Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Aika paljon autoissa istuneena voin kyllä sanoa, ettei minun seljälle/takamukselle parempaa istuinta, kuin tuo 9-5:n tuoli ole vielä vastaan tullut. Korkeuden säätö voisi olla laajempi, muuten ei valittamista. Ensimmäisissä NG900:ssa oli mielestäni karmea istuimen kallistus - nostin takareunaa itse, mutta hyvä siitä ei koskaan tullut.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Eiköhän sen 9-5:n perus nojatuolin vertaaminen BMW:n ja Audin sport istuimiin ole hieman vaikeaa? Ysivitosen perus ja sport jakkaroillakin on melkoinen ero ja ei ole häävit noissa kahdessakaan peruspenkit.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Minulla ei ollut tarkoitus mitenkään moittia femman perus penkkejä, koska omalle vartalolleni(189cm/103kg) nekin sopivat hienosti. Molemmissa malleissa on tarpeeksi korkea selkänoja, mutta sportteissa on enemmän sitä kaivattua sivuttais tukea. Nämähän on tietysti niitä makuasioita ja istujan vartalosta kiinni.

Minulle ei tulisi mieleenkään ostaa autoa jonka penkki ei sovi minulle. 8)
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Onko 9-5 pommi, vai jaksanko vielä?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

lasso6 kirjoitti: Suosin BMW:n tai Audin sport-istuimia.
Audista en tiedä mutta ainakin E39:n sport-penkissä on yksi iso puute ja se on ristiselän tuen säätö. Muutenhan tuossa taittui yllättävänkin mukavasti ~2500 km:n Ruotsin reissu. Ja ilman säädettävää reisitukea se olisi onnettoman lyhyt tuo penkki vaikka tämmöinen persjalka olenkin...

Tietenkin nämä on tällaisia mikä kenellekin sopii-juttuja...
O.J
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 19:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja O.J »

rälläkkä kirjoitti:
lasso6 kirjoitti: Suosin BMW:n tai Audin sport-istuimia.
Audista en tiedä mutta ainakin E39:n sport-penkissä on yksi iso puute ja se on ristiselän tuen säätö. Muutenhan tuossa taittui yllättävänkin mukavasti ~2500 km:n Ruotsin reissu. Ja ilman säädettävää reisitukea se olisi onnettoman lyhyt tuo penkki vaikka tämmöinen persjalka olenkin...

Tietenkin nämä on tällaisia mikä kenellekin sopii-juttuja...
E39:sin sport-istuimiin on kyllä saanut ristiseläntuen säädön...
lasso6
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 13:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja lasso6 »

E39:n sport-istuimissa sähkösäädöillä on niin laajat säädöt. että kyllä siinä perusistuimellinen saabistikin kalpenee. Ei se 9-5:n sport-istuin niin kovin erikoinen ole sekään. Valitettavaa on, ettei edes rahalla ole saanut suoraan tehtaalta kunnon istuinta Saabiin. Sain 13 päivää sairauslomaa sen jälkeen kun ajoin 9-5:n Saksasta Suomeen.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja mike »

Lainatkaa nyt ihmeessä mulle sport-penkkistä ysivitosta, kelit parani ja tekis mieli lomalle. Käyn heittään mutkan etelässä ja jään sitten saikulle ennen kesälomaa.

Kuka ehtii eka lainaamaan?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja HMK »

Järjestäen kaikissa saksalaisissa autoissa on kamalan kovat ja epämukavat penkit. Yksi kauheimmista lankuista löytyy Skodan malleista (Superb, Octavia) . Ihan kuin saunan lauteilla istuisi.

Arc-mallisen 9-5:n penkki ei sekään mikään huippu ole (ei sivuttaistukea), mutta päihittää mukavuudeltaan kuitenkin helposti saksalaiset. Sen sijaan parempaa istuinta kuin Viggenissä on, ei ole vastaan tullut oli auto sitten urheilumallin Audi tai vaikkapa kallis Mersu.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
lasso6
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 13:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja lasso6 »

Mimmi kirjoitti:
lasso6 kirjoitti:Sain 13 päivää sairauslomaa sen jälkeen kun ajoin 9-5:n Saksasta Suomeen.
Kas vain, aivan uutta "tietoa" minulle. Kyseessä oli varmaankin minun femmani, vai oliko kyseessä se sininen?
Sininen se oli. Sinullahan on sentään ne sport-istuimet...
lasso6
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 13:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja lasso6 »

9-5T kirjoitti: Paljonko niillä ajamisesta sai sairauslomaa?

En ole istunut läheskään koko Saksa-Suomi väliä sport-istuimilla, mutta nuo normaalit aiheuttavat huonoselkäiselle alaselän puuttellisen tuen, ja hemmetinmoisen kivun selkään ja lonkkaan.
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Itselläni oli E34 BMW:ssä peruspenkit ja niissä tuppasi pidemmillä matkoilla paikat puutumaan ja ajoasentoa sai vaihtaa loppumatkasta vähän väliä. Varsinkin ennen vakionopeudensäätimen asennusta oikea jalka puutui pahasti.

Saabissa ei tuota ongelmaa ole ollut, joten ainakin itselleni nuo Saabin penkit ja ajoasento sopivat paremmin.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
O.J
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 19:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja O.J »

HMK kirjoitti:Järjestäen kaikissa saksalaisissa autoissa on kamalan kovat ja epämukavat penkit. Yksi kauheimmista lankuista löytyy Skodan malleista (Superb, Octavia) . Ihan kuin saunan lauteilla istuisi.

Arc-mallisen 9-5:n penkki ei sekään mikään huippu ole (ei sivuttaistukea), mutta päihittää mukavuudeltaan kuitenkin helposti saksalaiset. Sen sijaan parempaa istuinta kuin Viggenissä on, ei ole vastaan tullut oli auto sitten urheilumallin Audi tai vaikkapa kallis Mersu.
Eikös se Saabkin ole tänäpäivänä osittain saksalainen auto-vrt. Opel ???
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja V6TID »

Kyllä omasta kokemuksesta sanoisin että 9-5 vakio penkki on eräs parhaista ergonomialtaan. Olen ajanut viimeiset 8000 km BMW.n sport penkillä (myös ristiselän sähk.säätö) ja vertaessani aiemman 9-5 ARC vakio nahkapenkkiin on
ruhoni (76 kg) ärsyyntynyt penkin pintakovuudesta.
Saabin penkki muotoutui kuormittaen erittäin tasaisesti roppaani, sivuttaistukea
voi sanoa syntyy vuosien saatossa penkin muotoutuessa.
Vertailu on hieman saab lasien takaa edelleen katsottuna sillä 9-5.ssa tuli istutua n.8 vuotta ja BMW.ssä vasta 4 kk.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Vaihdeongelmista kimpaantuneena kävin kokeilemassa A6:sta jossa oli sporttipenkit kivasti punaisilla raidoilla ja OOOO-merkeillä koristeltuna. Täytyy kyllä sanoa, jotta 9-5:en sporttipenkit on niihin verrattuna ihan päin persettä niinkuin hyvien penkkien pitää ollakin. Ei saksalainen makkaranpurija pääse lähellekään aeron jakkaraa....
CallidaC
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Huhti 14, 2008 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä

Viesti Kirjoittaja CallidaC »

Penkit kyllä kaipaisi rutkasti lisää sivuttaistukea etenkin istuinosan kohdalle. Minulla ainekin reippaammin kääntäessä polvi hakkaa ovipahviin/ovenkahvaan kokoajan. Joudun ottamaan polvella ja kyynerpäällä tukea ovesta ennen kuin kurvaan lujaa mutkaan.
Itselläni ei esiintynyt mitään kipuja/ongelmia esim. VW Corradon -93 recaron penkeissä(FK Königsport coilover alusta), Audi 90 -91 quattron sport penkeissä(Weitec madallussarja), Audi A4 S-line -07 penkeissä(S-line alusta), eikä Mercedes 300CE -88 penkeissä(vakio alusta), mutta saabilla ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen huomasi selän kipeytyvän juuri autolla ajamisesta.
Vakioalustalla selän kipeytyminen oli lievempää, mutta nykyään itselläni alaselkä aina yli 100km reissun/yhden tunnin kaupunkipyörittelyn jälkeen kipeä(D2 coilover alustasarja).
Saab 9-5 2.3t -98 Maptun http://minunauto.com/auto/3189
Cadillac Coupe De Ville -62
#3870
Vastaa Viestiin