Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Saab.96 kirjoitti:Hulluinta on että mikään noista ei kelpaa verovähennyksiin mutta pari pikkuista klommoa kelpaa kyllä...
Hmm, pitäisi kyllä kelvata verovähennyksen perusteiksi esim. korjaamon arviolasku auton vikojen korjaamisesta, tai siis olisi ainakin kelvannut kun itse 2003 autoa toin? Sehän on nääs sitä yksilöintiä...Itse mainitsin tullitarkastajalle mekaanisesti kuluneita osia, mutta niitä ei otettu lopullisessa arvossa huomioon, koska en tuonut arviolaskua korjausten hinnoista tarkastustilaisuuteen. Tosin se on aikalailla sama, vaikka olisi motti räjähtänyt atomeiksi ja kori läpimätä, sillä on todella minimaalinen vaikutus arvonmäärityksessä...Kyttäävät lähinnä ainoastaan vuosimallia, varusteita (ihan sama toimiiko joku varuste vaiko eikö) ja ajokilometrejä. Niin, ja nykyisellään vissiin myös noita päästöjä / massoja veroprosentin määrittämiseksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
sutter
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 15:52

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja sutter »

Koeta ensin huohotinpäivitystä jos ei vielä ole asennettuna.


mikä on tuo huohotinpäivitys????
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Huohotinpäivitys on noin 50 euroa maksava korjaussarja B2x5-koneiden huohotusongelmaan. Löytyy Saabin tiskiltä osanumerolla 55561200.

Eski
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Missäs Mitsu noin kallis on? Vähän aikaa sitten Mitsun listahinta Saabin tiskillä oli alle 900e (ja täällä kerrottiin jonkun autopurkaamon myyvän niitä alle 500 eurolla).
Mulle kanssa tarjottiin Saabin tiskiltä keväällä samaan 850e hintaan garret tai mitsu... PFS:n hinta garretille on aika hyvä, jää pikkasen alle 600euron.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Arcer kirjoitti: Mulle kanssa tarjottiin Saabin tiskiltä keväällä samaan 850e hintaan garret tai mitsu... PFS:n hinta garretille on aika hyvä, jää pikkasen alle 600euron.
Kun nyt itsekin pääsin todistamaan Garretin poksahtamista, niin tyytyväinen olen, että hankin rempatun Mitsun tuon GT-17 - rimpulan tilalle ennakoivasti :mrgreen:

Ei tuota Garretin lahoamista talvella tiedostanut, kun auto ei savuttanut, ei se kyllä ajoittain vastannut kaasuunkaan hääppösesti.
Kilahti sitten kertaheitolla romuksi reissun päällä, onneksi piti öljyt kutakuinkin normaalissa kierrossa, vaikka kilisi mahottomasti kiihdytettäessä.

Akseli siinä sitten hölkkäsi toista senttiä säteittäisesti, siivet ei kuitenkaan murentunut cooleriin :D

Kuva


Pakopuolesta ei rasvanäpeillä kunnon kuvat onnistuneet, mutta ehkä tuo kertoo jotain välyksestä, kun ahdin lepäsi akseli pystysuorassa (= välys ei ole pahin mahdollinen):

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Itse olen kanssa nyt muutaman kerran huomannut kylmänä käynnistettäessä sinertävän pölläyksen. Huohotinpäivityskin on asennutettu just vähän aikaa sitten ja öljyt vaihdatettu (noin 500km sitten molemmat).
Ei mitään ylimääräisiä ääniä kuitenkaan ole kuulunut.

Auto on ollut ennen mua vain yhdellä perheellä ja kaikki tehdyt kuitit löytyvät ihan uudesta saakka. Siellä on alkupuolella turbo jo vaihdettu takuuna, ollut kuulemma joku takaisinveto silloin.

On ne nykySaabit sitten aika paskoja jos jo 210tkm kohdalla alkaa pöllyttelemään. Toista oli ne 99:t ja og900:set. Alkaa tässä vannoutunut Saabisti kohta miettimään ihan muita vaihtoehtoja. Ensimmäisen Saabin hankin vuonna 1987 jo kuukautta ennen ajokortin saantia, silloinkin valinta kohdistui Saabiin turvallisuuden ja luotettavuuden takia kun itse ei osaa muuta tehdä kuin ajaa ja tankata. Toki vuodesta 1977 lähtien kotona ollut Saabeja ;)


TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
lammbe1
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: To Elo 10, 2006 15:54
Paikkakunta: Läyliäinen

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja lammbe1 »

Ruottista bongasin Biltemasta, vaihtoturbon ( tehdasuusi) 9-5 Saabiin.

Hinta oli 3900 SKR ( n. 420 Ekee). Kenekähän tekele toi mahtaa olla ?
Hinta ei oo paha. Mulla rupes ja pöllytteleen aamusta startatessa.
Mitähän noi on noi merkinnät konehuoneessa, ABC ja 12345, niissä kun on jotain merkkejä laitettu :?:
SAAB 9-5 Aero, 2008 ( KA,oma)
SAAB 9.7x, 5,3i 2007 (KA, oma)
SAAB 9-3 Cab 2.0T 2004 (KA, oma)
Muutama vanha Ford USA
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja masas »

saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tuli tuossa kännyn kameralla otettua videopätkä pari päivää seisseen ysivitosen käynnistämisestä. Iloisesti pölläyttää. Itseasiassa silloin kun auton ostin, en huomannut kylmänä tuota pöllytystä, mielestäni tuli vasta huohotinpäivityksen jälkeen.

http://wnet.kuvat.fi/saabklubitapahtuma ... lyttaa.wmv

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Kannattaa varmaan käyttää Tapanilassa Auto-Westerlundilla turbon tarkastuksessa tuota omaani jos nuo pöllytykset liittyvät turboon.
Entisen omistajan mukaan öljyä ei tarvinnut koskaan vaihtovälillä lisätä, että en tiedä onko tuo turbovika sitten tullut nyt yhtäkkiä vai onko tuo turbovikaa.

Alkaa tuntumaan pahasti siltä, että 21 vuotta kestänyt Saabismini loppuu tämän 9-5n jälkeen. Ei ole Saabien laatu enää sitä mitä ennen. Ennen kesti joku osa 200tkm, nykyään sama osa kestää 20tkm. Siltä ainakin tuntuu.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja tema »

9-5T kirjoitti:
saabistinet kirjoitti:Ennen kesti joku osa 200tkm, nykyään sama osa kestää 20tkm. Siltä ainakin tuntuu.

TERO
Olisko esimerkkiä? Minusta kehitys on mennyt toisin päin, esim. laturinhiilien kohdalla jotka olisi halutessa helppo tehdä niin lyhkäisiksi että tarttis joka huollossa uusia.
Vetonivelet ja suojakumit oli joskus kulutustavaraa mutta ei 9-5:ssa.
99:n takia monet vanhemmat kaverit pitävät Saabia vieläkin paskana autona.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

tema kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
saabistinet kirjoitti:Ennen kesti joku osa 200tkm, nykyään sama osa kestää 20tkm. Siltä ainakin tuntuu.

TERO
Olisko esimerkkiä? Minusta kehitys on mennyt toisin päin, esim. laturinhiilien kohdalla jotka olisi halutessa helppo tehdä niin lyhkäisiksi että tarttis joka huollossa uusia.
Vetonivelet ja suojakumit oli joskus kulutustavaraa mutta ei 9-5:ssa.
99:n takia monet vanhemmat kaverit pitävät Saabia vieläkin paskana autona.
Itse ajelin aikoinaan 86-89 82 vuosimallin 99:llä ja pidän itseäni vanhempana kaverina?! Ei ole mitään kielteistä sanottavaa autosta. Auto pelasi kiitettävän varmasti!
Auto huollettiin säännöllisesti ja myös alusta sai asianmukaisen ruoste-estokäsittelyn.
Ehkä tuohon "paskana" pitämiseen vaikutti korin herkkä ruostuminen vuosimalliin 81 asti/ taisi olla myös osa noista vm 82 alkupään autoista herkkiä tuolle!?
Autolla ajelin muunmuassa ympäri pohjoismaita ja oli senaikaiseksi kulkineeksi tosi hyvä. Myös B-moottorin vesipumppu aiheutti hajotessaan monissa reaktion ....Ei koskaan enää tällaista pa***a :( . Tässä pirssissä oli jo h- moottori.
Koska 99 oli hyvä ja hyvinvarusteltu 4 ovinen valkoinen sedan on auton rekisterikin jäänyt mieleen: UOS-612. Jos joku tietää tämän myöhemmistä vaiheista niin ottanet yhteyttä! :)
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Kyselin tuossa Westerlundilta hintaa turbon vaihdolle. Hän kuulemma vaihtaa vaan Saabilta ostettuja uusia turboja, eli ei itse hankittuja turboja. Hintaa kuulemma turbolla noin 1050e ja päälle tiivisteet ym ja puoli päivää työtä, eli menee sinne lähemmäs paria tonnia :(
Hänellä oli just työn alla joku 9-3 joka odotti turboa. Oli kuulemma menneet turbon kautta vedet ja öljyt sekaisin.

Laitoin kyselyä Länsiautoon (siellä samaa hintaluokkaa alennuksineen) ja Turbotekniikkaan, katsotaan mitä sieltä vastataan.

Aika kallista on GM-Saabin pito :(

Seuraavaks menee varmaan bensapumppu jne jne jne jne jne jne.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

saabistinet kirjoitti:Kyselin tuossa Westerlundilta hintaa turbon vaihdolle. Hän kuulemma vaihtaa vaan Saabilta ostettuja uusia turboja, eli ei itse hankittuja turboja. Hintaa kuulemma turbolla noin 1050e ja päälle tiivisteet ym ja puoli päivää työtä, eli menee sinne lähemmäs paria tonnia :(
Hänellä oli just työn alla joku 9-3 joka odotti turboa. Oli kuulemma menneet turbon kautta vedet ja öljyt sekaisin.

Laitoin kyselyä Länsiautoon (siellä samaa hintaluokkaa alennuksineen) ja Turbotekniikkaan, katsotaan mitä sieltä vastataan.

Aika kallista on GM-Saabin pito :(

Seuraavaks menee varmaan bensapumppu jne jne jne jne jne jne.

TERO
Halvemmaksi taitaa tulla vaikka ajaa Turkuun, ostaa itse mitsu ruotsista ja antaa täällä jonkun saabistin vaihtaa se :lol:

Itse tosiaan ostin aeron mitsun 400e, letkuja ja banjoja lannattaa hakea hydroscandilta (~50€) ja vaihtoon menee aikaa 3-4 tuntia kaljataukoineen eikä ole paha homma. Onnistuu vaikka miltä jobbarilta kunhan saa autoa sen verta ylös että mahtuu alakautta turbolle koplaamaan.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Miksi ei voisi ostaa Biltemasta sitä tehdasuutta ahdinta hintaan 435e, jos ehdottomasti haluaa sellaisen pienen orkkismallisen? Onko kenelläkään näistä kokemuksia, ja mahtavatko olla alkuperäisiä Garretin ahtimia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin