Turbo vai vain hukkaportti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jvk
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 30, 2003 23:27

Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jvk »

Terve,

Käynnistin 3.0tid'n. Lähti ihan kiltisti, huomasin kuitenkin heti, että turbon ulina oli paljon voimakkaampaa kuin normaalisti. Sitten kun siinä mennessä 1,700rpm'n kohdalla ei mitään tapahtunut alkoi todella tulla huoli. Kaikki potku poissa. Itäväylällä tuli vielä aikamoinen savupilvi takaa kaasua painaessa (mustahko) mutta tasakaasulla ei mitään.

Pysähdyin, katsoin kännykästä lähimmän Saab huoltamon, joka oli Metro-Auto 4:llä Linjalla, sinne sitten körötellen. Ei mitään ilmoja SIDistä, eikä muutakaan sen kummempaa enää. Ulinaa vain turbosta ja tehojen puute.

Mikä mahtoi hajota: hukkaportti jäänyt jumiin auki, turbon laakerit, limp-home mode jostain muusta syystä. Onko ideoita? Kärry on nyt Hämeentiellä odottelemassa maanantaita.

jvk
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Termos »

Omasta bensakoneisesta turbo hajosi juuri samoilla oireilla, kesken matkanteon.

Turbon kilinät kuuli helposti korva konehuoneessa, auton hyrskyttäessä tyhjäkäynillä. Tosin olikin Garretti sitten kokenut totaalisen tuhon :evil:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jvk
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 30, 2003 23:27

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jvk »

Tässä tyhjäkäynti itse asiassa oli aika normaali, jos ei täysin normaali. Uudestaankäynnistäminenkin Itäväylällä oli kuin ei mitään ongelmaa olisikaan.

jvk
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5T kirjoitti:Taitaa johdesiivet olla jumissa tai ohjauksessa ongelma.
Hups, onko tuon diisselin ahdin säätyvillä siivillä? No sitten tuon mun arvauksen viasta voikin unohtaa :oops:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jompeko
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 19:52
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Jompeko »

Moi !

Omassa 3.0 TIDissä samanlainen vika silloin tällöin. Ei vetoja, mustaa tuutin täydeltä eli ahtopaineet häviää välillä ( kerran 500 km matkalla, eli turhan usein ). Kokeilin ja paikallistin vikaa sillein, että laitoin alipaineputken suoraan rintapellissä olevan mankkarin ohi turbolle. tota voi varovasti kokeilla, mutta ei saa polkea konetta, vaan varovasti nostaa kierroksia ja seurata ahtopainemittaria. Selvis ainakin, ettei turbolla ole mekaanista vikaa. Paineet nousi. Tohon on monta sähköistä syytä, mutta jos CE valo ei syty, vika mitä ilmeisimmin mankkarissa. Vika poistuu, kun auto seisoo hetken n. 15 min. Lyhyt moottorin sammutus ei vikaa ainakaan minulla poista. Mankkari n. 250 eeroa, joten en huvikseen viitsi ostaa, josko tuo sippaisi kohta kokonaan.
Ja taas perheeseen tuli BAAS
9-5 3.0 TID Kombi -02
jvk
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 30, 2003 23:27

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jvk »

No ni, oikea vastaus on hukkaportti. Ei siis Saabilla tai Isuzulla suunniteltu vaan ihan kotikutoinen. Turbolta välijäähdyttimelle menevän letkun klemmari oli lähtenyt irti ja siitä seuraten paineet pihalle. Mustat pilvet johtuneet ylirikkaasta sekoituksesta, tyhjäkäynti enemmän tai vähemmän ok kun laite ei silloin muutenkaan paljoa töitä tee.

Metro-Auton palvelu oli asianmukaista, nopeaa ja ystävällistä joskaan ei ehkä aivan niin edullista kuin olisin luullut :roll:

Loppu hyvin kaikki hyvin, vai onko. Kotimatkalla sitten tuli "Check the Engine Oil Level" tai jotain siihen suuntaan. Pysähdyin ja odottelin tuokion, tarkastin öljyt ja ihan hyvinhän sitä siellä oli. Siis miksi viesti?

- Jotain tähän turbosekoiluun liittyvää?
- Auto nyt vain päätti, että öljyt olisi hyvä tarkastaa?
- Öljynpaineet jonnekin kadonneet?
- Liian kuuma öljy?
- Jotain aivan muuta?

Kiitos taas
jvk


Loppumatka noin 30km 120km/h ja noin 10km vapaahkoa taajama-ajoa. Ei uusia häiriöitä. Pitäisikö olla huolissaan?
jvk
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 30, 2003 23:27

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jvk »

Näin on, tässä autossa ei pitäisi olla hukkaporttia. Selainen muodostui kun letku lähti irti ja paineet meni pihalle, siis kotikutoinen hukkaportti. :oops: Meikäläisen huumorintaju on välillä hämärää...

Tarkastin öljyt taas aamusella, kamaa on melkein ylärajaan asti, puhdasta ja kullankeltaisenruskeaa.

Siis, jos Check Engine Oil Level on seuraus jonkinlaisen taso, ei paineanturin signaalista, tarvinnee olla vain vähän huolissaan. Jos öljynpaine askee, minkälaista vestiä voi odottaa, joku muu "check engine"?
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja mike »

Ainakin tuossa 2.2 dieselissä matalasta öljynpaineesta varotteli punasella huutomerkkikolmiolla mittaritaulussa. Tämän lisäksi syttyi öljynpaineen merkkivalo ja SID päästi pimputusta.
Öljynpaineanturi oli menny rikki ja varotteli matalista paineista pienillä kierroksilla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jvk
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 30, 2003 23:27

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja jvk »

No voi ei, toivoin jo, että tämä ketju olisi ollut 'loppu hyvin kaikki hyvin'. Mikä voisi olla ongelma jos öljyt ei mustu? Ja miksi näin? Nämä on viimeksi vaihdettu noin 7tkm sitten, toiset öljyt vasta, koneella ajettu noin 13tkm. Pääosin hyvin kevyttä ajoa, 80-100kmh maakunnan asfalttiteitä.

Jvk
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mimmi kirjoitti: Mikä ihmeen hukkaportti, pikkudieselissä EI OLE hukkaportillista ahdinta, vaan ahdin on säätyvillä johdinsiivillä.
Jos 3.0 on pikkudiesel, niin mikä sitten on iso? :)

Tulkitsin nyt kuitenkin keskustelun niin, että 2.2 sekä 3.0 on m(j)uuttuvasiipinen ahdin?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja late71 »

itsellä sattui samanlainen tapaus kesken matkan teon.arvatkaapa vain ottiko pumpusta kun säikähdin jo että kone meni 8O matkan teko jatkui silti mutta tehot puuttui.90 mittarissa vauhtia ja ylämäessä 70 rauhallisesti kaasua painaen.
mutta nyt esitän itse saamani vihjeen ko viasta.turbo toimii normaalisti mutta suutin kusee pyttyyn dieseliä,sano delta-auton asentaja ja laittoi pesuainetta polttoaineen sekaan.nyt ootellaan asiantuntijan lomalta paluuta ja suutinten tarkistusta.ajattelin vain kertoa oman kokemukseni ko.viasta olihan se savu lähes sydämmen pysäyttävää(mustaa)ja takana ajava varmaan noitui minut alimpaan hornaan :roll:
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

aihetta jatkaen.. itsellä 2.3 bensa ja aamulla töihin lähtiessä sytytti käynnistyksessä check oil levelin.. mutta eikai bensakoneissa ole tätä "mukavuutta"? öljy oli kyllä laskenut minimiin ja öljynvaihdosta n.1000km..
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joo eiköhän tuo ole ihan normaalia huohotinvammaisen bensakoneen toimintaa, vaihtoehtoisesti sitten on joko huollossa jäänyt öljynpinta todella lähelle minimiä tai öljyt on muuten vaan vuotanut jostain tantereeseen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

huohotin ongelmia ei ole ollut, ja ei pölläyttele. täytin öljyn maksimiin kun oli hieman pinta laskenut, mutta herjaa kuitenkin sitä check oil leveliä...
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Turbo vai vain hukkaportti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

scorpio_88 kirjoitti:huohotin ongelmia ei ole ollut, ja ei pölläyttele. täytin öljyn maksimiin kun oli hieman pinta laskenut, mutta herjaa kuitenkin sitä check oil leveliä...
Anturivika.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin