Ilmastoinnin huollosta?
Ilmastoinnin huollosta?
Nyt kun kelit on lämmenneet niin huomioin ilmastoinnissa hiipumista?!
Olen hakenut kaikki "jakelussa" olevan tiedon ilmastoinnin huollosta. Mutta tämän kuivaimen vaihto on vähän joka jutussa ristiriitainen. Caravan lehti 4/2006 jutussa kertoo: Aina kun ilmastointia huolletaan, on myös kuivain vaihdettava. Sitä voisi verrata hyvin moottorin öljynsuodattimeen, koska kuivain erottaa kosteuden järjestelmästä. Uusi kuivain maksaa 40-80euroa ja tulee vaihtaa joka kerta, kun ilmastointilaite huolletaan.
TM 8/2004 Kun viileä puhallus loppui, auton ilmastointilaitteen korjaus. Tässä testissä mukana 7 ilmastointialan yritystä. Tässä testissä ei halaistua sanaa kuivaimen vaihdosta. Tässä nyt esimerkkinä vain kaksi juttua.
Kysynkin kun tiedän tällä meidänkin foorumilla olevan ammatti-ihmisiä tällä kylmäpuolella: vaihtavatko ammattinsa osaavat liikkeet tuon kuivaimen joka huoltokerta vai onko se "vain" turhaa rahastusta!??
On tuossa ihan "naapurissa" korjaamo jolla uudet ilmastoinnin huoltokoneet. Hinta huollolle ihan sopiva mutta kun kysyin kuivaimen vaihdosta niin eivät ole koskaan vaihtaneet??!
Jostain jutussa oli tuosta kuivaimen merkistä että on vain kaksi joita kannattaa käyttää - toinen oli Hella ja toinen Nyt VIISAAT vastauksia. Auto on Aero vm 2000 ja ajettu 122tkm.
Olen hakenut kaikki "jakelussa" olevan tiedon ilmastoinnin huollosta. Mutta tämän kuivaimen vaihto on vähän joka jutussa ristiriitainen. Caravan lehti 4/2006 jutussa kertoo: Aina kun ilmastointia huolletaan, on myös kuivain vaihdettava. Sitä voisi verrata hyvin moottorin öljynsuodattimeen, koska kuivain erottaa kosteuden järjestelmästä. Uusi kuivain maksaa 40-80euroa ja tulee vaihtaa joka kerta, kun ilmastointilaite huolletaan.
TM 8/2004 Kun viileä puhallus loppui, auton ilmastointilaitteen korjaus. Tässä testissä mukana 7 ilmastointialan yritystä. Tässä testissä ei halaistua sanaa kuivaimen vaihdosta. Tässä nyt esimerkkinä vain kaksi juttua.
Kysynkin kun tiedän tällä meidänkin foorumilla olevan ammatti-ihmisiä tällä kylmäpuolella: vaihtavatko ammattinsa osaavat liikkeet tuon kuivaimen joka huoltokerta vai onko se "vain" turhaa rahastusta!??
On tuossa ihan "naapurissa" korjaamo jolla uudet ilmastoinnin huoltokoneet. Hinta huollolle ihan sopiva mutta kun kysyin kuivaimen vaihdosta niin eivät ole koskaan vaihtaneet??!
Jostain jutussa oli tuosta kuivaimen merkistä että on vain kaksi joita kannattaa käyttää - toinen oli Hella ja toinen Nyt VIISAAT vastauksia. Auto on Aero vm 2000 ja ajettu 122tkm.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Ilmastoinnin huollosta?
Kuivaimesta sanotaan WIS:ssä, että jos on ollut yli 15 minuuttia A/C järjestelmä avoinna niin kuivain pitää vaihtaa, kuivain pitää vaihtaa myös suuren letkurikon ja kompressorikon yhteydessä, ts. jos painetta on järjrstelmässä, niin ei tartte vaihtaa.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Ilmastoinnin huollosta?
Oma ilmastoinnin täyttäjäni ei hirveästi ota paineita kuivaimesta. Esim. laboratorioissa kuivaimissa on ilmeisesti jotain silikaatti-geeliä tms, joka sitoo itseensä kosteutta, joka voidaan vapauttaa lämmittämällä ja kuivain saadaan taas käyttökelpoiseksi. Kuulemma vuosikymmeniä vanhoja ilmastointijärjestelmiä on parhaimmillaan saatu käyntiin tekemällä täyttö ja jos ei ole korvaavaa kuivainta, niin sitten on lämmitelty ko purkkia itse. Tämä on lähinnä koskenut siis vanhempia amerikkalaisia, joissa on putket saattaneet olla auki vuosikausia, parhaimmillaan on 50-lukulaisia järjestelmiä saatu kylmäämään ilman suurempia taikatemppuja. Ja kun freoni-vekotin täytetään freonilla, niin pakkastahan sieltä saadaan
Mutta jos osa on käsillä, niin ainahan se kannattaa vaihtaa, tottakai. Mutta suurimpia ongelmia lienevät vuotavat kennot (kiveniskemistä), vuotavat letkut (korroosio), käyttämättömyys jolloin tiivisteet kuivuvat ja erilaiset tukokset. OG900:een Hellan tekemä kuivain oli kolmisen vuotta sitten n. 80€ - sillähän saa jo täytön!
Mutta jos osa on käsillä, niin ainahan se kannattaa vaihtaa, tottakai. Mutta suurimpia ongelmia lienevät vuotavat kennot (kiveniskemistä), vuotavat letkut (korroosio), käyttämättömyys jolloin tiivisteet kuivuvat ja erilaiset tukokset. OG900:een Hellan tekemä kuivain oli kolmisen vuotta sitten n. 80€ - sillähän saa jo täytön!
Re: Ilmastoinnin huollosta?
En ilmastoinnin huollon yhteydessä vaihda kuivainta, se vaihdetaan esim. kompuran tai lauhduttimen vaihdon yhteydessä...
Re: Ilmastoinnin huollosta?
Normi ilmastoinnin määräaikaishuolto pitänee useimmiten sisällään:sepe43 kirjoitti:En ilmastoinnin huollon yhteydessä vaihda kuivainta, se vaihdetaan esim. kompuran tai lauhduttimen vaihdon yhteydessä...
Kylmäaineen (täyttö) ja kompuraöljyn vaihto...
Ainakin noin oli huoltomainoksessa
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 84
- Liittynyt: To Tammi 13, 2005 23:24
- Paikkakunta: kirkkonummi
Re: Ilmastoinnin huollosta?
eipä tuota kuivainta kovin usein tule vaihdettua ilmastoinninhuollon yhteydessä mut yleensä silloin jos kompura on sanonu sopimuksen irti ni silloin oon vaihtanu jos se on lähteny hyvin irti mut nois scanian 4 srj. autoissa ku se tuppaa hapettuu niin hienosti kiinni et sen avaamiseen tarvitaan yleensä rälläkkää ja ku niis se on suoraan kennossa kiinni ni silloin myös kenno yleensä romuttuu joten jos ei oo suosiol lähteny ni oon jättäny vaihtamatta ja ihan hyvin on silti kylmää tullu
tämän hetkinen saapas gabben keltanen 900i 16v tomaatti vm.88
Re: Ilmastoinnin huollosta?
Koska arvon raati on sitä mieltä että kuivaimen vaihto on "turhaa" niin tilataan tuo huolto oman kotikaupungin yrittäjältä! KIITOS neuvoista!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Ilmastoinnin huollosta?
Mulla on menossa ensi viikolla oma 9-5 paikalliseen ilmastointihuoltoliikkeeseen kompuranvaihdolle...vanha sanoi taannoin sopimuksen irti ( leikkas kiinni ?)
Elikkä siis kompuranvaihdon yhteydessä suositellaan kuivaimen vaihtoa..kannattaa siis ottaa myös kuivaimen vaihto puheeksi kun vien autoa pajalle.. koska on kuitenkin liki kymmen vuotta palvellut Saapi kyseessä kai se kuivainkin on jo vaihdon tarpeessa? Paikallinen Saab dealeriltä kuivain löytynee "sopuhintaan" kun ei ole montaa päivää aikaa tilailla sitä muualta... vai jos se on Hellan tavaraa kuten kompurakin niin tämä ilmastointi-huoltoliike varmaankin hoitaa myös uuden kuivaimen tarvittaessa?
Elikkä siis kompuranvaihdon yhteydessä suositellaan kuivaimen vaihtoa..kannattaa siis ottaa myös kuivaimen vaihto puheeksi kun vien autoa pajalle.. koska on kuitenkin liki kymmen vuotta palvellut Saapi kyseessä kai se kuivainkin on jo vaihdon tarpeessa? Paikallinen Saab dealeriltä kuivain löytynee "sopuhintaan" kun ei ole montaa päivää aikaa tilailla sitä muualta... vai jos se on Hellan tavaraa kuten kompurakin niin tämä ilmastointi-huoltoliike varmaankin hoitaa myös uuden kuivaimen tarvittaessa?
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.