Erikoinen tapahtumasarja on nyt sitten meneillään tuon työkalun kanssa... Täällä on juurikin ollut käynnistysvaikeuskeskustelu, mutta ajattelin laittaa tämän silti ihan erikseen, koska nyt ei riitä asentoanturin vaihto yms. asiat...
Eli tapahtumat alkoivat joitain kuukausia sitten, kun kuljettaja soitti, että auto ei lähde käyntiin. Auto oli seissyt tunnin verran, jonka jälkeen se sammui noin sekunnin päästä. Eikä uudet käynnistysyritykset auttaneet. Kun auto oli kiukutellut puolisen tuntia kaikessa rauhassa, se lähti iloisesti käyntiin. Seuraavaksi tietysti käynti MetroAutossa Tampereella ja asentoanturin vaihto. Hyvinhän se pelasi taas jonkun aikaa, ja itselleni se ei tuollaista temppuilua ole myöhemminkään tehnyt. Jossain vaiheessa kun sama kuljettaja ajeli pari vuoroa, kävi niin, että auto ei käynnistynyt seistyään koko yön ulkona. Pakkasta oli muutamia asteita. Kuljettaja asuu suht lähellä ja kävin "rikospaikalla" omalla autolla j atotesin, että hyvin se koittaa "pyörittää", mutta kun ei niin ei. Sanoin kuljettajalle, että ei muuta kun aamukahville ja kokeile sitten taas jonkun ajan päästä ja jos ei sittenkään lähde, niin hinataan se Metroon. "Yllättävästi" se lähti sitten puolen tunnin päästä ja kuljettaja ajeli koko päivän uskaltamatta sammuttaa laitetta.
Seuraavana päivänä poikkesin taas huoltopäällikön juttusilla ja nyt vaihdettiin joku rele (joka oli ihan tulikuuma) jostain sieltä kojetaulun alta. Hyvin taas pelas, sekä itselläni että kahdella kuljettajallakin (mukaanluettuna kuljettaja, jolle nämä tapaukset ovat sattuneet).
Kului taas jonkin aikaa, ja kun tämä kyseinen kuljettaja soitti, arvasin jo syyn. Ei tarvinnut kuin kysyä, että mihin se jätti tällä kertaa. En mennyt edes paikalle, koska tietysti tunnin sisään auto oli taas baanalla.
Ei muuta kun Metroon taas. Tällä kertaa vaihdettiin sitten koko bensapumppu, joka onkin loogista, kun auto käy sen sekunnin ja sammuu sitten. Olin kuljettajan kanssa korjaamolla ja hän lähtikin siitä sitten takaisin töihin, vielä kun oli pari tuntia työvuoroa jäljellä...
Muutaman tunnin kuluttua puhelin soi, ja nyt jo ajattelin, että kolariko on ajettu, kun ei millään voinut enää tulla mieleen mikään muu. Just joo, auto seisoo nyt Hervannassa teollisuusalueella! Ajattelin jo, että jääköön sinne.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kuljettaja sai kyydin sieltä pois ja menin veljen kanssa tunnin päästä sen sieltä hakemaan. Sanoin jo matkalla velipojalle, että kyllä se sieltä nytkin lähtee, kunhan päästään sinne; ei liene enää kenellekään yllätys, että se lähti kuin palmun alta. Ja siitä eteenpäin taas ihan normaalia; auto toimi kuin junan vessa.
60tkm:n huoltokin tehtiin tässä välissä ja kyseinen kuljettaja oli melkein kuukauden reissussa, ei merkkiäkään minulle tai toisille kuljettajille näistä "pikku ongelmista"...
Viime viikolla sitten taas kyseinen kuljettaja tuli töihin ja hän ajoi 3 päivävuoroa. Ensimmäisenä päivänä auto jäi Koskikeskuksen eteen ja nyt meni 1,5 tuntia, ennen kuin auto suostui käynnistymään. Toinen päivä meni ongelmitta, vaikka käynnistyksiä ja sammutuksia tuli kuulemma parikymmentä (eli kuljettaja kyllä varmaan "osaa" käynnistää oikein ja huoltopäällikkökin sanoi, että ei sitä edes väärin voi tehdä...). Kolmannen päivän iltana, kun hän oli tuomassa autoa, tunnin seisotuksen jälkeen taas kerran sama juttu (tällä kertaa pysyi käynnissä jopa 2 sekuntia, ennen sammumista). Onneksi hän pääsi välillä sisälle ja kokeili puolen tunnin välein, eikä mitään. Sovittiin, että tulen paikalle ja vien hänet kotiin ja koitan itse lähteä sillä seuraavana aamuna ja jos ei se lähde, kuten jo toivoin, niin hinauksella Metroon. Kaksi tuntia tilanteen alkamisesta kokeilin vielä kerran kirosanojen saattelemana, niin ei muuta kun käyntiin vaan! Sitten taas toimi täysin normaalisti. Poikkesin taas Metrossa ja nyt vaihdettiin uudestaan asentoanturi. Sitten taas mentiin monta päivää normaalisti.
Tänään kyseinen kuljettaja tuli taas töihin ja auto toimi normaalisti koko päivän. Käytyään sitten 10 minuutin asioilla kotonaan, niin... Yllätys, yllätys! Siihen taas jämähti. Juuri nyt on kulunut 2 tuntia tuosta viimeisimmästä tapauksesta ja ei se lähde vieläkään...
Huoltopäällikkö sanoi viimeksi, että kunpa auto tekis tuon jutun heidän pihassaan, niin Techillä sais heti tiedon, että mikä on hätänä ja sitä kautta saataisiin vika korjattua...
On se kumma, että tällaisesta ei jää mitään vikatietoa mihinkään. Olen kuvitellut, että sinne jäisi paljon pienempiäkin asoita, mutta ei näköjään.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Nyt tässä täytyy toivoa, ettei se lähtis edes aamulla käyntiin ja hinaamalla sen Metroon, saisivat tarvitsemansa tiedon. Sitten siinä käy kuitenkin niin, että se lähtee siellä pihassa normaalisti käyntiin!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nyt siis tarvitaan kaikki mahdollinen tieto, että vihdoin loppuisi tämä pelleily.
Miksi auto toimii välillä aivan normaalisti? Miksi tämä tapahtuu aina samalle kuljettajalle? Miksi kaksi edellistä autoa (2.0tA ja 2.0tA Hirsch) eivät koskaan tehneet tätä, ei edes kyseiselle kuljettajalle? Miksi vikakoodia ei jää (ainoa vikakoodi oli kuulemma joku, joka liittyi varkaudenestoon, mutta ei kuulemma voi vaikuttaa kyseiseen asiaan, koska auton ei pitäisi käynnistyä edes sekunniksi, jos ajonesto/varkaudenesto olisi jotenkin viallinen)? Miksi, miksi, miksi...???
Kaikki tieto/arvailu otetaan kiitollisuudella vastaan!
t:Henkka
Ps. Auto on siis 9-5 2.3T A -07