Olen tuossa kytännyt 9-5 Saabbia Ruotsista tuon meidän 156 Alfan tilalle. Lun Alfa vaan lähtee maailmalle niin käyn hakee Tukholmasta tuollaisen mustan 9-5:sen
Haluaisinkin kysyä vähän mitä tosta 9-5:sta pitäisi tietää kun sellaista ostaa? Mulla on ollu 900:sia, 9000:sia ja kuuppa tallissa edelleen mutta 9-5:nen on vähän viera laite. Onko jotain "tyyppivikoja" noissa 2.0t ja 2.3t (tai 2.3i) malleissa vm 98-00? Eli onko noissa jotain sellaista mitä pitää tarkistaa ennen kun iskee käteen kruunuja
Kiitän jo etukäteen....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Tyyppivioista on jauhettu täällä pari kertaa ennenkin, joten hakua kannattaa kokeilla vaikkapa hakusanoilla huohotinongelma, iskarit, puslat, di-kasetti ja läppäkotelo.
"Ostamassa"-sanallakin löytyy aika paljon keskustelua 9-5:n tarkistettavista kohteista, tyyppivioista jne.
Heh, juuri aamupäivällä oli keskustelua automerkeistä ja minkälaiset ihmiset niillä ajaa ja miksi. Jos haluaa tylsän, viattoman ja taloudellisen auton, niin ei varmaankaan valitse Saabia.
tosiaan kun olin vaihtanut 9-3:n 9-5:een niin sattumoisin parhaan ystäväni valtasi autokuume. kun ajattelen ystävyyttämme niin siitä tulee mieleen lähinnä vanha hitti Tero ja minä. (tai jotain sellaista)
siis minä ostin tuon signaturen vehkeen ja hän osti... arvatkaahan minkä?
Tuohon Eskin listaan kun lisää vielä bensapumpun (useimmat hajonnee jossain 200-300 tkm välillä; Motonetista tarvikepumppu alle satanen), kampiakselin asentoanturin (Saabilta reilu satanen) ja ajotietokoneen näytön kadonneet pikselit (omatoimikorjaus 10 senttiä ), niin rupeaa olemaan ihan mukava kattavuus listassa.
Jotkut muut ilmeisesti elvyttelee sitä näyttökaapelin liitoksen sähkönjohtavuutta silitysraudalla, mutta minä tein noiden ohjeiden mukaisesti. Painelin ne kaikki kaapelin liitokset läpi ja laitoin siihen väliin hiukan solumuovinauhaa kootessa (se kymmenen eurosenttiä meni siihen). Suurin osa pikseleistä palasi heti ja lisää tuli vielä seuraavan vuorokauden aikana. Nyt näytössä on taas melkein kaikki pikselit, kun ennen siitä ei näkynyt oikeastaan kovinkaan paljoa enää (kun oli sillai kivasti vähän joka puolelta niitä pimeänä, ettei oikein näkynyt kelloa eikä kulutusta eikä radioasemaa eikä...). Aikaa meni ehkä tunti, kun en juuri tuommoista ollut ennen purkanut (ei classic-900:ssa tommosia ollu ja enempi muutenkin ruuvaillut Saksan-ihmeitä).
Mulla oli ihan samanlainen SID2 kuin noissa ohjeissakin. Noita wanhempia wessoja kai on myös sillä SID1:llä (jossa vähempi toimintoja - ainakin ohjekirja tuntee sellaisenkin), mutta tuskin tän kannalta mitään oleellista eroa (if any).
Aiemmissa viesteissä mainittiin 9-5:n vikoina mm:
- huohotinongelma, iskarit, puslat, di-kasetti ja läppäkotelo, sekä bensapumpun, kampiakselin asentoanturin ja ajotietokoneen näytön kadonneet pikselit.
Oma "ns. Suomi-autoni" Saab 9-5 vm. 2002 (2.0t -peruskone ja ajettu 119 000 km) seisoo juuri nyt tallissa mykkänä.
Kaiken "pitäisi" olla ok, vaan kun ei käynnisty! Eski epäili (kiitos palautteesta, olitkin ainut vastannut tähän mennessä), että vika olisi kampiakselin asentoanturissa - mutta silloin kai kierrosten tulisi ailahdella ylös ja alas, ees ja taas...? Tätä ei kuitenkaan tapahdu kun auto (vihdoin) käy. Toisaalta bensapumppu ei liene risa koska ihmeellinen käynnistyminen saattaa tapahtua yks kaks! Mikä lienee mahdotonta jos ko. verme on risa... Voisiko kyseessä olla huohotinongelma? Vaan ilmeneekö se näin??
Saa 9-5 ON upea auto - suorastaan herkullinen kun työmatkaa on aika mittavasti (150 km / päivä), mutta vakionopeussäädin ja asialliset kesänakit Saabin omilla aluvanteilla... työmatka on yhtä juhlaa. Tai on silloin kun auto toimii....! Nyt en tiedä mikä neuvoksi....
Eikä vika ollut DI - eikä anturit vaan... kosteus. Saab 9-5 ei käynnisty pesun jälkeen, nyt sitten ihmettelen (tai tämän foorumin arkistoista etsin) mistä moinen johtuu... Kiusallinen vaan "kuivumisen" kautta "katoava vika"!
Ken tietää tarkemmin, kertokoon, pyydän...