Naps naps

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mullakin oli semmoista käsissä tuntuvaa pienenpientä napsahtelua nimenomaan rattia kääntäessä. Laitoin mobilin vaseliinia ohjauspyörän aksenin niveliin ja sillä tuntui lähtevän. voisiko olla että ovat kuivina takerrelleet?
Citroen C5, OG900t16
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Sami kirjoitti:Mullakin oli semmoista käsissä tuntuvaa pienenpientä napsahtelua nimenomaan rattia kääntäessä. Laitoin mobilin vaseliinia ohjauspyörän aksenin niveliin ja sillä tuntui lähtevän. voisiko olla että ovat kuivina takerrelleet?
Ei maksa paljon kokeilla. Kiitos vinkistä
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Ohjaustangossa on uritukset, joissa se liikkuu pitkittäissuuntaisesti. Kun tämä uritus on huonosti rasvattu, niin lepokitkan muuttuminen liikekitkaksi kuuluu napsumisena. Minulla rasvattiin ko. paikka eikä ääniä ole kuulunut kahteen ja puoleen vuoteen...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Tervehdys,
Etsiskelin hetken sopivaa ketjua, ja luulin, että tästä ketjusta se vastaus voisi löytyä. Koska ongelma on edelleen ratkaisematta, esitän kysymykseni:

Ajossa auton alustasta kuuluu vaimea napsahdus vain oikealle käännettäessä. Vaikka kuinka vatkaisi rattia vasemmalta oikealle, kuuluu ääni vain kun auto kääntyy oikealle. Missään muualla ei tunnu minkäänlaista välystä, ei edes ratista tahi istuimesta. Autoa paikallaan keinuttaessa ei välyksiä tunnu/kuulu missään. En ole pystynyt päättelemään tuleeko ääni edestä vai takaa, mutta kuskin paikalle se kuuluu mielestäni hyvin.

Auto on ollut dealerilla tutkittavana yhden kokonaisen päivän ja sen alustaan vaihdettiin joku pusla, jolla vika ei kuitenkaan korjaantunut. Myös muttereita/pultteja oli kiristelty. Koska eivät saaneet asiaa korjatuksi, eivät veloittaneet juurikaan mitään :D

Autolla on ajettuna todellisia kilometrejä nyt noin 25tkm, joten sen puolesta ei turhia välyksiä pitäisi missään olla. Toisaalta olosuhteiden vuoksi voisi olettaa, että puslat kuivavat tuossa ajassa (4v) vaikka autoa ei käytettäisikään.

Mikä ihme autoa vaivaa :( ?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve!

Oman kokemukseni perusteella alustan suunnalta kuuluva vaikeasti paikallistettava naksahtava tai kolahtava ääni saattaa aiheutua iskunvaimentimien tukikumien takertelussa. Saabista en tiedä, mutta muunmerkkisissä autoissa samaa oiretta on esiintynyt, myös upouusissa. Keinuttamalla ääni ei omassa uutukaisessa Volvossani tullut esille ennenkuin pakkasta oli tuollaiset -20 astetta - ja silloinki vain vaimeana narinana. Pieni suihkaus silikonisprayta ko. tukikumiin poisti kaikki ääntelyt, eivätkä ole 10:ssä vuodessa palanneet. PS. Huollossa ehtivät jo vaihtaa takuuseen etuiskarit...Sepä hävettää minua vieläkin :)
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve uudestaan!

Jatkan samasta aiheesta... Saabini ratissa tuntuneet pienet napsahdukset poistuivat tältä foorumilta löytyneillä neuvoilla. Suihkaus öljyä jarrupolkimen yläpuolella näkyvän akselin kahteen niveleen ja booritukseen poisti naksunnan. Heti ei tuntunut mitään vaikutusta, mutta viikon ajelun jälkeen vaiva oli tiessään. Taisi öljy löytää tiensä oikeaan paikkaan. Mitään ei tarvinnut purkaa.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

9-5T kirjoitti:
pilkkitikka kirjoitti: Suihkaus öljyä jarrupolkimen yläpuolella näkyvän akselin kahteen niveleen ja booritukseen poisti naksunnan.
Mitään ei tarvinnut purkaa.
Hommaa kojelaudan alusmuovi siinä olevat suuttimet jakaa ilman tasaisesti.
Kyllä alusmuovi on paikoillaan. Rattiakselin näkee silti, kun hiukan syvemmin kumartaa... :)
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva
Kiinnosti sen verran, jotta kurkkasin ratin alle. Rattiakselin boorin rasvasin kyllä vuosi sitten, mutta...
puuttuuko tässä rattiakselin ympäriltä suojus, niinkuin 5-T kuvassa on?
Vai onko vuosimalleissa eroa tässä kohdassa? Tämä on 01-vuotinen!
Viimeksi muokannut 9-5/2,3LPT, La Elo 25, 2007 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

pilkkitikka kirjoitti:Pieni suihkaus silikonisprayta ko. tukikumiin poisti kaikki ääntelyt
Kiitos, kokeilenpa tuota kikkaa ensitilassa :D Katsotaan miten käy. Jos ei toimi, niin yritän kaikin keinoin saada hieman tarkempaa kuvausta ongelmasta aikaiseksi - vaikeeta se tuntuu olevan :? Rattiakselissa tuntuneen välyksen sain pois suihkauttamalla sprayrasvaa jatkokappaleen booreihin :D
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:Tarkoitako mattoa? luulen että ne on vain erimalliset kuvat on -04 ja -07
Tarkoitan.
Näyttää siltä, ettei tässä mallissa ole ko. akselin ympärysmattoa ollutkaan!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Rattiakselin ympärysmatosta (edellinen kuva).
Laitoin desibelimittarin kohtaan, josta paksu matto puuttui, moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Mittari näytti n.61dB(A) ja matollisessa kohdassa n.58dB. Laitoin samanpaksuista mattoa puuttuvaan kohtaan, kuten 5-T:n kuvassa ja mittari näytti n.58dB! Elikkä matottomassa kohdassa ääni oli siis kaksinkertainen verrattuna matolliseen kohtaan!
Mitä tämä sitten vaikuttaa, jos vaikuttaa, istujan korvan korkeudella onkin jo toinen juttu.

Meni vähän sivuun naps-naps aiheesta, mutta läheltä liippaa!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Suuret kiitokset pilkkitikalle vinkistä :D Kuulostaa todellakin siltä, että sain aiemmin kuvaamani alustan ääntelyt pois suihkauttamalla sprayöljyä konehuoneen puolelta iskunvaimentimien yläpään kumin tienoille. Tottavieköön en todellakaan olisi uskonut tämän auttavan :? Takaiskunvaimentimien kumien voitelua en ole tehnyt, koska olen laiska purkamaan kontin verhoilua :wink:
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Hehee, kurkkasin alle ja niinhän se onkin kuin 9-5T kirjoitti :)
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Mäystin
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 21:32

Re:

Viesti Kirjoittaja Mäystin »

pilkkitikka kirjoitti:Terve uudestaan!

Jatkan samasta aiheesta... Saabini ratissa tuntuneet pienet napsahdukset poistuivat tältä foorumilta löytyneillä neuvoilla. Suihkaus öljyä jarrupolkimen yläpuolella näkyvän akselin kahteen niveleen ja booritukseen poisti naksunnan. Heti ei tuntunut mitään vaikutusta, mutta viikon ajelun jälkeen vaiva oli tiessään. Taisi öljy löytää tiensä oikeaan paikkaan. Mitään ei tarvinnut purkaa.
Uutena Aeron omistajana vastaan tähän jonkin aikaa hiljaisena olleeseen ketjuun.

Ihmettelin otsikon mukaista naps naps - tunnetta ratissa, kun autolla lähti liikkeelle ja samaan aikaan käänsi rattia.

Muutama hakusana foorumille ja täältä vinkki rasvata oheiset paikat ja a'vot napse oli parin päivän päästä tiessään.

Kokematon kiittää ja kumartaa neuvoista.
9-5 Aero Wagon -02
ari66
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 22:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: Naps naps

Viesti Kirjoittaja ari66 »

Mulla muuten samaa vikaa 95 2.0t M06.ssa. Käännettäessä ja liikkeelle lähdettäessä toisinnaan "napsuttaa"/"resonoi"/"kolahtaa" ratissa. Ihan niinkuin jotain olisi irti. Asiaa tutkittu Metro-Autossa / Olarissa / Hertsikassa, Länsi Autossa. Missään vikaa ei ole löytynyt. On rasvattu rattiakselia yms. yms. Mitään ei ole vaihdettu. Kohta varmaan lääkitystä mulle tarjoovat. Ja mä merkin vaihtoo. Niin autolla ajettu 26tkm ja takuut kohta ummessa :evil:
Vastaa Viestiin