Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

Päivää vaan kaikille foorumilaisille!
Erikoinen tapahtumasarja on nyt sitten meneillään tuon työkalun kanssa... Täällä on juurikin ollut käynnistysvaikeuskeskustelu, mutta ajattelin laittaa tämän silti ihan erikseen, koska nyt ei riitä asentoanturin vaihto yms. asiat...
Eli tapahtumat alkoivat joitain kuukausia sitten, kun kuljettaja soitti, että auto ei lähde käyntiin. Auto oli seissyt tunnin verran, jonka jälkeen se sammui noin sekunnin päästä. Eikä uudet käynnistysyritykset auttaneet. Kun auto oli kiukutellut puolisen tuntia kaikessa rauhassa, se lähti iloisesti käyntiin. Seuraavaksi tietysti käynti MetroAutossa Tampereella ja asentoanturin vaihto. Hyvinhän se pelasi taas jonkun aikaa, ja itselleni se ei tuollaista temppuilua ole myöhemminkään tehnyt. Jossain vaiheessa kun sama kuljettaja ajeli pari vuoroa, kävi niin, että auto ei käynnistynyt seistyään koko yön ulkona. Pakkasta oli muutamia asteita. Kuljettaja asuu suht lähellä ja kävin "rikospaikalla" omalla autolla j atotesin, että hyvin se koittaa "pyörittää", mutta kun ei niin ei. Sanoin kuljettajalle, että ei muuta kun aamukahville ja kokeile sitten taas jonkun ajan päästä ja jos ei sittenkään lähde, niin hinataan se Metroon. "Yllättävästi" se lähti sitten puolen tunnin päästä ja kuljettaja ajeli koko päivän uskaltamatta sammuttaa laitetta.
Seuraavana päivänä poikkesin taas huoltopäällikön juttusilla ja nyt vaihdettiin joku rele (joka oli ihan tulikuuma) jostain sieltä kojetaulun alta. Hyvin taas pelas, sekä itselläni että kahdella kuljettajallakin (mukaanluettuna kuljettaja, jolle nämä tapaukset ovat sattuneet).
Kului taas jonkin aikaa, ja kun tämä kyseinen kuljettaja soitti, arvasin jo syyn. Ei tarvinnut kuin kysyä, että mihin se jätti tällä kertaa. En mennyt edes paikalle, koska tietysti tunnin sisään auto oli taas baanalla.
Ei muuta kun Metroon taas. Tällä kertaa vaihdettiin sitten koko bensapumppu, joka onkin loogista, kun auto käy sen sekunnin ja sammuu sitten. Olin kuljettajan kanssa korjaamolla ja hän lähtikin siitä sitten takaisin töihin, vielä kun oli pari tuntia työvuoroa jäljellä...
Muutaman tunnin kuluttua puhelin soi, ja nyt jo ajattelin, että kolariko on ajettu, kun ei millään voinut enää tulla mieleen mikään muu. Just joo, auto seisoo nyt Hervannassa teollisuusalueella! Ajattelin jo, että jääköön sinne. :evil:
Kuljettaja sai kyydin sieltä pois ja menin veljen kanssa tunnin päästä sen sieltä hakemaan. Sanoin jo matkalla velipojalle, että kyllä se sieltä nytkin lähtee, kunhan päästään sinne; ei liene enää kenellekään yllätys, että se lähti kuin palmun alta. Ja siitä eteenpäin taas ihan normaalia; auto toimi kuin junan vessa.
60tkm:n huoltokin tehtiin tässä välissä ja kyseinen kuljettaja oli melkein kuukauden reissussa, ei merkkiäkään minulle tai toisille kuljettajille näistä "pikku ongelmista"...
Viime viikolla sitten taas kyseinen kuljettaja tuli töihin ja hän ajoi 3 päivävuoroa. Ensimmäisenä päivänä auto jäi Koskikeskuksen eteen ja nyt meni 1,5 tuntia, ennen kuin auto suostui käynnistymään. Toinen päivä meni ongelmitta, vaikka käynnistyksiä ja sammutuksia tuli kuulemma parikymmentä (eli kuljettaja kyllä varmaan "osaa" käynnistää oikein ja huoltopäällikkökin sanoi, että ei sitä edes väärin voi tehdä...). Kolmannen päivän iltana, kun hän oli tuomassa autoa, tunnin seisotuksen jälkeen taas kerran sama juttu (tällä kertaa pysyi käynnissä jopa 2 sekuntia, ennen sammumista). Onneksi hän pääsi välillä sisälle ja kokeili puolen tunnin välein, eikä mitään. Sovittiin, että tulen paikalle ja vien hänet kotiin ja koitan itse lähteä sillä seuraavana aamuna ja jos ei se lähde, kuten jo toivoin, niin hinauksella Metroon. Kaksi tuntia tilanteen alkamisesta kokeilin vielä kerran kirosanojen saattelemana, niin ei muuta kun käyntiin vaan! Sitten taas toimi täysin normaalisti. Poikkesin taas Metrossa ja nyt vaihdettiin uudestaan asentoanturi. Sitten taas mentiin monta päivää normaalisti.
Tänään kyseinen kuljettaja tuli taas töihin ja auto toimi normaalisti koko päivän. Käytyään sitten 10 minuutin asioilla kotonaan, niin... Yllätys, yllätys! Siihen taas jämähti. Juuri nyt on kulunut 2 tuntia tuosta viimeisimmästä tapauksesta ja ei se lähde vieläkään...
Huoltopäällikkö sanoi viimeksi, että kunpa auto tekis tuon jutun heidän pihassaan, niin Techillä sais heti tiedon, että mikä on hätänä ja sitä kautta saataisiin vika korjattua...
On se kumma, että tällaisesta ei jää mitään vikatietoa mihinkään. Olen kuvitellut, että sinne jäisi paljon pienempiäkin asoita, mutta ei näköjään. 8O
Nyt tässä täytyy toivoa, ettei se lähtis edes aamulla käyntiin ja hinaamalla sen Metroon, saisivat tarvitsemansa tiedon. Sitten siinä käy kuitenkin niin, että se lähtee siellä pihassa normaalisti käyntiin! :D
Nyt siis tarvitaan kaikki mahdollinen tieto, että vihdoin loppuisi tämä pelleily.
Miksi auto toimii välillä aivan normaalisti? Miksi tämä tapahtuu aina samalle kuljettajalle? Miksi kaksi edellistä autoa (2.0tA ja 2.0tA Hirsch) eivät koskaan tehneet tätä, ei edes kyseiselle kuljettajalle? Miksi vikakoodia ei jää (ainoa vikakoodi oli kuulemma joku, joka liittyi varkaudenestoon, mutta ei kuulemma voi vaikuttaa kyseiseen asiaan, koska auton ei pitäisi käynnistyä edes sekunniksi, jos ajonesto/varkaudenesto olisi jotenkin viallinen)? Miksi, miksi, miksi...???

Kaikki tieto/arvailu otetaan kiitollisuudella vastaan!

t:Henkka

Ps. Auto on siis 9-5 2.3T A -07
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ensimmäisenä tuli juurikin mieleen tuo käynnistyksen esto, ennen kuin pääsin lähellekään loppua. Jotenkin se varmaan liittyy siihen miten tuo kyseinen heppu hipelöi avaimia ja pitää ovea auki käydessään asioilla tms. Joku anturivika yhdistettynä ohjelmistoon... :roll: Ehkäpä ohjelmisto ei tarkasta ajoneston päällä oloa kuin joka viides sec. tms.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja mike »

Jaaha, aika mystiseltä kyllä vaikuttaa, melkein kuin yhdistelmä minä + windows = runtime error.

Onko käytössä ollut avain ollu kokoajan sama kaikilla kuskeilla?

Ajonesto tuli kyllä itelläkin ekana mieleen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ääni kanssa ajonestolle. Onko kuski kokeillut sulkea ovia ja avata uudestaan, vai onko yrittänyt vain käynnistää uudestaan.

Myös virtalukon pohja voi olla viallinen, koska ainakin vanhemmissa avaimen laittaminen virtalukkoon aktvoi lähetyspulssin ajonesto koodille. Näin ainaki WIS selittää asiaa :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja JKen »

Käynnistyksen/ajoneston bitit vinossa. Akkukaapeli vaikka yöksi/muutamaksi tunniksi irti. Tai sitten voi kokeilla ohittaa ajonestoa käyttöohjekirjan ohjeiden mukaan (ainakin -01:sen ominaisuus)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

No niin,
tarina jatkuu lähes "live-seurantana"...
Eli eilen illalla, kun ensimmäisestä käynnistymättömyydestä oli kulunut 3 tuntia, auto suostui käynnistymään. Kuski oli puolen tunnin/tunnin välein käynyt koittamassa.
Tänä aamuna, siis alle tunti sitten, auto käynnistyi, pysyi käynnissä 2 sekuntia ja sammui. Sitten taas käynnistys, 2 sekuntia käynnissä ja sammuminen. Sitten juuri äsken tuli puhelu, että taitaa akku olla jo aika finaalissa, kuyn taksin tietokonekin alkoi jo "räpsyä"...
Mietin jo jonkun pyytämistä käynnistyskaapeleiden kanssa paikalle, mutta taitaa olla turhaa, kun se ei kuitenkaan halua käynnistyä, vaikka saisi virtaa...
Joten edessä on siis kohtapuoliin soitto SaabAssistanceen. Ja hinaus Metroon, toivottavasti auto ei halua käynnistyä sielllä pihassakaan, niin saavat tarvittavat koodit tämän selvittämiseen...
Kiitos vastauksista, sen verran voin niihin sanoa, että kuljettaja toki koittaa sulkea/avata ovia, käyttää vaihdekeppiä P-R-D-M... yms (se kun viimeisin epätoivoinen? neuvo Metrosta). Avainasia menee niin, että vakiyökuski pitää "ykkösavainta" ja minä/kuski A/kuski B käytetään toista avainta. Ja nämä ongelmat ovat siis aina kuski A:n kanssa.
Laittakaa lisää tietoja/arvauksia vaan kunnolla, pystyn päivän aikana puhelimesta lukemaan tätä palstaa ja voin kertoa MetroAutoon lisävinkkejä... :D
Palataan asiaan...

t:Henkka
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Uusimmista 9-5:sta ei ole kokemusta, mutta ainakin tonnarin ajonesto toimii juuri kuvatulla tavalla eli käynnistyy 1-2 sekunniksi ja sammuu sitten. 9-5:ssa käynnistyksen esto aktivoituu automaattisesti pois avaimen laitosta virtalukkoon, joten en ole päässyt kokeilemaan miten esto toimii, jos ei saa signaalia.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja Eski »

taxi9-5tre kirjoitti: Kiitos vastauksista, sen verran voin niihin sanoa, että kuljettaja toki koittaa sulkea/avata ovia, käyttää vaihdekeppiä P-R-D-M... yms (se kun viimeisin epätoivoinen? neuvo Metrosta).
Tuo kepin runkkaamisohje varmaankin liittyy siihen, että jos vika johtuisi vaihdekepin asentoanturista, mutta voin kokemuksesta sanoa, että silloin auto ei STARTTAA ollenkaan (kuten jos yrität startata vaihde päällä). Eli ei voi johtua siitä.

Onkohan ajonestoa mahdollista ohjelmoida pois päältä Techillä..?

Eski
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja JKen »

Eski kirjoitti:Onkohan ajonestoa mahdollista ohjelmoida pois päältä Techillä..?

Eski
JKen kirjoitti: Tai sitten voi kokeilla ohittaa ajonestoa käyttöohjekirjan ohjeiden mukaan (ainakin -01:sen ominaisuus)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

Päivää vaan!
Taas mukava päivä vietettynä Metrossa... :D
Eli SaabAssistance hoiti hienosti Maanojan hinauspalvelun paikalle ja MetroAutossa oltiin yhdentoista aikoihin. Jonkun verran odottelua ja sitten "sähkömies" laittoi Techin kiinni ja jännityksellä odotettiin tuloksia... nythän oli ensimmäisen kerran käynyt niin, että autoa ei oltu saatu käyntiin ensimmäisen epäonnistuneen starttauksen jälkeen, joten odotin varmuudella jotakin tietoa... Yllätys oli taas kerran tulossa; ei mitään vikakoodia ja akku täysin lopussa. Ei muuta kun käynnistysakku paikalleen ja kun sähkäri starttasi, auto TIETENKIN lähti käyntiin kuin palmun alta... 8)
Ei vikakoodeja sen takia, kun akun tyhjentyminen oli ne nollannut...?? :?
Neuvo olikin, että ensi kerralla kun auto temppuilee, pitää soittaa Metrosta joku tyyppi paikalle Techin kanssa, siis ennenkuin akku sippaa.
Huoltopäällikön kanssa kun keskustelin, olivat he tulleet siihen tulokseen, että pitää seuraavaksi uusia ohjainyksikkö. Kunpa vahingossa laittaisivat sinne Hirschin tuotteen... :lol:
Ohjainyksikkö saapuu lentopostissa huomenna, joten ei muuta kun sinne taas sitten.
Auto toimi taas ihan normaalisti kun ajelin kotiin ja uskalsin jopa jättää sen puolen tunnin paussille ihan kaupungin keskustaan, sillä eihän se tietenkään silloin olisi temppuillut, kun olisin voinut soittaa huoltomiehen paikalle ja tapaus EHKÄ olisi saatu selvitettyä...
Täytyy vielä huomenna kysellä siitä ajoneston ohituksesta tai vastaavasta, vaikka se ei kuulemma voi liittyä kyseiseen tapaukseen.
Näin tällä erää, huomenna taas lisää tästä painajaisesta. :mrgreen:
Ja kiitos kaikille vinkkejä antaneille!

t:Henkka
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja tmo »

Twice virhekoodit käynnistyksenestosta tuntuvat epäilyttäviltä, mutta jos asiantuntijat sanovat, ettei tästä voi olla kysymys, pitää maallikon uskoa ja antaa vaihtaa tilalle uusi yksikkö.

EDIT: Lienet jo varmistanut, ettei ongelma seuraa avainta?

Vaihtoehtoina voisi myös olla Throttle Position Sensor (läpän asentoanturi) tai sitten EVAP Purge Valve, jonka toimimattomuuden takia muodostuisi jonnekin bensan saannin estävä tukos, joka sitten ajan kanssa tiivistyisi poistuisi. Tätä vastaan tosin sotii se, että ei ollut käynnistynyt aamulla, pidemmän ajamattoman jakson jälkeen.

no-can-say -- toivottavasti huolto arvaa ennenkuin leipä loppuu.
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

EDIT: Lienet jo varmistanut, ettei ongelma seuraa avainta?

Kyllä ja ei, sillä tämä tosiaan tapahtuu aina kyseisellä "kakkosavaimella", mutta kun sitä avainta käytän minä ja myös eräs toinen kuski. Eli luulisin, että se olisi tapahtunut edes kerran minulle tai toiselle kuskille. Mutta ei, aina vain sille yhdelle kuskille (yhteensä nyt jo yli 10 kertaa, vaikka ajaa keskimäärin joka kuudennen vuoron...) 8O
Eipä ehtinyt lentoposti tälle päivälle, ja nyt vakiyökuski hoitaa pari päivää auton vuorot, joten "Paluu MetroAutoon" on nähtävästi vuorossa maanantaina.
Jostain syystä uskon, että auto pelaa normaalisti taas tämänkin viikonlopun, kun kyseessä on siis eri kuski...
Liekö "ongelmakuskin" ja auton "aurat" eivät oikein kohtaa, vai onko tämä Suuri Mysteeri sittenkin vain jotakin maanläheisempää, joka selvinnee joskus... Aika näyttää, toivottavasti!

t:H
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Tuli vaan mieleen, voisko kakkoskuskilla olla jonkinlainen elektroninen vempain käytössä esim. kännykkä oikeessa taskussa. Olis lähellä avainta ja vois häiritä ajoneston toimintaa. On ollut kokemuksia muussa yhteydessä.
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja kampsa »

taannoin "leikittiin" yhden vectran ajoneston kanssa,,siten että poistettiin tunnistesiru virtaavaimen sisältä kun haluttiin tietää miten ajonesto reagoi?
se käynnistyi aina, mutta vain sekunnin tai parin ajaksi, sen jälkeen ei mitenkään,,
kuin tietyn ajan kuluttua,,
siru kun laitettiin takaisin, toimi taas kuin ei mitään,,

no,,se oli kokeilua vain,,
mutta kirjoituksista/ongelmista tulee elävästi sama "testi"mieleen,,?
eli avaimessa tai sitten sen tunnistamisessa vois olla jotain ongelmaa?
sen paremmin en saban järjestelmää tunne, mutta GM:än tekniikkaa kai
nämä molemmat aika pitkälti on,,
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
The Black 9-5
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 14:02
Paikkakunta: Wilppula
Viesti:

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja The Black 9-5 »

Mahtoiko tämä koskaan selvitä? Syy siis? :roll:
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
Vastaa Viestiin