Saab 9-5 3.0 TID Koneen vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Crusell
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 08:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Saab 9-5 3.0 TID Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Crusell »

Kevättä kaikille.

Suraava teksti on tyyliin: Itse asiasta kuultava kertoi seuraavaa.
Ts en hallitse ammattimiehen terminogogiaa autoa koskevissa ilmaisuissa.

Hankin Saab 9-5 3.0 TID 2003 ajoneuvon saksasta. Kaikki kunnossa.
Minulla on aiemmin ollut kolmekin Saabia ja kaikista hyviä kokemuksia.
Tämä 9-5 3.0 TID on "unelma" auto kaikki ikäisekseen toimii loistavasti.
Autolla oli ajettu 154.000 km.
Sitten tapahtuu.
Marraskuussa 2007 havahduin infoon: Jäähdytysneste vaajaa. Ok tarkastin ja nestepinta oli paisutasäiliön pohjassa. Lisäsin nestettä.
Ajo jatkuu. Info uusiutuu. Lisään nestettä. Huomasin, että kun ajaa n. 2000
kierroksella kaikki on ok.
Vein auton merkkikorjaamoon tutkittavaksi ko vian vuoksi. Vikaa ei löytynyt. Ounasteltiin, että kun kumiletkut ovat veltostuneet, neste pakkautuu putkistoon.
Ajo jatuu. Kayn pari kertaa lapissa (yläkerta) ja Norjan Kirkkoniemessä. Auto toimii hyvin ja käy kauniisti. Kiihtyy hyvin. Mutta edelleen kun ajoi yli 2000 r nestettä hävisi. Tiedustelen uuden moottorin hintaa. Hinta 17.000€ ja asennus päälle.
Vien uudelleen auton merkkikorjaamoon. Tehdään jäähdytysjärjestelmastä pakokaasuanalyysi. Puhdas. Kehoitetaan vaan ajamaan. Kehoitetaan myymään ajoneuvo. Ajo jatkuu.
Harmittaa. Kiukuttaa. Ja ties vaikka mitä.
Soitin GM-Finlandiin ja kerroin asiasta mitä on mahdollisesti tulossa. Olinhan kuullut ja lukenut tältäkin palstalta, että ei syytä huoleen jos on huoltokirja kunnossa. Ja onhan se. Siis ei huoleen, että tehdas (Isuzzu) on tunnustanyt tuotevirheen ja kone korvataan. Niin korvataan mutta vain Saksassa. Ruotsista en ole saanut todistettavia vastauksia korvauksista. Niin, että tämä siitä yhteisestä Euroopasta. Siis ei korvata oli GM-Finlandin vastaus. Pyysin vielä tuon korvaamiskiellon kirjallisena myöhempien aikojen käyttöä ajatellen. Pitkän odottelun jälkeen sen sainkin.
Vien auton Turkulaiseen Metroautoon. Tehdään pakokaasuanalyysi jäähdytysjärjestelmästa. Tulos; Pakokaasua järjestelmässä. Vaihtoehdot ovat joko kannentiviste tai sylinteriputket ovat laskeutuneet.
Olin lukenut parikin artikkelia laskeutuvista sylinteriputkista mutta olin jäänyt sellaiseen käsitykseen että vuosimalli 2003 olisi korjatulla koneversiolla.
Poistetaan kannet ja muut oheislaitteet ja mitataan putkien laskeuma. Saa olla kuulema 0,04 mm. Mittaus tietenkin maksaa. Mittauksen tulos. 1 putki laskeutunut arvoon 0,05 mm. Siis 0,01 mm sallitun laskeuma-arvon. Tuskin kynnellä tuota laskeumaa huomasi kun pintaa raapaisi. Uusi kone maksaa jokseenkin 17.000€, asennus 3000€. Auton korjaus maksaisi 20.000€ siis melkein yhtä paljon kuin hankintahinta veroineen.
No voi sun......
Tässä vaihessa astuu kuvaan tuttavani jolle ko asiasta kerroin. Siltä istumalta hän soittaa jonnekin. Kertoo soittavansa GM-Finlandiin herra Saarisalmelle.
Siis samalle henkilölle jonka kanssa olin kuukautta aiemmin käynyt keskustelua moottorin korvaamiseksi. Tulos oli sama: Ei korvata. Mutta. Kone maksaakin 7052.56€, varaosanumero 55561439. Minulle kuitenkin liikaa sekin. Asennuksineen se tekisi n. 10.000€.
MItä tehdä. Hylätä loistava auto. Nyt ovatvitsit vähissä kone purettuna auto Metroautossa.
Samaan aikaan toinen ystäväni ilmoittaa että Ruotsissa on myynnissä 2004 3.0 TID kone. Selvitän asiaa. Ko moottori on Ruotsissa 2005 kolaroineen auton kone. Ajettu n.20.000km. Pääsen hinnasta sopimukseen. Tiedustelen Metroautolta voivatko he vaihtaa koneen. Kyllä voivat. Ja olihan auto vielä siellä kone purettuna. Noudan koneen ja vien Metroautoon.
Parin päivän kuluttua sain soiton: Auto kunnossa voi noutaa.

Ensimmäiseksi lopuksi.
Maksoihan sekin mutta sen vielä kykenin maksamaan.
Toiseksi lopuksi.
En ole moottorimiehiä mutta ihmetyttää, että konetta ei voi korjata esim lohkottain. Tai vaan sen laskeutuneen putken osalta.
Tämä ei ole kuulema mahdollista. Tätä ammattimien ilmoitusta en ymmärrä.
Tiedän sivusta seuranneena muitakin koneita korjattavan jopa "liimaamalla" sylinteriputkia.
Kolmanneksi lopuksi.
Positiivinen maininta Turun Metroautolle.
Viimeiseksi lopuksi.
Kysymyksiin ko aiheesta lisää voi esittää hernekeittojokopaikalla Nystadissa :)

Terveisin.
Crusell
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Saab 9-5 3.0 TID Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Tätä elämänkertaa on odotettu. Mielenkiintoinen case kaikenkaikkiaan.
Suomessakin on vaihdettu näitä moottoreita ihan suomi-autoihin takuun puitteissa kymmeniä. Olisikin mielenkiintoista tietää missä vaiheessa takuu raukeaa...se on ilmeisesti se kaksi vuotta???
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: Saab 9-5 3.0 TID Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja lk »

Onkohan tässä tarinassa oleellisin juju se että tuonti-auto...

Ainakin sillä toisella ruotsalaisella maahantuojan on asenne että tuonti-autoissa ei ole takuuta...
jvk
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 30, 2003 23:27

Re: Saab 9-5 3.0 TID Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja jvk »

Kävin itse hakemassa MY02 3,0TiD'n Saksasta pari viikkoa sitten, jotain 120tkm mittarin mukaan ajettu, kone papereiden ja vakuutusten mukaan vaihdettu muutama tuhat km aiemmin Saabin toimesta. Siistillä kärryllä oli edullinen hinta ja tullikin oli vain normaalin kohtuuton verotuksessa. Käytin laitteen huollossa tänään, jäähdytysnesteen pinta oli ollut vähän alhaalla, auto muuten kohtuukunnossa. Kuullemma varsin normaalia uudella koneella, ilmakuplat katoaa etc. Tiedä häntä. Pelossa eläminen vahvistaa sielua 8O

Kysymykset:
A) Mistä löydän koneen sarjanumeron
B) Löydettyäni sarjanumeron, miten dekoodaan sen valmistuspäivämääräksi tai moottoriversioksi
C) Onko kenelläkään mitään dokumenttia tai itse Saabilta kuultua kommenttia sylinteriongelman ratkaisusta

Jos voin ihan itse todentaa koneen uudehkoksi valmisteeksi niin nukkuisin paremmin, ref kommentit sylinteriongelman ratkaisusta ~2003, tosin olin luulevinani sen olleen 2004.

Kiitos etukäteen
jvk
jallu9-5
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 17:23
Paikkakunta: Äetsä

Re: Saab 9-5 3.0 TID Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja jallu9-5 »

Crusell kirjoitti:Kevättä kaikille.

Olin lukenut parikin artikkelia laskeutuvista sylinteriputkista mutta olin jäänyt sellaiseen käsitykseen että vuosimalli 2003 olisi korjatulla koneversiolla.

Terveisin.
Crusell
Tietääkö joku onko tuo 2003 korjatulla koneversiolla vai onko se tehty myöhemmin vai lainkaan?
Jäsen 3204
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Re: Saab 9-5 3.0 TID Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Cruselin kaltaiset oireet alkoivat viime syksynä 196 tkm:ssa. Maaliskuussa vaihdettiin moottori 205 tkm:ssa. Hintaluokka kuten Crusell mainitsi. GM Finland myönsi good williä 50% jolloin päästiin kustannuksissa tuohon 7000 € ja risat. 50%Good will käsitti myös uuden turbon koska se alkoi olla vaihtokunnossa. Keskustelujen jälkeen GM Finland osallistui myös asennustyön kustannuksiin. Lakimieheni neuvosta pyysin myyjäliikkettä osallistumaan kustannuksiin myyjän vahinkovastuuseen perustuen. Myyjän mukaan henkilöauton moottorin elinkaari on 300 tkm (ei väliä onko bensa vai diesel). Ja tässä tapauksessa myyjän ei tarvitse ottaa vastuuta koska maahantuoja "tuli vastaan" 50%:lla.

Kaiken kaikkiaan maksoin moottorin vaihdosta siis 7400 €.

Tarjoilutin autoani sekä uutta Saabia että erästä muuta merkkiä kohtaan tarkistaakseni myyjän kertoman mukaisen auton moottorivaihtoa seuranneen arvon korotuksen.

Tästä oli seurauksena se, että Saabi vaihtuu baijerilaiseen. Jos jotakuta kiinnostaa timmissä kunnossa oleva M03 Wagon 3/2008 vaihdetulla koneella (jossa tehdastakuuta 2 v), tulee se Lappeenrannan Auto-Killan myyntilistoille viimeistään syyskuussa.
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Saab 9-5 3.0 TID Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

jarmot kirjoitti:50%Good will käsitti myös uuden turbon koska se alkoi olla vaihtokunnossa.
Kaiken kaikkiaan maksoin moottorin vaihdosta siis 7400 €.
.
Tässä tapauksessa olet päässyt halvalla. Pelkkä turbo maksaa 3.500eur ja vaihto 600eur merkkiliikkeessä vaikka kalliiksihan tuolla moottorilla ajelu näyttää tulevan.
Vastaa Viestiin