Mikä hylsykoko ketjunkiristimeen?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Mikä hylsykoko ketjunkiristimeen?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Pientä koneentutkailua meneillään ja nyt pitäisi jakoketjunkiristin tarkistaa vielä.

Paikkahan on ihanasti lähestyttävä - ei yhtään ahdas. :( "Ensimmäinen pultti", jonka alta se pieni jousi ja muovitikku tulee ulos, oli 12 tai 13 mm. Mutta mikä on hylsykoko siihen varsinaiseen kiristimeen. Ainakaan 24 mm se ei ole. Onko se 25, 26, 27 vai 28 mm. Todennäköisesti ja toivottavasti joku noista pienemmistä, koska 27 tai 28 mm ei melko ohutseinämäiselläkään hylsyllä mahdu siitä alumiinikannekkeen kolosta läpi...

Olettaen, että oikea hylsy löytyy, niin onko tuossa mitään muuta taikaa? Ainakaan Haynesissä ei mitään erikoisempia juttuja tai vippasteluja mainittu.

Kuuluisiko sen "ensimmäisen pultin" alla olla muuten jonkin valtakunnan tiiviste?

Erkki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä hylsykoko ketjunkiristimeen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

27mm pitkä on muistaakseni koko. Saattaa olla ehkä 28, mutta ainakin 27-millisellä aukeaa ja kiristyy ongelmitta.

Muistaakseni pikkupultin alla ei olisi tiivistettä mutta en mene vannomaan ettei siinä olisi o-rengasta. Itse kiristimessä kyllä on o-rengas.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä hylsykoko ketjunkiristimeen?

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Alumiinikannakkeen kolossa tuntuu hihnakiristinrullan kiinnityspultti, Jota pitää hieman löysätä. Senjälkeen 27mm hylsy mahtuu siitä alumiinikannakkeesta läpi ja pääset avaamaan se kiristimen. Näin ainakin itse olen tehnyt...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä hylsykoko ketjunkiristimeen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9-5T kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:27mm pitkä on muistaakseni koko. Saattaa olla ehkä 28, mutta ainakin 27-millisellä aukeaa ja kiristyy ongelmitta.

Muistaakseni pikkupultin alla ei olisi tiivistettä mutta en mene vannomaan ettei siinä olisi o-rengasta. Itse kiristimessä kyllä on o-rengas.
Olisko toisin päin tai bilteeman työkalu jos 28mm kantaan saa sopimaan 27millisen.
pikkupultin alla on o-rengas ja isomman kupariprikka.
Joo totta. :lol: Kyllä 27mm on se oikea koko, piti tarkistaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Mikä hylsykoko ketjunkiristimeen?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Alumiinikannakkeen kolossa tuntuu hihnakiristinrullan kiinnityspultti, Jota pitää hieman löysätä. Senjälkeen 27mm hylsy mahtuu siitä alumiinikannakkeesta läpi ja pääset avaamaan se kiristimen. Näin ainakin itse olen tehnyt...
Perskuta, tuohan se olisi tietysti ollut se juju, kun katsoi tarkemmin ja vähempi väsyneenä. Saabi oli kiire saada takaisin ajoon, joten jäi tällä kertaa nyt sitten tsekkaamatta - mutta ihan nätistihän se kone kukkuu ja taannoin venttiilikopan tiivistettä vaihdettaessa oli ihan siistiä ja kiiltävää yläkerrassa, joten eiköhän sillä mennä taas aika siivu, kun on nyt huohotinpäivityskin vielä varmuuden vuoksi paikallaan. Tarkistetaan tuo joskus paremmalla ajalla.

Kiitoksia vinkeistä kaikille!

Erkki
Vastaa Viestiin