin oikeeta ohmilukua näytti lämpötilaan verrattuna. Paineantureita en testannut. Jollei se lähe käymään (tuskin lähtee) tolla maptunin poksilla, ni sit täytyy jostain kehitellä vakion poksi lainaan et voi sillä kokeilla.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Ja saabhan lähti käymään... v**tu mikä vehje! Tosin jako on varmaankin hampaalla pielessä, mut ei jaksanu enää tänään tarkastaa! Huomenna laajakaista-lamda kii ja sit näkee taas missä mennään.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Tänään avasin venakopan ja tarkistin et jako oli kohdallaan. Sit ampasin kevyelle testilenkille ja eihän tolla mihinkään ajaan pysty. Käy todella rikkaalla ja meinaa sammua koko ajan. Koska minulla ei ole kattia ollenkaan lyötiin pakokaasutesteri putkeen ja tarkisteltiin seoksia CO= 10- niin korkee et mittari ei enää näytä, ja HC=6000 ja siitä ylöspäin! OBD-loggerilla koitettiin lueskella, mur ei se taaskaan saanu yhteyttä mun boksiin! Auto ei kuitenkaan anna mitään vikakoodia. AirBagin merkkivalo vaan palaa ja varotuskolmio. Perusmoottorissa se vika ei ole, koska se ei pidä mitään ylimääräsiä ääniä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Bensanpaineen mittaus ja ennenkaikkea Trionic-purkin vaihto selvittää vian.. Edes lambda-vian ei pitäisi saada seoksia noin sekaisin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Kuinkas ton pitäis vaikuttaa tyhjäkäyntiin, ku nyppää bensapainesäätimen alipaineletkun irti? Mulla sillä ei ainakaan oo mitään vaikutusta, paitsi että imee ilmaa siitä letkusta minkä pitäis olla kii säätimessä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei sitä pientä bensanpaineen muutosta välttämättä huomaa varsinkaan kun käy muutenkin sikarikkaalla..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Nyt on bpaineet mitattu ja ne oli tasan 2,5bar. Eli ei siä ainakaan liian korkeet paineet ole. Taas kävi jonkinaikaa tyhjäkäyntiä ja sit ku polkas muutaman kerran kaasua ni rupes tyhjäkäynti seilaan 500-1000rpm välillä ja kone meinaa tukehtua.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eiköhän se vika sitten lähes varmasti ole siinä sun viripurkissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Noniin nyt on auto taas liikenteessä! Loppujenlopuksi vika löytyi motonetin tarvikelambdasta... niiden myyminen pitäis kyllä lailla kieltää! Ainoa vika mikä jäi on se, et kun tuut risteykseen vähä rivakammin ja rupeet jarruttaan ni auto meinaa sammua.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, tarvikelambdoista ei tosiaan Trionic välttämättä oikein tykkää ja kaiken lisäksi tuntuvat olevan aika surkealaatuisia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Nyt ku on parisataa kilometriä rullaillu voi havaita sen, et tekee aika herkästi kaasua vähä raskaamminpolkastessa fuel cutin (tai mikä nyt olikaan), eli kone niinku laittaa vähä hanttiin. Moista efektiä ei ollu silloin ennen nyt tehtyä remonttia. Voiko toi coolerin vaihto aiheuttaa moista?
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Edellisestä tekstistä noin 30min eteenpäin ja olin lähdössä koululta kotiin, ajoin noin 100m ja check engine syttyi samalla koneen kierrokset nousi 3500 riippumatta siitä että en painanut ees kaasua (tyhjäkäynti siis siirtyi sinne).
Auto seis ja uusinta startti, jolloin kierrokset asettu 1500. Takas koulun pihaan vikaa ettiin. Sit huomasin et ainaku käännän virrat päälle ja mittaristossa syttyy ja sammuu kaikki merkkivalot, nakuttaa kaasuläppä niiden valojen tahtiin ( kuuluu ihan selvästi vaikka istuu autossa) myöskin bensapumppu nakutti jonkun valon kohdalla 8O Sit ku starttasin auton se jäi nätisti käymään tyhjää... milloin millekkin kierrosalueelle välillä 800-1500.
Auto takas työsaliin ja talviautolla (LADA) kotiin juomaan kaljaa. Ladassa ymmärrän täysin noi sähköviat mut en tossa saabis :D Kaikki maadotukset tuntu näin äkkiseltään olevan kii ja akun jännite silloin ku auto ei käyny oli 12.67V. Rupee kohta tuntuun siltä et myyn ton vehkeen pois osina etten taas hajota hyvää konetta.
Vastaa Viestiin